Pjotr Posted 11 april 2017 Report Share Posted 11 april 2017 Pjotr, je zei ergens dat er in de jaren 50 geen audiofielen waren, helaas, of eigenlijk gelukkig, ze waren er wel en ze werkten bij de BBC of bij Big Bands. Doorzoek Youtube maar eens op het werk van Enoch Light en zijn opnamen voor zijn eigen audiofiele platenlabel Command. Daar, bij dat soort figuren ligt de basis m.i. Die lui ken ik wel hoor evenals de goede opname technici bij Decca die wisten wat ze deden. Zij waren opzoek naar die opname, of beter productie, die het meest recht deed aan de artistiek prestatie van de muzikanten. Al moet ik wel zeggen dat ikzelf dat bigband gedoe af en toe ook wel wat bombastisch vind, moet je van houden Dat is wat anders dan het moderne fanatisme op zoek naar de tiende van een mm waarbij het zou klinken als het werkelijk ooit klonk. Link to comment Share on other sites More sharing options...
carl Posted 11 april 2017 Report Share Posted 11 april 2017 Hai Jack, ik ga eerst maar eens een stekkertje van 22 K op mijn Whest zetten. Hoe maak je eigenlijk zoiets? Ik heb trouwens twee draaitafels op zolder en met de Pearl heb ik ook twee phonotrappen: over en weer zal er wel gewisseld gaan worden. Die Nagaoka van jou worden die nog gemaakt. Ik heb een MP 200 op de TD 320. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tubejack Posted 11 april 2017 Author Report Share Posted 11 april 2017 Heb je een stekkertjes over? die je niet gebruikt? Verbouw ik die voor je naar 22KΩ. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hans van Liempd Posted 11 april 2017 Report Share Posted 11 april 2017 Dan moet je dat proberen Hans, vraag het aan de technische mensen van de audio club waar jij lid van bent. Ik had deze opmerking verwacht. Ik kan het gewoon thuis doen. Zo'n zelfde Emu Tracker Pre staat hier in de kast. De software staat ook op m'n laptop. Het punt is, dat ik er gewoon geen zin in heb. Voor je het weet ben ik weer dagen aan het meten. Ik ken mezelf... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tubejack Posted 11 april 2017 Author Report Share Posted 11 april 2017 (edited) Ik had deze opmerking verwacht. Ik kan het gewoon thuis doen. Zo'n zelfde Emu Tracker Pre staat hier in de kast. De software staat ook op m'n laptop. Het punt is, dat ik er gewoon geen zin in heb. Voor je het weet ben ik weer dagen aan het meten. Ik ken mezelf... Lijkt me ook niet meer dan redelijk, jij vraagt je iets af, waarom zou ik dat dan moeten uitzoeken? Edited 11 april 2017 by Tubejack Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hans van Liempd Posted 11 april 2017 Report Share Posted 11 april 2017 Ik snap dat je er geen zin meer in hebt Hans, je wilt het analoge platform verlaten. Maar vind het ook niet meer dan redelijk, jij vraagt je iets af, waarom zou ik dat dan moeten uitzoeken? Dan niet toch? Van mij hoeft niets. Hoef ik ook niets, ok? Je hoeft van mij ook helemaal niks. Ik vroeg me af hoe het er met digiloogplaten uit zou zien. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tubejack Posted 11 april 2017 Author Report Share Posted 11 april 2017 (edited) Je hoeft van mij ook helemaal niks. Ik vroeg me af hoe het er met digiloogplaten uit zou zien. Die kunnen wel eens heel goed zijn Hans als een hoge sample rate gebruikt is. Tim de Paravicini in het eerder genoemde stuk adviseert 400K in de praktijk kan dat 384zijn. Maar laat het eens 192 of 96 zijn..... Edited 11 april 2017 by Tubejack Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tubejack Posted 11 april 2017 Author Report Share Posted 11 april 2017 Dezelfde vraag kun je, je ook afvragen bij digitale audio. Wat was de master van b.v. een 24bits 96Khz file? Eigenlijk zou elk audiofiiel label dat op zijn producten moeten zetten. Maar de ham-vraag was en is: Het geluid na 20Khz heeft dat zin en wat doet dat? Voor mij voldoende duidelijk nu. Ja ik ben van mening dat het zin heeft. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tubejack Posted 11 april 2017 Author Report Share Posted 11 april 2017 Neem b.v. het bekende Mile Daves Kind of blue opgenomen in 1959 op een 3 sporen tape https://nl.wikipedia.org/wiki/Kind_of_Blue. Maar ook te krijgen in 24/192. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hans van Liempd Posted 11 april 2017 Report Share Posted 11 april 2017 Klopt een high-res bestand is lang niet altijd high-res. Op deze manier zou je het wel kunnen testen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bill Posted 11 april 2017 Report Share Posted 11 april 2017 (edited) Dezelfde vraag kun je, je ook afvragen bij digitale audio. Wat was de master van b.v. een 24bits 96Khz file? Eigenlijk zou elk audiofiiel label dat op zijn producten moeten zetten. Maar de ham-vraag was en is: Het geluid na 20Khz heeft dat zin en wat doet dat? Voor mij voldoende duidelijk nu. Ja ik ben van mening dat het zin heeft. Ruimte om te filteren? Leuk dat filmpje maar zet het eens af tegen volumes... Dat 'iets' ritmisch mee beweegt (dither, tape AC bias?) met de muziek wil nog niet zeggen dat het muziek is... Edited 11 april 2017 by Bill Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tubejack Posted 11 april 2017 Author Report Share Posted 11 april 2017 Als je het filmpje helemaal gezien hebt Bill zag je dat de muziek bij een CD na zo' n 22Khz gewoon stopt. Het gaat me niet zozeer om mensen te overtuigen. Dat lukt toch niet. Maar het staat vast dat sommige muziekinstrumenten een frequentie bereik hebben vér buiten ons gehoor. En dat al een simpel MM elementje 50Khz kan halen. Doe er mee wat je wilt Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hans van Liempd Posted 11 april 2017 Report Share Posted 11 april 2017 Het nieuwe Limburgse woord... nep. En iedereen neemt het over. Wat een nep Nederlands. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tubejack Posted 11 april 2017 Author Report Share Posted 11 april 2017 Het nieuwe Limburgse woord... nep. En iedereen neemt het over. Wat een nep Nederlands. Nep ken ik al vanaf mij jeugd Hans. Link to comment Share on other sites More sharing options...
mumsoft Posted 11 april 2017 Report Share Posted 11 april 2017 Wat een geneuzel hres is toch nep ,stereo is nog nep,we willen iet horen wat niet bestaat ,de beatles hadden gelijk mono is. Het toverwoord . Mvg wol Nee Wol, we willen iets horen wat lijkt op echte muziek. Kan met mono, kan met stereo, met surround, met LP, met CD, met harde schijf, met USB-stick, met tape, met compact cassette, SaCD en noem maar op. Allemaal niet zo goed als live muziek, gelukkig maar. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 11 april 2017 Report Share Posted 11 april 2017 (edited) Met gemak 50 kHz met een MM? Er zullen ongetwijfeld wat 4-ch elementen zijn maar toch is dat geen algemeenheid hoor: http://www.tnt-audio.com/sorgenti/load_the_magnets_e.html 20kHz is voor de meeste MM echt wel de limiet. Edited 11 april 2017 by Pjotr Link to comment Share on other sites More sharing options...
carl Posted 11 april 2017 Report Share Posted 11 april 2017 (edited) Ik heb dus vanavond met 47 ohm gespeeld, laat ik zo zeggen flabbergastet. De ruimtelijkheid neemt sterk toe en stemmen en instrumenten krijgen meer body. Op ik meen Avalon Sunset zingen Van "the man" en Cliff naast elkaar, maar dan ook echt naast elkaar. De diepte in opnames is sterk verbetert door verplaatsing van de LS. Nu is dat meer voelbaar. Beste upgrade in tijden. Aan het einde van de sessie maar eens even The Who opgezet, in die tijd een favoriet. Dat is het dan wel, met serieuze druk in het laag. Maar goed dat is niet alleen door de impedantie, maar ook door de verbeterde LS opstelling en nog wat kleine dingen. Edited 11 april 2017 by carl Link to comment Share on other sites More sharing options...
thingman Posted 12 april 2017 Report Share Posted 12 april 2017 Dezelfde vraag kun je, je ook afvragen bij digitale audio. Wat was de master van b.v. een 24bits 96Khz file? Eigenlijk zou elk audiofiiel label dat op zijn producten moeten zetten. Maar de ham-vraag was en is: Het geluid na 20Khz heeft dat zin en wat doet dat? Voor mij voldoende duidelijk nu. Ja ik ben van mening dat het zin heeft. Dat blijkt ook gelijk als je sacd draait (op een goede speler, dat wel). Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tubejack Posted 12 april 2017 Author Report Share Posted 12 april 2017 Met gemak 50 kHz met een MM? Er zullen ongetwijfeld wat 4-ch elementen zijn maar toch is dat geen algemeenheid hoor: http://www.tnt-audio.com/sorgenti/load_the_magnets_e.html 20kHz is voor de meeste MM echt wel de limiet. Als je alleen naar de spec's kijkt van veel elementen inderdaad niet. Maar dat elementje in die goedkope Sony draaitafel liet wat anders zien. Ik vermoed dat er veel te weinig onderzoek is gedaan naar de kwaliteit van MM en MI elementen. Het is min of meer "normaal" of van MM naar MC te gaan als je een stap wilt maken naar een beter geluid. Meestal is dat ook zo, maar ik vermoed dat MM wat ondergewaardeerd en MC af en toe overgewaardeerd wordt. Ook mijn Lyra Delos heeft een flinke piek bij 20Khz ik dacht zelfs iets van 10dB. Terwijl als ik de bijdrages van Seed goed heb gelezen bij MM helemaal niet aan de orde hoeft te zijn en sommige recht tot 100Khz gaan. Hoe dan ook ik ben verrast over de kwaliteit van mijn Nagaoka JT-322. Met 100KΩ afgesloten laat hij heel veel muziek horen. De Delos is via een goed aangepaste pre natuurlijk beter. Maar heb je weinig geld dan zijn er vele leuke MM elementen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Seed7 Posted 12 april 2017 Report Share Posted 12 april 2017 Voor maximaal frequentiebereik moet je naar de Q4 MM's kijken, weet het niet meer uit m'n hoofd maar voor vierkanaals vanaf plaat moet je tot 35 a 40kHz kunnen. Weer uit m'n hoofd, o.a. de Technics EPC205 gaat tot 100kHz en z'n kleinere zusjes to 60 kHz. Overigens wordt de DL-103R ook tot 45 kHz opgegeven. Het hoeven niet allemaal van die astronomische getallen te zijn, eigenlijk wil je dat alle componenten in je set in alle opzichten 'recht' zijn in het hoorbare gebied plus ca. 1 octaaf er onder en er boven. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Posted 12 april 2017 Report Share Posted 12 april 2017 Het is natuurlijk wat naïef, te veronderstellen dat het gebruik van een elementje dat misschien wel 50 kHz haalt, voldoende is om de geneugten van het supersone gebeuren deelachtig te worden. Alleen al dit: hoe lang, denk je, zal de plaat in staat zijn deze minuscule groefmodulaties gaaf te bewaren? Dat is na enkele malen afspelen wel gebeurd, hoor. En ook wel eens gehoord van het Neumann kantelpunt? Zou die snijbeitel dat ook wel aankunnen allemaal? En de microfoons en preamps en mengpanelen en masteringsuites en A/D en D/A converters? Hoe staat het met onze tweetertjes die doorgaans fijn opbreken boven de 25 kHz (ribbons uitgezonderd)? En de IM-vervorming van onze versterkers? En tenslotte: de sinds 30 jaar ofzo digitale opnamen die dus ook voor LP worden gebruikt? Nog los van de vraag of we inderdaad gebaat zijn bij die zeer hoge frequenties om realistische weergave te bekomen. Ik geloof daar niet in. Waar ik wèl in geloof: andere masters. De grote verkoop-truuk voor SACD en Hi-res bestanden. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bill Posted 12 april 2017 Report Share Posted 12 april 2017 Waar ik wèl in geloof: andere masters. De grote verkoop-truuk voor SACD en Hi-res bestanden. Amen! Net voor de grap een 96kHz opname gemaakt van een >22kHz loze (44.1kHz analoog afgespeeld) nummer. En wat denk je? Yep ook keurig +22kHz (ritmisch) lawaai er bij. Hoef niemand te overtuigen maar doe er mee wat je wilt... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Seed7 Posted 12 april 2017 Report Share Posted 12 april 2017 3.18µs Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tubejack Posted 12 april 2017 Author Report Share Posted 12 april 2017 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Seed7 Posted 12 april 2017 Report Share Posted 12 april 2017 Hoe staat het met onze tweetertjes die doorgaans fijn opbreken boven de 25 kHz (ribbons uitgezonderd)? Mogelijk was jij nog druk schrijvende toen ik het bericht boven dat van jou plaatste, maar dat is een van de vele redenen waarom ik den dat een installatie als totaal 'recht' moet zijn tussen de 10Hz en 40kHz, zonder daarbij roomser te zijn dan de Paus. Helemaal als je het over de twee uiteinden hebt element en speaker die een signaal van het enen domein naar het andere moeten omzetten groeven in de plaat naar elektrisch en elektrisch naar gewapper in de lucht. Op dat soort overgangen treed ellende op. Aan de opname zijde de microfoon. T.a.v. de tweeters an sich, ik snap die dingen niet, ik snap de hele filosofie achter de huidige luidsprekers niet, filteren om en nabij de 1800 Hz. Als je nu eens begint met een tweeter die van 6k to 40k loopt dan kun je heel anders bouwen en heb je de resonanties buiten het hoorbare gebied liggen en het fasegedoe als gevolg van het filteren buiten het meest kritische gebied. Breedbandige middentoner die bij ca. 6kHz eindigt, zonder whizzers en andere toeters en bellen wel eventueel phase plug of een waveguide. Het liefst doorlopend tot 60 Hz, filteren afhankelijk van de ruimte. Dan een sub. Rendement zo hoog mogelijk. (gitaristen speakers) Geen compromissen aan de bovenkant, aan de onderkant kom je er niet omheen door onze kleine ruimtes. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Create an account or sign in to comment
You need to be a member in order to leave a comment
Create an account
Sign up for a new account in our community. It's easy!
Register a new accountSign in
Already have an account? Sign in here.
Sign In Now