Tubejack Posted 5 mei 2017 Report Share Posted 5 mei 2017 Wat een prachtig plaatje Jack. Erg sfeervol. Maar ik betwijfel of deze lampen hetzelfde effect hebben als "De Audiolamp". Buell bijvoorbeeld heeft een prachtige buizenbak, maar de audiolamp maakt er daar pas echt muziek van. Het hangt er maar net vanaf, hoeveel je van jezelf in die "buizenbak" stopt. Commerciële producten, kunnen daar nooit bijna niet tegen op. Dus voor muziek heb ik geen audiolamp nodig. Mijn H- en Suzie Wan tegel hebben prima diensten verricht, maar nu vind ik het zonder mooier Alleen mijn P.W.B, kaart mag blijven, die is door een heel liefdevol iemand gegeven. Net als de H-tegel trouwens, die kreeg ik voor niets. Daar ga ik iemand anders blij mee maken, immers de mooiste dingen krijg je voor niets Link to comment Share on other sites More sharing options...
thingman Posted 5 mei 2017 Report Share Posted 5 mei 2017 (edited) Ik kan mijn ogen niet geloven! Is hier ook sprake van 'de tegel'? Bij voorbaat excuses en ik wil niet lullig doen maar hoe je nog van muziek kunt genieten met een dergelijk gedrocht voor je neus, dat ontgaat mij volkomen. Is dit de 'officiële' versie of is dit eigen maaksel? Ik meen het oprecht Toine, dit kan echt niet. Je hebt wat mij betreft helemaal gelijk dat de lamp er niet uitziet. Sommige wonderen moeten het weer van andere kwaliteiten hebben. De tegel is zonder houten lijst, omdat het een ad-hoc oplossing moest zijn die ik dezelfde dag kon meenemen. Gisteren geproduceerd, ik was er zelf bij... Ik denk erover om zelf een armatuur te maken met de tegel onzichtbaar geïntegreerd, maar dat heeft verder geen prioriteit. Gezien de kritische houding tov de dingen waarmee ik mezelf omring thuis moet er dus wel iets tegenover staan, anders gaat het inderdaad niet lang goed.. De lamp staat in elk geval juist niet voor m'n neus en dat is ook nergens voor nodig. Ik zie niks anders voor me dan de set en speakers... Heel gewone setup verder... Voor de versies-1 van de lamp zonder tegel (dit is een hele vroege) gebruikte de bouwer (niet Bert) schijven berkestam. In de voet zit wat electronica, vandaar dat er volume nodig is, en hij zal een hoop van dat spul hebben liggen, vermoed ik. Functie boven vorm... De versies-2 zijn geloof ik zoals de lamp van Marc. En die blauwe dempers hieronder horen er verder niet bij; is alleen om even iets uit te proberen... Edited 5 mei 2017 by thingman Link to comment Share on other sites More sharing options...
robx Posted 6 mei 2017 Report Share Posted 6 mei 2017 lekker boeiend hoe het er uit ziet als het (flink) helpt met de muziek. Link to comment Share on other sites More sharing options...
leobus Posted 6 mei 2017 Report Share Posted 6 mei 2017 Ik vindt het maar linke soep wat berret aan het doen is met Theo , maar ja de volgers volgen de leider. Mvg wol Het lijkt mij nog veel linker als mensen die geen verstand hebben van het Van der Heide principe er zelf mee geen knoeien en de lamp zelf proberen te maken. Wie de schoen past trekke hem aan. Wol! Groet, Leobus Link to comment Share on other sites More sharing options...
Groovy Posted 6 mei 2017 Report Share Posted 6 mei 2017 Een hele tijd geleden alweer beweerde iemand dat het geluid veranderde nadat hij magneetjes aan de ls kabel bevestigde. Is dat te verklaren? Link to comment Share on other sites More sharing options...
WanFie Posted 6 mei 2017 Report Share Posted 6 mei 2017 Ja, gewoon een tijdje experimenteren ermee, en met de lichtsterkte. Maar hij kan in feite overal staan waar de voorkant van de speakers en de ruimte tussen jou en de speakers door de lamp wordt "gezien". Mijn lamp staat niet zoveel hoger, zie je wel, en net opzij van en iets voor de luisterplek (en brandt alleen voor de foto zo hard...) Die luidsprekers komen mij errug bekend voor... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tubejack Posted 6 mei 2017 Report Share Posted 6 mei 2017 (edited) lekker boeiend hoe het er uit ziet als het (flink) helpt met de muziek. Jij bent zeker vrijgezel Rob? Mijn vrouw doet echt niet moeilijk, er mag zelfs beton in de woonkamer staan ...... maar.... Correctie, vrouw verkeerd ingeschat Foto's van beide lampen laten zien. Doet niet moeilijk. Zolang het niet in het midden van de kamer hoeft te staan.... Edited 6 mei 2017 by Tubejack Link to comment Share on other sites More sharing options...
