Tubejack Posted 9 september 2022 Report Share Posted 9 september 2022 1 hour ago, carl said: Het wachten is even op de rapportage van RivaSono. Dan kan ik verder ( hoop ik). Dit is een gedeelte van onze woonkamer. Vanaf de eet tafel loopt die nog 2 meter door, met daarachter een open keuken van 3x2. Gisteravond met de vitrage en de gordijnen dicht, zo rond 23:00 en digitaal WDR4. Er was muziek, dat zweefde in de ruimte en als een soort kleine belletjes naar je toekwamen en naast je uitklaar spatte. Spectaculair. Gebruikte dac Schiit Modius met AKM 4399. Kost weinig, meet bijna net zo goed als de allerduurste dac's Jammer dat Schiit de Modius met AKM al een tijdje niet meer maakt vanwege de brand toen bij AKM Tegenwoordig zit in de Modius een ESS chip. Zo'n dac heb ik ook, vind ik minder goed. Maar ik heb begrepen dat AKM weer de productie heeft opgestart, dus wie weet? Ik gun jullie allemaal zo'n mooie dac Link to comment Share on other sites More sharing options...
WanFie Posted 9 september 2022 Report Share Posted 9 september 2022 17 hours ago, Hans van Liempd said: Ik heb in een ruimte van ca. 24 m2, 7 m2 polyestervezel van 8 cm dik. Daarnaast ca 30 m2 houtwolcementplaat (1,5 cm dik) en twee laag-absorbers van 0,6 x 0,6 x 1,2m. En dan nog een relatief hard tapijt en ca. 2m2 diffusie. Zonder die materialen was de akoestiek echt rampzalig. Nu ben ik er heel gelukkig mee. De nagalmtijd boven 1 kHz ca. 0,15 sec. En tussen 100 Hz en 1 kHz ca, 0,2 sec. Guido stelt, dat 0,33 sec al erg doods klinkt. Bij mij leek dat korter, maar ik zie nu dat dit de RT30 tijd is. Met andere woorden de tijd voordat het geluid 30 dB is verminderd. RT 60 was toen vanwege achtergrondgeluid niet mogelijk. Stel dat het lineair door zou lopen komen ik op 0,3 en 0,4 sec bij RT60. Hieronder een voorbeeld van een aanpassing van een opnamestudio. Voor optimalisatie de blauwe lijn, na optimalisatie de oranje lijn. Maar het meest interessant zijn de stippellijnen. Deze geven namelijk de tolerantie van de RT60 tijd aan voor optimale muziekbeleving. https://www.pikacoustics.com/en/content/11-tempo-di-decadimento-e-tempo-di-riverbero-ideale-in-uno-studio-di-registrazione. RT0,3 is dus best wel optimaal. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tubejack Posted 9 september 2022 Report Share Posted 9 september 2022 Ik weet niet of jullie wel eens in Cock's luisterruimte geweest zijn. Maar ook daar staat het vol met spullen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
WanFie Posted 9 september 2022 Report Share Posted 9 september 2022 38 minutes ago, Tubejack said: Ik weet niet of jullie wel eens in Cock's luisterruimte geweest zijn. Maar ook daar staat het vol met spullen. Dat is toch anders, dan een lege ruimte aanpassen voor het luisteren naar muziek. Ik weet dat Carl een vrij moderne smaak van inrichting heeft en hij waarschijnlijk niet op "groen velours met gouden kwastjes" uit komt. Dan is het handiger om de ruimte vooraf in te meten en dan stap voor stap de akoestiek samen met de inrichting te optimaliseren. Zo maar iets doen werkt niet, evenmin als meten en daar volledig op blindvaren. Dus: meten inrichten meten aanpassen meten aanpassen meten enz. Link to comment Share on other sites More sharing options...
René N. Posted 9 september 2022 Report Share Posted 9 september 2022 19 hours ago, carl said: We hebben het nog over de geplande kast achter de luisterzetel gehad. Hij wilde een aantal schappen daarvan vullen met absorberend materiaal. Mijn "nieuwe" luisterruimte is ook nogal kaal en en een redelijke galmbak. Tenminste, dat was het want nu is het al een stuk verbeterd door allerlei aanpassingen. Het meest bizarre was dit: achter de luisterstoel heb ik een boekenkast van twee lagen hoog, totale hoogte 75 cm. en zo'n 2,5 meter breed. Een prachtige kast (subjectief...) met mooie glas in loodraampjes. Ik heb ze op een moment opengezet....... . Een ander voorbeeld: ik was een hele tijd terug eens bij Audiocor. Die heeft een hele mooie boekenkast, ik dacht tot aan het plafond. De bank staat daar een meter of zo vóór. Dus ik loop achter die bank naar de kast en het was alsof ik in een stilteruimte terecht was gekomen. Op de bank was het normaal, een fijne akoestiek, maar dát vond ik zó bijzonder...... Maar ook hier is nog wat werk te doen, maar dat is meer voor de herfst en winter . Ik volg het topic met belangstelling . Link to comment Share on other sites More sharing options...
