Jump to content

Lenco L75


Zeeuw1978
 Share

Recommended Posts

Kan iemand mij aub voorzien van bruikbare informatie?

 

Ik heb sinds dit weekend een Lenco L75, optisch in topstaat verkregen. Alle knoppen werken maar ik zou hem graag willen servicen (voorzien van nieuwe olie, schoonmaken e.d.).

 

Hoe krijg je de ronde metalen plaat eraf waarop het vinyl normaliter ligt? Dit ronde gebeuren krijg ik er niet af. Op internet stond dat je deze eraf kon drukken met

de vingers maar ik vraag mij af of dit wel klopt.

 

Of zal ik hem gewoon naar een reparateur brengen? (ben zelf een beetje handig).

 

Een aantal doelen heb ik mij gesteld met deze platenspeler:

- houten behuizing opnieuw schuren en vernissen

- voorzien van nieuw vblocks

- draaiwiel controleren en voorzien van olie.

- M91 mgd van SHURE erop monteren. Huidige naald is kapot.

 

- is deze platenspeler goed af te stellen en is deze Lenco zoveel beter dan mijn huidige DUAL 1228?

 

Hoop op al jullie kenners input!

 

Dank u.

Link to comment
Share on other sites

Dank voor de vreugdekreet en de tip!

 

Ik zal die site nader bestuderen maar mocht iemand toch een concreet antwoord hebben dan wordt dit enorm gewaardeerd. Je kunt m.i. enkel wat

aan die speler doen als die metalen ronde eraf is.

 

gr.

Link to comment
Share on other sites

Plateau er af halen,geef een paar tikken op de as met een kunsstof hamer of achterkant schroevendraaier terwijl je het plateau probeert te tillen.

Onder aan de houder waar de as in zit zit een boutje,dat draai je los en je kunt de as eruit halen.

Schoonmaken en enkele druppels olie in de ashouder druppelen,geen naaimachine olie dat is te dun de as zakt door het gewicht van het plateau door de olie.motorolie bv 20w40 mag.

Het tusssenwiel schoonmaken ontvetten.

Het plateau aan de conderkant idem.

Als je veel lawaai hoort tijden het draaien dan zou het tussenwiel verhard of uitgedroogt of kunnen zijn of het wiel is niet meer rond.

Ten slotte zou je de motor kunnen demonteren en de uitsparingen waar het motorasje invalt ook schoon kunnen maken en licht invetten.

Succes.

Edited by Groovy
Link to comment
Share on other sites

Tikje met een nylon/houten hamer. Dacht het al :)  Maar die motorolie is eigenlijk weer te dik. Ik gebruik er H68 compressor olie voor, die gaat lang mee. Een goede test is de uitlooptest: Zet het plateau geheel vrij en breng het met de hand op normale snelheid evt. met een strobo schijfje. De olie waarbij het plateau het langste blijft draaien is de beste qua smering. eerst goed schoonmaken en evt. aangekoekte olie met aceton weg halen. Paar druppen olie er in. 2 - 3 minuten moet het dan zeker halen met uitlopen.

Link to comment
Share on other sites

Heren, het plateau is eraf hoor. Inderdaad met achterkant schroevendraaier een aantal keren erop slaan en langzaam lostrekken.

Wat een stof eronder.

 

Ik ga alles eens controleren. Tips zijn altijd welkom en als iemand nog een reactie wil geven op de in mijn topic gestelde vragen muv het loskrijgen van het plateau, is dit altijd welkom! Bedankt.

Link to comment
Share on other sites

Heren, dames,

 

Gisteren voor de eerste maal de platenspeler Lenco L75 laten draaien. Het element wat erop zat was niet goed meer. Ik heb met al mijn "handigheid" een SHURE M91 MGD erop gezet met originele naald M91E hightrack; het klinkt werkelijk geweldig!!

Reacties welkom op het element!

 

Klinkt heel gedetailleerd, recht toe, recht aan.

 

Als ik zelf mag concluderen of deze beter speelt dan mijn Dual 1228; beslist!

 

Nog enkele zaken dien ik te doen zoals de as voorzien van nieuwe olie en deze as schoonmaken.

V blocks vervangen: heeft iemand enig idee wanneer je dat dient te doen? Feitelijk speelt hij nu prima!

 

Sommige mensen spreken van het wiel vervangen maar als de speler goed speelt is dat dan toch wijs?

 

Reacties zijn welkom!!

Edited by Zeeuw1978
Link to comment
Share on other sites

Niets mis met de shure m91 dat is een leuk element.

Als er veel speling op de arm zit dan is het vervangen van de V blocks geen overbodige luxe dat verbeterd het spoorgedrag van de arm en ook klankmatig zal het een verbetering zijn.

Goed is goed.

Als het wiel geen bijgeluiden geeft dan hoef je daar niets aan te doen.

Link to comment
Share on other sites

Mooi! Die originele blokjes zijn van nylon. Bij intensief gebruik kunnen die uitlubberen. Dat hoeft echter niet het geval te zijn. Als ie gewoon goed klinkt en goed spoort dan die blokjes lekker laten zitten: Don't fix it if it ain't broken. Nog even over die uitlooptest: Het is al weer lang tientallen jaren geleden dat ik een L75 opknapte. Volgens mij als je hem gewoon aan zet en op snelheid laat komen en hem daarna weer uitzet komt het tussenwiel vanzelf los herinner ik mij.

Link to comment
Share on other sites

Heren, dames,

 

Gisteren voor de eerste maal de platenspeler Lenco L75 laten draaien. Het element wat erop zat was niet goed meer. Ik heb met al mijn "handigheid" een SHURE M91 MGD erop gezet met originele naald M91E hightrack; het klinkt werkelijk geweldig!!

Reacties welkom op het element!

 

Klinkt heel gedetailleerd, recht toe, recht aan.

 

Als ik zelf mag concluderen of deze beter speelt dan mijn Dual 1228; beslist!

 

Nog enkele zaken dien ik te doen zoals de as voorzien van nieuwe olie en deze as schoonmaken.

V blocks vervangen: heeft iemand enig idee wanneer je dat dient te doen? Feitelijk speelt hij nu prima!

 

Sommige mensen spreken van het wiel vervangen maar als de speler goed speelt is dat dan toch wijs?

 

Reacties zijn welkom!!

 

Eigenlijk geef je zelf al de antwoorden op je meeste vragen.

 

Lager pen en lager bus reinigen.

Lager pen smeren met TSL-olie ( even googelen ) en onder de lager pen ( kogeltje ) een " kwakkie " vet.

 

De idler controleren op: oneffenheden aan het loopvlak, of het rubber niet verhard is, er mag ook geen "slag" in zitten.

Zo te lezen zal het met mogelijke oneffenheden wel meevallen.

Is het rubber verhard dan het loopvlak lichtjes opschuren.

In geval van een "slag"in het wiel: weggooien die idler en een nieuwe kopen.

 

Het grote struikelblok is de tonearm.

 

Bedrading is geoxideerd ( zeker weten ) en kan niet vervangen worden. Althans bijna niet en houdt dit in jou geval maar voor niet. Wegsmijten en een andere ( model ) arm zoeken. ( Ortofon AS-212 bijv. )

 

Ga ook eens lezen en vragen op Lencoheaven.

 

p.s. dit Shure element vind ik te hoog compliant voor de huidige arm.

Link to comment
Share on other sites

Dank voor alle reacties tot nu toe. Ik ben er erg dankbaar voor. De Lenco speelt nog steeds fantastisch en vandaag de lagerpen en lagerbus gesmeerd met 15w40 en klein beetje vet op de kogel gesmeerd. Draait formidabel. Langzaamaan de gehele speler rustig in orde brengen.

 

De omhuizing ga ik origineel houden. Denk het fineer te behandelen met lijnolie om de oorspronkelijke kleur wederom te verkrijgen. De zwarte rand onderaan bijwerken en klaar.

 

Het allerbelangrijkste is de geluidsweergave en dat zit wel goed momenteel. Zit nog te denken aan nieuwe energiestekke en nieuwe tulpstekkers. De v blocks daar blijf ik nog even vanaf want het werkt gewoon goed zonder speling. Misschien het aandrijfwiel nog eens vervangen maar dit werkt ook.

 

Bedankt!

Link to comment
Share on other sites

1 dingetje raad gevraagd:

 

bij het veranderen van de draaisnelheid (16 - 78 toeren) draait hij bij alle toeren stil en goed maar bij 78 toeren pakt hij hem af en toe niet en als ie hem pakt dan trilt hij in het begin totdat hij

volledig op toeren is. Hij pakt hem direct als je het schuifje iets verzet van stand.

 

Toch mijn wiel versleten of andere oorzaak. Op de rest draait ie foutloos.

 

Bvd.

Link to comment
Share on other sites

Onderkant van de draaischijf goed schoon?

Je kunt met de 2 rode transportschroeven de motor omhoog draaien of laten zakken.

Draai de motor in totdat hij lawaai maakt hij komt tegen onderkant chassis.

Draai de schroeven langzaam uit en stop met draaien als de motor weer stil loopt.

Je kunt het wiel met een beetje wasbenzine schoon maken zodat het wat stroever word.

Link to comment
Share on other sites

Onderkant van de draaischijf goed schoon?

Je kunt met de 2 rode transportschroeven de motor omhoog draaien of laten zakken.

Draai de motor in totdat hij lawaai maakt hij komt tegen onderkant chassis.

Draai de schroeven langzaam uit en stop met draaien als de motor weer stil loopt.

Je kunt het wiel met een beetje wasbenzine schoon maken zodat het wat stroever word.

Ik zal het eens proberen. Ik begrijp dus dat de motor in hoogte verstelbaar is en wellicht ietsiepietsie naar boven zou moeten?

dank.

Link to comment
Share on other sites

 

Je kunt met de 2 rode transportschroeven de motor omhoog draaien of laten zakken.

 

Draai de motor in totdat hij lawaai maakt hij komt tegen onderkant chassis.

Draai de schroeven langzaam uit en stop met draaien als de motor weer stil loopt.

Je kunt het wiel met een beetje wasbenzine schoon maken zodat het wat stroever word.

 

De motor moet in de veren ( 3 stuks ) hangen en niet aan de rode transport schroeven.

Link to comment
Share on other sites

Dat weet ik,maar met transportschroeven kun je de motor ietsje liften,cq waterpas hangen.

Als de motor stil draait zonder de transport schroeven dan is dat beter maar door mogelijke slijtage van rubbers is dat niet altijd het geval.

Link to comment
Share on other sites

In het geval van versleten rubbers ( welke ? ) moet je deze vervangen en niet gaan knoeien!

Ik heb mij vergist bij de l75 is de motor alleen opgehangen aan de veren.

Bij mijn Lenco 88 zit na de veren ook een rubbertje.

Bij mijn l78 is de motor ook opgehangen in de veren zonder rubber.

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

×
×
  • Create New...