carl Posted 22 februari 2017 Report Share Posted 22 februari 2017 (edited) Ik heb een stapel Luisters uit 1974 in de kamer liggen waar ik dan af en toe doorblader en in lees. Toch wel eens leuk om naar de prijzen van toen te kijken zoals ze in het januari nummer staan. - het blad Luister zelf kostte in de losse verkoop f 2,50 en dat was voor die tijd duur. - bij Rein de Jong betaalde je voor een Thorens 160, f 425 en voor een Thorens 125, f 760. De Thorens 160 was voor die tijd zeer betaalbaar. - bij Allwave betaalde je voor een Garrard 401, maar f 325. Dus een 401 was toen goedkoper dan een Thorens 160. - bij de popbespreking kwam het Rainbow concert van Clapton er wel zeer goed uit. Daar betaalde je dan f 18,50 voor Edited 22 februari 2017 by carl Link to comment Share on other sites More sharing options...
mumsoft Posted 22 februari 2017 Report Share Posted 22 februari 2017 Je moet het natuurlijk ook relateren aan het inkomen van die tijd. Met mijn eerste baantje voor halve dagen ving ik toen iets van fl 900,- schoon. En dat was aardig betaald, achteraf gezien. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Groovy Posted 22 februari 2017 Report Share Posted 22 februari 2017 In 1974 was fl 350 voor de meesten serieus geld. Link to comment Share on other sites More sharing options...
carl Posted 22 februari 2017 Author Report Share Posted 22 februari 2017 (edited) Ik bedoel zeker niet te zeggen dat die apparatuur van die tijd niet duur was gezien het besteedbaar inkomen toen. Maar een Thorens was toen wel "state of the art", maar toch relatief goedkoop om dat er veel van gemaakt werden. En eigenlijk valt de afschrijving van een 401 wel mee gezien de huidige prijzen. Mijn vrouw zegt dat er tabellen zijn om de prijzen van toen te vertalen in huidig geld. Dat wil ik voor de grap wel eens doen. Edited 22 februari 2017 by carl Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hans van Liempd Posted 22 februari 2017 Report Share Posted 22 februari 2017 Hier kun je lezen wat de inflatie op consumentenprijzen was. De teller is gestart in 1900 op 100. http://statline.cbs.nl/StatWeb/publication/?DM=SLNL&PA=71905NED&D1=a&D2=a&VW=T 1974 was 862 en 2016 was 2800. Maw 2800/862 = 3.25. Dus zo'n Thorens TD 160 zou nu fl 1381.25 mogen kosten. In € 627.84. Bedenk wél, dat de productieaantallen toen veel groter waren dan tegenwoordig. Link to comment Share on other sites More sharing options...
carl Posted 22 februari 2017 Author Report Share Posted 22 februari 2017 (edited) Dat is voor de kwaliteit niet te duur vergeleken met de concurrentie. En wat ik al zei: voor de nieuwprijs van 1974 koop je nu geen Garrard 401. Edited 22 februari 2017 by carl Link to comment Share on other sites More sharing options...
Members Arden Posted 22 februari 2017 Members Report Share Posted 22 februari 2017 Die oude doos was misschien zo gek nog niet! Toen werden producten nog voor de eeuwigheid gebouwd, vind dat nu maar eens... Technics brengt de SL 1200 terug, JBL komt weer met haar 43- series, Tannoy brengt de Eaton, Cheviot en, jawel, de Arden weer terug op de markt, misschien, heel misschien, beginnen er mensen wakker te worden? Link to comment Share on other sites More sharing options...
mumsoft Posted 22 februari 2017 Report Share Posted 22 februari 2017 Nee hoor, het is alweer avond. Morgen weer. Of wacht, jouw nickname is naar een oude draaitafel genoemd? Aha! Kijk kijk! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hans van Liempd Posted 22 februari 2017 Report Share Posted 22 februari 2017 Ik kocht m'n DM2a's omstreeks 1974. voor ca. fl 800,- per set van 2. Dat zou nu dus € 1180,- zijn. Deze luidsprekers waren toen het op een na topmodel van B&W. Kijk eens wat je daar nu koopt voor dat geld. Het zal wel aan de omzetaantallen gelegen hebben, maar in die tijd was audio volgens mij relatief veel goedkoper. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 22 februari 2017 Report Share Posted 22 februari 2017 Nee hoor, het is alweer avond. Morgen weer. Of wacht, jouw nickname is naar een oude draaitafel genoemd? Aha! Kijk kijk! Een uniek exemplaar. Met papieren plateau. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Posted 22 februari 2017 Report Share Posted 22 februari 2017 Charles, ik heb hier nog een krat met oude Disk bladen voor je staan. Ben zelf weinig mobiel dus je zult ze eem keertje op moeten halen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Members Arden Posted 22 februari 2017 Members Report Share Posted 22 februari 2017 Een uniek exemplaar. Met papieren plateau. Nogal ja... ...alleen, ik vond zojuist de studiemodellen, is de Pepperpot verdwenen! Maar toch (ik wil ze, ik wil ze, ik wil ze)! Geen idee wat de prijs gaat worden, mijn oude Ardens uit 1976 waren toen 999 gulden per stuk, ik ben bang dat 999 euro het stuk het hem niet gaat worden... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 22 februari 2017 Report Share Posted 22 februari 2017 Zo te zien vervangen door de latere "Tulip". De meningen lopen uiteen wat beter is. De latere modellen hadden ook een PP conus. W.m.b. echt een grote misser was (D- serie) met een muf middengebied. Link to comment Share on other sites More sharing options...
carl Posted 22 februari 2017 Author Report Share Posted 22 februari 2017 (edited) Charles, ik heb hier nog een krat met oude Disk bladen voor je staan. Ben zelf weinig mobiel dus je zult ze eem keertje op moeten halen. Dat vind ik hartstikke leuk Sander en we gaan morgen even een afspraak maken per PB. Weet je dat ik vandaag daar nog aan dacht. Hoe gaat het ondertussen met je? Overigens denk ik met Hans, dat hifi relatief duurder is geworden ondanks het feit dat veel onderdelen uit China komen. Edited 22 februari 2017 by carl Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 22 februari 2017 Report Share Posted 22 februari 2017 Hifi is niet relatief duurder geworden. Wat is relatief hier? Relatief betekent ten opzichte van iets of in verhouding tot. Wat is dat iets dan? Pepernoten? Wat er gebeurd is de laatste 20 jaar is dat het hele middensegment is weggevallen: Sony, Pioneer, Denon, Philips, Akai,Technics, Teac, Dual, enz. enz. Gewoon geen markt meer voor. Wat overgebleven is is het hele dure niche segment en het low end MP3 gebeuren. Da's gewoon marktwerking. Door de consument zelf bepaald dus. De tijd staat gewoon niet stil. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ivan10 Posted 23 februari 2017 Report Share Posted 23 februari 2017 De gouden jaren liggen achter ons of voor ons als je budget groot genoeg is ;-) Link to comment Share on other sites More sharing options...
Groovy Posted 23 februari 2017 Report Share Posted 23 februari 2017 Achter mij,maar gelukkig heb ik al leuke spulletjes. Er zal vast nog iets bijkomen maar geen dure apparaten meer. Link to comment Share on other sites More sharing options...
mumsoft Posted 23 februari 2017 Report Share Posted 23 februari 2017 M.i. gaat het niet om duur of niet duur, maar om inzicht in wat er wèrkelijk toe doet. Neem die fantastische cd-speler van Cock, zit enorm veel denkwerk en ervaring in, en zowat nul onderdelen. Gevolg: fantastische doorgever van muziek. Geldt navenant voor de versterker, en die LS50 spiekertjes. Nu eens geen grappig bedoelde verschrijving, want ze kijken echt af hoe het geluid in het echt moet hebben geklonken, geholpen uiteraard door de afwezigheid van tig onderdelen in de versterker en cd-speler. Kan nog beter, met een platenspeler, die zijn van zichzelf al bijna 'leeg'. Dat hoeft dus niet zoveel te kosten, maar werktijd is geld, en Cock moet ook zijn Chinees kunnen betalen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hans van Liempd Posted 23 februari 2017 Report Share Posted 23 februari 2017 Hifi is niet relatief duurder geworden. Wat is relatief hier? Relatief betekent ten opzichte van iets of in verhouding tot. Wat is dat iets dan? Pepernoten? Wat er gebeurd is de laatste 20 jaar is dat het hele middensegment is weggevallen: Sony, Pioneer, Denon, Philips, Akai,Technics, Teac, Dual, enz. enz. Gewoon geen markt meer voor. Wat overgebleven is is het hele dure niche segment en het low end MP3 gebeuren. Da's gewoon marktwerking. Door de consument zelf bepaald dus. De tijd staat gewoon niet stil. Ik denk dat Carl relatief tov de jaren 70 bedoeld. Overigens is er wel degelijk een middensegment. Teac, Yamaha, Denon enz. Merken genoeg. En daar bovenop de goedkope Aziatische merken. Al hoor je daar tegenwoordig weinig van. Vincent, Xindak, Consonance, Usher enz. zijn kennelijk van de aardbodem verdwenen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
carl Posted 23 februari 2017 Author Report Share Posted 23 februari 2017 (edited) Als die Thorens 160 met een serieuze (!) arm nu onder de 1500 euro zou kosten zou daar zeker markt voor zijn. Nog mooier zou een goedkopere uitvoering zonder arm zijn. Het grote voordeel van deze platenspeler is, dat hij robuust is en ook veel ruimte geeft aan de DIY -er. En je kan er nog een mooi geluid uitkrijgen ook. Dat heeft alles te maken met die "beleving" die de moderne consument te weinig geboden wordt. Zo zijn we toch allemaal begonnen of niet? De volgende stap komt dan vanzelf. Edited 23 februari 2017 by carl Link to comment Share on other sites More sharing options...
Groovy Posted 23 februari 2017 Report Share Posted 23 februari 2017 Dan koop je toch een Thorens zonder arm en je zet er op wat je wilt. Link to comment Share on other sites More sharing options...
carl Posted 23 februari 2017 Author Report Share Posted 23 februari 2017 Sorry Peter, ik bedoelde een Thorens 160 die je anno 2017 opnieuw op de markt zou brengen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Groovy Posted 23 februari 2017 Report Share Posted 23 februari 2017 Sorry Peter, ik bedoelde een Thorens 160 die je anno 2017 opnieuw op de markt zou brengen. Ah,op die voet Er worden wel nieuwe gemaakt maar hoe de kwaliteit t.o.p van de oude 160 is,geen idee. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tubejack Posted 23 februari 2017 Report Share Posted 23 februari 2017 Sorry Peter, ik bedoelde een Thorens 160 die je anno 2017 opnieuw op de markt zou brengen. Zit hier niets tussen Carl? http://www.thorens.com/turntables/drives.html Link to comment Share on other sites More sharing options...
carl Posted 24 februari 2017 Author Report Share Posted 24 februari 2017 De TD 350 is vergelijkbaar met jouw 2001 en weer afgeleid van mijn TD 320. Thorens had ook een afgeleide van de TD 160 in haar programma, maar de prijs zat in de regio van de LP 12. En dat is dus wat ik betoog, dat relatief gezien de prijzen veel hoger zijn dan 40 jaar geleden. Dat maakt het starters moeilijk leuke nieuwe producten te kopen waarmee je kennis en ervaring opdoet voor "het echte werk". Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts