Jump to content

Nieuwe (andere) luidsprekers, maar wat ?

Hans van Liempd
 Share

Recommended Posts

• Members

Erg mooi, er staan van deze luidspreker geen gegevens op de site van EES labs. De kantelfrequentie b.v. zal ergens op 1000 Hz liggen.

Ik ben erg benieuwd hoe dat klinkt. Daar wil ik wel 'n keer voor naar Hoek van Holland rijden.

Bijna goed...

AMT_limited-4-0-547x547-copy-600x600-1.j

... en je bent welkom!

• Members

Daar vraag je me wat! De nieuwe eigenaar is tevens eigenaar van een grote supermarkt keten in de US, hij heeft altijd een enorm zwak voor dit merk gehad, en wilde het, zo goed als mogelijk identiek aan de jaren 78-80 filosofie, weer in ere herstellen. Een aantal oude personeelsleden zijn terug gehaald, aan bouwkwaliteit is niets ingeboet, het moet weer groot worden. Soms is geld verdienen toch een ondergeschoven kindje...

Grappig detail, in 1978 waren de AMT 1B's 2.400 gulden het stuk, dus 4.800 gulden de set, dat is nu 5.500 euro voor een set geworden. Vind ik een zeer schappelijke prijs! De B&W 801 was toen 5.000 gulden een set, wat doen die nu?

Ik heb altijd wat geld staan voor onvoorziene uitgaven Ove. Hebben ze me al op de lagere school geleerd en dat is altijd mijn leidraad geweest.

Edited by carl

Haha een EES als onvoorziene uitgave, alsof je wasmachine kapot is ;)

@Hans,

Als ik het allemaal zo lees wil je eigenlijk meer van het zelfde maar dan anders. Verandering van spijs doet eten. Je kunt natuurlijk houden wat je hebt en er paar luidsprekers gebouwd volgens een compleet ander concept, naast zetten, als een soort 'contra punt'.

Ik heb naast m'n Zingali's heel lang een setje Klang & Ton CT 230's gehad, voor de Rock'n'Roll beleving zeg maar.

@Hans,

Als ik het allemaal zo lees wil je eigenlijk meer van het zelfde maar dan anders. Verandering van spijs doet eten. Je kunt natuurlijk houden wat je hebt en er paar luidsprekers gebouwd volgens een compleet ander concept, naast zetten, als een soort 'contra punt'.

Ik heb naast m'n Zingali's heel lang een setje Klang & Ton CT 230's gehad, voor de Rock'n'Roll beleving zeg maar.

Op zich een prima idee. De Watt/Puppy's zet ik alleen niet zo maar even aan de kant om andere luidsprekers op de ideale plaats te zetten.

Die ESS lijken me wel wat, maar inruilen zal dan wel niet kunnen.

Vellen kun je er assymetrisch naast zetten zonder dat het elkaar enorm gaat beinvloeden. Bv iets uit de Klipsch Heritage serie of Unison Research Max 1 oid kun je er gewoon op rolletjes voor zetten of symmetrisch aan de buitenkant van de Wilsons. Niet van tevoren beren op de weg zoeken.  Een paar Visaton Pentatones aan de andere zijde van de kamer en de stoel draaien. Zet je B&W's er eens op stands bij.

Vellen kun je er assymetrisch naast zetten zonder dat het elkaar enorm gaat beinvloeden. Bv iets uit de Klipsch Heritage serie of Unison Research Max 1 oid kun je er gewoon op rolletjes voor zetten of symmetrisch aan de buitenkant van de Wilsons. Niet van tevoren beren op de weg zoeken.  Een paar Visaton Pentatones aan de andere zijde van de kamer en de stoel draaien. Zet je B&W's er eens op stands bij.

Zo simpel is het zeker niet. De speakers staan tegen de langste wand van de kamer. Met de basstraps in de hoeken blijft ertussen 4,8 m over. De kamer is 3,8 m breed, heel ver uit elkaar gaat dus ook niet. Tussen de speakers staat het nu vrijwel vol met apparatuur. Met andere speakers hoop ik ook weer in de lengte van de kamer te kunnen spelen. Dat is dan wel een heel gedoe, omdat de akoestiek is aangepast op in de breedte spelen. Een keer komen kijken en luisteren zo het een stuk duidelijker maken.

Ik had ze al eens eerder genoemd, Wellicht is dit wel (een) aardig (gokje...l)

http://www.eminenttechnology.co.uk//index.asp?upid=15&msid=14

http://www.eminent-tech.com/main.html

als 2e speaker dus

(uk site ligt er ineens uit)

Edited by Duck-Twacy

een heel gedoe

Tsja, als je geen gedoe wilt laat alles zoals het is, hoewel het veranderen van "mindset" misschien nog wel meer gedoe is.

Heel andere optie die je met je B&W's kunt proberen, zet ze op stands met rolletjes en gebruik ze eens nearfield. En dan ook echt nearfield, tussen de 90 cm en 125 cm oor speaker, het midden tussen tweeter en mid/bas op oorhoogte. De eerder door mij genoemde grote engelse speakers doen het zeer goed nearfield en anders is er in het pro segment ook ruim voldoende te vinden, Adam bijvoorbeeld als je bandjes wilt.

Ten slotte, top koptelefoon die je aan je arrays kunt hangen

Ik had ze al eens eerder genoemd, Wellicht is dit wel (een) aardig (gokje...l)

http://www.eminenttechnology.co.uk//index.asp?upid=15&msid=14

http://www.eminent-tech.com/main.html

als 2e speaker dus

(uk site ligt er ineens uit)

Eminent, Daar had ik de ET 2 arm van op m'n Fatbob. 

Er is eens een paartje in Nederland geweest, daar werd hier en daar wat over geschreven. Daarna werd het ijzig stil omtrent het merk. Maar het bestaat nog steeds.

Tsja, als je geen gedoe wilt laat alles zoals het is, hoewel het veranderen van "mindset" misschien nog wel meer gedoe is.

Heel andere optie die je met je B&W's kunt proberen, zet ze op stands met rolletjes en gebruik ze eens nearfield. En dan ook echt nearfield, tussen de 90 cm en 125 cm oor speaker, het midden tussen tweeter en mid/bas op oorhoogte. De eerder door mij genoemde grote engelse speakers doen het zeer goed nearfield en anders is er in het pro segment ook ruim voldoende te vinden, Adam bijvoorbeeld als je bandjes wilt.

Ten slotte, top koptelefoon die je aan je arrays kunt hangen

Het gaat niet uitsluitend om het experiment, uiteindelijk moet er een set overblijven waar  ik de muziek minstens zo goed ervaar als nu.

Adam luidsprekers heb ik vaak gehoord, maar was er nooit echt enthousiast over. Over het hele bereik best wel goed, maar niet top zeg maar.

Vandaag was ik ook even bij een iEar in Tilburg. Daar kreeg ik voor mijn gevoel, een heel eerlijk advies: Om de levendigheid en dynamiek van die Watt/Puppy's te evenaren zal je minimaal naar de B&W 803 D3 moeten ( €17000,-). De door mij voorgestelde Dynaudio's Contour en Focal's Sopra werden niet als geschikte opvolgers gezien.

Nou zal jullie eerste reactie wel zijn... "Natuurlijk dat hij iets nét wat duurders voorstelt". Maar iets wat 2 keer boven mijn budget ligt, daarvan weet hij ook erg goed dat dit niet gaat gebeuren. Tussen zijn woorden door hoorde ik dus duidelijk het advies om met de W/P's door te spelen. Hij waardeert die kennelijk ook erg hoog.

Uiteraard ben ik uitgenodigd om een afspraak te maken en naar de Sopra's of Contours te gaan luisteren. Ik ben vertrokken met de mededeling dat ik nog eens goed na ga denken.

Om de levendigheid en dynamiek van die Watt/Puppy's te evenaren zal je minimaal naar de B&W 803 D3 moeten ( €17000,-). 

Tussen zijn woorden door hoorde ik dus duidelijk het advies om met de W/P's door te spelen. Hij waardeert die kennelijk ook erg hoog.

Met al jouw kennis en ervaring had je dit toch zelf ook wel kunnen bedenken..?