Jump to content

Denon 103 varianten

carl
 Share

Recommended Posts

Mijn sets op zolder (Oracle) en in de huiskamer (Thorens 320) heb ik wel op orde zeker als mijn DIY Pass Labs phono klaar is. Het Denon 160 element van mijn Thorens 160 is inmiddels verhuist naar de platenspeler van mijn zoon. Nu ik toch griep heb ben ik weer eens op zoek naar een nieuw element voor mijn Thorens 160 mark 1. Misschien is het wel een idee om daar een Denon 103 of 103 R in te plaatsen. Het zijn klassieke combinaties en dat is wel leuk voor een (klassieke) platenspeler erbij. Het nadeel van het element is dat het een elliptische (conische bedoelde ik)naald heeft, maar op zich kan je retippen. Daarnaast kan je er een andere body opzetten wat klankmatig een verbetering schijnt te zijn. Wie heeft er concreet ervaring met dit element en de upgrade mogelijkheden.

Edited by carl

Ik ben de trotse bezitter van een vrij zeldzame Denon 103, de 103M. Een aantal jaren geleden via het AAA forum gekocht als NOS.

Alle Denon 103 elementen presteren volgens mij goed, zo ook de mijne. Het is een mooi, redelijk dynamisch en zuiver klinkend element dat gewoon niets verkeerd doet, Geen top element maar erg leuk om mee te spelen en als hebbeding.

Voor mij is de charme dat het een echt low output element is (0,12mV)zodat de phonotrap ook eens wat te doen heeft, een echte lichtgewicht (5,6 gram) waardoor het leuk is om een passende arm er bij te vinden (ik heb vier armpjes bij mijn Mörch UP4, dus altijd iets wat past) en bovendien is het element een echte klassieker uit de jaren 80.

Aan een Denon ben je nooit bekocht (ze zijn ook niet zo duur) en leveren altijd volop waar voor hun geld.

Persoonlijk vind ik het aardiger om een beetje exoot er bij te hebben dan de wat afgezaagde 103R.

Oorspronkelijk zat de Denon in een Infinity Black Widow ( the 'spider and the fly' combinatie :) ) maar tegenwoordig huist hij in een SME IV.

Uiteindelijk koop jij volgens mij zo'n Denon om iets aparts te hebben want, hoe gunstig je ook combineert, een Denon 103 wordt nooit een Benz Ruby ;)

Wat de upgrade mogelijkheden betreft, dat zie ik totaal niet zitten. Aan een klassieker moet je niet gaan sleutelen om er "meer' van te maken, dan wordt het alleen maar 'minder'. Als je een klassieke combinatie wilt is dat upgraden ook in tegenspraak met je uitgangspunt. Zoek dan een element wat beter bij je wensen past.

Beterschap met de griep, mijn vrouw is er volkomen van onderuit gegaan :(

Je hebt het wel goed gezien Kraus. Die Thorens wordt nooit een Oracle met dito arm en element. Daarom wil ik er iets anders mee doen met een Denon 103 element. Nog even de vraag of die naast de Oracle komt te staan of beneden bij de Quad 34. In dat laatste geval ga ik op zoek naar een tweede hands step up. Altijd al benieuwd geweest wat dat doet. Wel leuk een klassieke set up.

De 103 m is niet meer te krijgen, maar misschien wel NOS? Iemand advies over een step up nieuw of gebruikt.

Edited by carl

Ik krijg net een mail van een Duitse hifi Freund. Die wil me een step up met Haufe trafo's verkopen voor 140 euro. Die trafo's gebruikt EMT ook. Ik hoop dat Roger meeleest. Ik mail hem vanavond wel.

Edited by carl

He toevallig, wel even goed orienteren. Ik weet alleen dat de prijzen van step-ups enorm uiteenlopen, bijna net zo gek als phonotrappen em nog veel kritischer wat betreft wat jenodig hebt. Voorzichtigheidshalve zou ik zeggen dat je alleen een combinatie zou moeten aanschaffen, element en step-ups tegelijk. Maar anderen zullen daar wel meer kijk op hebben. Mogelijk dat je met die step-ups ook gedwongen wordt voor het element een bepaalde richting uit te gaan.

He toevallig, wel even goed orienteren. Ik weet alleen dat de prijzen van step-ups enorm uiteenlopen, bijna net zo gek als phonotrappen em nog veel kritischer wat betreft wat jenodig hebt. Voorzichtigheidshalve zou ik zeggen dat je alleen een combinatie zou moeten aanschaffen, element en step-ups tegelijk. Maar anderen zullen daar wel meer kijk op hebben. Mogelijk dat je met die step-ups ook gedwongen wordt voor het element een bepaalde richting uit te gaan.

Iedere goede step-up is goed aan te passen. Kwestie van weten hoe dat moet. Daarentegen is niet iedere element - step up combinatie optimaal. Een DL103 met een 1:10 step-up is nog steeds weinig signaal voor een Quad maar het kan wel. Beter is een1:20 trafo zoals uit die link van Groovy.

Edited by Pjotr

Ik zeg niks meer, het is Lundahl :mad2::unsure: Maar ik vermoed dat je de 14e ook je licht heel goed kunt opsteken bij Arden, 

http://senseofmusic.nl/shop/octave-phono-module-buizen-versterker/

Enne Carl, volgens mij is toeslaan op een koopje helemaal niet des Carls. Jij bent volgens mij van de bedachtzame aanschaf, hou dat maar zo.

Edited by Kraus vonBentinck

• Members

Ik zeg niks meer, het is Lundahl :mad2::unsure: Maar ik vermoed dat je de 14e ook je licht heel goed kunt opsteken bij Arden, 

[...]

Enne Carl, volgens mij is toeslaan op een koopje helemaal niet des Carls. Jij bent volgens mij van de bedachtzame aanschaf, hou dat maar zo.

De Octave Phonomodule kent Carl denk ik zo onderhand wel, ik kan hem, wat deze materie betreft, volgende week (en dat is ongeveer het beste op step-up gebied wat je ooit kon krijgen) de MA Cotter step-up laten horen. Een exoot uit de jaren 80, maar HEEL erg mooi. Ik denk eigenlijk zelfs nooit meer geevenaard. Ik heb de L uitvoering, voor laagohmige elementen (Ikeda, Koetsu, Sumile), laat ik het zo zeggen, toen Cock deze step-up hoorde, was hij volledig van slag en heeft zich rot gezocht naar een exemplaar voor zichzelf...

e2d5bd24abfa46fda8783231440c73b0.jpg

... aangaande die Denon 103 varianten, die van ZU en Soundsmith zijn erg mooi. Zelf heb ik altijd een voorkeur door de vdH behandeling: boron cantilever en vdH tip plus het boeltje door AJ laten inregelen op je arm, phonotrap en muziekstijl.

Bij hifi is mijn ervaring dat een miskoop makkelijk gemaakt is en een miskoop is dan al vlug een duurkoop. Als die Denon 103 op mijn TP 16.1 past dan lijkt me dat wel een goede en net betaalbare koop. Als ik de DIY Pass heb dan zou ik de Whest voor de 103 kunnen inzetten, maar eigenlijk denk ik meer aan een step up bij de Quad 34. Moet daarom niet de hoofdprijs kosten liefst tweede hands.

- Hoeveel betaal je voor die Schick Renee.

- Als er volgende week tijd is graag de Step Up Marco. Cock wilde ik zo wie zo aanspreken.

Edited by carl

Inmiddels ontvangen Rene. Ik kan de postbus kennelijk wel openen als ik op jouw naam bij je posting ga staan.

Edited by carl

Wel grappig want ik kom nu allemaal 103 varianten op internet tegen. Meneer Fuchs van www.Volpe.at levert ook zoiets als Meneer Schick, wel met een van de Hul tip. Bijzonder is het magneetje op de voorkant. Dit wordt ingezet op basis van de reparatieervaringen van Aalt Jouk. Kennelijk kruipen metaaldeeltjes in het element en maken het kapot. En inderdaad na verwijdering van die deeltjes bij mijn Benz Ruby klonk het ineens een stuk beter.

De vraag is even wat nu de beste investering is: een betere naald of een betere behuizing? En wat zou je basis element moeten zijn: een 103 of 103 R?

Edited by carl

Het verschil tussen een DL103 en DL103R is niet zo groot. Bij de R is de behuizing van een ander soort kunststof, is er andere draad gebruikt voor de spoeltjes en zit er een dempertje binnenin, tussen voorkant huis en elementblok. Als basis kun je volgens mij gewoon een DL103 nemen.

Een element in een andere behuizing kan best mooi zijn,en als het dan ook nog beter klinkt dan is dat mooi meegenomen.

Maar misschien kun je als het om een betere klank gaat dan een beter element kopen.

De link doet het bijna, eerst dat klikkerdeklik en wat daar achterstaat weghalen.

Ik ken de 103R van een audiovriend die deze gebruikte op een Rega platenspeler. Ik vond het ing in die combinatie erg goed presteren.

Edited by Hans van Liempd

Dat is wel een erg positieve ervaring Marco en zeker voor het geld. Zou met een ronde naald en 2,5 gram afspelen nog slecht zijn voor je platen?