mumsoft Posted 6 mei 2017 Report Share Posted 6 mei 2017 Het hangt er maar net vanaf, hoeveel je van jezelf in die "buizenbak" stopt. Commerciële producten, kunnen daar nooit bijna niet tegen op. Als je dat maar niet doet bij apparaten die je voor anderen repareert. En altijd oppassen dat je zoiets niet zomaar aan iemand meegeeft. (Denk ik dan, maar ik ben geen ingewijde) Link to comment Share on other sites More sharing options...
Plaatjesdraaier Posted 6 mei 2017 Report Share Posted 6 mei 2017 Ja, gewoon een tijdje experimenteren ermee, en met de lichtsterkte. Maar hij kan in feite overal staan waar de voorkant van de speakers en de ruimte tussen jou en de speakers door de lamp wordt "gezien". Mijn lamp staat niet zoveel hoger, zie je wel, en net opzij van en iets voor de luisterplek (en brandt alleen voor de foto zo hard...) Hee Toine, weer terug aan de Apogees, zo te zien. Beetje off-topic misschien, maar kun je dit toelichten? Altijd interessant hoe iemand tot zn keuzes komt. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Posted 6 mei 2017 Report Share Posted 6 mei 2017 Het lijkt mij nog veel linker als mensen die geen verstand hebben van het Van der Heide principe er zelf mee gaan knoeien en de lamp zelf proberen te maken. Yep. Als je dat maar niet doet bij apparaten die je voor anderen repareert. En altijd oppassen dat je zoiets niet zomaar aan iemand meegeeft. (Denk ik dan, maar ik ben geen ingewijde) Yep. Link to comment Share on other sites More sharing options...
thingman Posted 6 mei 2017 Report Share Posted 6 mei 2017 (edited) Hee Toine, weer terug aan de Apogees, zo te zien. Beetje off-topic misschien, maar kun je dit toelichten? Altijd interessant hoe iemand tot zn keuzes komt. Nou, da's toch vooral een impulsief verhaal, PD. En het gebeurde nog geen drie weken geleden; het zat zo: Een week of vier geleden legde ik, in navolging van de nieuwe lampontwikkelingen, zelf maar eens een oud tegeltje (prototype uit 2010) onder m'n audiolamp. Die was daar nog niet van voorzien omdat ik ook over een heel vroege versie van de lamp beschik. En toen gebeurde er toch wel een hele hoop, zo met die tegel onder de lamp. Het laat zich samenvatten met veel en lekker luisteren en het besef weer een klein maar echt stapje dichterbij het ideaal te zijn gekomen. Een afspraak met Bert gemaakt (die eergisteren zijn beslag kreeg) om nu eerst een nieuwe, niet-kwetsbare tegel te maken, want het oude tegeltje was niet helemaal goed meer door beschadiging over de jaren heen. Wel, dan zit ik een weekje daarna op een avond te luisteren met m'n mond half open en het kwijl eruit lopend, en uit het niets komt ineens een gedachte: "hoe zou het zijn als hier weer een Apogee stond"? Ik heb er diverse gehad: Stage, Duetta-sig, Centaur, Centaur Minor. Helemaal mijn speaker, het maakt niet zoveel uit welk model het is. Ik ga gelijk op MP kijken en ja zeg, dit paartje Centaur staat er, en voor een heel lage prijs! Helaas niet een Stage, maar eigenlijk maar goed ook, want met een fullrange haal je ook veel werk in huis als er een restauratie bij zou horen... De volgende avond laat stonden de Centaurs al hier, zat ik tot half vier te luisteren en was het kwijl niet aan te slepen... Ze zijn optisch in zeer goede staat, hebben geen enge schade, zijn volkomen origineel en uiteraard prima spelend. De vorige eigenaar kreeg ze totaal niet aan het zingen, en meende dat het aan de luidsprekers zou liggen... Ik kreeg ze voor 350 euro mee en kon dat niet laten staan... In de Centaur zit dezelfde 26" ribbon als in de Stage. Ik heb dit altijd de mooiste midhoog weergever gevonden die ik ken (voor in de huiskamer). Met een bescheiden woofer erbij, in een gesloten kast bovendien, moet het in deze opstelling wel lukken, hoopte ik, en inderdaad, dat doet het. Het laag is prachtig contourrijk, zonder de bekende basreflex-ellende. De opstelling is vrij eenvoudig (ik weet er nog steeds alles van bij Apogee) en dus stond de boel al heel gauw te zingen. Een hoog terug bij af gevoel en achteraf toch wel verbazing en verwondering over die impulsieve gedachte vanuit het niets. Ik was op geen enkele manier met nieuwe speakers bezig; het gebeurde gewoon. En nu heb ik inderdaad een jong paartje M1i te koop, want de Apogees mogen wel blijven... Edited 6 mei 2017 by thingman Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tubejack Posted 6 mei 2017 Report Share Posted 6 mei 2017 Als je dat maar niet doet bij apparaten die je voor anderen repareert. En altijd oppassen dat je zoiets niet zomaar aan iemand meegeeft. (Denk ik dan, maar ik ben geen ingewijde) Zolang het mij meer energie oplevert dan kost, is er niets aan de hand. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Plaatjesdraaier Posted 6 mei 2017 Report Share Posted 6 mei 2017 Goed verhaal, over audio wonderen gesproken! Dat altaartje met die lamp zou mijn luisterplezier totaal verpesten, maar dat is persoonlijk. Gefeliciteerd met de Apogee's! Link to comment Share on other sites More sharing options...
robx Posted 6 mei 2017 Report Share Posted 6 mei 2017 nee Jack geen vrijgezel, wel 'lat'. Dus zij mag doen wat ze wil in dr huis (zoals eens per 2 maanden de inkomende post opruimen die dan al die tijd op tafel ligt haha), en ik mag lelijke dingen hebben. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Seed7 Posted 6 mei 2017 Report Share Posted 6 mei 2017 (edited) Met al die "lampen" moest ik weer an Nelson's ZEN projekten (PDF) denken, kijk naar de schema's op pagina 2 en vooral de laatste niet overslaan. Edited 6 mei 2017 by Seed7 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kraus vonBentinck Posted 6 mei 2017 Report Share Posted 6 mei 2017 Wij deden magneten ook om de waterleiding van wegen de kalk in het water. Mvg wol :biggrin: Tja, zulk soort dingen doe je als je je voortbeweegt aan de grenzen van de wetenschap. Het verontrustende is natuurlijk dat er wordt gesproken van 'wij'. Het is dus niet beperkt tot 1 individueel geval. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 6 mei 2017 Report Share Posted 6 mei 2017 In de vorige zin staat ook "... plus en min gaan dan in de zelfde richting." Dan kun je i.i.g. spreken van "zij". Het leverde meestal nieuwe kleine plusjes en minnetjes op. Kwam geen wetenschap aan te pas! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kraus vonBentinck Posted 6 mei 2017 Report Share Posted 6 mei 2017 (edited) Een week of vier geleden legde ik, in navolging van de nieuwe lampontwikkelingen, zelf maar eens een oud tegeltje (prototype uit 2010) onder m'n audiolamp. Die was ....... .........zat ik tot half vier te luisteren en was het kwijl niet aan te slepen... Heel herkenbaar, die sensatie van beleving & genieten. Ik denk zelf dat zo intens genieten (een absoluut reële ervaring) totaal los staat van de set of van (net) aangebrachte veranderingen. Hooguit neemt de ontvankelijkheid toe. Streng geredeneerd is er in bovenstaande natuurlijk ook sprake van ernstig zondigen tegen de eerste regel van onderzoek: ceteris paribus. 1 parameter veranderen, alle andere blijven gelijk. Ondanks de vele beweringen van het tegendeel en de massa gunstige ervaringen, is mijn vertrouwen in de effectiviteit van tegel en lamp nog steeds 0,0. Halsstarrig zal ik ook de proef op de som niet nemen, lamp noch tegel zullen hun afstotelijk hoofd opsteken in huize Kraus. Is er al iemand die de onwaarschijnlijk lelijke behuizing al eens heeft verwijderd en een kritische blik heeft geworpen op de daarin aanwezige elektronica? Edited 6 mei 2017 by Kraus vonBentinck Link to comment Share on other sites More sharing options...
thingman Posted 6 mei 2017 Report Share Posted 6 mei 2017 (edited) Heel herkenbaar, die sensatie van beleving & genieten. Ik denk zelf dat zo intens genieten (een absoluut reële ervaring) totaal los staat van de set of van (net) aangebrachte veranderingen. Hooguit neemt de ontvankelijkheid toe. Streng geredeneerd is er in bovenstaande natuurlijk ook sprake van ernstig zondigen tegen de eerste regel van onderzoek: ceteris paribus. 1 parameter veranderen, alle andere blijven gelijk. Ondanks de vele beweringen van het tegendeel en de massa gunstige ervaringen, is mijn vertrouwen in de effectiviteit van tegel en lamp nog steeds 0,0. Halsstarrig zal ik ook de proef op de som niet nemen, lamp noch tegel zullen hun afstotelijk hoofd opsteken in huize Kraus. Is er al iemand die de onwaarschijnlijk lelijke behuizing al eens heeft verwijderd en een kritische blik heeft geworpen op de daarin aanwezige elektronica? Die snap ik niet Kraus: volgens mij veranderde ik toch juist steeds 1 parameter tegelijk? Eerst tegel-onder-lamp, dan anderhalve week erna nieuwe luidsprekers en vervolgens weer drie weken daarna (eergisteren dus) een andere tegel voor de lamp. Bij mijn weten ga ik de eerste zijn die een eigen design voor de lamp gaat maken. Het printje stelt fysiek gezien weinig voor en meet iets van 8 x 5 cm of zo. Hoogte maximaal 2cm. Er moet dus makkelijk iets moois van te maken zijn. Misschien een idee voor een dhz-versie: alleen de losse onderdelen aanschaffen die je niet zelf kunt maken, (tegel, behandelde dimmer, emmertje snot en het printje) en dan zelf de ombouw maken terwijl je let op materiaalkeus. Dus geen kunststof- maar een porseleinfitting bijvoorbeeld. En zulke retro is weer volop te koop... P.s.: mijn beleving laat zich helaas niet zo makkelijk bedotten als die van jou, vrees ik. Edited 6 mei 2017 by thingman Link to comment Share on other sites More sharing options...
leobus Posted 6 mei 2017 Report Share Posted 6 mei 2017 Leobus,daar kom jij nog wel achter. Mvg wol Dat hoop ik niet. En dat doe ik dus niet voor mijzelf, maar voor jou. Ik houd mij verre van jouw geknutsel en zal dus geen negatieve zaken ervaren, maar jij............? Groet, Leobus Link to comment Share on other sites More sharing options...
leobus Posted 7 mei 2017 Report Share Posted 7 mei 2017 Volgens mij heb je gelijk Wol. Sinds ik de lamp heb, snap ik steeds minder van jouw verhalen op dit forum. Zou ik al aan het aftakelen zijn? Groet, Leobus Link to comment Share on other sites More sharing options...
mumsoft Posted 7 mei 2017 Report Share Posted 7 mei 2017 Met al die "lampen" moest ik weer an Nelson's ZEN projekten (PDF) denken, kijk naar de schema's op pagina 2 en vooral de laatste niet overslaan. Ben daar nog op aan het studeren. Maar kun je zelf de essentie misschien aanduiden? Ik ben niet zo'n techneut. Deed me in eerste instantie denken aan de demonstratie van Cock met een wapperende filamentlamp, die met dat wapperen de ongerechtigheden uit de stroom zou halen. Wat m.i. niet het doel van de audiolamp is. Link to comment Share on other sites More sharing options...
thingman Posted 7 mei 2017 Report Share Posted 7 mei 2017 (edited) Thingman,ik vindt het lullig om zo iets na te bouwen het is een vinding van Bert en Theo, zo iets doe je niet nabouwen is geen probleem maar het toepassen van de vinding vindt ik a -sociale die hebben heel veel tijd geïnvesteerd en dan gaat jij een bouw pakket maken. Mvg wol Ps de h-tegel is ook na te bouwen maar dat doet je niet ter ere van de maker je koopt het gewoon, klaar . Mvg wol Blabla blabla yeah right dat doe ik jij kunt sowieso niet lezen en bent niet echt senang... Edited 7 mei 2017 by thingman Link to comment Share on other sites More sharing options...
thingman Posted 7 mei 2017 Report Share Posted 7 mei 2017 Thingman,wie schrijft over dhz pakket, de suggesties met design is prima ,maar ga dat niet zelf produceren. Mvg wol Kun jij humor niet onderscheiden van een serieus bedoelde opmerking, Wol? Snap jij echt niet waarom ik voor de gein over een bouwpakketje begon? Neem dit maar aan: van alle mensen in de wereld zal ik de laatste zijn die ooit zelf zoiets ZAL maken. Ik pronk liever met eigen veren. Link to comment Share on other sites More sharing options...
mumsoft Posted 7 mei 2017 Report Share Posted 7 mei 2017 Zeg Wol, als je een doekje onder de lamp aanbrengt, is dat dan ook 'zelf produceren'? Dat is toch iets anders dan zelf met lampen, electronica en dimmers aan de gang gaan? Een kastje om iets heen bouwen, is dat 'zelf produceren'? Bestel de lamp maar voor een vierde keer, wel zo veilig. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts