Jump to content

Nieuwe (andere) luidsprekers, maar wat ?

Hans van Liempd
 Share

Recommended Posts

M.b.t. XTZ........

Heeft XTZ een imago-probleem of is het een vooroordeel van jouw Hans ;)

Is gewoon een gerenommeerd Zweeds product, met zeker in de Divine-serie... opgebouwd uit top-onderdelen

voor het filter en de drivers (Accuthon Thiel & Partners) en een superb-afwerking

Ik heb zelf het kleinere broertje de Divine 33 gehoord.... zeer fraai :wub:

Hier de link naar een test v/d Divine_Alpha met fraaie foto's

http://www.areadvd.de/tests/exklusiv-test-3-wege-highend-standlautsprecher-xtz-divine-alpha/

M.b.t. de Dynaudio de nieuwe Contour-series, deze zijn gewoonweg subliem en zeker iets voor mijn

toekomstige upgrade-plannen een serieuze kandidaat :wub: :wub:

De XTZ luidsprekers die ik hoorde, waren niet mij ding. Misschien nog eens gaan luisteren. Al is er nog zo veel kennis en ervaring in een luidspreker gestopt, wanneer hij niet klinkt is het voor mij niet geschikt.

Edited by Hans van Liempd

Heb je het beluisterd, Pjotr in Nederland? Ik zie geen dealer staan. Je kunt bij de fabriek bestellen.

Jammer dat je ze hier bijna niet ziet...... Wil ze wel eens aan mijn speakers hangen (schijnt erg goede combi te zijn).

Idd, als de Wilson klank je bevalt is er weinig alternatief. Je zou nog naar von Schweikert kunnen gaan luisteren maar of dat nou een beter alternatief voor je WP's is betwijfel ik toch. En als je eens echt op avontuur met versterkers wil: Spectron. (Dat is dus heel wat anders dan Spectral :)  )

Eigenaardigse specs...

600 Watts at 8 Ohms

800 Watts at 4 Ohms

1400 Watts at 2 Ohms

500 Watts at 8 Ohms

650 Watts at 4 Ohms

1100 Watts at 2 Ohms

Edited by Duck-Twacy

Eigenaardigse specs...

600 Watts at 8 Ohms

800 Watts at 4 Ohms

1400 Watts at 2 Ohms

500 Watts at 8 Ohms

650 Watts at 4 Ohms

1100 Watts at 2 Ohms

als balanced monoblocks: 1500w aan 8 ohm, z'n 3000w aan 4 ohm !

Met een headroom piek van 3500w en dat 500ms !

En dat dan per block.

Indrukwekkend zou ik zeggen. Heb je het nodig ?

Als ik het allemaal goed begrijp is er ook geen andere reden dan een nieuwe uitdaging om je W/P's te vervangen.

Om terug te komen op je vraag, de Wilson klank bevalt je. Misschien toch eens luisteren naar de Sophia, wat kleiner en wellicht daardoor beter geschikt voor je ruimte van 6 x 4.

Ik heb de Sophia niet eerder gehoord. Maar heeft deze niet dezelfde middentoner en is deze niet groter dan de W/P 5.1 (meet maar eens na)? Die middentoner is een heel mooi klinkende unit en ook de reden dat ik erg tevreden met de W/P's ben. Het laag van de W/P's voldoet in mijn ruimte zelfs uitstekend. Geen reden dus om de Sohia's te gaan proberen. Misschien moet je eens komen luisteren, dan kun je jouw luidsprekers eens horen in andere omstandigheden. Misschien raak je dan van je vooroordelen af.

Ik denk dus eerder aan luidsprekers met modernere units voor het middengebied. Units die het midden nóg wat kernachtiger weergeven. Maar dan wel met de laagkwaliteit van de W/P's. En die heb ik voor redelijke geld nog niet gevonden. 

als balanced monoblocks: 1500w aan 8 ohm, z'n 3000w aan 4 ohm !

Met een headroom piek van 3500w en dat 500ms !

En dat dan per block.

Indrukwekkend zou ik zeggen. Heb je het nodig ?

raar dat de toename van 4 naar 2 ohm groter is dan de toename van 8 naar 4 ohm

Ik denk dus eerder aan luidsprekers met modernere units voor het middengebied. Units die het midden nóg wat kernachtiger weergeven. Maar dan wel met de laagkwaliteit van de W/P's. En die heb ik voor redelijke geld nog niet gevonden. 

De gestoken weergave (etchy details) van harde conussen wellicht, bv Accuton (bv. Kharma), of de al genoemde Vivid.

Waarom gaat het hier over versterkers??

Omdat je de fatale vraag hebt gesteld hoe 'vooruitgang' te boeken en menigeen hier van mening is dat de beste weg naar vooruitgang eerder via de versterking dan via de speakers gaat. Iets wat ik ook wel dacht na mijn bezoek omdat de dynamiek 'beter' kan(?)

Je vraag had beter kunnen zijn met welke speakers je versterkers in dat opzicht meer presteren. Ik ben overigens wel benieuwd wat Willem (of Chris) daarover van mening is.

Zelf heb ik het idee dat je beter een pas op de plaats kunt maken en dat je nog lang niet uitgeluisterd bent naar de set-up zoals die op het moment is (zeer goed).

Terug naar de muziek waar je van houdt en stoppen met technisch luisteren. Weg met het kijken naar de dynamic range van al die tracks op de schijf en weg met al die opnamen die laten horen hoe goed een set presteert met audiofiel getingel/tangel.

Viel mij bij de luisterbezoeken hier ook op. Uiteindelijk laat men zijn oordeel afhangen van audiofiele bagger en dat is een doodlopende en vooral dure (en onrustige) weg.

Je hebt met groot succes allerlei aanpassingen gedaan en de luisterruimte geoptimaliseerd. Het is tijd om eens even rust te nemen in het 5 sterrenhotel waar je inmiddels bent beland en niet na een dag alweer verder te trekken op weg naar onbekende bestemming.

Edited by Kraus vonBentinck

Zelf heb ik het idee dat je beter een pas op de plaats kunt maken en dat je nog lang niet uitgeluisterd bent naar de set-up zoals die op het moment is (zeer goed).

Terug naar de muziek waar je van houdt en stoppen met technisch luisteren. Weg met het kijken naar de dynamic range van al die tracks op de schijf en weg met al die opnamen die laten horen hoe goed een set presteert met audiofiel getingel/tangel.

Viel mij bij de luisterbezoeken hier ook op. Uiteindelijk laat men zijn oordeel afhangen van audiofiele bagger en dat is een doodlopende en vooral dure (en onrustige) weg.

Je hebt met groot succes allerlei aanpassingen gedaan en de luisterruimte geoptimaliseerd. Het is tijd om eens even rust te nemen in het 5 sterrenhotel waar je inmiddels bent beland en niet na een dag alweer verder te trekken op weg naar onbekende bestemming.

Het 'beste' advies is dit in het hele topic. 

Ik heb de Sophia niet eerder gehoord. Maar heeft deze niet dezelfde middentoner en is deze niet groter dan de W/P 5.1 (meet maar eens na)? Die middentoner is een heel mooi klinkende unit en ook de reden dat ik erg tevreden met de W/P's ben. Het laag van de W/P's voldoet in mijn ruimte zelfs uitstekend. Geen reden dus om de Sohia's te gaan proberen. Misschien moet je eens komen luisteren, dan kun je jouw luidsprekers eens horen in andere omstandigheden. Misschien raak je dan van je vooroordelen af.

De Sophia toont in elk geval een stuk kleiner dan de W/P en vooroordelen??

Ik heb geen vooroordelen en geloof best dat de W/P icm Array op je zolderkamer heel mooi klinkt. Ik heb jouw W/P - zoals eerder geschreven - hier gehad icm veel verschillende versterking. O.a. Array en daar is niets mis mee, ik ben echter van mening dat het beter/mooier kan. Al blijft dit uiteraard vooral smaakgebonden. Zo klonken ze met Array, Spectral en Nagra vooral clean en transparant en met SET buizen (300B, 845 en EL34) harmonieus, met Mark Levinson robuust en met Mimetism slecht.

Ik heb al eerder opgemerkt (jaren geleden) dat ik vind dat je een eigenwijze kerel bent en dat is nog niet veranderd. Trek me weer terug, succes in je zoektocht!

"Terug naar de muziek waar je van houdt en stoppen met technisch luisteren. Weg met het kijken naar de dynamic range van al die tracks op de schijf en weg met al die opnamen die laten horen hoe goed een set presteert met audiofiel getingel/tangel."

Klopt, maar er zijn mensen (zoals ik dus) die heel veel elektronische muziek luisteren (en ja dat is ook muziek) en dan wordt soundstage en dynamic range weer heel belangrijk.

Maar is je liefde: jazz, zang, gitaar......dan weer niet.

En ja als Hans zijn set perfect past bij zijn muziek smaak: dan zou je kunnen zeggen op de plaats rust en geniet.

Maar ik snap hem wel: af is klaar en dan next....

................

Maar ik snap hem wel: af is klaar en dan next....

Krijg toch meer het idee van een audioreiziger. Die eenmaal op de bestemming aangekomen zich afvraagt "Wat doe ik hier?"

Denk dat Kraus hem dan meer adviseert: Kijk eens om je heen. Maar misschien moet Hans wel een ander hobby kiezen en echt wereldreizen gaan maken :D

Goede posting Kraus. Maar wellicht voelt het voor Hans niet als een 5-sterren hotel. En ja, wanneer ben je nu eigenlijk klaar? "We" zijn geloof ik (bijna....) allemaal een beetje van het onrustige type.....  :huh:  ;)

Ach met 5-sterren hotels is het ook niet alles. Als je goed kijkt is het ook allemaal duur bordkarton :D  Neemt niet weg dat Hans het door Kraus gestelde, wel serieus kan overwegen. Of het beter kan rijzen hier ernstige twijfels, hooguit kan het anders. Een tevredenheidsgarantie ontbreekt ook dan ten ene male.

Edited by Pjotr

Hans is iemand die goed over dingen nadenkt en daarbij veel heeft gehoord. Ik kan me beste voorstellen dat hij nog een keer wat anders wil op zijn mooie luisterkamer. Wat ik niet begrijp is dat iemand met zoveel talenten niet zelf bouwt. Maar dan geen tweede Wilson natuurlijk.

De Sophia toont in elk geval een stuk kleiner dan de W/P en vooroordelen??

Ik heb geen vooroordelen en geloof best dat de W/P icm Array op je zolderkamer heel mooi klinkt. Ik heb jouw W/P - zoals eerder geschreven - hier gehad icm veel verschillende versterking. O.a. Array en daar is niets mis mee, ik ben echter van mening dat het beter/mooier kan. Al blijft dit uiteraard vooral smaakgebonden. Zo klonken ze met Array, Spectral en Nagra vooral clean en transparant en met SET buizen (300B, 845 en EL34) harmonieus, met Mark Levinson robuust en met Mimetism slecht.

Ik heb al eerder opgemerkt (jaren geleden) dat ik vind dat je een eigenwijze kerel bent en dat is nog niet veranderd. Trek me weer terug, succes in je zoektocht!

Eigenwijs is ook wijs en een mening op laten dringen doe ik in ieder geval niet.

Hier klinkt het in ieder geval NIET clean. Daar begin je telkens over maar slaat nergens op. Ik zou juist het middengebied wat cleaner willen hebben. Dat kan met moderne middentoners heb ik gehoord.  

@ Kraus. helemaal mee eens, die audiofielen platen draai ik normaliter dan ook niet. Hier draait nét zo makkelijk een monoalbum uit 1954 als een overgecomprimeerde opname van na 2000. Het gaat tenslotte om de muziek.

Technisch luisteren doe ik alleen wanneer ik een set of een wijziging wil beoordelen. Een heel andere hobby.

• Members

Mocht je nog een keer in zijn voor een experiment, ik heb hier binnenkort via Old School Hifi Zweden een nieuwe set ESS AMT Limited Edition staan. Relatief zeer betaalbaar, dynamisch en transparant. Hoog rendement, grote woofer, passieve 30cm unit in de achterkant, dus geen poort systeem, en de laatste versie van de Heil Air Motion Transformer. Is een oude liefde van mij, vroeger jaren gespeeld met de AMT 1B's. De fabriek is nieuw leven ingeblazen, alles hand-gebouwd in de US, ze hebben zelfs de houtbewerker van vroeger weer aangesteld.

AMT_limited-4-0-547x547-copy-600x600.jpg

ESS AMT Limited in de ''standaard'' versie

ESS-AMT-limited-special.jpg

ESS AMT Limited ''chique'' versie

Ik vermoed dat dit zowiezo een verrijking van de markt zal zijn in de 5.000 euro set klasse, klassieke looks, goed geluid met toch dat spoortje van wat geluid vroeger zo lekker maakte. Komt samen met die onbedwingbare neiging om ze aan te raken, te strelen, te koesteren...