mumsoft Posted 3 februari 2017 Report Share Posted 3 februari 2017 Gisteren samen met Rob naar Cock geweest. Cock had me een keer uitgenodigd, Rob had ook wel zin, en omdat één plus één drie is (toch minstens tweeënhalf!), zaten we afgelopen middag transfixed op de vintage bank die Cock in de huiskamer heeft staan. Wie wel eens bij Cock in diens stulp is geweest, weet dat die het midden houdt tussen uitdragerij en audiomuseum uit de jaren vijftig, en dat je je ogen er uitkijkt. De spraakwaterval die Cock is maakt wel dat het eerste half uur van het bezoek staande wordt afgelegd, terwijl Cock zijn verhaal illustreert door van alles en nog wat te laten zien. Kabelklossen, printplaatjes, potmeters, handgeweven weerstanden, en wat heb je. Terwijl hij wijst op een waaier aan sprietige koperdraadjes waarschuwt hij ervoor dat je ze allemaal te pakken moet krijgen wil je voorkomen dat je kleine condensatortjes in de kabel creëert. Dat spreekt vooral Rob aan, want die háát condensators. Van ons twee is Rob de technisch meest onderlegde, waar ik in de afgelopen 10 jaar niet veel verder ben gekomen dan het aansluiten van gekochte spulletjes. Máár, dat kan ik dan ook als de beste. Als we dan eindelijk zitten, toch al enigszins beduusd van al die uitgestorte kennis, maar wel gelukkig met een kopje koffie voor de neus, duikt Cock in de stapel cd's om ons kennis te laten maken met de klanksignatuur van zijn set en akoestiek ("klanksignatuur", ja, een mens leert wat bij in zijn leven ). Wij kijken uit op een miriade aan spulletjes, en een listig vitragegordijn verhult net niet dat daarachter een wand aan luidsprekers staat, dus ja, kùnst, dat we zowat van de bank geblazen worden als Cock een orgel-cdtje opzet. Iedereen snapt wel dat uit van die Kefjes die er voor de show staan, niet zo'n overdonderend laag kan komen. O ja, en staan ook van die Harmonizers op, dan lijkt het tenminste nog wat. Diezelfde Kefjes heb ik ook bij Kraus gehoord, dus feitelijk geven die best aardig wat laag weer, maar niet wat hier door de kamer beukt. Maar Cock verzekert dat er niks anders meespeelt, en vertelt het verhaal dat hij ook de baas van Kef op bezoek had gehad, die wit was weggetrokken bij de demonstratie. En natuurlijk meteen had willen weten hoe Cock dat had klaargespeeld. Maar wát er ook aan zijn neus hing, toen hij vertrok, níet de kennis die hij zo graag had ontfutseld aan het brein van de gastheer. Ik mag hier wel verklappen, dat Cock iets aan het filter veranderd had (ik denk, wég met die condensators). En natuurlijk, Harmonizers erop, want die doen iets goeds met de stijgtijd, wat élke luidspreker wel kan gebruiken. En dat heeft te maken met de traagheid van conussen. De Harmonizers doen dan het snelle werk, zeg maar, en die goedmoedige lobbes van een conus kan er dan op zijn gemak achteraan sjokken. Een beetje chargeren maakt het al gelijk een stuk duidelijker, niet? Maar er valt meer te ontdekken hier. Cock's set brengt ook een heel transparant beeld over, je kijkt enorm diep in de opname, de ambiance is hier aanwezig zoals ik het nog nergens heb gehoord. En dat komt weer op het conto van de cd-speler, die Cock heeft ontdaan van alle frutsels, waarna er een loopwerk en een paar draadjes overbleven. Ook de voorversterker schijnt gestript te zijn, en min of meer vervangen door 92 kleine trafootjes, die met zijn allen het laag, en in hun dooie eentje het hoog verzorgen. Thingman heeft voorversterkers wel voorverzwakkers genoemd, maar die van Cock is dus een echte! De micro-informatie die deze set laat horen is f e n o m e n a a l. Cock betreurde het wel, dat hij geen LP kon laten horen, omdat die het nóg beter zouden doen. Hij is bezig met de rem, en heeft de behoefte aan een extreem vlakke vlakke draaierd. De tolerantie die hij noemde schijnt tegenwoordig moeilijk te realiseren te zijn, maar zijn afgekoppelde eigen draaitafel uit de jaren 70 vertoont die wèl. Tja, vooruitgang, hè. Grappig, hij liet zien en voelen hoe een paar magneetjes inderdaad afgeremd worden als je ze over een plaat aluminium schuift. Ik snap er weer eens niks van. Rob had een heel stapeltje cd's meegenomen, en ik maar ééntje, de welbekende Baka people natuurlijk. Maar die waren nog niet aan bod gekomen, en de analoge klok met draaitafel-arm als wijzer wees inmiddels het begin van de avond aan. Met een klein beetje pressen lukte het me de waterdrums op te roepen, en daarna de Ieta, de simpele oerwoudharp met zang en kinderstemmen. Hier klinkt het water beslist frisser dan bij mij, constateerde ik, en alweer hoorde ik die geweldige ruimte van het bos, alsof je daar zit. Ook beter dan hier thuis, maar dat is inmiddels niet verrassend meer. Cock bood aan eens langs te komen met zijn cd-speler, zodat ik diezelfde transparantie ook in mijn eigen set zou kunnen ervaren. Daar ben ik wel voor in, natuurlijk. Het is toch een beetje saai niks meer te doen aan het verbeteren van een set, ook al hoor je van deze en gene dat je niks meer hoeft te veranderen. Honderd procent wordt een set immers nooit, dus waar hebben we het over. Cock, bedankt voor dit inkijkje in de keuken, het was een gedenkwaardige middag! Had ik al gezegd dat de lente leek begonnen? Toen we weer buiten liepen in het donker, heldere hemel, en toch een graad of 12, had het daar wel wat van. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Groovy Posted 3 februari 2017 Report Share Posted 3 februari 2017 Mooi verslag met fijne humor. Leuk filmpje van de waterdrums. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 3 februari 2017 Report Share Posted 3 februari 2017 Leuk verslag. Al duurde het wel een tijdje voordat het doordrong dat Mumsoft niet het echte oerwoud was ingetrokken Ik zie hem nog wel eens een keer op luisterbezoek bij de Vanuatu Women zelf gaan. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hans van Liempd Posted 3 februari 2017 Report Share Posted 3 februari 2017 Leuk verslag. En dat zonder "gehakt". Dus het kan wel. Ik ben benieuwd naar de ervaringen van Robx. Die zal er toch ook nog wel wat van zeggen? Link to comment Share on other sites More sharing options...
thingman Posted 3 februari 2017 Report Share Posted 3 februari 2017 (edited) Leuk verslag. En dat zonder "gehakt". Dus het kan wel. Ik ben benieuwd naar de ervaringen van Robx. Die zal er toch ook nog wel wat van zeggen? Zie je wel dat je het niet snapt?Die set zit er juist vol mee, alleen heet het gelukkig anders. Een set die behalve elektrische ook wat meer orde-informatie dan gemiddeld doorgeeft klinkt direct al overtuigender dan zelfs de duurste die dat niet goed doet. Heeft niks met technologie en prijs te maken, maar alles met materiaalkeus! Simple.... Edited 3 februari 2017 by thingman Link to comment Share on other sites More sharing options...
René N. Posted 3 februari 2017 Report Share Posted 3 februari 2017 Héél leuk verslag Mumsoft! En ook mooi verwoord. Het kán haast niet anders om daar helemaal flabbergasted vandaan te komen, ik ben ook benieuwd naar wat RobX ervan vond.... Link to comment Share on other sites More sharing options...
robx Posted 3 februari 2017 Report Share Posted 3 februari 2017 even bijkomen hoor ))) ja ik tiepel ook nog wat. groet Link to comment Share on other sites More sharing options...
René N. Posted 3 februari 2017 Report Share Posted 3 februari 2017 even bijkomen hoor ))) ja ik tiepel ook nog wat. groet Link to comment Share on other sites More sharing options...
carl Posted 3 februari 2017 Report Share Posted 3 februari 2017 Leuk verslag Marc en erg humoristisch. Als dat filter echt zo goed is zou Cock het toch op de markt moeten brengen. Hij vertelde me dat het geschikt was voor verschillende LS wat weer nieuwsgierig maakt. Ik ben benieuwd of Kraus zijn Kefjes nog laat aanpassen. Vanavond was mijn vrouw op stap voor school en ik heb van 6 tot half twaalf platen gedraaid. Mijn laatste opstelling van LS is toch de de beste tot nu toe. In ons vorige huis waren de LS gedeeltelijk gevuld met zand. In onze woonkamer er weer uitgehaald. Nu ga dat weer proberen in zeer kleine stapjes. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ruud Posted 4 februari 2017 Report Share Posted 4 februari 2017 Korreltje voor korreltje? Link to comment Share on other sites More sharing options...
carl Posted 4 februari 2017 Report Share Posted 4 februari 2017 Ik heb een plastic flesje. Met zand erin zal die 150 gram zijn. Lijken me hoeveelheden die niet te groot of te klein zijn. Overigens is het erin doen geen probleem, maar eruit halen wel. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tubejack Posted 5 februari 2017 Report Share Posted 5 februari 2017 Zou Robx al bijgekomen zijn? Link to comment Share on other sites More sharing options...
robx Posted 5 februari 2017 Report Share Posted 5 februari 2017 Afgelopen week ben ik samen met Marc naar Cock van der Weijden (Sonore) geweest. Heel veel spulletjes, ik keek mijn ogen uit, en we hebben veel uitleg gehad. En dat gaat allemaal in de richting: heel diep nadenken over wat er voor verstoringen optreden en hoe dat veranderd kan worden. En hoe minder onderdelen hoe meer muziek. En daar denkt Cock al 40 jaar of zo over na en handelt ernaar. En hij heeft een afkeer van condensatoren die ik inderdaad ook heb. Hij heeft echter de kennis dat veel verder door te voeren. Het was erg boeiend! En waar leidt dat dan toe. Bijzonder veel lowlevel informatie, waardoor niet alleen een tingeltje (of een mega klap haha) te horen is, maar ook veel van de omgeving waarin de muziek is gemaakt. S/R verhoudingen die ik nog niet eerder gehoord had. Ambiance krijgt nieuwe betekenis. Een voor de maat van de speaker onbegrijpelijk laag. En impact: percussie knalt tevoorschijn. Iemand die op het podium stampt …. zet de huiskamervloer in beweging (herinner je even welke luidsprekers daar staan). Niet ‘nep’ of ‘opgeblazen’ nee het knalt tevoorschijn in de richting van zoals ik denk dat de energie van de performance in het echt was. Er is alleen CD gedraaid, ik moet ook zeggen dat bij sommige mij bekend bekende passages (Dead can dance) ik vind dat de expressie beter kan. Maar dat kan ook liggen aan de bergen tweaks die ik zelf aan de set heb hangen & dingen die ik met Cd’s (CD speler) uithaal. Geen goed vergelijk dus, en die dynamiek … waar komt die vandaan. Cock zei ook dat als hij de draaitafel had ingezet, er nog heel wat anders gebeurd was. Dat geloof ik meteen van hem, want ik kan me niet voorstellen dat hij iets overdrijft. En ik zou dat ook nog graag eens meemaken (horen is een te beperkte term voor deze set). Wat ik nog steeds niet snap – het moest even indalen – is de energie en snelheid die ik niet eerder hoorde. Natuurlijk gelden de wetten van de natuurkunde nog (kleine luidspreker, dus ergens houdt het op) maar dit toonde dat die natuurlijke grens niet de performance bepaalt. Zei hij nou 2 gram bewegende massa bij die KEF-dingen? Mijn 30cm Philips woofers hebben een zeldzame lage 54 gram mms (en toch fres 25hz). Twee gram ook voor het laag-laag … dan snap je de snelheid. Ietsje minder laag, wel vreselijk meer snel. Even een andere benadering. De blijkbaar bereikte zuiverheid in versterking en weergave doet iets met je hersenen. Wist ik er maar zoveel van zeg ! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hans van Liempd Posted 5 februari 2017 Report Share Posted 5 februari 2017 'N tovenaar hè, die Cock... Link to comment Share on other sites More sharing options...
René N. Posted 5 februari 2017 Report Share Posted 5 februari 2017 (edited) Erg leuk Rob! Zo zijn we eigenlijk allemaal wel heel erg onder de indruk, welke achtergrond we ook hebben, qua kennis, installatie of anderszins. Hmmm, eigenlijk horen jullie verslagen thuis in de rubriek Review, hier gaat het (jammer genoeg) ondersneeuwen..... Met dank aan de moderator: gedaan dus. Edited 5 februari 2017 by Ren Link to comment Share on other sites More sharing options...
Duck-Twacy Posted 5 februari 2017 Report Share Posted 5 februari 2017 (edited) Het is niet helemaal dezelfde als uit de LS50, maar een meer standaard KEF SP1632 heeft een Mms van iets meer dan 5 gram http://www.audioexcite.com/?page_id=3614 Is inderdaad bijzonder als je daar een vloer voelbaar mee kunt laten trillen. Edited 5 februari 2017 by Duck-Twacy Link to comment Share on other sites More sharing options...
mumsoft Posted 5 februari 2017 Author Report Share Posted 5 februari 2017 De vloer heb ik er nog net niet voelen trillen, hoor. Spekzolen, snap je. Maar goed idee van René. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tubejack Posted 5 februari 2017 Report Share Posted 5 februari 2017 Mooi verhaal Robx Link to comment Share on other sites More sharing options...
thingman Posted 6 februari 2017 Report Share Posted 6 februari 2017 Ik vindt het maar een klote geluid die kefjes,wat jullie horen is openbreken in het hoog die hebben niet voor niks die waaier gemaakt in het hoog voor dat de verspreiden het zal wel indrukwekkend laag zijn in combinatie van, hoor het maar een tijdje thuis kom je naar een paar maanden de strot uit. Een condensator is een noodzakelijk kwaad, of wil je dc op je speaker hebben. Mvg wol Openbreken? Je bedoelt opbreken misschien! Link to comment Share on other sites More sharing options...
mumsoft Posted 6 februari 2017 Author Report Share Posted 6 februari 2017 Ik vindt het maar een klote geluid die kefjes,wat jullie horen is openbreken in het hoog die hebben niet voor niks die waaier gemaakt in het hoog voor dat de verspreiden het zal wel indrukwekkend laag zijn in combinatie van, hoor het maar een tijdje thuis kom je naar een paar maanden de strot uit. Een condensator is een noodzakelijk kwaad, of wil je dc op je speaker hebben. Mvg wol De Kefjes van Cock zijn niet de Kefjes die in Veldhoven te horen waren, en ook niet op de laatste Hear-dag in HvH. Wèl, denk ik, bij de "Harmonzer-shoutout", ook in HvH. Maar daar was jij niet, toch? En ben jij wel eens bij Cock thuis geweest? Mijn opmerkingen over condensators mag je met een korreltje zout nemen hoor. Cock heeft iets aan het filter in de LS50 gedaan, zeker, maar wat precies is alleen Cock duidelijk. Link to comment Share on other sites More sharing options...
thingman Posted 6 februari 2017 Report Share Posted 6 februari 2017 (edited) De Kefjes van Cock zijn niet de Kefjes die in Veldhoven te horen waren, en ook niet op de laatste Hear-dag in HvH. Wèl, denk ik, bij de "Harmonzer-shoutout", ook in HvH. Maar daar was jij niet, toch? En ben jij wel eens bij Cock thuis geweest? Mijn opmerkingen over condensators mag je met een korreltje zout nemen hoor. Cock heeft iets aan het filter in de LS50 gedaan, zeker, maar wat precies is alleen Cock duidelijk. Cock heeft blijkbaar niet alleen het hoog opengebroken, om met Wol te spreken, maar het hele spectrum.Dat geef ik je te doen met precies zo'n systeem! Dat het gelukt is, aldus mensen die het beluisterden, wekt bij mij persoonlijk ook meer geloofwaardigheid dan de baarmoederschopjes van Wol. Als je niet beter wist was het de kift die daar weer stroomde! Edited 6 februari 2017 by thingman Link to comment Share on other sites More sharing options...
mumsoft Posted 6 februari 2017 Author Report Share Posted 6 februari 2017 Wat mij opviel, toen Cock over de weergave vertelde, was, dat het overal in de ruimte goed klonk. En al lopend door die ruimte, kon ik dat bevestigen. En die opmerking van hem kwam me zóóóóóó bekend voor... Later zat ik even niet op de 'sweetspot' op de bank, maar waren Rob en ik van plaats verwisseld. Daar klonk het laag toch minder volumineus. Cock weet dat aan de open ruimte naast me. Hier thuis heb ik ook niet overal hetzelfde laag. Achter de pc is het hartstikke goed, op de luisterplek iets minder. Link to comment Share on other sites More sharing options...
robx Posted 6 februari 2017 Report Share Posted 6 februari 2017 (edited) ik zou echt willen aanbevelen te luisteren voor te oordelen. maar ja dat zeg ik altijd haha. opbreken? vervorming? op basis van wat we hoorden : ik geloof er niks van. ja die unit van KEF zal een eigen signatuur hebben, gebaseerd op het gebruikte materiaal. maar ga eerst luisteren en gebruik dan pas grote woorden. groet Edited 6 februari 2017 by robx Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ruud Posted 6 februari 2017 Report Share Posted 6 februari 2017 Wol heeft bij mij orginele LS50 beluisterd, daar gebruikte hij, wellicht uit beleefdheid, deze bewoordingen niet. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Duck-Twacy Posted 6 februari 2017 Report Share Posted 6 februari 2017 Alle harde conussen hebben last van opbreken, maar deze zijn beter dan gemiddeld. Kleine breekje bij 4K, gaat pas echt mis bij 8K Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts