Hans van Liempd Posted 17 februari 2017 Report Share Posted 17 februari 2017 Kan dat? Ja... ik denk het wel. We hadden gisteravond een demo van Daudio op onze audioclub. De Daudio C1 werd erg gewaardeerd. Wanneer het een aantal eerdere demoavonden voor kwam, dat er na de pauze veel mensen vertrokken, bleef de zaal nu helemaal vol tot het einde. Er werd in eerste instantie gespeeld met een Metrum DAC van €1000,-. Net voor de pauze werd besloten om de Nadac aan te sluiten. Een DAC van € 12.000,-. En dat viel de meeste van onze club zo tegen dat snel werd besloten de Metrum weer te gaan gebruiken. Maar toch. De Nadac liet meer horen, meer details, meer dynamiek en resolutie. Maar de fouten in de opnamen kwamen ook keihard binnen. Ook was de body bij stemmen en instrumenten grotendeels weg. Hierdoor werd het een stuk minder homogeen en daarmee voor mij, minder naar muziek klinkend. Toch waren er een aantal luisteraars die de presentatie van de Nadac prefereerde boven de Metrum. Die mensen vonden dan juist weer dat deze DAC de instrumenten eerlijker weer gaf. Ik vraag me nog af hoe de Nadac met een echt goede opname geklonken zou hebben. Ik denk dat de voorstanders van de Nadac dan gelijk kregen. Helaas hebben we dat niet mee mogen maken. Hebben jullie dit (beter en toch slechter), ook wel eens ervaren? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 17 februari 2017 Report Share Posted 17 februari 2017 Hebben jullie dit (beter en toch slechter), ook wel eens ervaren? Zou het je niet kunnen zeggen. Ik heb niet even zo 12 mille liggen om stuk te slaan voor een Dacje om te proberen. En bovendien geen Daudioos hierroo. Link to comment Share on other sites More sharing options...
rbh Posted 17 februari 2017 Report Share Posted 17 februari 2017 Die vraag houd mij ook al even bezig.. http://www.high-endforum.nl/topic/11041-waarom-is-er-zoveel-gebrek-aan-muzikaal-vermogen/?hl=%2Bmax+%2Broach Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 17 februari 2017 Report Share Posted 17 februari 2017 Die vraag houd mij ook al even bezig.. http://www.high-endforum.nl/topic/11041-waarom-is-er-zoveel-gebrek-aan-muzikaal-vermogen/?hl=%2Bmax+%2Broach Ja, dat is al een flink tijdje. Al wat opgeschoten inmiddels? Link to comment Share on other sites More sharing options...
rbh Posted 17 februari 2017 Report Share Posted 17 februari 2017 Jawel, blijf bij oude meuk. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hans van Liempd Posted 17 februari 2017 Author Report Share Posted 17 februari 2017 Mijn meuk wordt ook elk jaar weer ouder. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 17 februari 2017 Report Share Posted 17 februari 2017 Mijn meuk wordt ook elk jaar weer ouder. Maar wel beter en toch slechter... Begin 'm te snappen Link to comment Share on other sites More sharing options...
kappa7 Posted 18 februari 2017 Report Share Posted 18 februari 2017 Hebben jullie dit (beter en toch slechter), ook wel eens ervaren? Dat mindere opnames met betere apparatuur door de mand vallen hebben we allemaal wel eens mogen ervaren denk ik. Lijkt me niet gek. Maar is die NADAC niet een multi channel dac? Op de Xfi speelde ze daar mee in een surround opstelling en dat was wel erg goed. Link to comment Share on other sites More sharing options...
carl Posted 18 februari 2017 Report Share Posted 18 februari 2017 Een set moet bovenal muzikaal zijn. Daarvoor zijn niet de details van belang, maar het gehele muzikale plaatje. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tubejack Posted 18 februari 2017 Report Share Posted 18 februari 2017 Een set moet bovenal muzikaal zijn. Daarvoor zijn niet de details van belang, maar het gehele muzikale plaatje. Helemaal mee eens. Ik kan een combinatie maken die technisch geweldig is en muziekaal afschuwelijk Link to comment Share on other sites More sharing options...
Groovy Posted 18 februari 2017 Report Share Posted 18 februari 2017 Wat de beste combi is,ik heb mij daar nooit mee bezig gehouden. Ik koop wat ik mooi vind en knoop dat aan elkaar. Tot op heden breng ik het er vind ik goed vanaf. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 18 februari 2017 Report Share Posted 18 februari 2017 Wat de beste combi is,ik heb mij daar nooit mee bezig gehouden. Ik koop wat ik mooi vind en knoop dat aan elkaar. Tot op heden breng ik het er vind ik goed vanaf. I.d.d. Peter. Al is het meer denk ik "Ik koop waar ik tevreden over ben en knoop dat aan elkaar." Al is dat min of meer hetzelfde als het goed is en kun je over het totaal bijna als vanzelf tevreden zijn. Link to comment Share on other sites More sharing options...
edwin16 Posted 18 februari 2017 Report Share Posted 18 februari 2017 De NADAC liet inderdaad heel veel details horen. Ik vond allemaal een beetje te veel van het goede en vond het vooral heel erg vermoeiend klinken. Mijn voorkeur gaat dan ook uit naar de Metrum. Misschien iets minder "high-end"(...), maar vele malen prettiger om naar te luisteren. Link to comment Share on other sites More sharing options...
mumsoft Posted 18 februari 2017 Report Share Posted 18 februari 2017 De combinatie lijkt mij ideaal. Link to comment Share on other sites More sharing options...
René N. Posted 18 februari 2017 Report Share Posted 18 februari 2017 Een set moet bovenal muzikaal zijn. Daarvoor zijn niet de details van belang, maar het gehele muzikale plaatje. Het hóeft elkaar niet te bijten volgens mij.... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hans van Liempd Posted 18 februari 2017 Author Report Share Posted 18 februari 2017 (edited) Dat mindere opnames met betere apparatuur door de mand vallen hebben we allemaal wel eens mogen ervaren denk ik. Lijkt me niet gek. Maar is die NADAC niet een multi channel dac? Op de Xfi speelde ze daar mee in een surround opstelling en dat was wel erg goed. Het was inderdaad een multichanneldac, maar deze is ook in een stereouitvoering te koop. Dat van die mindere opnamen klopt wel. Edited 18 februari 2017 by Hans van Liempd Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hans van Liempd Posted 18 februari 2017 Author Report Share Posted 18 februari 2017 Een set moet bovenal muzikaal zijn. Daarvoor zijn niet de details van belang, maar het gehele muzikale plaatje. Een set is niet muzikaal. Dat zijn n.l. muzikanten (hopelijk). Muzikaal zegt met dus niks. Natuurlijk wél, homogeen ook. Maar dat een hoger detailniveu niet van belang is klopt natuurlijk helemaal niet. Vandaag hoorde ik de Dynaudio luidsprekers op T&A electronica. Extreen detailrijk, maar ook zeer natuurgetrouw. Mits er goede opnamen gedraaid worden natuurlijk. Bagger blijft bagger. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hans van Liempd Posted 18 februari 2017 Author Report Share Posted 18 februari 2017 De NADAC liet inderdaad heel veel details horen. Ik vond allemaal een beetje te veel van het goede en vond het vooral heel erg vermoeiend klinken. Mijn voorkeur gaat dan ook uit naar de Metrum. Misschien iets minder "high-end"(...), maar vele malen prettiger om naar te luisteren. Toch is die conclusie gebaseerd op twee muziekstukken. Maar daarmee klopte dat wel. Vandaag stond de Nadac aan de kant en stond een duurdere Metrum aangesloten. Klonk prachtig. Homogeen, detailrijk en natuurlijk. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hans van Liempd Posted 18 februari 2017 Author Report Share Posted 18 februari 2017 Die spelen toch met ncore, zoveel keer gehoord, groot big geluid. Ik denk dat ze goed gewerkt hebben aan de nadac,als ik dit leest ESS is normaal niet mijn favoriet, heeft wel een voller bas, maar het mid-hoog vindt ik bij een fpga beter. Mvg wol De Nadac heeft opamps in de uitgangen. Is dat niet de oorzaak van de juist mindere "body"? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hans van Liempd Posted 18 februari 2017 Author Report Share Posted 18 februari 2017 Het hóeft elkaar niet te bijten volgens mij.... Psies. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 18 februari 2017 Report Share Posted 18 februari 2017 (edited) De Nadac heeft opamps in de uitgangen. Is dat niet de oorzaak van de juist mindere "body"? Zou zo maar kunnen. Zijn het dikke of dunne? Dikke hebben vanzelfsprekend meer body dan dunne. Dat is logisch Edited 18 februari 2017 by Pjotr Link to comment Share on other sites More sharing options...
robx Posted 18 februari 2017 Report Share Posted 18 februari 2017 (edited) niks mis met opamps, tenzij het ontwerp eromheen verknoeid is. groet Edited 18 februari 2017 by robx Link to comment Share on other sites More sharing options...
conqubite Posted 19 februari 2017 Report Share Posted 19 februari 2017 (edited) Hebben jullie dit (beter en toch slechter), ook wel eens ervaren? Heb ik sinds kort ook inderdaad. Had het al gezegd in een ander draadje. Mijn dac heeft jumpers voor het dempen van de output met 6 db. Er zou geen verschil moeten zitten tussen het al dan niet gebruiken van de jumpers. Ik ervaar dat wel. Zonder de jumpers is het op meerdere gebieden nog duidelijk een tandje beter. Alleen.....heb ik last van vervorming en oversturing. Te veel van het goede dus. En slechte opnamen worden genadeloos afgeserveerd. Maar de dynamiek en detailering die ik dan heb is zo ongehoord. Man man... ik moet oppassen niet in absurde superlatieven te gaan praten. Heb het gevoel moeiteloos een drie keer zo grote ruimte te kunnen vullen. De tafjes kunnen het hier in de kamer niet allemaal kwijt.. Ik had gisteravond met volume op standje oorlog even Yello met het nummer Frautonium intro op staan. Veel hoger volume dan ik normaal heb. Maar het huis naast me heeft lang leeg gestaan maar de nieuwe eigenaren staan op het punt er in te trekken. Dus ik maak nog even van de gelegenheid gebruik. Wow..... geen subwoofer nodig. De brooklyn voed via de pathos de tafjes met een bak laag zeg... Ik schrok er gewoon weer eens van. En was zelfs met de jumpers er in. Ik zou het zonder nog eens moeten proberen.. Vanavond maar even. Kijken of het feit dat de complete set al vanaf vrijdagavond aan staat nog iets doet met de vervorming. Alleen als je dan buiten loopt hoor je hier een bak lawaai van komen haha,.. Maar goed het heeft voor een deel een fenomenale impact, aan de andere kant dus toch wat te veel. Volgende project....maar dat wist ik al.... akoestiek...Want dat kan en moet ook eigenlijk nog duidelijk verbeterd worden. Oh ja, vergat ik nog... Er zit een nog betere voeding voor de aries in de pijplijn. En daarna waarschijnlijk ook voor de brooklyn. Edited 19 februari 2017 by conqubite Link to comment Share on other sites More sharing options...
siem Posted 19 februari 2017 Report Share Posted 19 februari 2017 Ik was wat later op de audioavond maar het viel mij meteen op dat de set een wat saaie weergave had. Het klonk aangenaam niet vermoeiend maar het trok me niet echt er na toe. Weinig ruimtelijkheid en diepte. Na het omschakelen naar de Merging Nadac, viel het meteen op zijn plaats, he he nu is er muziek! Hier en daar wat scherpe randjes, maar als een set zoveel ruimtelijkheid en dynamiek laat horen is het voor mij echt een stuk beter. En als je dan ook de zaken hoort die nog niet goed zijn wil dat wel iets zeggen over de set, het legt de zwakste schakel bloot. De scherpe randjes komen waarschijnlijk uit de bron of de digitale kabel. Heel herkenbaar deze discussie, bij Kii hadden we iets dergelijks. via de Lumin was het te scherp en via Bruno's laptop was het geweldig. Hier thuis ook al gemerkt dat de digitale keten erg gevoelig is voor fouten. Ze zijn inmiddels makkelijk herkenbaar, en ook met de juiste middelen te verhelpen. Al is de oorzaak niet altijd zo gemakkelijk te verklaren. Maar kiezen voor een wat saaiere weergave, en de details verhullen dat vond ik persoonlijk wel jammer. Misschien als de bestanden via de usb stick afgespeeld werden deze scherpte ook meteen verdwenen was. We hadden gewoon wat langer moeten spelen met de Merging dac. De andere versterker was echt minder dan de Daudio versterker. Met het omschakelen naar deze versterker verdween de body, maar toch een erg leuke avond met Daudio. Het zijn zeer sympathieke mannen, de demo van de W1 was beter, maar deze was ook geslaagd omdat er ruimte was om te experimenteren. Link to comment Share on other sites More sharing options...
carl Posted 19 februari 2017 Report Share Posted 19 februari 2017 (edited) Een set is niet muzikaal. Dat zijn n.l. muzikanten (hopelijk). Muzikaal zegt met dus niks. Natuurlijk wél, homogeen ook. Maar dat een hoger detailniveu niet van belang is klopt natuurlijk helemaal niet. Vandaag hoorde ik de Dynaudio luidsprekers op T&A electronica. Extreen detailrijk, maar ook zeer natuurgetrouw. Mits er goede opnamen gedraaid worden natuurlijk. Bagger blijft bagger. Laten we het zo zeggen: de treble knop moet niet opengezet worden. En bij luisteren houd ik me meer bezig met het geheel dan de losse details. Edited 19 februari 2017 by carl Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts