Jump to content

Hoe hoog moet het gaan met LP en HR?


Tubejack
 Share

Recommended Posts

Ik kan daar niets over zeggen omdat ik het simpelweg niet wéét, Jack.

 

Ik leuter graag en veel over vanalles, zolang ik maar het idee heb dat ik er ook iets vanaf weet. ;)

Link to comment
Share on other sites

Kennelijk durft niemand dat met stelligheid te horen Jack. En de meetspullen er voor heeft ook niet iedereen paraat. Laat staan de betreffende muziekinstrumenten. Dus neem het ze niet al te kwalijk.

Je kunt opvallend weinig spectra vinden en al helemaal niet van 'bijzondere situaties' flagolettten, overblazen fluiten etc. Die gestopte trompet is heel aardig. Bekkens/Cymals gaan heel ver richting 100kHz. Gamalan weer niet. D'r zal ook vast wel een orgel zijn met een mal pijpje. Bij alle instrumenten, behalve de cymbals, is de energie in dat bereik heel laag.

Met een synth kan natuurlijk 'alles'.

 

Dus Jack, kom op met je verhaal.

Edited by Seed7
Link to comment
Share on other sites

Over "Guru' s"  Ik keek vorige week toevallig naar het programma Genius van  Stephen Hawking.  Waar 3 doodgewone mensen tot grootse dingen in staat waren.

Ze konden bewijzen dat:

  • De aarde rond is.
  • Ongeveer de  omtrek van de aarde berekenen.
  • De plaats van onze aarde in ons zonnestelsel.
  • De plaats van ons zonnestelsel in de ruimte.
  • En zelfs ongeveer een idee hebben hoe groot het heeal is.

Dus zo moeilijk kan het niet zijn.....  het staat notabene 2x genoemd in dit topic  :)

*typo

Edited by Tubejack
Link to comment
Share on other sites

 

Dus Jack, kom op met je verhaal.

Ik wacht nog even, ga me echt niet haasten.  Zal van het weekeinde nog een paar extra metingen maken, om duidelijk te maken waarom geluid boven 20Khz zin heeft. 

Al kunnen we het niet horen?  Of toch.....  B)  Ik schat dat volgende ik week wel voldoende materiaal heb, oja en dan is het ook nog Paas. 

 

Fijne dagen iedereen  :)

Edited by Tubejack
Link to comment
Share on other sites

Voor de Paas zal  ik alvast een tipje van de sluier oplichten.  Naarmate dat he ouder wordt neemt het vermogen om hoge tonen te kunnen horen  helaas af :(  Veel mensen zoals ik, zo rond de 60 kunnen tonen boven de zeg 13Khz niet meer horen.  Toch hebben tonen in dit frequentie gebied wel degelijk invloed op de tonen die we nog wél kunnen horen.

 

imd13en14khz.jpg

 

Ik ga het telkens ietsje complexer maken. Kijk eens wat  2 tonen in dit geval 13 en 14Khz met het gehoorgebied van menig 60 plusser doet.

 

  • Allereerst verschijnen er naast de 13 en 14Khz  harmonische. weliswaar klein maar toch zijn ze er. 
  • Het verschil (imd) tussen 13 en 14Khz geeft ook 1Khz 
  • Die 1Khz heeft ook weer harmonischen 2,3,4,5Khz   enzovoorts.

Nu is dit voorbeeld nog heel erg simpel, geluid van een enkele trompet kan vrij al complex zijn. Stel je nu eens voor dat je 2 tonen hebt op 24Khz en 25Khz dan krijg je eenzelfde plaatje.

Tonen die je niet kunt horen maar toch harmonischen produceren in het hoorbare gedeelte. 

Wordt vervolgd  :)

Edited by Tubejack
Links verplaats
Link to comment
Share on other sites

Ik zou het leuk vinden minstens 5 reacties te krijgen dat er muziek instrumenten zijn die tonen genereren die vér buiten 20Khz gaan.  

Maar het hoeft of moet echt niet, :) dan kan wat mij betreft, dit topic dicht moderator  ;)

Check. Muziek instrumenten als ook elektronisch audio apparatuur (vooral de wat oudere buizen en tape en vinyl) genereren onhoorbaar frequenties boven de 20kHz (bij dat laatste ook wel vervorming genoemd)..

 

Ik wacht nog even, ga me echt niet haasten.  Zal van het weekeinde nog een paar extra metingen maken, om duidelijk te maken waarom geluid boven 20Khz zin heeft. 

Al kunnen we het niet horen?  Of toch.....  B)  Ik schat dat volgende ik week wel voldoende materiaal heb, oja en dan is het ook nog Paas. 

 

Fijne dagen iedereen  :)

Ben benieuwd. :)

Edited by Bill
Link to comment
Share on other sites

Mijn vraag is dan waar die intermodulatie plaatsvindt: in het instrument zelf, in de lucht, in de microfoon of in de opname-electronica?

 

En nog los daarvan: dat hoorbare verschil zit in de hoorbare audioband dus zal het gewoon mee worden opgenomen op elk medium.

De somfrequenties liggen daar ver buiten (gelukkig!).

Link to comment
Share on other sites

Als bijgeluiden gewaardeerd worden (en dat geloof ik zeker) moet je ze niet standaard inbouwen in de keten, maar schakelbaar maken bijvoorbeeld in de voorversterker.

Edited by carl
Link to comment
Share on other sites

Mijn vraag is dan waar die intermodulatie plaatsvindt: in het instrument zelf, in de lucht, in de microfoon of in de opname-electronica?

 

Ik kan je alvast verklappen: In geen van deze gevallen noemenswaardig! Het instrument en de lucht buiten beschouwing gelaten, dat zijn natuurlijke bronnen die zijn wat ze zijn. Vrijwel alle IM die de boel verstiert wordt geproduceerd door de eindversterker. IM heeft 2 gevolgen: Het maskeert het detail op hogere frequenties van wat in de opname zit  en het voegt schijnbaar detail toe (zijnde vervorming) die niet aanwezig is in de opname. Je kunt er dus het beste zo min mogelijk van hebben. Iets vergelijkbaars doet cross-over vervorming bij SS versterkers. Qua opname en registratie zit het meestal wel goed. Het gaat lastig worden voor elektronica wanneer er veel vermogen geleverd moet worden aan b.v. speakers.

Edited by Pjotr
Link to comment
Share on other sites

Als bijgeluiden gewaardeerd worden (en dat geloof ik zeker) moet je ze niet standaard inbouwen in de keten, maar schakelbaar maken bijvoorbeeld in de voorversterker.

OT, dat is een van de grootste missers in audio, zelfs een klankregeling 'mag' niet meer. Regelbare dynamiekcompressie had op een heleboel audioapparaten moeten zitten. De Cello Palette kon veel, maar dat niet.

Link to comment
Share on other sites

Toevallig sprak ik iemand die de Palette uitvoerig had uitgeprobeerd. Hij vond het een geweldig ding. Zelf zou ik best een tiltregeling van Quad in de tape lus willen hebben. In de tape lus want we blijven audiofiel, toch?

Edited by carl
Link to comment
Share on other sites

Er zitten interessante reacties bij, bedankt  :) ik zal morgen nog 1 of 2 metingen plaatsen, waarvan 1 ruim buiten de 20Khz. Kijken wat dat oplevert  :)

Telkens een stapje verder..... en telkens wat meer variabelen.   

Edited by Tubejack
Link to comment
Share on other sites

Ik zal morgen nog 1 of 2 metingen plaatsen, waarvan 1 ruim buiten de 20Khz. Kijken wat dat oplevert  :)

Telkens een stapje verder..... en telkens wat meer variabelen.   

 

Kun je misschien eerst eens uitleggen wat de vorige hebben opgeleverd? Veel meer dan vervorming van een geluidskaart zie ik daar niet.

Link to comment
Share on other sites

Kun je misschien eerst eens uitleggen wat de vorige hebben opgeleverd? Veel meer dan vervorming van een geluidskaart zie ik daar niet.

Dat heb ik toch laten zien  :)  Morgen 2 andere frequenties.   

  • Ik meet een ESI Juli@ geluidskaart en Linux Mint 13 32bits 
  • Het versterkertje in kwestie zijn 2 Burr Brown OPA2134 op-amps   

Maar een buizen of transistor versterker kan natuurlijk ook en zal naar verwachting ongeveer hetzelfde beeld geven, dat heb ik al vaker gedaan.

Het gaat ook niet om absolute waardes,   AP of HP meetapparatuur valt helaas buiten het budget  ;)

Edited by Tubejack
Link to comment
Share on other sites

Wat ik zie is IM in een versterker(trapje), signalen die geen verband houden met het originele signaal en dus gaat de HiFi uit het raam.

 

Hoe dat relateert aan hoorbare verschillen tgv. zeer hoge frequenties uit een muziekinstrument, weergegeven door super-breedbandige apparatuur zie ik nog steeds niet.

Link to comment
Share on other sites

Wat ik zie is IM in een versterker(trapje), signalen die geen verband houden met het originele signaal en dus gaat de HiFi uit het raam.

 

Hoe dat relateert aan hoorbare verschillen tgv. zeer hoge frequenties uit een muziekinstrument, weergegeven door super-breedbandige apparatuur zie ik nog steeds niet.

Als je twee tonen b.v. op 1Khz afstand hebt, dan is het verschil áltijd de afstand tussen die twee. In dit geval dus 1Khz. 

Je zou een proefje in een zaai met 60 plussers kunnen houden. Met 2 toongeneratoren eentje op b.v. 19Khz en eentje op 20Khz.

Als het goed is horen ze een pieptoon op 1Khz, weliswaar zwak, maar hij is er.....

 

Vraag 2 daar ben ik nog niet, komt nog en ook dat komt goed.  ;)   

Je kun je, je HiFi gewoon houden :) rustig platen en hi-res materiaal blijven kopen, alle audio apparatuur heeft dit.

Link to comment
Share on other sites

Jack,meten moet maar tussen een 5532 en 071 is toch een groot verschil,kun je toch beter zeggen waar ga ik hem plaatsen en dat geldt ook bv een discrete versterker,ik heb hier een rapportage van s,werelds best meet techische versterker maar iedereen klaagt dat die niet klingt,vroeger hielden wij ons bezig met demping in de versterker ,werd gevuld met verschillende matrialen om trillingen te onder drukken ,of je gaat jou thorens metingen verrichten ,word lachen geblazen,zet maar bij een thorens of een linn of dunplaat draaitafel een a4 blad tussen subchassis en plateau en hoor de verschillen ,daar kwam ik in 1985 er achter mijn thorens weegt in totaal 35 kg,op de zolder staat nog ingepakt moet ik nog op bouwen een draaitafel van 115kg met een plateau van 10 cm pantser acryl ,voor mij hoeft het niet meer ,want de vraag is waar ben n je in godsnaam mee bezig .

 

Mvg wol

 

Natuurlijk heeft élk materiaal élk technisch onderdeel zijn eigen klank of specifieke eigenschappen.  Dat is ideaal Wol, dan kun je tenminste kiezen.  Maar voor mijn metingen maakt het weinig uit, het gaat erom welke harmonischen of vervorming  (muziek is in feite één bak vervorming) iets doet.   Dat is m.i. zó belangrijk dat ook oudere mensen het verschil kunnen horen of iets echt is of niet.  Of het een opname is, of dat de buurman op zijn trompet staat te toeteren.

 

Wordt vervolgd

Link to comment
Share on other sites

Jack,als je alle bladen van het franse blad Le Audiophile leest staat alles beschreven met mooie meetechnische plaatjes met uitkomsten .

 

Mvg wol

Mooi blad, daar heb ik een paar artikelen van Wol, ik meen uit de verzameling van Rudy van Stratum.

Verder wat de een als "rotzooi" ziet,  is de ander van mening dat het een onderdeel van de muziek is.

Maar hoe zit het nu echt?  Ga zo weer meten, eerst de laatste boodschappen opruimen. 

Edited by Tubejack
Link to comment
Share on other sites

 

 

Hier weer zo' n zelfde plaatje.  Dit keer 2 tonen van 25 en 26Khz.  

 

  • Er zijn tal van harmonische onder de 20Khz 
  • Ook die hebben weer hun eigen harmonischen.
  • En als je goed kijkt zie je ook hele kleine piekjes daartussen.

Vervorming? Zo zou je het kunnen noemen, ik spreek liever van "harmonischen"  dat klinkt vriendelijker  ;)

imd25en26khz.jpg

 

 

 

Edited by Tubejack
Links verplaatst
Link to comment
Share on other sites

IMD Intermodular Distortion.   Dat klinkt als een bak ellende, maar is dat wel zo?  Volgens mij hoeft dat niet. De metingen tot nu toe waren simpel met 2 tonen.  In werkelijkheid kunnen dat vele tonen zijn met verschillen de frequenties en weer hun harmonischen. Deze maken dat een geoefend oor het verschil hoort, tussen een akoestische gitaar met metalen snaren en een met nylon snaren, Bij heel goede opnames en set, hoor je ook nog of iemand met zijn nagels speelt of met een plectrum.

 

Dus ellende of niet?

  • Niet als het onderdeel uitmaakt van de muziek.
  • Wel als je versterker dat er zelf bij produceert. 
Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

×
×
  • Create New...