Seed7 Posted 20 september 2017 Report Share Posted 20 september 2017 (edited) Op de koptelefoon klinkt het heel erg raar, alsof het hele orkest over de hoofdband verdeeld zit. Met puntbronnen in nearfield valt het een beetje uit elkaar, het geluidsbeeld lijkt opgerekt en in de eerste opname klinkt de strijkert erg groot en hard. Wie wel eens met een ambiosonic / soundfield microfoon en processors heeft gespeeld weet dat je dit daarmee kunt bereiken door het signaal van de 4 microfoons op de juiste wijze te bewerken. Bewerken en afspelen over meer dan twee luidsprekers geeft echter een veel realistischer resultaat en met de speakers op de juiste plaatsen heb je ook echt hoogte. Bij ambiosonics leg je het 360° geluidsveld vast. Edited 20 september 2017 by Seed7 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Berny Posted 27 september 2017 Report Share Posted 27 september 2017 On 20-9-2017 at 6:33 PM, Seed7 said: Op de koptelefoon klinkt het heel erg raar, alsof het hele orkest over de hoofdband verdeeld zit. Met puntbronnen in nearfield valt het een beetje uit elkaar, het geluidsbeeld lijkt opgerekt en in de eerste opname klinkt de strijkert erg groot en hard. Ik denk dat Sonorus Holographic Imaging ook niet bedoeld is om met een koptelefoon naar te luisteren. Het gaat om de faseverschillen tussen de speakers en om de preciese plaatsing. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Berny Posted 27 september 2017 Report Share Posted 27 september 2017 On 20-9-2017 at 6:33 PM, Seed7 said: Wie wel eens met een ambiosonic / soundfield microfoon en processors heeft gespeeld weet dat je dit daarmee kunt bereiken door het signaal van de 4 microfoons op de juiste wijze te bewerken. Bewerken en afspelen over meer dan twee luidsprekers geeft echter een veel realistischer resultaat en met de speakers op de juiste plaatsen heb je ook echt hoogte. Bij ambiosonics leg je het 360° geluidsveld vast. Hallo Seed, Kun je iets meer vertellen over ambiosonics? Ik ken het niet. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Seed7 Posted 27 september 2017 Report Share Posted 27 september 2017 Sorry, moet weg, zal het met een linkje afdoen. Dit geeft je de basis informatie http://www.core-sound.com/TetraMic/1.php Link to comment Share on other sites More sharing options...
Berny Posted 28 september 2017 Report Share Posted 28 september 2017 22 hours ago, Seed7 said: Sorry, moet weg, zal het met een linkje afdoen. Dit geeft je de basis informatie http://www.core-sound.com/TetraMic/1.php Dank je Seed7. Ik ga eens kijken. Ben benieuwd. Link to comment Share on other sites More sharing options...
TL 200 Posted 5 oktober 2017 Report Share Posted 5 oktober 2017 (edited) Hier een opname met maar één microfoon op 35ft. (ong.11meter) hoog in een kathedraal, 18 bij 75 meter, 27 meter hoog. geen multichannel-effect maar wel heel ruimtelijk. Ik herinnerde me ineens dat ik de CD heb en die klinkt héél mooi, konden ze in 1995 ook al en word ook "holographic" genoemd Edited 5 oktober 2017 by TL 200 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 6 oktober 2017 Report Share Posted 6 oktober 2017 Zo simpel kan een illusie zijn Link to comment Share on other sites More sharing options...
TL 200 Posted 6 oktober 2017 Report Share Posted 6 oktober 2017 9 hours ago, Pjotr said: Zo simpel kan een illusie zijn Ja, als je een grote, echt grote, ruimte wilt laten horen is het het gemakkelijkst om ook in een echte grote ruimte op te nemen. Maar........, is het dan wel een illusie? Of een realistische weergave van de werkelijkheid. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 6 oktober 2017 Report Share Posted 6 oktober 2017 Ik bedoelde het positief: Het is een mooie luchtspeigeling van de toenmalige werkelijkheid. Veel meer is er niet van te maken en als je je daar bij neer legt kun je ook erg genieten van zo'n afbeelding. Link to comment Share on other sites More sharing options...
