Jump to content

Luisterbezoek RenéN bij Audiovorden: de ESS AMT luidsprekers....

René N.
 Share

Recommended Posts

Klinkt aannemelijk Jack. Toch zou ik de LS ook willen horen met iets anders dan een buizenversterker die eigenlijk te koop staat. Laag krijg je er makkelijker in dan eruit. Daarbij kan ik me niet voorstellen dat de ruimte van Audiovorden zo groot is als die van Marco. Wie is trouwens PF, Peter Frampton zal het niet zijn.

Edited by carl

Je kunt het ook gewoon meten Carl of uitrekenen .....   PF is http://pinkfaun.com   

Verder is een EL84 een héél mooie buis. Verfijnder dan een EL34, 6L6,  KT88 of een "bruut" als de  KT120 :blink: 

Je moet er wél de luidsprekers voor hebben.  Ik geloof dus niet dat ..... ;)    :P

Maar eh in HvH staat als ik me niet vergis nóg een setje  ESS AMT luidsprekers.

Ga je daar lekker luisteren  :)

Edited by Tubejack

• Members

Eh Carl,  René had het over tevéél laag en dan alleen bij digitaal streamen.  Verder hebben die ESS AMT luidsprekers een geweldig mooi rendement van 98dB 1watt in. Dat kun je makkelijk met een EL84 push pull buizen versterker aansturen. Dat kan een prachtige combinatie zijn.  

Wat er m.i. moet gebeuren is dat zijn digitale doos afgestemd moet worden op de nieuwe situatie.  Ik vermoed dat Lourens zijn voorversterker een hoge ingangsimpedantie heeft 100KΩ en zijn PF een heel lage. > 100Ω ?  M.a.w. tonen beneden de 5...10hertz worden al door gegeven.  Bij platenspelers heb je daar meestal geen last van riaa amps hebben soms stiekem een ingebouwd rumble filter....          

Ik heb al aangeboden om het voor hem aan te passen, maar PF kan dat natuurlijk ook prima, daar komen ook de spullen vandaan, dus dat lijkt me de weg te gaan.   ;) 

* Edit Ik heb Lourens nog een aantal tips gegeven, want dat impedantie verhaal is maar één van de mogelijke oorzaken.

• Dempingfactor de eerder gebruikte Accuphase E-202 heeft een instelbare DF tot 50.
  • Staande golven.  Buiken en knopen. 
  • Akoestische problemen.   

De Accuphase stond op de hoge dempingsfactor, dus ook daar zit het euvel niet. Sterker nog, ik heb begrepen dat het met de Pink Faun eindversterking nu ook goed speelt, zolang de bronnen maar analoog zijn... Op mijn verzoek heeft Audiovorden ook nog even een el cheapo Samsung dvd spelertje op de set aangesloten, wat denk je? Speelt het ook goed! Daarna diezelfde DVD speler digitaal op de DAC aangesloten, direct weer een stuk minder. Mijn logica zegt dan dat dit aan die DAC moet liggen. Waarom dit echter in de oude situatie nooit is opgevallen is me nog steeds een raadsel! Ik neem aan dat de oude situatie toch niet zo veel minder klonk dat dit gewoon niet opviel?

Nog even aangaande je opmerking over in- en uitgangsimpedantie, ik heb altijd geleerd dat de uitgangsimpedantie zo laag mogelijk moet zijn (met de theoretische 0 Ohm als onmogelijk ideaal) en de ingangsimpedantie zo hoog mogelijk (met wederom een theoretisch onmogelijke ∞ Ohm). Waarschijnlijk ook de reden waarom ik nog steeds, als het digitaal moet zijn, naar mijn Proceed loopwerk/DAC combi teruggrijp, deze DAC heeft een uitgangsimpedantie van 1 Ohm...

In het verleden heb ik wel soortgelijke problemen aan de hand gehad met mijn ML 26 voorversterker, deze heeft een ingangsimpedantie van 12 kOhm (wat relatief erg laag is), phonotrappen met een uitgangsimpedantie van 600 Ohm (wat ik eigenlijk al heel hoog vind, dus ik snap niet waarom men daar dan voor kiest, 1 koos zelfs voor 6 kOhm) klonken allemaal mat, tam en donker. Dat gaf ook een bonkend laag als gevolg. Ik vermoed dus (je hebt daarom ook waarschijnlijk gelijk dat het aan die in- en uitgangsimpedantie match ligt) dat deze van de Pink Faun simpelweg te hoog is, of die van de voorversterker te laag. Dat is ongetwijfeld meetbaar en op te lossen. Blijft echter nog steed de vraag, waarom viel dit in het verleden niet op?

In de oude situatie had Audiovorden kleinere Kef luidsprekers.   Wat kan, dat het laag er altijd is is geweest maar niet hinderlijk was omdat de luidsprekers het niet kunnen weergeven.

Alinea 2 over in en uitgangs impedantie klopt.  Echter bij een vrij hoge ingangsimpedantie en een heel lage uit van b.v. een high-end DAC kan er voor zorgen dat het -3dB al op een paar hertz ligt.  Zo' n DAC moet namelijk met élke versterker kunnen spelen.  Ook die met een ingang impedantie van 10KΩ.  M.a.w. de combinatie versterker en DAC kunnen heel lage tonen doorgeven.  Misschien wel nét te laag voor Audiovordens ruimte.    

Zolang er niet gemeten is het natuurlijk gissen.....   600Ω uit vind ik zelf een vrij normale waarde, wordt ook in de pro-audio wereld veel gebruikt.   

Edited by Tubejack

Waarom zou I2S een beter of meer laag produceren? Zijn dat dikkere bitjes of zo?

Wanneer je eens komt luisteren kan ik het verschil t.o.v. SPdif laten horen. Waar het aan ligt weet ik niet.

Die I2S kaart zit er al in!

Zijn het dan geen andere instellingen die het verprutsen? Hier klinkt dezelfde DAC superstrak, krachtig en doortekend in het laag.

Of wat eerder gesuggereerd werd, een misaanpassing?

Na wat geeerimenteer lijkt het toch in veel situaties goed te komen. Goed advies van Marco om een DVD spelertje te proberen, misschien niet de beste bron, maar waarschijnlijk wel iets wat redelijk neutraal is.

Zou die gekke Wol dan tóch gelijk hebben, met die aanpassing?

Ik bedoel, niet dat HIJ nou het wol heeft uitgevonden hoor, zó is het nou ook weer niet.

Maar wel opvallend. Blijkbaar is er ook sprake van aanpassing in het digitale domein.

Bijzonder, want ik kan het niet technisch verklaren.

Is toch lekker al die omvormers  in je installatie, en nog iets wie wil 5000 euro's betalen voor een moederboard, zit er een gouden randje in.

Mvg wol

Nou niet doorslaan hè Wol, na zo'n compliment  :P

Ik zat nog even over het "laagprobleem" na te denken.

Zou het misschien kunnen, dat het laag van de luidsprekers aan de royale kant is. Dat komt n.l. vaak voor bij Amerikaanse luidsprekers. De daar gebruikelijke houten huizen absorberen n.l. nogal wat laag. En daar tegenover staan dan twee mensen zijn die basgeweld een beetje zijn ontgroeit (LS50 en open baffles)? Een wat dun klinkend element lost dan inderdaad veel op.

Carl b.v. vind de meeste luidsprekers ook veel te veel laag weergeven. Ik vindt het dan bij Carl weer wat aan de slanke kant klinken.

Misschien een keer meten of het laag echt wel zo overdreven is.?

• Members

Ik kreeg vanochtend het bericht dat alles nu zelfs beter als ooit presteert. Waar het aan lag? Joost mag het weten... De wondere wereld der digitaligie, inspelen, settelen? In ieder geval, het probleem, als dat er al was, is als vanzelf verdwenen!

Inderdaad, sinds gisteravond doen hier de digitale bronnen weer mee. Na een week werd dat eigenlijk ook wel tijd. Ondertussen heb ik met hulp van anderen, van alles en nog wat geprobeerd om te achterhalen wat er mis kon zijn. Zo heb ik enkele buisjes van de voorversterker gewisseld voor anderen en daarna de oude weer teruggezet, idem wat betreft interlinks. Verder heb ik de netfase van de EL-84 eindversterker gewisseld. Onder de Harmonizers Wonder wood blokjes geplaatst. De audiotegels onder het audiorack afgestoft met een natte doek en de audiolamp optimaal ingesteld. Je wilt toch wat doen!

En jawel, toen hoorde ik gistermiddag plotseling dat de streamer toch wel fraai klonk. Ik moet bekennen in combinatie met een andere interlink, maar toch. Gisteravond klonken ook de tuner en de draaitafel opvallend goed. Nog beter dan de dagen daarvoor. Wat is er aan de hand?

Daarna de DVD-speler, die sinds maandagavond de honneurs tijdelijk waarnam, maar weer verwisseld voor de Philips CD 104 en jawel ook deze liet weer horen waartoe hij eerder in de set in staat was. Dus eind goed al goed. Maar vraag me niet hoe dit kan. Ik gok op een combinatie van zaken en een inspeeleffect, zoals Arden al aangaf. De wondere wereld die audio heet.

Ik wil Arden en Tubejack bij deze bedanken voor hun hulp, hun meedenken en de suggesties die ik de afgelopen dagen van hun mocht ontvangen.

Edited by audiovorden

Volgens mij kan je dan beter een nieuw topic openen, is leuker want anders sneeuwt het onder in al die audiofiele dagen..... <_<

Ik zet het mooi hier, als vervolg op jou eerdere luisterbezoek  :) Ik heb trouwens zo weer een....   :D

Vanochtend toen ik om 8:45 weg ging was het hier grijs in NH. Op de weg (A1) was het opvallend rustig ik kon relaxed richting Apeldoorn, voorbij Amersfoort kwam zowaar een zonnetje door en bij Lourens huis scheen het zonnetje uitbundig.  Eerst even kennis gemaakt met de vrouw des huizes en op mijn vraag "of ze gek werd van Lourens hobby" werd ontkennend gereageerd. Houdt zelf ook van muziek. :) Daarna meteen de beste luisterplek ingenomen en een door mijn meegenomen LP van Supertramp gedraaid. Ondertussen bakkie koffie en een plak cake.  Klonk niet verkeerd.

lourenslampinactie.jpg

Volgens Lourens was er miraculeuze wijze "niets meer aan de hand" met zijn set.  Mmmmja kom ik daarvoor helemaal uit Zaandam? :blink:  :D Bleek later gelukkig niet het geval.  Ik had een klein single ended versterkertje meegenomen met per kanaal een EL84 en een halve ECC83. Dat mocht Lourens aansluiten (was ie ook even zoet bezig)

lourensinactie.jpg

In de tussentijd  een afstemcondensator van zijn Akai AT-2400 schoongemaakt zodat de ontvangst weer optimaal was. Het is leuk om je eigen werk terug te zien :) Deze had wel een heel mooie voeding (was ik alweer vergeten) Op het schoonmaken na was er ook niets mee aan de hand.

Op zich had het SE versterkertje (3,5watt) al behoorlijk power om ESS AMT luidsprekers aan te sturen.  Rendement zat dus :)  klonk ook niet onaardig maar het laag was wat veel.

Toen zijn eigen push Push Pull EL84 versterker (merk weet ik even niet)  met ECC81 als stuur/fasedraaier en 2x EL84.  Zoals verwacht (eerder in dit topic gemeld) is dat een

uitstekende combinatie. Een EL84 is een onderschat buisje met een fenomenaal mooi hoog. Ook het laag is mooi strak.  Deze versterker heeft duidelijk een beter demping factor dat dat SE dingetje van mij.  Dus niet teveel tegenkoppeling waardoor het geluid van zo' n buizen bakje minder levendig kan gaan klinken.  Eigenlijk precies goed.

We hebben gestreamd via zijn PF spullen en via Tidal een aantal muziek stukken van Bliss gedraaid te beginnen met het nummer: Song for Olabi dat klinkt echt super goed . Daarna wat "gemene nummers"  Met flink laag met een kick bas zeg maar.... zit o.a. in het nummer "kissing"  Bij het nummer Breathe  denk je dat er een "zandbak "door je speakers gaat. Prima dat hoort zo  :D

Lourens twijfelde of hij zijn  voorversterker van Apollon van Tube Elysium moest omruilen voor een passieve die hij ook op het oog had.  Omdat hij met name bij LP's te veel versterking had. Na enig doorvragen heb ik hem dat afgeraden en geadviseerd zijn centjes in zijn zak te houden.  Met die voorversterker is namelijk niks mis  ;)  Een prachtig ontwerp met een zogenaamde MU-stage waarbij een penthode EL84 als stroombron voor een triode 6SN7  dient ( zie www Allan Kimmel).  

Wat bleek dat Lourens zijn Jan Allearts low output element omgeruild had voor een high-output .... bingo!  Zijn prachtige phono met zeldzame ECC35 buizen had daarvoor al een andere interstage Lundahl trafo gehad die minder versterkte.  Meestal kun je die via diverse taps (aansluitingen)  meer of minder laten versterken. Ik heb hem geadviseerd omdat door de bouwer te laten verzwakken.    

lourensset.jpg

Lourens kan met recht trots zijn op zijn set.  Ik heb hem ook geadviseerd om niks meer te veranderen (op de pono pre na) Natuurlijk hebben we ook gepraat hoe het nu kwam dat in begin de speakers wat boemerig laag gaven.  Ikzelf denk dat het met inspelen te maken heeft.  Er zitten vrij grote woofers in en het duurt m.i. even voor dat lekker los komt.

De terugweg via allerlei mooie dorpjes een 80km wegen gereden en genoten van de schitterende omgeving.  Pas bij Amersfoort ging ik weer de A1 op waarna ik weer vlot thuis was.   Tja de "audiolamp"  zonder meer optisch het fraaiste exemplaar dat ik to nu toe gezien heb.  Of het wat doet? Dat heb ik in de korte tijd niet kunnen waarnemen.

Wat ik  leuk vind dat mensen zoiets proberen. Dat soort dingen geeft m.i. het leven meer kleur.  Ik hou van kleurrijke mensen.  ;) Al met al weer een top dag. Dank je wel Lourens  :)

Edited by Tubejack