Jump to content

Zelfbouw stekkerblok

WanFie
 Share

Recommended Posts

Bij Gamma was het schakelmateriaal met 25% korting, dus ik heb daar 6 mooie wandcontactdozen (verder stopcontact genoemd) gekocht. Mooi, omdat ze nog schroefverbindingen hebben en de constructie van de contacten er erg goed uitziet. Hier wil ik dus een stekkerblok mee gaan bouwen. Het stekkenblok wat ik nu heb voldoet eigenlijk prima, maar is heb alleen de aarde in ster kunnen wijzigen. Voor de andere draden is er gewoon te weinig ruimte. 

Nou heb ik voor het rack dus 6 stopcontacten nodig, maar voor de eindversterkers nog een twee. De eindversterkers liggen dicht bij de luidsprekers. Nu liggen er langen netkabels naar een centrale aansluitbox waar drie geschakelde stopcontacten in zitten. Ik maak het hele spul n.l. spanningsvrij wanneer ik stop met luisteren.

Ik wil nu die aansluitbox laten vervallen, en een lang stekkerblok maken met op de uiteinden de stopcontacten voor de eindversterkers. De kabelrommel neemt hierdoor sterk af. Uiteraard komt er op dat stekkerblok een schakelaar om de boel spanningsvrij te maken.

Het eerste idee was om een drie platen multiplex van b.v. 18 mm dik op elkaar te lijmen. Deze stroken worden dan ca. 1,2 m lang. In de bovenste plaat komen de ronde gaten voor de  stopcontacten, in de tweede meer ruimte, omdat de bekabeling hier geplaatst wordt.

Nu twijfel ik nog over een aantal punten:

1. Hoe krijg ik 9 1,5 mm2 draden in een ster bij elkaar. De krimptang die ik heb gaat tot 6 mm2. Dan drie sets maken en met 3 draden weer bij elkaar naar het aansluitchassisdeel gaan. Dit krimpen , solderen en voorzien van krimpkous. Ik vind het een beetje prutsen, maar met klemmen krijg ik geen echt sterpunt. Wanneer iemand een betere oplossing weet, hoor ik die graag.

3. In zo'n lange stekkerdoos liggen alle aders dicht tegen elkaar. Zeker in het begin waar dus 24 draden bij elkaar liggen. Een oplossing zoals de Powerplant zou natuurlijk beter zijn. Heeft iemand hier ervaring mee?

3. Maak ik een chassisdeel aan het blok, of maak ik er toch een vaste kabel aan. Beide hebben voor- en nadelen.

4. Ik zie soms de mooiste spike en andere al dan niet dempende constructies onder stekkerblokken. Ik geloof daar niet zo in, maar hoor toch graag andere meningen.

5. Is 1,5 mm2 per stopcontact wel voldoende, of toch maar 2,5 mm2, of is minder ook voldoende?

6. Massief draad of flexibel draad? Met massief draad moet ik de bodem demontabel houden, anders krijg ik het nooit gemonteerd.

7. Alle positieve inbreng is welkom.

Theoretisch maakt het allemaal niet uit natuurlijk. Ik heb eigenlijk ook geen zin in een discussie of dergelijke stekkerblokken er wel of niet toe doen. Dus graag alleen opbouwende reacties.

Interessant, want ik ben er zelf ook mee bezig. Alleen vond ik het dan weer nodig om mooie Furutech contactdozen en inlet te kopen en niet iets van de Gamma  :huh:  ;). Daarmee heb ik ook punt 3 beantwoord, een aparte stroomkabel dus. Verder maak ik het blok zó diep dat ik de bedrading aan de onderkant van de contactdozen leg. En ik ga hetzelfde als jou doen, (Berken)multiplex van 18 dik en dat een aantal lagen op elkaar. Hoeveel ben ik nog niet over uit, ik dacht geloof ik aan 5 lagen. De eerste laag, waar de contactdoos in gaat komen moet ook iets ingefreesd worden vanwege de schroeven waar ik anders niet meer bij kom.

Ook over spikes heb ik nog niet nagedacht, dat is pas voor op het laatst. Volgens mij (....) is 1,5 meer dan voldoende, wel neem ik flexibel draad, anders gaat het "zingen". Verder maak ik een 3 x 2 blok, lijkt mij mooier en compacter dan 6 of in jouw geval zelfs 9 achter elkaar.

Punt 1 is wel een dingetje. Vooral omdat je er dan 9 wil gaan gebruiken, met 6 wordt het al wat. Misschien alles bij elkaar draaien (draad lang genoeg houden om daar extra draad voor weg te kunnen snijden), wellicht verhitten en solderen op het punt waar je net niet teveel dikte hebt. Te dunne stuk (uiteinde) wegknippen. Zoiets? Op die manier ga ik het ook proberen.....

Dank je voor de reactie. De stopcontacten van Gamma zijn van het merk Wintop. De contacten zijn koperkleurig en niet magnetisch. Bovendien veren ze prima. Ik zag zg high-end stopcontacten met zeer twijfelachtige contacten en verbindingen. Maar de contacten zijn inderdaad niet verguld en er staat geen Furutech op.

Ik heb een soldeeruntje voor de Weller wat erg heet wordt. Solderen zal dus wel lukken, maar oom koper op koper contact te garanderen wil ik het toch eerst krimpen. Desnoods een grote krimptang lenen. Daarna bovendien solderen.

Ik heb twee setjes van drie. Dus losse stopcontacten en drievoudige afdekramen. De stopcontacten op het eind worden industriële die ik al heb. Deze hebben een klepje en zitten met vier schroefjes vast.

Frezen lijkt me niet nodig.

In mijn geval mag het stekkerblok niet te hoog worden, omdat het anders niet meer achter de set past. Ik denk dus aan 3, max 4 lagen. Eventueel een dunnere bodem.

Ik heb 8 stopcontacten, dus 8 draden + een draad om naar de inlet of kabel te gaan. Of ik moet een draad langer strippen.

Nu ik dit type, bedenk ik me dat ik dit drie keer kan doen en dan de drie eindjes ook weer te krimpen. Wanneer ik dat kort maak, kan alles in een keer gesoldeerd en van krimpkous voorzien worden.

Ik zit nog te denken om een vlakke vlecht van de stroomvoerende draden te maken. Met 8 1,5 mm2 draden moet dat lukken.

Volgens mij is die oplossing beter, vanuit die 8 naar de inlet en inderdaad langer strippen. En dan wil je naar een stroomdraad? Dan kan je toch beter naar een inlet? Dan heb je maar één overgang extra.... Mét de flexibiliteit van een losse kabel...

Ik zit ook aan vlechten te denken, maar dan de fase, nul en de aarde. Lijkt mij goed, ook binnen het blok.

Edited by Ren

Volgens mij is die oplossing beter, vanuit die 8 naar de inlet en inderdaad langer strippen. En dan wil je naar een stroomdraad? Dan kan je toch beter naar een inlet? Dan heb je maar één overgang extra.... Mét de flexibiliteit van een losse kabel...

Ik zit ook aan vlechten te denken, maar dan de fase, nul en de aarde. Lijkt mij goed, ook binnen het blok.

Bij een inlet, krijg je er 3 overgangen bij.

Aarde NIET meevechten.

Edited by Hans van Liempd

Mooi project.

Als je volgende week hier komt moet je maar even kijken of mijn krimptang voor jou bruikbaar is. Het grootste getal wat er op staat is 16 maar of dat iets zegt?

Dat zal inderdaad 16 mm2 zijn. Daar moet ik dan busjes voor bestellen. Of grote AMP kabelverbinders kopen. Daar heb ik wel een tang voor. Na het krimpen het plastic eraf snijden en solderen.

Je hebt gelijk..... :ph34r:

Waarom niet Hans?

Omdat de aarde vervuild kan zijn. Dat wil je niet terug in de apparaten hebben. Met vlechten zou dat kunnen. Beter wat afstand houden, al is dat in een gevlochten kabel niet te doen. Edited by Hans van Liempd

Kun je ook nog wat bijverdienen. Maar persoonlijk zou ik me met nuttiger zaken bezig houden.

Ja, het is eigenlijk meer bezigheidstherapie voor een drukke baan  :D   Maar of je nou met je top set achter de Geraniums zit of zoiets klust. Beide verdrijft de tijd.

Edited by Pjotr

Tis om te zien wel een erg mooi blok vind ik Hans. Is nou typisch iets om zelf te maken als je met pensioen bent ;)

En bijna €5000,- minder uitgeven. Dan kun je de belastingen ook nog betalen.

Maareh was dat ook niet m'n plan?

Behalve dat mooi is, zou een 1,2 m lang blok in mijn geval wel wat kabels opruimen. Dan wordt het nóg mooier.

Ja, het is eigenlijk meer bezigheidstherapie voor een drukke baan  :D   Maar of je nou met je top set achter de Geraniums zit of zoiets klust. Beide verdrijft de tijd.

In de winter zijn er geen geraniums.

Een ster is toch veel beter met schroef lasdop .

Mvg wol

En de meest veilige  :) .

Dat solderen met zo veel aders ga je met de weller echt noooit warm genoeg krijgen.

Toen ik nog bij een bedrijf werkte waar litze werden gemaakt voor grote stroom afnemers werden deze in de tin gedompeld .

gewoon wat tin in een pannetje en op het gasfornuis zetten.

Gaat ook veel mooier en je hebt minder hitte in je kabels zitten waardoor de afscherming weer te veel wordt verwarmd.

Heb hier overigens ook nog wel een tang van 16mm2 liggen die je kunt gebruiken als je wil. 

Dan is dit een koopje. En eigenlijk nog mooier om te zien.

Bovendien weet ik dat Audiomaat (Wim) kwaliteit verkoopt.

https://www.audiomaat.nl/wonderwood-powerblock.html

Groet,

Leobus

Ja, die had ik zelf ook al gezien, maar ik vind het dan leuker om er eentje zelf te maken. Én het is niet zo heel moeilijk te maken lijkt mij, vooral niet als je ook zelf een freesmachine hebt. Het enige dat blijft is dar gevrot in de inlet....