TL 200 Posted 6 oktober 2017 Report Share Posted 6 oktober 2017 (edited) Ik heb het ook niet negatief opgevat hoor, ik dacht dat je bedoelde dat het simpeler is om de indruk (illusie) van een grote ruimte te wekken als je ook in een grote ruimte opneemt. En dan ook maar één microfoon gebruiken is dan natuurlijk het meest minimalistisch. Dit moet je ook zien in de context van de opnames op de cd van Chesky, er wordt geen gebruik gemaakt van elektronische effecten. Galm wordt gemaakt door de ruimte enzovoorts terwijl er heel veel illusies kunstmatig gecreëerd kunnen worden doen zij dit niet. Waarvoor respect! Edited 6 oktober 2017 by TL 200 Link to comment Share on other sites More sharing options...
WanFie Posted 7 oktober 2017 Report Share Posted 7 oktober 2017 Op de Xfi werd er door Dutch & Dutch een vergelijk live/opname gedaan. De opname wat hiervoor in een dode kamer gemaakt, om geen dubbele akoestiek te krijgen. M.i.: 1. opnemen in gedempte ruimte: de artiesten spelen in jouw akoestiek 2. opnemen in een concertzaal met alle ruimte effecten: afspelen in een gedempte akoestiek. In alle andere gevallen heb je min of meer last van de dubbele akoestiek. Voor opnametechnici is dat tegenwoordig best lastig. Vroeger had je een "gemiddelde woonkamer". Nu varieert het van galmbak tot zwaar gedempte kamer. Link to comment Share on other sites More sharing options...
TL 200 Posted 7 oktober 2017 Report Share Posted 7 oktober 2017 Idealiter zou het in je eigen kamer moeten worden opgenomen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 7 oktober 2017 Report Share Posted 7 oktober 2017 Denk toch dat dan een kaartje voor het concertgebouw makkelijker is en goedkoper bovendien. Link to comment Share on other sites More sharing options...
TL 200 Posted 7 oktober 2017 Report Share Posted 7 oktober 2017 Daar past een symfonieorkest ook veel beter in. Link to comment Share on other sites More sharing options...
WanFie Posted 7 oktober 2017 Report Share Posted 7 oktober 2017 3 hours ago, TL 200 said: Idealiter zou het in je eigen kamer moeten worden opgenomen. En dan weergeven met een koptelefoon....... Maar zeker NIET met een installatie in dezelfde kamer. De kamerakoestiek heb je dan 2 keer. Daar is echt niet naar te luisteren. Link to comment Share on other sites More sharing options...
TL 200 Posted 7 oktober 2017 Report Share Posted 7 oktober 2017 5 hours ago, Hans van Liempd said: En dan weergeven met een koptelefoon....... Maar zeker NIET met een installatie in dezelfde kamer. De kamerakoestiek heb je dan 2 keer. Daar is echt niet naar te luisteren. Dan gaat het niet door die opnames: ik heb niks met koptelefoons, kan er niet aan wennen. Niet zozeer de weergave, ik heb echt wel goede exemplaren gehoord, Sennheiser, Grado, electrostaten etc. maar ik vind het niet prettig. In-ear irriteert mijn oren, over de oren is last met de bril en te warm, nee doe mij maar speakers. Link to comment Share on other sites More sharing options...
WanFie Posted 8 oktober 2017 Report Share Posted 8 oktober 2017 Maar een goed gedempte ruimte kan ook. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Groovy Posted 8 oktober 2017 Report Share Posted 8 oktober 2017 Zeker,ik heb dat ervaren bij Jerry. Hij projecteerde als het ware via de luidsprekers de opstelling van de band. De muzikanten stonden achter de zangeres. Je kon horen waar de muzikanten t.o.p. van de zangeres stonden. Je zat wel te luisteren in de zogenaamde grote koptelefoon. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 8 oktober 2017 Report Share Posted 8 oktober 2017 4 minutes ago, Groovy said: Je zat wel te luisteren in de zogenaamde grote koptelefoon. Ja, dat was meer een van-kop-tot-staart telefoon Alhoewel het wel klopt wat je schrijft vond ik het niet opgaan dat je a.h.w. in een koptelefoon zat. Je hoorde wel degelijk het hele geluidsbeeld voor je geprojecteerd en niet in je hoofd om je heen zoals met een koptelefoon. Overigens vielen sommige opnames genadeloos door de mand bij Jerry. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Groovy Posted 8 oktober 2017 Report Share Posted 8 oktober 2017 (edited) Ja,daar heb je gelijk in. Al heb ik dat door mand vallen niet zo ervaren,maar dat kan aan mij liggen. Je moet de muziek goed kennen om dat te herkennen. Er waren ook mensen die het niets vonden omdat de muziek in hun optiek te direct aanwezig was. Smaak Edited 8 oktober 2017 by Groovy Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 8 oktober 2017 Report Share Posted 8 oktober 2017 2 hours ago, Groovy said: Er waren ook mensen die het niets vonden omdat de muziek in hun optiek te direct aanwezig was. Smaak Ja, grappig is dat. Wat je bij Jerry hoorde was nogal near field, vergelijkbaar mat wat je hoort uit de monitors bij de productie achter de mixing console. Eigenlijk dus precies zoals de muzikanten/producer/dirigent het bedoeld hebben, of i.i.g. gemaakt hebben met hun oren/smaak. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Berny Posted 10 oktober 2017 Report Share Posted 10 oktober 2017 On 8-10-2017 at 11:33 AM, Groovy said: Zeker,ik heb dat ervaren bij Jerry. Hij projecteerde als het ware via de luidsprekers de opstelling van de band. De muzikanten stonden achter de zangeres. Je kon horen waar de muzikanten t.o.p. van de zangeres stonden. Je zat wel te luisteren in de zogenaamde grote koptelefoon. Hallo Groovy, Dat klinkt interessant. Kun je iets meer vertellen over het soort opname waar je toen naar luisterde en de weergave? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Groovy Posted 10 oktober 2017 Report Share Posted 10 oktober 2017 Dali 1 en 2 dat waren de albums op cd waar Jerry de luisteraars op tracteerden. En ook wel singer songwriters. Goede opnames natuurlijk dat is een vereiste. Zijn ruimte(eigenlijk zijn huiskamer) was zo sterk gedempt dat het nagenoeg een dode ruimte was. Daarbij zat je op een afstand van ongeveer 2 meter in een soort tent te luisteren zodat er geen geluid verloren ging. Er stond een set Acoustats luidsprekers die waren aan een ijzeren frame bevestigd,daar lag 20 kilo aan gewicht bovenop. Aan de zijkant van de speakers had Jerry brede stroken karton bevestigd om het afstraalgedrag zo goed mogelijk te krijgen. Zijn set bestond uit een Yamaha m4 en Denon 3500 cd spelerç,hij had daar een potmeter op als volume regelaar. Hij gebruikte ook wel een oude G.A.S amp een amerikaanse versterker Son off Godzilla de benaming weet ik niet exact. Die set vond ik het allerbeste klinken die hij heeft gehad. Ook andere luidsprekers klonken in zijn akoustiek bovengemmideld. Hij gebruikte gewoon dropveters zoals de kabeltjes van vroeger ook wel genoemd worden. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Berny Posted 13 oktober 2017 Report Share Posted 13 oktober 2017 Dat is eigenlijk hoe we het altijd zouden willen horen, maar dan zonder dat zo'n uitgebreide verbouwing van de kamer nodig is. Link to comment Share on other sites More sharing options...
WanFie Posted 13 oktober 2017 Report Share Posted 13 oktober 2017 1 hour ago, Berny said: Dat is eigenlijk hoe we het altijd zouden willen horen, maar dan zonder dat zo'n uitgebreide verbouwing van de kamer nodig is. Tja... dat kan. Jerry verbouwt n.l. helemaal niks. Zo ziet z'n woonkamer er uit. Ik vind dat ook wat te ver gaan, maar in een eigen luisterhok kan er veel meer. Al vind ik de "grot" van Jerry erg beklemmend. Ik hou van iets meer ruimte om me heen. Maar dan lukt dat ook wel. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Create an account or sign in to comment
You need to be a member in order to leave a comment
Create an account
Sign up for a new account in our community. It's easy!
Register a new accountSign in
Already have an account? Sign in here.
Sign In Now