Jump to content

Denon 103 varianten

carl
 Share

Recommended Posts

Volleerd ben je natuurlijk nooit Marc en daarbij is mijn ervaring met MM van lang geleden. In principe denk ik dat een phono trap zo ruim mogelijk instelbaar moet zijn. Mijn vroegere Lehman en mijn huidige Whest zijn eigenlijk niet in te stellen op capaciteit (behalve dan door solderen) maar wel op impedantie. De Pearl Kloon die ik krijg is wel heel breed instelbaar (typisch Roger). Bij MC kan je zelfs de capaciteit instellen wat je eigenlijk zelden ziet. De objectivisten beweren namelijk dat dit bij een MC niet hoorbaar is.

Verder is internet een vreemde bron. Een vriendin die zondag kwam eten wilde toch even weten wat voor een wijn ze dronk. Via een wijnapp kwam ze tot de conclusie dat het een fles van 70 euro was (en ik steeg in haar achting omdat ik die voor haar schonk). Ik had er 9 jaar geleden 24 gekocht voor 11 euro per stuk en Ellie was de winst al aan het berekenen. Uit verder onderzoek bleek echter dat je de wijn ook voor 16/17 euro per fles kon krijgen. Meer rente dan je op de bank krijgt, maar zeker geen bovenmatige winst.Wat ik maar bedoel te zeggen is dat ook op audiogebied de waarheid moeilijk te vinden is. Daar is in ieder geval sprake van bij de Denon 103 varianten in combinatie met een Thorens TP 16.1 arm. Ik heb nog nooit zoveel tegengestelde meningen dan op dit gebied gelezen. Maar ik kom er voor mijn volgende pensioenuitkering wel uit want dan beslis ik voordat iedereen hier hoorndol wordt van mijn gewijfel

Edited by carl

Is wel een grappige vergelijking Carl :) Met die DL103 is dat eigenlijk net zo relatief. Punt met die DL103 is gewoon dat het een solide element is wat ooit veel waar voor zijn geld bood. Bood? Doet het dat dan niet meer? Nee, het is nu veel waar voor veel geld geworden en is er meer waar, of betere waar, voor hetzelfde geld elders te vinden. Een DL103 koop je nu meer voor de romantiek m.i.

Overigens is het met jouw Quad vrij eenvoudig met die insteekmodule, om een element perfect aan te passen met weerstanden en bij een MM ook met condensatoren. Je moet er alleen wat voor kunnen solderen. Wellicht dat Roger je daarbij helpen kan?

Edited by Pjotr

Ja, "value for money" dat gaat helaas hard de verkeerde kant op. De laatste keer dat ik een DL-103 R kocht kocht ik er vier voor de prijs van 1 nu. Twee daarvan zitten er nog in de verpakking, NOS zeg maar. Meer kopen was toen (al) goedkoper dan een maal retippen.

Wat het aanpassen betreft, die weerstanden en of condensatoren kun je ook in de stekkers solderen. Ik ken ze die hebben er een aantal in verschillende waarden liggen om even snel iets te proberen.

Ik heb net dus gezellig zitten te vergelijken tussen de TD 320/Nagaoka MP 200 en de Oracle/Benz Ruby L. Ik heb helaas geen stekkertje met een impedantie voor 100 kohm, maar met 220 klonk echter van geen kanten dus toch maar weer 47 kohm  aangesloten. Wel iets anders aangesloten dan de vorige keer. Omdat ik van nature lui ben, had ik toen de aardedraad van de Oracle niet afgekoppeld en die van de TD 320 erbij gekoppeld. Volgens mij moet dat niets uitmaken? Het merkwaardige is dat de TD 320 nu de sterren van de hemel speelt ten opzichte van de vorige sessie. Wat ruwer dan de Oracle, maar toch komt die nu een stuk dichter bij. Ik verheug me er al op als ik twee phonotrappen heb.

Ik luister nu naar Purcells Three Elegies - fantastisch toch! Dat is ook de reden waarom ik beneden de 160 wil opwaarderen. Ik wil daar tussendoor mijn klassieke collectie wat uitkarteren.

Edited by carl

Maak je zorgen Wiel!

Op de Conrad Johnson en de Monitor audio heb ik op zolder een Oracle en TD 320 staan.

De TD 160 staat beneden op een Quad 34 en 303 en Cabasse Galiotes. Toch wel een leuke set hoor.

Ik zag dat je bij Schopper AG een headshell voor de tp 16 kan kopen voor iets van 80 euro. Wel een prijsje zeg.

Overigens schat ik de TD 320 toch hoger in dan de TD 160. Dus het kan ter ondersteuning van de Oracle bij moeilijke gevallen (slechte platen).

Edited by carl

Je TD320 is hooguit luxer dan je TD160 Carl. Maar naar mijn idee echt niet beter of hoger.

Wat het aanpassen betreft, die weerstanden en of condensatoren kun je ook in de stekkers solderen. Ik ken ze die hebben er een aantal in verschillende waarden liggen om even snel iets te proberen.

Kan ook maar is wel een heel gepiel. Aan de andere kant komt het ook weer niet zo kritisch. Als je je aan de richtwaarden van de fabrikant houdt, zit je meestal wel aardig goed in de richting met een MM.

Heb wel eens zitten denken aan een los "break out boxje" met instelweerstanden en condensatoren om de boel in te stellen. Is dan alleen weer kabel extra (al heb je dat met een step-up ook). En zit je toch nog met de 47K van de meeste pp. en meestal is de capaciteit van de kabel en ingang van de pp onbekend. I.i.g. heb je dan wel een betrouwbare mogelijkheid tot experimenteren in de zoektocht naar jouw optimale klank.

Edited by Pjotr

Auto naar de garage gebracht, lunch met een leuke vrouw en kruiwagens gesjouwd in mijn tuin en gereserveerd. Toch bedankt, ik ga het bijhouden.

Je TD320 is hooguit luxer dan je TD160 Carl. Maar naar mijn idee echt niet beter.

Vergelijk is toch altijd moeilijk Peter met een ander element, maar dat is duidelijk mijn beeld. En ook op het AAA forum vinden ze de TD 320 beter. Ik benader het verder niet als een wedstrijd, maar wil de kwaliteiten eruit halen zonder het product te verklooien. In de huiskamer staat trouwens de mooiste klassiek platenspeler die ik heb en dat is voor mij de TD 160. Edited by carl

En wat is dan beter? Veel hangt gewoon af van onderhoud en nauwkeurige afstelling, dus ook alle armlagertjes e.d. Ok de originele sokkel is ook niet je dat maar dat is goed op te lossen met een betere. Enige minpunt van de MK1 arm (met de taartschep dus) is dat hij niet optimaal volgens Baerwald is af te stellen. Een ontwerpuitgangspunt van Thorens wat ik nooit heb begrepen. Bij de latere MK2, MK3 en MK4 is dat wel in orde. Al die armen zijn stukjes precisie instrumentmakerswerk van het hoogste niveau. Misschien niet zo blinkie blinkie en niet met de uitgebreide afstel mogelijkheden van moderne armen, maar qua precisie doen ze er niet voor onder.

Ik dacht dat jij digitaalkenner was en niks van analoog wist? De TD160 en TD320 zijn echt niet totaal verschillend. Beiden zijn subchassisspelers met alle voor- en nadelen daarvan. De TD320 gebruikt bladveren en "staat" in de veren, terwijl de TD160 spiraalveren gebruikt en erin "hangt". Het resultaat is nageloeg gelijk. De TD320 ziet er moderner uit, maar klankmatig is het verschil niet zo geweldig groot. De TD320 klinkt iets robuuster.dan de TD160, die dan weer wat emotioneler klinkt. Verder is er weinig (klank)verschil.

En wat is dan beter? Veel hangt gewoon af van onderhoud en nauwkeurige afstelling, dus ook alle armlagertjes e.d. Ok de originele sokkel is ook niet je dat maar dat is goed op te lossen met een betere. Enige minpunt van de MK1 arm (met de taartschep dus) is dat hij niet optimaal volgens Baerwald is af te stellen. Een ontwerpuitgangspunt van Thorens wat ik nooit heb begrepen. Bij de latere MK2, MK3 en MK4 is dat wel in orde. Al die armen zijn stukjes precisie instrumentmakerswerk van het hoogste niveau. Misschien niet zo blinkie blinkie en niet met de uitgebreide afstel mogelijkheden van moderne armen, maar qua precisie doen ze er niet voor onder.

De ouwe TD160 met taartschep heeft een Stevenson-afstelling nodig. Daar is helemaal niks mis mee. Er zijn trouwens veel spelers (of beter gezegd armen) die beter met een Stevenson afstelling spelen. Korte armen hebben meestal een Stevenson en 9" is niet overal 9".

Ik heb even geen TD160 met taartschep bij de hand maar herinner mij dat hij ook niet in de buurt kwam van Stevenson. Wel met het binnenste nulpunt maar niet met het buitenste. Overigens vind ik zelf het verschil tussen Stevenson, Baerwald en Löfgren marginaal. Ligt allemaal erg dicht in elkaars buurt. Misschien dat het met sommige typen fine line wat meer uitmaakt?

Wat ik wel een flinke verbetering vond met de MK1 arm is het verwijderen van de naaldkrachtinstelling met dat veertje. In plaats daarvan de naaldkracht in stellen met het contragewicht en een wegertje. Dat gaf een behoorlijk rustiger en evenwichtiger geluid. Minder emotioneel zeg maar ;)

http://db.audioasylum.com/mhtml/m.html?forum=vinyl&n=595959&highlight=baerwald+John+Elison&r=&search_url=%2Fcgi%2Fsearch.mpl%3Fauthor%3DLineArrayNut%26user_id%3D16530%26forum%3DALL%26sortRank%3DNone%26sort%3Ddate%26sortOrder%3DDESC

Edited by Pjotr

De TD320 klinkt iets robuuster.dan de TD160, die dan weer wat emotioneler klinkt. Verder is er weinig (klank)verschil.

Op zich is dat wel een goede beschrijving maar ik denk dat de TD 320 wat dichter bij neutraal zit. De TD 320 klinkt eigenlijk wat rustiger dan de TD 160. Het geluid doet me ook wel weer wat denken aan de oude LP 12 demo's van Latham. Met het Denon 160 element vind ik eigenlijk de TD 160 een beetje te in het hoog (mijn reserve daarom bij het Denon 103 element). Ik ben verder toch behoorlijk onder de indruk van de oude Thorensen want zeker voor het geld waren het topprodukten en Spido had daar zeker een punt.

Edited by carl

Tja, zo hebben ook alle verschillende armversies van de TD160 alleen al een verschillend kleurtje... Draadjes wel laten zitten hoor :D Maar dat is niet wat ik bedoelde.

Wel grappig, op het moment zit er een DL160 in mijn TD160. En dat klinkt hier weer heel neutraal. (en meet ook heel neutraal met een sweep van de testplaat). Maar de DL160 is toch bij lange na niet van het kaliber van een Benz ACE die er eerst in zat. Die gaf toch echt veel meer detail te horen en meer rust.

Edited by Pjotr

Ik heb een bfly onderplaat voor de 320 gekocht. Die maakt onderdeel uit van de console, de TD 320 ziet er daardoor prima uit en de plaat zorgt voor minder versmering van het geluid Peter.

Even terug naar het begin, volgens mij maak je het je zelf (en ons) alleen maar moeilijk  :unsure: Als ik me niet vergis hebt je nu een Nagaoka MP-200 in je Thorens TD-160 dat lijkt me een mooie combinatie.  

Hier staat  ook zoiets,  TD-2001 en Nagaoka JT-322 afgesteld door http://www.music2.nl/   Goed aangepast speelt dat erg mooi, ik heb geen enkele behoefte om daar weer een MC element in te stoppen.

Ik zou gewoon wachten totdat Rogier je DIY Pass Labs phono klaar heeft.  Wie weet gaat er een wereld voor je open  :)  Bij mij tenminste wel, ik had niet verwacht dat een NOS element van €160 zo goed

kon klinken....  (wel stiekem gehoopt). ok het afstellen kost ook wat. Maar als je gelijk een paar draaitafels laat afstellen krijg je korting  :D

Edited by Tubejack