carl Posted 3 april 2017 Author Report Share Posted 3 april 2017 (edited) Ik heb een MC module voor de Quad 34 gescoord, een nieuwe console voor de TD 160 gemaakt en eigenlijk ook besloten te gaan voor een klassieke Denon 103. De vraag is even of ik ga voor de 103 of de 103 R. Leuk artikel daarover gevonden bij de AAA. Blijft toch gokken. http://www.aaa-switzerland.ch/files/denon_dl_103_-_ein_vergleich_1.pdf Ik ben wel bang voor mijn platen met het spelen met een conische naald. Dus ik zit erover te denken het element gelijk maar te retippen. Vraag me in die zin af of van den Hull eigenlijk gewoon niet te goed/duur is voor dit werk. Heb ook nog even geïnformeerd bij Kilian Bakker. Wat zou het verschil zijn tussen een conische en eliptische naald? Ik denk dat je met minder naaldkracht kan spelen vanwege beter contactoppervlak en dat details wat beter uit het vinyl komen. Scherp hoeft het volgens mij niet te worden. Oh ja de slijtage van de naald zal minder zijn. Edited 3 april 2017 by carl Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tubejack Posted 3 april 2017 Report Share Posted 3 april 2017 Kun je dan niet beter een ander element kopen? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Seed7 Posted 3 april 2017 Report Share Posted 3 april 2017 Ik ben wel bang voor mijn platen met het spelen met een conische naald. Dus ik zit erover te denken het element gelijk maar te retippen. Pffft, sorry hoor, maar waarom wil je een een perfect valide element dat al weet ik hoeveel decennia in de zelfde vorm op de markt is meteen "verklooten"? Link to comment Share on other sites More sharing options...
carl Posted 3 april 2017 Author Report Share Posted 3 april 2017 Ik zou niet zo weten welk ander element Jack. Ik heb er een Denon 160 element op gehad en wil nu toch liever een echte (low output) MC. Een Denon 103 op een RP 16.1 is verder ook niet zo'n groot risico lijkt me. Maar suggesties tot 500 euro blijven welkom. Voor mij is daarbij de hobby het maximale uit deze platenspeler te halen. Bij slecht geluid gebruik ik hem ook nooit (en dat is zonde van het geld). Zo zit ik helaas in elkaar. De 103 is er natuurlijk in veel varianten geweest Seed waaronder met eliptische naald. Een conische slijt gewoon sneller en ik ben er dan ook bang voor. Voor de rest houd ik hem graag origineel. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 3 april 2017 Report Share Posted 3 april 2017 (edited) Ik zou niet zo weten welk ander element Jack. Ik heb er een Denon 160 element op gehad en wil nu toch liever een echte (low output) MC. Een Denon 103 op een RP 16.1 is verder ook niet zo'n groot risico lijkt me. Maar suggesties tot 500 euro blijven welkom. Voor mij is daarbij de hobby het maximale uit deze platenspeler te halen. Bij slecht geluid gebruik ik hem ook nooit (en dat is zonde van het geld). Zo zit ik helaas in elkaar. De 103 is er natuurlijk in veel varianten geweest Seed waaronder met eliptische naald. Een conische slijt gewoon sneller en ik ben er dan ook bang voor. Voor de rest houd ik hem graag origineel. De lagere massa van een low output komt pas tot zijn recht in de categorie elementen boven wat je nu zoekt. Zou mij daar niet al te fanatiek op focussen voor een TD160 of vergelijkbaar. Maak je het jezelf nodeloos ingewikkeld mee en je wint er m.i. niets mee. Kijk dan eerder naar de Dynavector 10X5 als je iets goeds wilt. Edited 3 april 2017 by Pjotr Link to comment Share on other sites More sharing options...
Seed7 Posted 3 april 2017 Report Share Posted 3 april 2017 Carl, iets dat rond is veroorzaakt minder schade bij het slijten dan iets dat niet rond is. Slijt sneller is zeer relatief, het is ook nog eens je tweede draaitafel. Doe wat Pjotr voorstelt, klaar, er zijn gewoon grenzen aan de TD Ja, Denon heeft ook van alles met de 103 uitgehaald. Welke heeft het overleefd? Of, als je echt lol wilt hebben en dat kan dacht ik voor deze arm, schaf een paar extra head shells aan en zet er in een een standaard DL103 die harmonieert goed. Zet in een andere een mooie passende MM is ook meer van die tijd (b.v. AudioTechnica AT150SA als dat past) en voor wat Rock'n'Roll nog een met een Shure M35X (zeker zo lang op de markt als de DL-103) of desnoods zo'n door Schick opgevoerde Tonar Diabolic (onderhuids zo te zien een ouwe Nagaoko). Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ivan10 Posted 3 april 2017 Report Share Posted 3 april 2017 Kijk hier spreekt een goed onderlegt persoon. Ik - als meelezer - lees dit nog eens goed door. Een Audio Technica laat bij een goede voorversterker zoveel horen! Dat merk ken ik. De Tonar ken ik niet die zal ik eens checken. Maakt Shure nog steeds goede elementen? Ik zal het model eens checken. Link to comment Share on other sites More sharing options...
carl Posted 3 april 2017 Author Report Share Posted 3 april 2017 (edited) Wel weer leuke opmerkingen van Peter en Seed. Ik heb eens een demo gehoord waar met een Lyra Dorian op een TD 160 werd gespeeld. Deze stond ook nog schuin op een stoel. Klonk overtuigend, maar wel wat scherp. Vandaar dat een investering in deze draaitafel in zeer goede staat wel de moeite waard is. Ik houd dus de Dynavector in overweging. Wat ik begrijp Seed is dat de standaard Denon maar 500/700 uur meegaat. Volgens mij verdeelt een elliptische naald de krachten beter over de groef en daardoor slijt de groef en de naald minder dan het geringere draagvlak van een conische naald die bovendien met een hogere naaldkracht wordt afgespeeld met als gevolg een nog hogere naalddruk. Vergelijk mijn twee knappe oppassen die met naaldhakken (lang geleden) het parket van het vorige huis vernielden. Edited 3 april 2017 by carl Link to comment Share on other sites More sharing options...
Seed7 Posted 3 april 2017 Report Share Posted 3 april 2017 bij 2,5 g is 2000 u probleemloos haalbaar, uiteraard, mits goed afgesteld en beoordeeld met een echte microscoop en echte verlichting, niet zo'n stereo flutding met een bungelend lampje. @Ivan Menig MM element, ook de moderne, tot zo'n 500.- zijn heel erg goed van zo'n top MM zul je denk ik meer plezier hebben dan van een MC in de zelfde prijsklasse of twee maal zo duur. Er zijn ook hele goedkope die heel erg goed zijn. Van groot belang is de juiste impedantie op je vv en de juiste capaciteit en dat zijn vaak niet de standaard 47K en 300 pF. Zeker als je vergelijkt met MC die altijd in het hoog een prettig bultje hebben klinken MM anders een beetje suf. De Shure M35X kost tegenwoordig iets van 65.- Daarvoor kreeg je er een paar jaar geleden twee gematched. Ze worden als DJ elementen in de markt gezet maar zijn net als de DL-103 elementen ontwikkeld voor de radio omroepen, alleen dan MM. Link to comment Share on other sites More sharing options...
carl Posted 3 april 2017 Author Report Share Posted 3 april 2017 (edited) Dat is een ander probleem Seed. Het verschil tussen de TD 320 met Nagaoka MP 200 (MM) en de Oracle met Benz Ruby (MC) die er naast staat is toch wel erg stevig, inderdaad klinkt de MM wat suf. Ik zat al met Roger te discussiëren over vervanging van de kabel. Dat is pas aan de orde als ik een tweede phonotrap heb en een iets langere phonokabel nodig heb. Edited 3 april 2017 by carl Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 3 april 2017 Report Share Posted 3 april 2017 (edited) Wacht maar tot Roger de Pearl komt afleveren (of jij hem op gaat halen). Die praat je ook nog wel bij Die Dynavector is in deze prijsklasse (terecht) zijn stokpaardje. Maar hij heeft nog wel meer achter de hand in de hoek van MM wat het heel goed zal doen in je Thorens i.c.m. de Quad. Enige met MM is wat Seed al noemde, is een goed afsluit impedantie. [Edit] Zie dat je al in verbinding hierover staat met Roger Edited 3 april 2017 by Pjotr Link to comment Share on other sites More sharing options...
carl Posted 3 april 2017 Author Report Share Posted 3 april 2017 (edited) Ik zit binnenkort met Roger 7 uur op weg naar Muenchen Peter. Hij is in zijn Alfa een soort Max Verstappen. Maar los daarvan is er genoeg tijd om over van alles te praten. Maar ik ga snel bij hem langs om naar zijn nieuwe arm/element combinatie te luisteren. Edited 3 april 2017 by carl Link to comment Share on other sites More sharing options...
Seed7 Posted 3 april 2017 Report Share Posted 3 april 2017 Begin maar eens met 100K afsluitimpedantie. Link to comment Share on other sites More sharing options...
carl Posted 3 april 2017 Author Report Share Posted 3 april 2017 Morgen heb ik ruimte Seed -ik laat het horen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tubejack Posted 3 april 2017 Report Share Posted 3 april 2017 Begin maar eens met 100K afsluitimpedantie. Dan komen sommige, tot leven Link to comment Share on other sites More sharing options...
carl Posted 3 april 2017 Author Report Share Posted 3 april 2017 Ik heb weinig ervaring met MM's Jack. Ik dacht altijd dat daar sprake was van een vaste impedantie. Passen er trouwens andere Head Shells op de TP 16.1 dan die van Thorens. Die zijn volgens mij lastig te krijgen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 3 april 2017 Report Share Posted 3 april 2017 Ja die passen wel, het is een standaard schroefmount. Maar die gaan niet werken vanwege de specifieke afmetingen en hoek. Losse taartscheppen zijn vrijwel niet te vinden. Soms op Ebay tegen idiote prijzen. Dat is geen goed idee om achteraan te gaan. Dat moet je ook niet willen. Uiteindelijk vind je wel een leuk mooi presterend element en geloof mij nou maar, goed afgesteld loop je het risico dat dat meer genieten in de huiskamer gaat worden dan met je Oracle Link to comment Share on other sites More sharing options...
carl Posted 3 april 2017 Author Report Share Posted 3 april 2017 Ik zat al bij Pickupnaalden.nl te kijken Peter. Veel Head Shells, maar geen passende helaas. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tubejack Posted 4 april 2017 Report Share Posted 4 april 2017 Ik heb weinig ervaring met MM's Jack. Ik dacht altijd dat daar sprake was van een vaste impedantie. Passen er trouwens andere Head Shells op de TP 16.1 dan die van Thorens. Die zijn volgens mij lastig te krijgen. De standaard is 47KΩ, maar bij sommige elementen loont het de moeite om te experimenteren naar 68KΩ , 100KΩ of zelfs 33KΩ Zelf zit ik op 100kΩ met een Nagaoka JT-322, dan maakt het muziek Link to comment Share on other sites More sharing options...
Seed7 Posted 4 april 2017 Report Share Posted 4 april 2017 (edited) De standaard is 47KΩ, Het is de standaard voor versterkerfabrikanten die het de gewone consument in der tijd niet moeilijk wilden maken. Element fabrikanten hebben zich daar 'nooit' aan gehouden, op zich goed voor te stellen want als je iets anders bouwt zul je echt niet op de zgn standaard uit komen. Het is met MM's niets anders dan MC's waar je ook je vv of trafo juist moet instellen / afsluiten. Hoewel het me opvalt hoe weinig aandacht daar in de MC wereld, met name in de trafohoek, aan gegeven wordt. Als je alles netjes instelt 'niveleer' je een heleboel van die 'enorme verschillen' tussen de diverse elementen weg. Oeps, die headshells zijn in der daad prijzig, NOS 65.- incl. verzend, namaak uit italie 95.- op ebay.com Edited 4 april 2017 by Seed7 Link to comment Share on other sites More sharing options...
WanFie Posted 4 april 2017 Report Share Posted 4 april 2017 Het is met MM's niets anders dan MC's waar je ook je vv of trafo juist moet instellen / afsluiten. Hoewel het me opvalt hoe weinig aandacht daar in de MC wereld, met name in de trafohoek, aan gegeven wordt. Als je alles netjes instelt 'niveleer' je een heleboel van die 'enorme verschillen' tussen de diverse elementen weg. Ik kan met mijn versterker vanaf de luisterplaats de afsluitweerstand en capaciteit instellen. Ik hoor wel verschillen, maar die zijn zeker tussen twee stapjes erg klein. Van die enorme verschillen heb ik dus weinig gemerkt. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Seed7 Posted 4 april 2017 Report Share Posted 4 april 2017 "Aanhalingstekens" gemist Hans? Ik zit op die naalden site te kijken die Carl noemde, die hebben erg leuke dingen, wat dacht je van een Osawa 301 voor 99.- Osawa is het brein, de ontwerper, achter Shelter. Of een Empire 2000E/III als je NOS vintage retro wilt gaan, was hun topper laatste helft jaren 70. Wel meteen een paar extra naalden bij bestellen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tubejack Posted 4 april 2017 Report Share Posted 4 april 2017 Dat is zeker een leuk adres, ik bestel daar ook af en toe . Vergeet ik nog bij MM kun je ook nog experimenteren met capaciteit ..... 100pF, 200....300 kan zomaar een verschil maken in het stereobeeld. Link to comment Share on other sites More sharing options...
carl Posted 4 april 2017 Author Report Share Posted 4 april 2017 (edited) Met de Pearl kloon zal dat geen probleem zijn Jack, maar die komt op de Ruby te staan. Bij de Whest kan je helaas geen capaciteit instellen en die wil ik eigenlijk op de Nagaoka instellen. En vaste kabels vervangen is natuurlijk niet de bedoeling Ik heb inmiddels weer veel kennis opgedaan! Daarbij realiseer ik me dat het om subtiele verschillen gaat die je in de luisterdriehoek hoort. Edited 4 april 2017 by carl Link to comment Share on other sites More sharing options...
mumsoft Posted 4 april 2017 Report Share Posted 4 april 2017 Ik dacht dat jij inmiddels wel volleerd zou zijn met je analoge ervaring. Ik heb hier notabene 2 phonotraps (als je die zo mag noemen), maar geen van beide is in te stellen wat capaciteit of afsluitweerstand betreft. Dat vind ik wel een beetje vreemd, maar zit er niet mee, want al die instemogelijkheden zijn ook bron van Audiophilia Neurosa, toch? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts