Jump to content

Beter en toch slechter...

Hans van Liempd
 Share

Recommended Posts

Ik was wat later op de audioavond maar het viel mij meteen op dat de set een wat saaie weergave had. Het klonk aangenaam niet vermoeiend maar het trok me niet echt er na toe. Weinig ruimtelijkheid en diepte. Na het omschakelen naar de Merging Nadac, viel het meteen op zijn plaats, he he nu is er muziek! Hier en daar wat scherpe randjes, maar als een set zoveel ruimtelijkheid en dynamiek laat horen is het voor mij echt een stuk beter. En als je dan ook de zaken hoort die nog niet goed zijn wil dat wel iets zeggen over de set, het legt de zwakste schakel bloot. De scherpe randjes komen waarschijnlijk uit de bron of de digitale kabel. Heel herkenbaar deze discussie, bij Kii hadden we iets dergelijks. via de Lumin was het te scherp en via Bruno's laptop was het geweldig. Hier thuis ook al gemerkt dat de digitale keten erg gevoelig is voor fouten. Ze zijn inmiddels makkelijk herkenbaar, en ook met de juiste middelen te verhelpen. Al is de oorzaak niet altijd zo gemakkelijk te verklaren.

Maar kiezen voor een wat saaiere weergave, en de details verhullen dat vond ik persoonlijk wel jammer. Misschien als de bestanden via de usb stick afgespeeld werden deze scherpte ook meteen verdwenen was. We hadden gewoon wat langer moeten spelen met de Merging dac. De andere versterker was echt minder dan de Daudio versterker. Met het omschakelen naar deze versterker verdween de body, maar toch een erg leuke avond met Daudio. Het zijn zeer sympathieke mannen, de demo van de W1 was beter, maar deze was ook geslaagd omdat er ruimte was om te experimenteren.    

We hadden het er op de audioclub al over. Maar scherpte en onrust in het geluid zijn voor mij irritant en maken dat de muziek ongenietbaar wordt. 

Maar met betere opnamen had de Nadac het waarschijnlijk wél gewonnen. Al blijft het ding wat dun klinken.

Ik vond deze demo juist beter dan die met de W1. Misschien omdat de combinatie met Metrum en Daudioversterker zo homogeen en stressvrij klonk. Het laag van de W1 gaat wel dieper, maar dat heb ik met de gedraaide muziek eigenlijk nauwelijks gemist.

Iets wat natuurlijk klinkt kan niet muzikaal zijn, en muzikaal kan niet natuurlijk klinken ,het is dit of dat, of een beetje van dit en van dat.

Mvg wol

Een snufje zout, een beetje peper.

Iets wat natuurlijk klinkt kan niet muzikaal zijn, en muzikaal kan niet natuurlijk klinken ,het is dit of dat, of een beetje van dit en van dat.

Mvg wol

Veel natuurlijker en muzikaler dan een zingende vogel kan niet.

'Tis ook nog een stuk goedkoper zo'n kanarie

Veel natuurlijker en muzikaler dan een zingende vogel kan niet.

Jawel maar is het wel wat eentonig en het vliegt in de rondte. Dat laatste hebben DT nou weer niet.

Edited by Pjotr

Kom kom, er zijn zat vogels die niet om aan te horen zijn. Meeuw, kraai, kauw, mus... het zijn niet allemaal leeuweriken, lijsters of merels!

Daar heb jij gelijk in maar ze klinken allen natuurlijk,voor sommigge misschien ook muzikaal.

'Tis ook nog een stuk goedkoper zo'n kanarie

Jawel maar is het wel wat eentonig en het vliegt in de rondte. Dat laatste hebben DT nou weer niet.

Ik kan er uren naar luisteren als ik op het terras zit.

Dat laatste gelukkig niet.

Alleen heb ik nog nooit een neutrale set gehoord Hans, want het klinkt overal anders..

Het gaat meer over woordgebruik dan over wat wordt bedoeld.

De weergave van een set die het meest klinkt naar de originele uitvoering is voor mij het best. Maar dat hangt van erg veel factoren af. De opname is misschien wel het belangrijks. Bovendien is b.v. een set die aan de heldere kant klinkt iets totaal anders dan dat die naar de vette kant klinkt. Het blijven benaderingen.

Maar wat is het nou.

Ik herinner mij een bezoeker die toen ik vroeg hoe vind je het klinken,waarop zijn antwoord was heel beschaafd.

Ik ben bang dat het niet muzikaal was :D

Edited by Groovy

Maar wat is het nou.

Ik herinner mij een bezoeker die toen ik vroeg hoe vind je het klinken,waarop zijn antwoord was heel beschaafd.

Ik ben bang dat het niet muzikaal was :D

Je had gewoon moeten vragen of het muzikaal klonk, dan weet je het.

Met Hans eens...... Bagger is bagger

Sinds mijn sets beter werden vielen er steeds meer opnames af...... Muziek die ik mooi vond maar gewoon slecht opgenomen, dus zoeken naar betere opnames (bij klassiek vaak goed te doen) en veel kan ik gewoon niet meer naar luisteren ....... De stem mooi erop maar de technicus had zijn oren dicht bij de muziek track (meat loaf - for crying out loud). Of de stem gewoon overstuurd (Sinead o conner - troy, gelukkig is er ook een goede van).

Hoe meer de werkelijkheid benaderd wordt, hoe meer detail, ik vindt dat mooi.......maar ja sommige opnames worden er wel minder mooi door en dat komt omdat ze gewoon slecht zijn.