Jump to content

Nieuwe (andere) luidsprekers, maar wat ?

Hans van Liempd
 Share

Recommended Posts

• 2 weeks later...
  • Members

Als het goed is, komen ze vandaag eindelijk vrij van de douane!

De foto hieronder laat de 2 paren zien welke zijn opgestuurd...

IMG_5454.png

... ik denk dat de Walnoten verie de demo-set gaat worden?

IMG_5456.png

IMG_5455.png

Ik sprak toevallig iemand die ESS kende van 30/40 jaar geleden. Hij werkte toen bij Acoustic Research (AR) die ook een fabriek had in Amersfoort. Kennelijk heeft AR geprobeerd de Heil units toe te passen op hun luidsprekers. Hij vond het hele mooie units, maar had de idee,dat de andere units eigenlijk dezelfde opbouw moesten hebben om het echt optimaal te laten klinken. De aansluiting op de andere units was lastig (ik denk dat dit betekent duur). Ik vermoed dat dit de reden is, dat het systeem nooit doorgezet heeft. Het feit dat die ESS van Marco nog op de markt zijn betekent waarschijnlijk dat hier de afstemming wel goed gelukt is. Luister heeft de ESS amt 1 LS in januari 1975 uitvoerig besproken met meetgegevens. Ik kom erop terug.

Edited by carl

Als je een goede recensie wil lezen dan moet je deze van Jan Kool lezen en met metingen erbij, vergelijking met andere units e.d. Wie hem wil hebben stuur maar een PB want vanavond maakt mijn vrouw een pdf. Ik stuur Marco er in ieder geval een exemplaar van. Het verhaal is kortgezegd, dat Jan Kool niet zo kapot is van de ESS amt -1 en zeker niet voor 1375 gulden per stuk. Wel ziet hij de potentie van het systeem. De Tower heeft hij ook gehoord en die vond hij veel beter in het laag. Later heeft hij nog bij een review van de kleinere Tempest uitgebreid gesproken met Oscar Heil die het eigenlijk wel met hem eens was. Kennelijk zijn er in de volgende exemplaren sterke verbeteringen gebracht. Die Limited Edition van Marco zal die verbeteringen wel hebben en misschien nog wel meer. Overigens was die Oscar Heil iemand die veel patenten op zijn naam had staan (FET). Bij de verdere ontwikkeling van de LS zal de commercie (geld terugverdienen) dus niet doorslaggevend zijn geweest. Ik raak zo langzamerhand echt nieuwsgierig Marco.

Edited by carl

• Members

Hee, is ESS weer terug? Fraaie speakers, zou ze graag weer eens horen.

Je bent nog net zo welkom als altijd he... Ze komen in mijn Vintage ruimte te staan, dus dubbel lol!

De komende week heb ik weinig tijd, maar daarna kom ik graag naar HvH.

Overigens staat de verandering van luidsprekers op een laag pitje. De verkoop liep/loopt niet en bovendien heb ik nog niks beters gevonden (betaalbaar dan hé). Misschien de ESS?

Je bent nog net zo welkom als altijd he... Ze komen in mijn Vintage ruimte te staan, dus dubbel lol!

Yo!

Nu het met de gezondheid eindelijk weer eens wat beter gaat, zal ik de Ladida eens aanslingeren en richting HvH komen.

Yo!

Nu het met de gezondheid eindelijk weer eens wat beter gaat, zal ik de Ladida eens aanslingeren en richting HvH komen.

Goed bericht.

Leuk je weer eens hier rond te zien dwalen :)  :)  :)  :)

Ben overigens ook wel erg benieuwd naar de ESS speakers.

De EMT unit heb ik al vaker mooie dingen horen doen in verschillende systemen.

Ik ben erg benieuwd naar de aansluiting op het laag.

Edited by kappa7

• Members

Grote werken en beton geen probleem ,dat spelen ze feilloos [...]

En laat dat nou vroeger (en tegenwoordig ook nog met regelmaat) mijn favoriete muziek zijn! Precies de muziek waar veel high-end systemen het nu juist niet voor elkaar krijgen! ''Seconds Out'' van Genesis bijvoorbeeld, draai dat maar eens op een tingel-tangel set, ben je gelijk klaar! ''Aenima'' van Tool, nog zo'n mooi voorbeeld, klinkt op veel high-end sets te dramatisch voor woorden, ik mag alleen maar hopen dat ze het zo weergeven als dat het in mijn geheugen gegrift staat.

Noem het smaak, noem het kleuring, sekte, verkopertjespraat of gelul, het zal me wat: ik zit met spanning op de koerier te wachten!

En laat dat nou vroeger (en tegenwoordig ook nog met regelmaat) mijn favoriete muziek zijn! Precies de muziek waar veel high-end systemen het nu juist niet voor elkaar krijgen! ''Seconds Out'' van Genesis bijvoorbeeld, draai dat maar eens op een tingel-tangel set, ben je gelijk klaar! ''Aenima'' van Tool, nog zo'n mooi voorbeeld, klinkt op veel high-end sets te dramatisch voor woorden, ik mag alleen maar hopen dat ze het zo weergeven als dat het in mijn geheugen gegrift staat.

Noem het smaak, noem het kleuring, sekte, verkopertjespraat of gelul, het zal me wat: ik zit met spanning op de koerier te wachten!

Hmmm, leuke platen en een tijd niet gedraaid. Zal eens kijken wat ze hier doen, er is nogal wat veranderd.... 

• Members

Bij de weg, ze zijn aangekomen (vanochtend, eerste Paasdag, om 9.00 uur)! Transporteurs...

ess1.jpg

ess2.jpg

... nu eerst maar eens even flink inspelen die boel. Maar ehhh, tjonge, wat zien die dingen er ubercool uit!