Jump to content

Uptone LPS 1

siem
 Share

Recommended Posts

Vandaag de setup eens veranderd. Omdat er een usb kaartje in mn daphile pc zit en deze kaart kan apart gevoed worden met een 5v voeding leek het me leuk de Uptone LPS 1 daar eens voor te gebruiken. 

Nu hangt de pc met laptopvoeding rechtstreeks via de usb/spdif converter aan de actieve Kii.

Erg bijzonder wat deze voeding doet met het geluid, het klink erg goed! Nu is dit een oplossing waardoor er geen bestanden meer over het netwerk hoeven en dat heeft ook zijn voordelen. 

De Uptone LPS 1 is een voeding die geisoleerd staat tov het net. Het beschik over twee ultra caps banken die ombeurten worden opgeladen. De spanning die hier vanaf komt heeft een zeer lage ruis. Dit doet goeie dingen op een usb kaart (paul pang).

Nu ook de voeding van de pc nog vervangen, ik ben benieuwd!

Zeker beter dan een gewone accu. Een lipo komt in de buurt schijnbaar. Maar de lps 1 is lekker handig, stekker erin en je hoeft er niet meer naar om te kijken.

Inmiddels is ook de voeding van het moederbord vervangen, en natuurlijk meteen even luisteren. Wat een vooruitgang...vooral de stemmen.

Digitaal maakt het niet uit het zijn toch maar 1 en 0 jaaaa ech wel.

Na het vervangen van de voeding  nog eens serieus zitten luisteren. De eerste impressie was positief maar naar de tweede ronde merkte ik toch ook mindere zaken op. Als ik het vergelijk met de microrendu was ik toch wel wat focus en resolutie kwijtgeraakt. Positief was het analoge, totaal geen scherpte meer. Belangrijke conclusie was wel gemaakt, ook de voeding van de pc, ondanks de extra super voeding op de usb kaart maakt verschil.

Er was een duidelijke stap die veel verbetering gaf, maar niet goed genoeg. Nu is ook deze voeding (Delta Elektronika) van het moderne type (schakelend) en dus eigenlijk niet ideaal.

Dat bracht me op een idee. Sinds enkele dagen staat er een accu binnen om even goed bij te laden. Een vlugge rekensom laat zien dat deze ruim voldoende capaciteit heeft voor een aantal uren muziek. Dat gaan we dan maar even proberen.

Een kabeltje is zo gemaakt, en nadat alles aangesloten zit realiseer ik me dat nu de pc ook helemaal geïsoleerd staat t.o.v. het net.

Die avond werd het laat, ik kon gewoon niet stoppen. Wat een geweldige soundstage met veel focus en het ontbreken van digitale scherpte. De vooruitgang was niet subtiel maar echt groot. Na zo'n eerste test ben je misschien iets minder objectief, eerst nog een paar avonden luisteren voordat ik weet of het echt allemaal vooruitgang is. Maar de eerste momenten met deze enorme bak langs m'n audio pc waren erg leuk!

Zou het mogelijk zijn om met ultracaps voldoende capaciteit te hebben voor een paar uur muziek? Hoe laag is de interne weerstand van een Lood (en Calcium) accu t.o.v. een Ultracap?

Ja zo iets. Net als een lps 1 van uptone. Maar wil het praktisch zijn dan moeten er twee accu's zijn die om beurten opgeladen worden. Maar ik weet nog niet of het veel uitmaakt tov een lood accu. Dat heeft met de interne weerstand te maken.

Tja wat wil je er mee.

Moet het portable zijn of blijft het op een plek staan.

In het laatste geval weet je nu of een enkele accu voldoende capaciteit heeft om de benodigde tijd te kunnen overbruggen.

Je kunt dan vrij simpel een schakeling maken die de accu lader inschakelt als de set uit gaat en los koppelt als de set in gebruik is.

Op die manier staat je set altijd speel klaar.

Is de tijd die je de set kunt laten spelen tekort kan je altijd een 2e accu bij plaatsen.