tomatamot Posted 14 januari 2017 Report Share Posted 14 januari 2017 Wat betekent dat, golven in het vinyl of kleine bobbels her en der op het vinyl? Die kleine bobbels noemt men ook wel "Orange Peel" . Dit komt door dat er wat water in de vinyl compound zat bij het persen. Bij het "stampen" van een Lp loopt de temperatuur ( heel kort, maar toch ) op tot wel 180 graden celsius. Wij weten waarschijnlijk allemaal wat water doet bij het bereiken van 100 graden celsius. Veranderen van hoedanigheid water wordt stoom en je Lp is ineen klap waardeloos. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ivan10 Posted 14 januari 2017 Report Share Posted 14 januari 2017 Wol je bent een ouwe plaat - een enkele artiest kiest voor volledig analoog. Laat staan dat er nog een studio te vinden is die volledig analoog kan opnemen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ivan10 Posted 14 januari 2017 Report Share Posted 14 januari 2017 Dank voor de uitleg @Tomatamot ! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 14 januari 2017 Report Share Posted 14 januari 2017 Heldere uitleg tomatamot. Dat Örange Peel":ken ik wel van naam maar ben ikzelf nooit tegengekomen, ook niet bij de zogenaamde "overstock" (je weet wel die hoezen met een gaatje of hoekje er af).. Dacht dat het sowieso dan niet de perserij uitging. En ja die discussie waarom vinyl eigenlijk zwart moet zijn is eigenlijk ook al heel oud. Het is van nature transparant spul. De uitleg die ik ooit kreeg is dat carbon black de sluitvastheid behoorlijk verhoogde. Maar dat het tegenwoordig verboden zou zijn? Nooit van gehoord, lijkt mij fantasie. Link to comment Share on other sites More sharing options...
tomatamot Posted 14 januari 2017 Report Share Posted 14 januari 2017 de zogenaamde "overstock" (je weet wel die hoezen met een gaatje of hoekje er af).. "overstock" beter gezegd "cut outs" werd, cq word nog steeds gedaan door een importeur van deze platen bij wie de import is afgenomen. Uit wraak dumpt hij op deze manier zijn rest voorrraad tegen een veel lagere prijs om de nieuwe importeur te narren. Link to comment Share on other sites More sharing options...
carl Posted 15 januari 2017 Author Report Share Posted 15 januari 2017 (edited) Volgens mij had het AAA lid het over stoffen (mv) waaronder Russ die er kennelijk voor zorgen dat de plaat vlak wordt. Ik kan met niet voorstellen dat roet daar zo belangrijk voor is. Ik denk dan meer aan stoffen die zorgen voor een betere vloeiing en dat zijn dan vaak oplosmiddelen. Milieu en Arbo technisch liggen die wel onder vuur. Maar ja misschien dat George wat meer te horen krijgt. Ik ga het op het AAA forum ook nog navragen. Voor mij hoeft een plaat niet zwart te zijn, maar wel kwalitatief goed voor de stevige prijzen. Ook het liefst AAA. Dat geldt temeer voor oude opnamen. Ik vond het echt niet kunnen dat Frits op het AAA jubileum met een gedigitaliseerde uitgave kwam. PS Op zich is er niets op tegen dat het bedrijfsleven lobbyt zolang de overheid maar kritisch blijft. Daar hebben ze helaas zelf vaak te weinig kennis voor in huis. Ik denk dat bijvoorbeeld bij lampen de voordelen van spaarlampen wel erg zijn overdreven ten opzichte van klassieke lampen. Roger had ook zo zijn twijfels bij het verbod op loodhoudende soldeer. . Edited 15 januari 2017 by carl Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 15 januari 2017 Report Share Posted 15 januari 2017 Ha Carl, Denk dat je dat lobbyen achterstevoren interpreteert. Dat lobbyen is toch vooral goede regelgeving tegen proberen te houden in Brussel door de industrie omdat ze dat niet uitkomt. Het overgrote deel van de industrie is van nature erg conservatief. Voorbeeld is ethernet-via-het-stopkontakt doosjes. Die dingen maken nog steeds veel te veel radiostoring. Veel meer dan mag officieel. Gevolg geen bereik met je GSM als je in de buurt bent. En nog aardig wat ellende zoals slechte radioontvangst van de FM b.v. en allerhande verstoorde afstandsbedieningen. Er wordt weinig aan gedaan juist dankzij zwaar industrieel lobbywerk in Brussel. Spaarlampen is simpel: Een moderne LED "gloei"lamp geeft 8x zoveel licht tegen dezelfde stroomkosten. Of andersom evenveel licht tegen 1/8 van de stroomkosten van een gewone gloeilamp, hij kost 4x - 8x zo veel en gaat 20x langer mee. Kan nou niet zeggen dat dat geen verbetering is. De RAL waarde (lichtkleur) is tegenwoordig al 95, wat overeenkomt met Halogeen. Zonder dwang van overheden op de industrie was die nooit zover gekomen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ivan10 Posted 15 januari 2017 Report Share Posted 15 januari 2017 (edited) Nou ik voel me wel genaaid - zeker de eerste jaren hadden die lampen een lage lichtopbrengst en waren ze sneller kapot dan geadverteerd. Dure rotzooi. Betere voorlichting was ook handig geweest. Steeds van die lampen die amper licht gaven. Ik koop het liefst nog steeds de oude lampen. Meteen licht en geen schimmige opwarmverlichting. Die nieuwe led's met zo'n plastic tuutje moet ik nog proberen. Excuus offtopic Wat me wel opvalt is dat de gekleurde platen van nu beter klinken dan voorheen. Of ligt dat aan mij? Edited 15 januari 2017 by Ivan10 Link to comment Share on other sites More sharing options...
carl Posted 15 januari 2017 Author Report Share Posted 15 januari 2017 (edited) Ik denk dat Peter minder gelijk heeft dan hij denkt. Bij de opbrengst van een product moet je ook kijken naar de negatieve effecten van de productie en de verwerking van het afvalproduct. Daarbij produceert een ouderwetse lamp niet alleen licht, maar ook warmte wat in ons klimaat prettig is. Als je dit soort effecten allemaal meerekent zouden er toch heel wat negatieve kunnen kleven aan Led lampen die veel gecompliceerder in elkaar zitten dan de klassieke lamp. Bij mij komt er in ieder geval niet veel Led in huis en zeker niet in mijn versterkers. Mijn ervaring bij landelijke onderhandelingen op milieugebied is helemaal niet zo negatief. Bedrijven willen wel concurrerend kunnen produceren en niet abrupt de productie moeten aanpassen. Doe je een beroep op hun innovatieve vermogens krijg je ze wel mee. Het zijn ook allemaal mensen die kinderen in de wereld hebben gezet en realiseren dat we verder moeten. Edited 15 januari 2017 by carl Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 15 januari 2017 Report Share Posted 15 januari 2017 (edited) k denk dat Peter minder gelijk heeft dan hij denkt Wat bedoel je? Hou jij liever die ethervervuilende stoorzenders in de muur dan? En als die fluorescentie verlichting (TL buizen/spaarlampen) en LED verlichting echt zo oneconomisch is en negatief voor het milieu zaten we nu beslist nog met gloeipeertjes hoor Wat een idealisme ineens Carl. Bij bedrijven gaat het gewoon om winst. En ja, als dat samengaat met milieuverbetering, prachtig. Goede marketing ook. Maar als die milieueisen de winst in de weg zitten zijn ze echt niet thuis hoor. De eventuele negatieve effecten, daar mogen we dan met zijn allen voor opdraaien (lees: betalen). Dat willen we zo min mogelijk en dus komt er regelgeving. Edited 15 januari 2017 by Pjotr Link to comment Share on other sites More sharing options...
carl Posted 15 januari 2017 Author Report Share Posted 15 januari 2017 Bedrijven denken erg in termen van "level playing field" en zijn zeker niet meer zo conservatief als jij meent. En het gaat bedrijven zeker niet alleen om winst maar vaak ook om zaken als continuïteit op langere termijn. Ik denk daarbij dat veel technische en economische vooruitgang veroorzaakt wordt door innoverende bedrijven. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 15 januari 2017 Report Share Posted 15 januari 2017 Dat was misschien 30 jaar geleden zo. Maar dat soort bedrijven sterven langzaam uit/af. Meeste innovatie komt van starters, En daarvan overleeft maar een paar % uiteindelijk. Maar dat beetje innovatie is op het geheel heel wat. Heb er dagelijks mee te maken Carl en het bedrijfsleven "Veramerikaniseerd" in rap tempo van coöperatief naar competitief. Kijk eens om je heen wat er in de hele wereld gebeurd. Nederland ontkomt echt niet aan die globalisering. Link to comment Share on other sites More sharing options...
carl Posted 16 januari 2017 Author Report Share Posted 16 januari 2017 (edited) Daar heb je wel weer een punt mee Peter hoewel grote bedrijven het voordeel hebben lang in nieuwe producten te kunnen ontwikkelen. Ik denk dat dit ook wel van het product afhangt. Die snelle winst van Amerika is ook niet mijn stijl hoor. Ik geloof wel in kwaliteit en lange termijn denken. Edited 16 januari 2017 by carl Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts