Jump to content

Een zwarte weduwe nieuw gekleed

Recommended Posts

Bij voortduring verbaas ik mij er over hoeveel kennis en vaardigheden hier via het forum ep op kan worden gedaan. Zo liep ik op de forumdag in Hoek van Holland tegenKappa7 op en bleek dat ik een toonarm met foute (niet passende) bekabeling heb en had Kappa7 niet alleen een veel mooiere draad op voldoende lengte liggen maar ook de handigheid èn vooral zelfverzekerdheid om daar een mouw aan te passen. Alles kan tegenwoordig wel per post maar veel leuker is het natuurlijk om het nuttige met het aangename te verenigen en zo toog ik zaterdagmiddag naar de rand van de Veluwe.

Ook ten huize Kappa speelt zich de hobby af op zolder. Na bestijging van de trappen beland je in een zolderkamer die er geen twijfel aan laat bestaan dat er hier geluisterd (centraal in de ruimte staat een zeer comfortabele stoel met een essentiële aanvulling, de voetenbank) èn gewerkt wordt.

Links tegen de wand een imposante opstelling van twee uit de kluiten gewassen Magnepans en een dubbel rack met op elk een draaitafel van de bovenste plank. Op de ene een no–compromise Accoustic Signature, op de andere een wat gewonere Thorens. Ook weer niet zo heel gewoon want beide hebben een identieke, zelf vervaardigde(!) en zeer fraai ogende lucht gelagerde arm. De Acoustic Signature bevat een door van den Hul gemodificeerde , ‘naakte’ Benz Glider die fantastisch rank oogt.

De racks bevatten verder een Nelson Pass phonopre, Sony ES CD-speler , een zeer aparte volume regeling en eindversterker. Buiten de racks nog een flinke diversiteit aan andere apparatuur her en der door de ruimte verspreid. Achter de racks een aantal meer soms minder, zichtbare akoestische maatregelen.

DSC_0171.jpg

DSC_0179.jpg

DSC_0176.jpg

Recht tegenover de entree de werkplek met een veelheid aan meetapparatuur en vooral kabels.

Wat direct opvalt is de geringe afstand (ik schat rond de anderhalve meter) van de luisterplek ten opzichte van de Magnepans. De kamer is verder ook niet zo groot (4x4?) maar heeft in dat opzicht wel een verrassing in petto.

De koffie dampt, de appelflap lonkt, de zetel zit en daar verschijnt de eerste plaat op de draaitafel. Ik weet niet meer precies wat het was maar het is in ieder geval een heel fraaie persing en opname die uitstekend laat horen wat de kwaliteiten van de hele set-up zijn èn meteen de verrassing van de kamer onthult:

- de phonopre is superstil,

- de naald glijdt heel mooi in de groef en van de karakteristieke aanloopgroef is helemaal niks te horen.

- er is best flink slam, prima dynamiek en veel zwart in het hele geluidsbeeld, de stem klinkt zuiver, de s-jes soms met de aanzet van een randje scherpte maar dat is toch bij heel veel vinyl het geval, laag en percussie zoals het hoort.

- de machtige draaitafel maakt zijn verschijning waar want er is rust en autoriteit in het beeld.

- de sensatie is de stilte èn het feit dat de kamer plotseling veel en veel groter lijkt. Er is aan de achterkant van de set een flinke hoeveelheid ruimte toegevoegd. Dat de speakers zo dicht bij staan blijkt niks uit te maken want het geluidsbeeld is helemaal voorbij de achterwand geplaatst. Niet zo breed maar wel zodanig dat bij de juiste opname de speakers niet meer te lokaliseren zijn en er een strakke focus is. Vooral de diepte van het geluidsbeeld is bijzonder omdat je het totaal niet verwacht. De combinatie van wat slimme akoestiek met de eigenschap van de Magnepans om naar achter net zoveel energie uit te stralen als naar voren blijkt uitstekend te werken. Grote luidsprekers kunnen dus toch in een betrekkelijk kleine ruimte.

Er is verder nogal wat vinyl gedraaid maar later ook via PC de digitale kant gehoord. En dat via een stuitend voordelig DAC-je dat mij bevestigde in mijn vooroordeel (ook weinig ervaringen opgedaan) dat het niet zo vreselijk loont om kapitalen te investeren in de digitale componenten.

Tussen de bedrijven door is Kappa aan het werk getogen maar erg opschieten doet het niet om wij er voortdurend doorheen kletsen en hij dus zelden langer dan een paar minuten ongestoord aan het werk kan. Uit mijn toonarmpje wordt de bedrading gepeuterd, ragfijne zilveren van de Hul draadjes daarvoor in de plaats getrokken, gesoldeerd en afgemonteerd en dat allemaal in de loop van ongeveer 5 uur tijd. In die tijd is er heel wat afgekletst en nog even de eindversterker vervangen die het (wel enigszins aangekondigd dus geen verrassing voor Kappa) in het linkerkanaal liet afweten. Ik kwam helemaal aan het begin van de middag en verliet bij invallende duisternis het pand met de nieuw bekabelde Black Widow in het knuistje geklemd en voorzien van enige handige tips die misschien nog wel wat vruchten gaan afwerpen.

George, reuze bedankt voor de toffe middag, het kijkje in de keuken, de leuke muziek (Los Lobos !) en de in groot geduld verrichte werkzaamheden.

Thuis gekomen ligt de draaitafel tot op het laatste onderdeel uit elkaar vanwege traag verlopende werkzaamheden. Ik mis hem toch wel en daarom de zondag en maandag besteed aan het toch maar provisorisch in elkaar zetten van alle losse delen want ik wil natuurlijk toch wel mijn armpje proberen. Ik doe een eenvoudige opstelling met maar twee armen en twee motoren want de hele riedel weer monteren vergt meer tijd in de opstelling van de drie motoren en snaren. Daar heb ik nu noch de tijd noch de aanvechting toe. Maar de combinatie van de zilveren draadjes en de zilveren John van Gent wil ik toch de komende dagen eens beproeven.

InfinityBlackWidow%201.jpg

2017-02-27%2014.38.29.jpg

PS. de quotes zijn het gevolg van mijn onvermogen om direct vanuit word te plakken

Edited by Kraus vonBentinck

Mooi stukkie, ja. High End story. Eind goed, al goed verhaal, of?

Van dat dacje had ik van Kappa wel eens gehoord, wie weet ga ik dat nog eens checken. De vorige keer was er iets met een nieuw buisje, dat moord en brand schreeuwde toen er voor het eerst stroom door zijn dunne lijfje werd gejaagd. Vermoedelijk knort en snort het nou.

Ze raken ook op... En Kraus zal denk niet snel meer aan een 2e hands beginnen denk ik. Aan de andere kant een 2e hans ADC XLM met een nieuwe naald lijkt mij ook een goede optie. Of beter die van Mum natuurlijk :)

Edited by Pjotr

Ik heb eigenlijk wel voor elk element een passende arm, De Morch UP4 met vijf(!) armpjes, de SME IV en de infinity. Bovendien heb ik een schitterende Benz Ebony, een hartstikke mooie wood L2, een NOS Denon 103 M en nog een Grado element. Ik heb echter niet voor elke arm ook een element maar toch in de positie dat ik gewoon kan wachten  tot zich eens wat leuks voordoet. Ook in nieuwe elementen (Hana) is nog wel iets geschikts te vinden. Ooit wilde ik een Frog in de infinity maar de draaitafel is toch al topzwaar qua prijs en onderdelen. Op een hoge berg maakt een metertje ook niks meer uit

Ik heb die ADC XLM destijds gekocht voor de draaitafel van mijn echtgenoot (nou ja, toen gewoon vriendje), maar dat dingetje deed de arm zwabberen. Snel een ZLM naaldje erbij, en toen was het goed. Die zit nog steeds in die draaitafel, weinig gebruikt, maar de XLM-naald ligt, als het goed is, nog steeds in een doos op zolder op betere tijden te wachten, zijn naaldje te verbijten, zeg maar. Dus die naald is vrijwel gloedjenieuw, maar ik weet niet wat de tand des tijds er aan geknaagd heeft.

Enige is, dat er wel iets behoorlijks voor in de plaats moet komen, mocht Kraus er iets in zien.

Hopelijk zijn de ophangrubbers (of hoe heet dat) nog goed....

Overigens volgens mij waren Shure en Pickering ook best high compliance

Klopt hoe lichter hoe beter was echt hot in de jaren '70 - '80 van de vorige eeuw. Bij Shure zou je ook nog wel eens kunnen slagen voor niet al te veel geld.

Een zwarte weduwe zonder hoed komt de deur niet meer uit.

Edited by Pjotr

Inderdaad leuk verslag van het bezoek bij George. Ik was indertijd ook blij verrast. De Pass Pearl 2 kloon heb ik binnenkort ook haha. Als je eens in de buurt bent Kraus ben je welkom.