leobus Posted 9 september 2022 Report Share Posted 9 september 2022 2 hours ago, Tubejack said: Dit is een gedeelte van onze woonkamer. Vanaf de eet tafel loopt die nog 2 meter door, met daarachter een open keuken van 3x2. Gisteravond met de vitrage en de gordijnen dicht, zo rond 23:00 en digitaal WDR4. Er was muziek, dat zweefde in de ruimte en als een soort kleine belletjes naar je toekwamen en naast je uitklaar spatte. Spectaculair. Gebruikte dac Schiit Modius met AKM 4399. Kost weinig, meet bijna net zo goed als de allerduurste dac's Jammer dat Schiit de Modius met AKM al een tijdje niet meer maakt vanwege de brand toen bij AKM Tegenwoordig zit in de Modius een ESS chip. Zo'n dac heb ik ook, vind ik minder goed. Maar ik heb begrepen dat AKM weer de productie heeft opgestart, dus wie weet? Ik gun jullie allemaal zo'n mooie dac Zie ik dat nou goed? Zit er een onderbreking in het plafond? Stukje schuin en stukje horizontaal? Dat zou best wel eens een positieve invloed op de akoestiek kunnen hebben. Lucky you! groet, Leobus Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tubejack Posted 9 september 2022 Report Share Posted 9 september 2022 46 minutes ago, Hans van Liempd said: Dat is toch anders, dan een lege ruimte aanpassen voor het luisteren naar muziek. Ik weet dat Carl een vrij moderne smaak van inrichting heeft en hij waarschijnlijk niet op "groen velours met gouden kwastjes" uit komt. Dan is het handiger om de ruimte vooraf in te meten en dan stap voor stap de akoestiek samen met de inrichting te optimaliseren. Zo maar iets doen werkt niet, evenmin als meten en daar volledig op blindvaren. Dus: meten inrichten meten aanpassen meten aanpassen meten enz. Natuurlijk kun je gaan meten. Maar dat was in het jaar 2000 niet aan de orde. Wat wij wel hebben gedaan is de betonnen en Gibo muren "minder hard" gemaakt. Met glasvezelbehang en Flexa vinyl latex verf. Strategisch meubilair, gordijnen, kleden etc. Verder minder grote luidsprekers in een ruimte van 9x 4,80 + 6m2 keuken. Aardig gelukt en vooral leefbaar Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tubejack Posted 9 september 2022 Report Share Posted 9 september 2022 1 minute ago, leobus said: Zie ik dat nou goed? Zit er een onderbreking in het plafond? Stukje schuin en stukje horizontaal? Dat zou best wel eens een positieve invloed op de akoestiek kunnen hebben. Lucky you! groet, Leobus Dat zie je goed. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Seed7 Posted 9 september 2022 Report Share Posted 9 september 2022 2 hours ago, Hans van Liempd said: https://www.pikacoustics.com/en/content/11-tempo-di-decadimento-e-tempo-di-riverbero-ideale-in-uno-studio-di-registrazione. Het is voor mij niet uit het verhaal op te maken waar het nu over gaat. "Recording studios". Het opname deel of het afluister deel. Moderne studio's, het opname deel zijn inderdaad droog. De galm staart komt uit het toverdoosje. De opname studio's kunnen groot genoeg zijn om op een zinvolle manier over RT60/30 te spreken, de afluisterruimte is dat niet. Voor een goede spraakverstaanbaarheid zit je aan een RT60 boven de 1kHz van ~0.5s - 0.6s. In een zuivere afluister ruimte is het doel iets anders dan de woonkamer. Het doel is de akoestiek van de luisterruimte zo in te richten dat die niet de akoestiek in de opname versmeerd. Je wilt de opname horen. Vandaar o.a. het sterk dempen van de eerste reflecties van de afluisterruimte. Bij een goede opname gemaakt in een goede concertzaal liggen de eerste reflecties tussen de 20 en 50 ms. De nagalm in het laag is langer dan die in het hoog en in z'n geheel op een lager niveau dan dat van de eerste reflecties. Die zijn op hun beurt weer zachter dan het directe geluid. Auditorium t1(floor, ms) RT(125Hz) RT(500 Hz) RT(2000 Hz) Concertgebouw, Amsterdam 21 2.2 2.1 1.8 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Gydo Posted 9 september 2022 Report Share Posted 9 september 2022 3 hours ago, Hans van Liempd said: RT0,3 is dus best wel optimaal. Dat is een kwestie van smaak Hans, zelf vind ik zulke korte RT tijden slaapverwekkend, ik streef naar 0,45. Link to comment Share on other sites More sharing options...
WanFie Posted 9 september 2022 Report Share Posted 9 september 2022 Over akoestiek kun je eindeloos discussiëren. En voor elke situatie is er weer een andere optimale RT60. Voor een luisterkamer is mijn mening, dat de toegevoegde galm zeker niet te veel mag zijn. Er zijn eigenlijk twee uitersten: 1. De muziek is in een dode ruimte opgenomen. Deze wordt dan afgespeeld in grote luisterkamer met zeker enige galm. Deze bepaalt dan de natuurlijkheid van weergave. Stel je voor een opname van een gitarist die in een kerk wordt afgespeeld. Een galmerige opname wordt een ramp. 2. De muziek is mét een natuurlijk akoestiek opgenomen. De luisterruimte moet dan een korte nagalmtijd hebben. Anders luister je naar twee akoestieken door elkaar en dat is voor mij erg vermoeiend. En een "dood" opgenomen opname klinkt er wél erg doods. Link to comment Share on other sites More sharing options...
carl Posted 9 september 2022 Author Report Share Posted 9 september 2022 (edited) Ik streef natuurlijk naar een zeer goed resultaat in deze ruimte en daar zit bij mij ook wel iets subjectiefs bij. En met een galmtijd van pakweg 0,4 ben ik tevreden als ik dat maar eenvoudig kan corrigeren! Ik heb de rapportage nog niet binnen en daarna weten we meer. Net bij Lundia geweest (bedankt voor de tip Cor) en daar gaan we volgende week een kast van rond de twee bij twee bestellen. Ik kan me niet voorstellen dat zo’n kast vol met boeken en strips e.d. achter de luisterplaats akoestisch niet wat doet in positieve zin. De ervaringen bij Renee, bij Marc/Mumsoft en ook bij mezelf bevestigen dat toch wel. En er komt natuurlijk ook een dikkere mat e.d. in de kamer. In die zin een extra argument om gefaseerd te werken. Desnoods komt RivaSono nog maar een keer meten wanneer ik de zaak voor 80 procent op orde heb. Edited 9 september 2022 by carl Link to comment Share on other sites More sharing options...
carl Posted 9 september 2022 Author Report Share Posted 9 september 2022 PS Wat ik van de meting heb overgehouden is dat het hier bovengemiddeld stil is overdag. Zo’n souterrain ligt bovendien nog grotendeels onder de grond. Link to comment Share on other sites More sharing options...
WanFie Posted 9 september 2022 Report Share Posted 9 september 2022 En dat betekent dan weer, dat je zachter kan spelen mét behoud van de dynamiek. Link to comment Share on other sites More sharing options...
carl Posted 9 september 2022 Author Report Share Posted 9 september 2022 Inderdaad Hans. Dit zijn overigens de curve diffusers https://rivasono.nl/particulier/akoestiek-voor-audio-home-cinema/esperio-producten?id=120. Ik geloof die beschrijving overigens wel hoor. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Duclaasie Posted 9 september 2022 Report Share Posted 9 september 2022 Wat heerlijk om dit topic te volgen zeg. Ik hoop op termijn ook hier met behoud van leefbaarheid de akoestiek nog wat te kunnen verbeteren. Met de info in dit topic krijg ik in ieder geval de nodige handvatten, waarvoor dank! Link to comment Share on other sites More sharing options...
carl Posted 9 september 2022 Author Report Share Posted 9 september 2022 (edited) 7 minutes ago, Duclaasie said: Wat heerlijk om dit topic te volgen zeg. Ik hoop op termijn ook hier met behoud van leefbaarheid de akoestiek nog wat te kunnen verbeteren. Met de info in dit topic krijg ik in ieder geval de nodige handvatten, waarvoor dank! Zo ben ik ook begonnen Duclaasie Wat ik er lastig aan vind dat noodzakelijkerwijs in cijfers (metingen) wordt gedacht en dat je toch de vraag moet stellen of het subjectief wel beter klinkt. Ik ben zelf 71 en ik zal wel onder de 10.000 Hz zitten. Moet je dan niet wat oppassen voor een teveel aan demping? Vandaar dat ik graag faseer. Het is verder heel prettig hier te sparren! Edited 9 september 2022 by carl Link to comment Share on other sites More sharing options...
Roots Posted 9 september 2022 Report Share Posted 9 september 2022 Ik zou ze gewoon eens neerzetten en luisteren Link to comment Share on other sites More sharing options...
carl Posted 9 september 2022 Author Report Share Posted 9 september 2022 Na mijn vakantie gaat de Quad 34/306 met de LS een keer naar beneden Roots. De boekenkast heb ik in ieder nodig ook als het geen luisterruimte wordt. Probleem is een beetje de levertijden op alles. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tubejack Posted 10 september 2022 Report Share Posted 10 september 2022 Ik zou op zijn Rotterdams zeggen: "niet lullen maar poetsen" Link to comment Share on other sites More sharing options...
carl Posted 11 september 2022 Author Report Share Posted 11 september 2022 Ik schat dat de levertijd van diffusers en boekenkast iets van 6/8 weken is @Tubejack. De meetgegevens heb ik nog niet binnen helaas. Ik hoop dat we nog wat kunnen bestellen voordat we op vakantie gaan. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tubejack Posted 11 september 2022 Report Share Posted 11 september 2022 (edited) 9 hours ago, carl said: Ik schat dat de levertijd van diffusers en boekenkast iets van 6/8 weken is @Tubejack. De meetgegevens heb ik nog niet binnen helaas. Ik hoop dat we nog wat kunnen bestellen voordat we op vakantie gaan. Meten in een kale ruimte, heeft m.i. ook niet zoveel zin. Als je daarna, nog van alles gaat veranderen, zoals stukadoren, schilderen, plafond, vloer etc. Ikzelf zou eerst in de ruimte, die 4 dingen doen. Daarna ongeveer inrichten naar eigen idee. Geen harde materialen gebruiken, zoals laminaat maar houten vloer of parket, al dan niet met een (wollen) vloerkleed. Dan een mooi stoffen 2 zit's bankje, platenkast, audiorek, tafeltjes, lampen, gordijnen, vitrage etc. Dan wordt het wel wat. Edited 12 september 2022 by Tubejack Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tubejack Posted 12 september 2022 Report Share Posted 12 september 2022 On 9-9-2022 at 19:50, Hans van Liempd said: En dat betekent dan weer, dat je zachter kan spelen mét behoud van de dynamiek. Ik kan héél zacht spelen, waarbij het hoog, midden en laag in mijn oren nog klopt. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Gydo Posted 12 september 2022 Report Share Posted 12 september 2022 9 hours ago, Tubejack said: Meten in een kale ruimte, heeft m.i. ook niet zoveel zin. Als je daarna, nog van alles gaat veranderen, zoals stukadoren, schilderen, plafond, vloer etc. Ikzelf zou eerst in de ruimte, die 4 dingen doen. Daarna ongeveer inrichten naar eigen idee. Geen harde materialen gebruiken, zoals laminaat maar houten vloer of parket, al dan niet met een (wollen) vloerkleed. Dan een mooi stoffen 2 zit's bankje, platenkast, audiorek, tafeltjes, lampen, gordijnen, vitrage etc. Dan wordt het wel wat. Het is juist aan te bevelen om de ruimte behoorlijk kaal te meten, op die manier weet je exact hoe de ruimte zich gedraagt en kan je precies de juiste materialen toepassen. Uiteraard zou ik ook eerst wat aankleden, zoals een tapijtje, luisterzetel (bank) je complete set, ... Link to comment Share on other sites More sharing options...
carl Posted 12 september 2022 Author Report Share Posted 12 september 2022 (edited) De kamer was ingericht als logeerkamer Jack. De vloer is PVC met een kurken ondergrond. Er ligt ook een groot oud vloerkleed, maar dat gebruik ik nu om op te werken. Dat kleed is dus wel aan vervanging toe. Direkt ga ik daar bijvoorbeeld wat oude gietijzeren handvaten in de menie zetten. Er staat verder nog een strak zestiger jaren bureau waar ik op kan solderen e.d. Het is dus een kwestie van een grote kast voor Lp’s plaatsen en akoestische maatregelen. Daarna gaat de stoel naar beneden. Wat zo’n grote kast met LP’s akoestisch precies gaat doen is me niet duidelijk. Vandaar mijn behoefte om de zaak gefaseerd aan te pakken. Ik twijfel nog aan het plafond. Ik heb dus nog wat vragen voor Frank. De kamer is trouwens zeer stil. Met de I pad op de vloer ver onder de 30 dB overdag. Edited 12 september 2022 by carl Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts