Jump to content

Nieuwe (andere) luidsprekers, maar wat ?

Hans van Liempd
 Share

Recommended Posts

Begrijp het wel hoor.....

Denk aard van het beestje, ik heb dat ook en er zijn mensen zat die dat niet hebben en heel blij zijn met hun set of auto of huis en daar heel lang mee doen. Iedereen is anders.

Had vroeger een buurman die restaureerde austin healeys. Zodra ze klaar (soms jaren werk) waren verkocht hij ze ..... Ging om het proces van iets perfects te creëeren. Eenmaal klaar was de uitdaging weg. Ik heb ook auto's als hobby en doe dat ook..... Klaar en nu staan ze in de stalling. Rijden super maar sleutelen is leuker.

Kan mee heel goed voorstellen dat de uitdaging weg is als iets klaar is en dat je iets nieuws zoekt om lekker mee bezig te zijn.

Magnepan ken ik zeer goed. Vooral van de VAD tijd met mijnheer Tan. Hij was importeur van Magnepan en vertegenwoordiger voor Array. Ik mocht daar elk jaar assisteren. Bovendien hebben verschillende kennissen Maggies en hebben we op de audioclub diverse demo's gehad. Ik vraag me alleen af hoe ze in mijn ruimte zouden klinken en hoe het stereo beeld uitpakt. Maar dat is met de meeste luidsprekers zo.

Ik denk zomaar eens dat dit heel goed zal gaan bij jou!!!

(en sjouwen valt zo gelukkig ook mee).

Ik heb ze vaak gehoord, maar vind wel dat de plaatsing van stemmen en instrumenten vaak niet goed te krijgen is. Bij George klonken ze wel goed trouwens en een keer in de hifiwinkel. 

Ik heb ze vaak gehoord, maar vind wel dat de plaatsing van stemmen en instrumenten vaak niet goed te krijgen is. Bij George klonken ze wel goed trouwens en een keer in de hifiwinkel.

Ja het meest lastige van maggies: de plaatsing (heb was geschoven met die dingen), maar als ze dan eenmaal goed staan..... Beleving!

Als je natuurgetrouwe weergave zoekt (en persoonlijk vindt ik dan dat ze met name in het hoog ver boven de meeste luidsprekers uitspringen en het echte laag, maar dat is alleen bij de 20 serie): weinig wat dat beter doet.

Sub met een magnepan is gewoon heel erg lastig, matchen gewoon heel moeilijk (ik vindt het niks) maar schijnt te doen te zijn met de duurdere velodynes en een heel erg goed filter. Maar ja een 20 serie doet 25hz, wat moet die sub dan nog doen ? De 16 hz van het orgel? En welke ruimte heb je dan wel niet nodig om dat er goed (in balans dus) uit te laten komen?

ik heb ooit de 20 en de 3 naast elkaar gezet (dus paar per kanaal)..... Dat heeft zin, nooit meer zoiets gehoord.

Magepan had heel vroeger de tympani (3 grote panelen per kant), was gewoon te duur nu bijna niet meer aan te komen (of heel duur).

ATC, of 2e hands

112tad.1.jpg

Wellicht wat boven budget https://www.hifishark.com/search?q=tad+compact+reference+cr1

Als je live sensatie wil en niet om de looks geeft  http://jtrspeakers.com/home-audio/noesis-215rm/

of full range http://jtrspeakers.com/home-audio/noesis-215rt/

Edited by Duck-Twacy

Die TAD is inderdaad een prachtige speaker. De demo op de audioclub en op de verschillende hifishows hebben diepe indruk gemaakt. Maar behalve dat er nu niks tweedehands te koop staat ook veel te duur. Of de duurdere Pioneers in de buurt komen weet ik niet.

JTR ken ik niet. Het lijkt me een hometheaterspeaker. Heb je die wel eens gehoord?

Die TAD is inderdaad een prachtige speaker. De demo op de audioclub en op de verschillende hifishows hebben diepe indruk gemaakt. Maar behalve dat er nu niks tweedehands te koop staat ook veel te duur. Of de duurdere Pioneers in de buurt komen weet ik niet.

JTR ken ik niet. Het lijkt me een hometheaterspeaker. Heb je die wel eens gehoord?

Nee helaas, hier wel het (ietwat) ongezouten verslag van een paar amerikanen.

http://www.audiocircle.com/index.php?PHPSESSID=f8e4o4pjemkjjgehdm5f2ehgk3&topic=129359.msg1366631#msg1366631

Wat me opvalt is dat ondanks het brute uiterlijk de speakers als erg muzikaal beordeeld worden. Toegegeven voor de gemiddelde Nederlands huiskamer zijn ze 2 maten te groot

Ik dacht dat alleen Harry Potter magie modificeerde. Daar heeft hij voor op school gezeten. ^_^

Da's lang geleden. In die tijd had je in Leiden op het station ook een perron 6 1/2 met een trap rechtstreeks naar de UVL

Edited by Pjotr

Hmm de luidsprekers zijn naar schatting 21 jaar oud, Hans is de waarschijnlijk 3e eigenaar, ze zijn al een paar keer gerepareerd.

Grappig dat sommigen denken dat die ouwe meuk alleen maar duurder wordt. 7 jaar geleden was ik nog eigenaar van betreffende Wilson's, heb ze zelfs nog keurig beplakt met nieuw schuim (netjes gedaan hè Hans). Verwisselden destijds voor een stuk minder van eigenaar. Imo is 3500-4000 een stuk realistischer.

Overigens zeggen kijkers en sterren op MP helemaal niets hoor Hans, laat je geluk daar niet van af hangen.

Succes met de verkoop!

Btw, ik heb na de Watt/puppy een Sophia 1 en 2 gehad, zeer de moeite waard!

Edited by S@m

Sommige oude meuk wordt inderdaad duurder. En sommige oude meuk is ook beter dan de huidige meuk. En er is oude meuk die duurder en slechter is (nostalgie/emotie/ontwerp).

In welke categorie de Watt/puppy's zitten weet ik niet.

Prettig, let vooral op het woordje 'die'...;)

Uiteraard is 'ouwe meuk' gechargeerd, het was een mooie luidspreker en dat is het nog steeds. 't Is ook net wat de gek ervoor geeft.

Edited by S@m

Ik heb in De Hifiwinkel de Marten Logans ESL 15A gehoord.

Dit zijn erg mooie luidspreker, met laag !

Was nooit een Logan fan, maar dit is van een andere orde.....wellicht voor je bucketlist Hans

Grappig dat sommigen denken dat die ouwe meuk alleen maar duurder wordt. 7 jaar geleden was ik nog eigenaar van betreffende Wilson's, heb ze zelfs nog keurig beplakt met nieuw schuim (netjes gedaan hè Hans). Verwisselden destijds voor een stuk minder van eigenaar. Imo is 3500-4000 een stuk realistischer.

Overigens zeggen kijkers en sterren op MP helemaal niets hoor Hans, laat je geluk daar niet van af hangen.

Succes met de verkoop!

Btw, ik heb na de Watt/puppy een Sophia 1 en 2 gehad, zeer de moeite waard!

Bij dat netjes zet ik nog wel wat vraagtekens. doordat het schuim is, plakt het dubbelzijdig tape er slecht op. Ik heb verschillende stukken al met andere lijm vast moeten zetten. Nu zit het een stuk beter. 

Toen ik ze kocht waren de foamranden van de woofers nog niet vervangen, bovendien wist ik toen niet wat de werkelijke staat van de luidsprekerunits was. Deze blijkt dus zeer goed.

Wat we toen ook dachten, dat het series 5 waren blijkt ook niet juist. Bij de 5.1 staat op de Puppy alleen V.1 op de Watt staat gewoon V. De laatste zijn n.l. niet gewijzigd, alleen het filter van de Puppy en de Tail. De 5.1 wordt nogal wat hoger ingeschaald als de 5.0 die ik toen dacht gekocht te hebben.

Verder heb ik gekeken wat de 5.1 tegenwoordig op brengt, en aangezien het een paartje in zeer goede staat betreft mijn misschien wat hoge vraagprijs.

Ik denk dat deze speakers het gezien hun kwaliteit zeker waard zijn, het oude meuk noemen is zeker niet op z'n plaats. Ik zoek nu in de klasse rond € 10.000,- en vind weinig wat ook werkelijk beter is. Misschien haal ik de luidsprekers daarom wel uit de verkoop. Het dubbele betalen en er niet beter van worden is eigenlijk toch niet de bedoeling.

Ik heb ook altijd gedacht dat het de kale 5 was Hans, weer een mazzeltje. Dat schuim plakt idd moeilijk

Misschien vind je niets wat beter is, maar de zoektocht is ook leuk.

Succes!

Ik heb in De Hifiwinkel de Marten Logans ESL 15A gehoord.

Dit zijn erg mooie luidspreker, met laag !

Was nooit een Logan fan, maar dit is van een andere orde.....wellicht voor je bucketlist Hans

Sommige electrostaten kunnen prachtig klinken, maar met een subwoofer er onder blijft het toch een beetje tobben.  Daar komt het onderhoud aan die dingen nog bij.

In deze prijsklasse mag je best kritisch zijn, vind ik.

Een setje Wilson Benesch Act One zou b.v. wél iets kunnen zijn. Maar € 26.000,- voor een nieuw setje vindt ik toch al te gortig. Dat wordt dan al gauw tweedehands en zie die maar eens te vinden.

Een setje Wilson Benesch Act One zou b.v. wél iets kunnen zijn. Maar € 26.000,- voor een nieuw setje vindt ik toch al te gortig. Dat wordt dan al gauw tweedehands en zie die maar eens te vinden.

Voilá, om de hoek en waarschijnlijk kan je de Wilson er ook nog op inruilen

Wilson Benesch

Voilá, om de hoek en waarschijnlijk kan je de Wilson er ook nog op inruilen

Wilson Benesch

Die had ik gezien, een demomodel zelfs. Maar wél € 13.500,-. Dan moeten ze m'n draaitafel ed. ook inruilen.

Bovendien staat er geen telefoonnummer en adres op die site. Ik hou van iets meer openheid. Maar misschien valt het in werkelijkheid mee en is de eigenaar alleen bang voor niet betalende "klanten".

Edit:

Ahhh gevonden wie het is. Ik ben daar zelfs een keer geweest. Toch wel een betrouwbaar adres.

Edited by Hans van Liempd