Jump to content

Beter en toch slechter...

Hans van Liempd
 Share

Recommended Posts

Of de opname te slecht voor je set.

En nou is je set stuk? :o  De een heeft nou eenmaal muziek om maar een set te luisteren, de ander een set om naar muziek te luisteren. Dat hou je toch.

Als je je aan al die slechte producties ergert kun je bijna je hele pop collectie van de jaren '60 en '70 wel weggooien. Beatles, Stones incluis...

Edited by Pjotr

Maakt mij ook niet uit hoor en de beste set bestaat niet en ieder zijn eigen smaak hoor..... Maar hoe natuurgetrouwer en gedetailleerder je set is hoe meer je gaat horen. Dus ook alle fouten.

En vind je dat niks en past de boel daarop aan, prima hoor alleen niet mijn ding. Blijft smaak. En je gaat ook wennen aan een bepaalde sound en dan is anders vaak niet mooi.

Beter en toch slechter: klinkt mij in ieder geval heel bekend in de oren er zijn namelijk heel veel slechte opnames (helaas het merendeel).

In dit geval denk ik dat een goede opname het verschil pijnlijk duidelijk had gemaakt.

Als je set nou gewoon het beste uit elke opname weet te persen, en dus niet de fouten vergroot, dan heb je nergens last van. Bij mijn eerste schreden op het audiofiele kiezelpad merkte ik al dat mijn net op 'peil' gebrachte set bepaalde geliefde opnames naar de prullenbak verwees. Ik ging met die cd's de boer op, stak ze her en der in, naar mijn inschatting, nóg betere sets, zonder de oplossing te vinden.

Maar dat is al jaren geleden. Na aanpassing van mijn set, waar ik voldoende over heb vermeld, haalt die nu het beste uit elke opname. Maakt me niet uit wat ik opzet, alles klinkt prima.

In de prullenbak zitten hier geen foute opnames meer.

Knap, mij lukt dat niet....

Vroeger waren het plaatjes en krakken (al ergernis), toen cd's betere speakers betere versterkers, koptelefoons, etc....En duurde vrij lang voordat het het niveau werd dat het "echt" werd en de slechte dingen gingen opvallen en die blijven er pijnlijk uit komen.

Slecht blijft gewoon slecht bij mij.

O, ik herken slechtere opnames ook wel, maar ik kan er nu prima naar luisteren. Als je set die slechtheid ahw vergroot, heb je pech. Het is m.i. niet slecht blijft slecht, maar slecht werd slecht. Je begon het te herkennen als niet-zo-goed, maar een set die het beste uit die 'niet-zo-goede' opnames weet te halen geeft geen ergernis meer.

Dat platen ruisen en tikken, kan ergernis opleveren. Dat had ik vroeger ook, en ik was maar wat blij dat de cd uitgevonden werd. Maar als ik nu een plaat opzet, eentje die mij vroeger ergernis gaf, dan is dat nu zowat verdwenen.

Ik kocht een keer (ik was 18) een Shostakovitsj symphony die behoorlijk afgeprijsd was. Bij de kassa bleek al dat er een paar forse krassen in zaten, en je schrok je zowat dood als die langskwamen bij het luisteren (ik had de plaat toch maar gekocht).

En nu hóór ik die tikken nog wel, maar het schrikeffect is er niet meer.

Misschien heeft het ook wel te maken met gewenning?

Een ander voorbeeld dan. Bepaalde muziek die ik had meegenomen bij een luisterbezoek bleek aldaar aardig te ruisen. Ik was daar verbaasd over, want eerder was het mij niet opgevallen. Toen weer thuis geluisterd, ook over de koptelefoon, en geen ruis op te merken. Beneden in de huiskamer ook maar eens gedraaid, en verhip, daar wel...

Ik zou zeggen, kom eens langs met zo'n slechte opname, dan kun je het ook eens anders horen.

Ik heb meerdere sets..... B&O, Accoustic research 3 en  3A en nog een set accoustic reseach LST's..... en daar hoor je het nagenoeg niet op. En die staan ook allemaal regelmatig aan (we lopen ook regelmatig de muziek hier te vergelijken als we weer wat nieuws hebben). 

Gewoon ander geluid en lang niet zo nauwkeurig, is mooi maar lang niet zo "echt".

Op de magnepan's hoor je het duidelijk en op de quad's ook. Bij live vindt ik het zelfs heel mooi als ik alles hoor (maakt het nog echter).

Leuke is dat het vanzelf over gaat als je ouder wordt....... je oren worden gewoon slechter  :)  :)  :)