Jump to content

Prijzen en inhoud uit de oude doos

carl
 Share

Recommended Posts

Toen ik gisteren boodschappen deed zag ik twee gloednieuwe draaitafels uit een bestelauto gedragen worden, naar de winkel van Plato in de steeg. Die zullen de kop niet kosten, en zijn perfect voor starters. Als die er zin in krijgen, kopen ze toch gewoon een goede draaitafel tweedehands, uit een inboedel of erfenis? Voor "het echte werk", zoals jij dat noemt. :huh:

Is het 'midden segment' niet naar het HT gebeuren verschoven?

Denk dat je daar wel een goed punt hebt. Al heb ik wel het idee dat het HT gebeuren ook wel een beetje over aan het gaan is nu.

Maar hemel de jaren '70 ook niet te veel op. Meeste stereosetjes waren ook niet veel meer dan een goedkope/betaalbare Pioneer 25 watter met dito boekenplank speakers met 2 papieren speakertjes en nauwelijks een fatsoenlijk X_over er in. Soms met een tunertje er in en soms met een losse tuner. En iets wat plaatjes afspeelde. Maar over het algemeen stond er bij de meesten een gewone radio op het dressoir. Voor platen hadden de meeste mensen gewoon zo'n kofferdingetje met een kristal element.

Edited by Pjotr

• Members

Toch kan het blijkbaar zo nu en dan nog wel weer meevallen, vanwege die revival bij Tannoy en JBL en dergelijken liep ik in mijn zoek acties tegen een andere oude liefde van me aan, ESS. Ik heb vroeger de AMT 1B's gehad, die waren in 1975 FL2.400,= per stuk, wat toen echt serieus geld was. Die fabriek is nieuw leven ingeblazen door een nieuwe Amerikaanse eigenaar, ze worden nu handgebouwd in de US en de verkooprijs wordt... 2.750 euro per stuk. Nu is 5.500 euro de set nog steeds geen wisselgeld, maar het is wel een te overzien bedrag. Ik heb dan ook direct contact opgenomen, hier zie ik wel wat in!

AMT_limited-4-0-547x547-copy-600x600.jpg

... ik vind ze er nog net zo retegaaf uitzien als vroeger!

• Members

Flinke jongens en mooi.

Yep, grote papieren woofers en hoog rendement, dat zijn voor mij toch wel 2 basis ingredienten! Misschien wordt het een deceptie, wat ik vroeger mooi vond kan volledig haaks staan op wat ik nu mooi vind, maar ik denk dat dat in dit geval wel los zal lopen...

Denk dat je daar wel een goed punt hebt. Al heb ik wel het idee dat het HT gebeuren ook wel een beetje over aan het gaan is nu.

Maar hemel de jaren '70 ook niet te veel op. Meeste stereosetjes waren ook niet veel meer dan een goedkope/betaalbare Pioneer 25 watter met dito boekenplank speakers met 2 papieren speakertjes en nauwelijks een fatsoenlijk X_over er in. Soms met een tunertje er in en soms met een losse tuner. En iets wat plaatjes afspeelde. Maar over het algemeen stond er bij de meesten een gewone radio op het dressoir. Voor platen hadden de meeste mensen gewoon zo'n kofferdingetje met een kristal element.

Dual 1219 platenspeler met Pickering element, Pioneer SA 500a versterker en Marantz boxen. Oh ja zo'n schuine Sony bandrecorder. Leuke set hoor.

Worden inderdaad ook allemaal soundbar en zo.

Jaren 70, Teleton GA-203 versterker en bijbehorende tuner, Dual 1212 met "omklap naald" en Kenwood boksen, de laatsten wel op stands. De rest natuurlijk in een "stereo meubel" waar ook de lp's en cassettes in konden.

Later een Toshiba SR-370, die ik nog steeds heb, met een Denon element.

Beneden bij m'n ouders stond Cabasse met McIntosch (1700?), draaitafel weet ik niet meer.

Edited by Seed7

In de jaren 70tig ging het hier redelijk snel. Van een Dual 1209 naar een TD160 met ADC xlm element. Later een mk2 met Stanton 681EEE. En tussendoor een ERA.

Qua versterking was er een Hawk zelfbouw voor- en eindtrap. De laatste werd uiteindelijk vervangen door een Quad 405. Dan een Sony tuner en verschillende tapedecks, waarbij de Revox A77 is blijven hangen. Luidsprekers in eerste instantie zelfbouw. 60ltr baskasten met 30 cm Isophons BPSL30 midden en KK10 voor het hoog. En mooie foliespoelen. Later kwamen er B&W DM2a's, die ik nog steeds heb.

Ik kwam toen vaak bij een audiozaak in Boxtel. Daar mocht ik van alles uitproberen. Ook nog een korte tijd samen met een kennis een drive in opnamestudiootje gehad.

Mooie tijd.

Qua versterking was er een Hawk zelfbouw voor- en eindtrap. De laatste werd uiteindelijk vervangen door een Quad 405.

Mooie tijd.

Was dat de 25W kloon van de Quad 303 of de A15? Maar wat dan ook, beide klonken aanzienlijk beter dan de Quad 405. Verbaast mij dat je ze daar voor verving. Van die 25W Quad 303 kloon heb ik ook verschillende gebouwd. Voor mij zelf en voor vrienden en kennissen. Weet nog wel dat die ergens in een keldertje in een oude renovatiebuurt van Rotterdam Noord als kit verkocht werd door de firma v Dam.. J. v..d. Sluis van het later AT stond daar toen achter de toonbank. Medio jaren '70 kocht ik toen een echte Quad 33 + 303 :) Ter oriëntatie: Die set ging toen voor FL1100,- bij All Wave.

Ik dacht toen, dat 25W (het was inderdaad die Quad kloon) wel erg weinig was voor de DM2a's. Die eindversterker heeft overigens tot voor enkele jaren bij een goede vriend gespeeld.

Ik meen overigens dat ik die onderdelen ergens in de buurt van Bussum bestelde.

Edited by Hans van Liempd

Die 25W kloon was wel een knutsel van J.vd.S maar werd door van Dam in Rotterdam verkocht. En ik kan mij dat vochtige keldertje in Rotterdam Noord nog goed herinneren. Boven de ingang hing een bord aan de gevel met "Fa van Dam Voor al uw wasmachine reparaties" :lol: Later verhuisde de toko naar de Spoorsingel achter het Centraal station in Rotterdam en werd het een vrij grote elektronica componenten zaak. Eind jaren '70 begon er ook een zware economische crisis en hield die toko op de spoorsingel op te bestaan. Van Dam ging in de beveiliging zijn boterham sprokkelen en J.vd Sluis begon zijn eigen toko met de A15 versterker enz. en later het tijdschrift AT.

Vond een leuk linkje Hans over die goeie ouwe tijd: http://www.qualityhifi.nl/Producenten/Hawk_Audio_voor_de_audiofile_hobbyist.html

P.s. Het zou best kunnen dat de daar genoemde Nico Visch ook die 303-kloon kits verkocht.

Ik had alleen de elektronica van de eindversterker gekocht, de kast heb ik toen zelf gemaakt. Bij de voorversterkeronderdelen had ik wél de originele kast gekocht.

Volgens mij is er nooit een kant en klare kast voor de eindversterker geweest. Je kocht een print en los alle bijbehorende componenten*. Althans in mijn geval destijds. Een kast ervoor heb ik nooit gezien. Wel voor de VV en de Görler tuner: Zelfde gefineerde kast, ander frontje.

* Kan mij nog wel herinneren dat dat bij elkaar zoeken van al die weerstandjes, condensatoren en zo, uren duurde. Was er een klant voor je die er ook eentje ging bouwen had je pech: Daar ging je vrije middag :D  Het idee dat het handiger was om dat kant en klaar in een zakje klaar te hebben liggen bestond toen nog niet...

Edited by Pjotr

Ik heb ooit een SA20 gebouwd. Staat hier nog, maar zal wel een recap nodig hebben. Zal we eens een foto schieten

32315733223_c3e595af4a_b.jpg

32974722442_a3ea501f33_b.jpg

Mijn eerste electronica (na) bouwsel.. Dat bleek ook wel toen ik de versterker aanzette, hij bromde als een gek. Daarom zit de trafo en gelijkrichter nu in een apart kastje. Toen klonk die prima, flinke stap voorwaarts tov mijn Luxman.

Ze hadden inderdaad geen kast. Je kon wel kiezen uit een grotere voeding en trafo.

Saiilant detail is dat John van de Sluis in die tijd financiele problemen had en (voor nop) moest bij klussen bij een importeur in Den Haag (meen Clofis). Daar heb ik nog een deel van de onderdelen opgehaald (meen de koelprofielen). De versterker zelf had ik toen al betaald in het winkeltje in Rotterdam Schiebroek. Dat was overigens erg tof van John besefte ik later, want als de tent echt faiiliet was, dan had ik eigenlijk kunnen fluiten naar mn onderdelen. Ik meen dat het tijdschrift toen ook enige tijd niet is uitgekomen

Edited by Duck-Twacy

Volgens mij is er nooit een kant en klare kast voor de eindversterker geweest. Je kocht een print en los alle bijbehorende componenten*. Althans in mijn geval destijds. Een kast ervoor heb ik nooit gezien. Wel voor de VV en de Görler tuner: Zelfde gefineerde kast, ander frontje.

* Kan mij nog wel herinneren dat dat bij elkaar zoeken van al die weerstandjes, condensatoren en zo, uren duurde. Was er een klant voor je die er ook eentje ging bouwen had je pech: Daar ging je vrije middag :D  Het idee dat het handiger was om dat kant en klaar in een zakje klaar te hebben liggen bestond toen nog niet...

Ik had het bouwpakket besteld en kreeg alles keurig compleet geleverd.

De voorversterker (stalen) kast was voorzien van structuurlak. Het front was voorzien van zwarte matlak en bedrukt met symbolen en het Hawk logo.

Maar zoals eerder gezegd, dacht ik dat het uit de buurt van Bussum kwam.

Maar zoals eerder gezegd, dacht ik dat het uit de buurt van Bussum kwam.

Hebben we het dan over hetzelfde? J. vd Sluis met Hawk was een Rotterdamse aangelegenheid. En die verkocht eind jaren '60, begin '70 een losse Quad 303 kloon print met los de bijbehorende onderdelen. Gewoon over de toonbank bij van Dam Elektronica in Rotterdam. Is later voor zichzelf begonnen aan de Schieweg in Rotterdam. Verhuisd naar R'dam Schiebroek zoals Duck aangaf en weer later naar R'dam Overschie.