Pjotr Posted 7 mei 2017 Report Share Posted 7 mei 2017 Mwah, een lampje met een dimmer aansluiten is geen hogeschoolwerk. Is categorie DHZ hoor. Spullen haal je gewoon bij de Gamma. Ok, zie het jouw nog niet doen mum, maar Wol is volgens mij wel handig genoeg. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ivan10 Posted 7 mei 2017 Report Share Posted 7 mei 2017 Wol is hifi-alwetend en heeft daarbij alles al eens gedaan. Kijk als hij die audio-avonturen nu eens zou vertellen vanaf de jaren 1980 tot het heden. Maar voor nu begrijp ik niet veel van de berichtgeving. Wel niet bouwen, wel niet bestellen wel niet al gedaan. ;-) Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kraus vonBentinck Posted 7 mei 2017 Report Share Posted 7 mei 2017 (edited) Ik moet zeggen dat ik het topic volg met enige verbijstering (en opluchting dat er hear niet meer van dit soort topics zijn) o.a. vanwege de geringe feitelijke mededelingen over de wonderlampen en tegels. Het volgende is meen ik het geval: - er is geen theoretische onderbouwing voor het effect van tegel of lamp en wat precies het effect is, is ook niet helemaal duidelijk. - er is sprake van een ervaringsfeit, lamp en tegel doen 'iets' en kennelijk altijd iets positiefs Voor de lamp is kennelijk niks anders nodig dan een kooldraadlamp, een dimmer en een fitting Aan materiaal alles bij elkaar ver onder de 50€. Gaarne van de ingewijden correctie op bovenstaande veronderstellingen indien hier onjuistheden vermeld staan. Edited 7 mei 2017 by Kraus vonBentinck Link to comment Share on other sites More sharing options...
mumsoft Posted 7 mei 2017 Report Share Posted 7 mei 2017 Wacht nou maar tot na je vakantie, dan kun je hier eens goed kijken naar die 'lamp', en hopelijk van de muziek genieten. De lampen die jij laat zien zijn geen van alle kooldraadlampen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
carl Posted 7 mei 2017 Author Report Share Posted 7 mei 2017 In alle eerlijkheid vind ik die lamp van Marc zeker niet lelijk. Alleen zou ik het een kleur geven en het er zo strakker laten uitzien. Een tegel komt er in ieder geval nog wel. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kraus vonBentinck Posted 7 mei 2017 Report Share Posted 7 mei 2017 wat is er nou zo bezwaarlijk aan het geven van wat duidelijker info? Ik snap werkelijk geen reet van die geheimzinnigheid en zie er ook totaal geen reden voor. De lampen op het plaatje zijn maar ter illustratie. Link to comment Share on other sites More sharing options...
carl Posted 7 mei 2017 Author Report Share Posted 7 mei 2017 Marc zal er wel een fototje bij doen, ziet er veel beter uit dan bij Toine. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kraus vonBentinck Posted 7 mei 2017 Report Share Posted 7 mei 2017 (edited) Hier dan, na al dat bedelen en dringen, de enige echte foto van de lamp van Aladdin. met een verrekt stevige onderbouwing, dus wie nog aan de werking twijfelt, krijgt met mij te doen! Ik vind het in lelijkheid elkaar allemaal niet veel ontlopen, anders lelijk, dat wel maar niet mooier Edited 7 mei 2017 by Kraus vonBentinck Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tubejack Posted 7 mei 2017 Report Share Posted 7 mei 2017 Laten we een beetje verdraagzaam zijn Eric, jij twijfelt ook niet, aan de werking van jouw spullen? Waar is die "boortoren" Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kraus vonBentinck Posted 7 mei 2017 Report Share Posted 7 mei 2017 (edited) Ik ben reuze verdraagzaam en onderga de kritiek op mijn boortoren met ongemengde gevoelens. Iedereen mag hem net zo lelijk vinden vinden als het achtereind van een mandril. variaties op het het thema lelijkheid. Er zijn nu eenmaal meer lelijke dan mooie dingen. Edited 7 mei 2017 by Kraus vonBentinck Link to comment Share on other sites More sharing options...
robx Posted 7 mei 2017 Report Share Posted 7 mei 2017 waarom zou iemand die weet hoe het zit dat precies uitleggen dan ? luister er gewoon naar. Of leidt er iemand aan blokkerend ongeloof? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kraus vonBentinck Posted 7 mei 2017 Report Share Posted 7 mei 2017 waarom zou iemand die weet hoe het zit dat precies uitleggen dan ? luister er gewoon naar. Of leidt er iemand aan blokkerend ongeloof? omdat het er naar uit ziet dat er geen mens is te vinden die weet hoe het precies zit. Men dient te geloven, zo lijkt het. Van de gehoormatige ervaringen heb ik zelf geen al te hoge pet op. Hoe mooi het ook is, enige tijd later blijkt het altijd weer vele malen overtroffen te kunnen worden. Link to comment Share on other sites More sharing options...
leobus Posted 7 mei 2017 Report Share Posted 7 mei 2017 Ik vind het in lelijkheid elkaar allemaal niet veel ontlopen, anders lelijk, dat wel maar niet mooier Mijn lamp is qua opbouw gelijk aan die van Mumsoft. Alleen is het hout gewoon blank en is de fitting grijs. Dat gebrande hout vind ik ook lelijk. Groet, Leobus Link to comment Share on other sites More sharing options...
thingman Posted 7 mei 2017 Report Share Posted 7 mei 2017 (edited) omdat het er naar uit ziet dat er geen mens is te vinden die weet hoe het precies zit. Men dient te geloven, zo lijkt het. Van de gehoormatige ervaringen heb ik zelf geen al te hoge pet op. Hoe mooi het ook is, enige tijd later blijkt het altijd weer vele malen overtroffen te kunnen worden.Verbittering en desillusie klinken hier vooral in door. Behalve mijzelf lijken die dingen inderdaad niemand uit te nodigen om ergens op in te gaan. Het is helemaal juist om ervan uit te gaan dat er inderdaad gen mensen zijn die precies weten hoe lamp, tegel of snot werken. Misschien dacht je dit onder invloed van Wol's deskundigheid in deze... Maar op die eventueel onjuiste basis baseer je dan al je verdere pruttelen. Bijna verongelijkt nu... We hebben het n dit ene topic nog steeds over wonderen: onverklaarbaar, tot iemand zegt, "kijk, het zit zo...". Die iemand is er nu echt nog niet, of ik ken 'm niet. Wat Marc al zegt, ga gewoon ergens heen om het wel of niet te beleven! Zo komen we niet verder. Edited 7 mei 2017 by thingman Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tubejack Posted 7 mei 2017 Report Share Posted 7 mei 2017 omdat het er naar uit ziet dat er geen mens is te vinden die weet hoe het precies zit. Men dient te geloven, zo lijkt het. Van de gehoormatige ervaringen heb ik zelf geen al te hoge pet op. Hoe mooi het ook is, enige tijd later blijkt het altijd weer vele malen overtroffen te kunnen worden. Dank voor de foto ik kon hem niet vinden. Waarom zou je precies moeten weten hoe iets werkt? Komt het misschien omdat het menig voorstelling vermogen voorbij gaat?. Dat heb ik b.v. weer met "boortorens" Zo heeft iedereen wat. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 7 mei 2017 Report Share Posted 7 mei 2017 Waarom zou je precies moeten weten hoe iets werkt? Ja die menselijke nieuwsgierigheid toch. Het zou verboden moeten worden. In veel landen is het ook verboden, maar dat terzijde. Vanmiddag lekker de tuin gedaan, De rozen gesnoeid en eens lekker verwend met wat mest. Stonden er 2 pakken, een pak met Guano voor meer bloeikracht en een pak met Rhizo max voor sterke wortels. Tja wat is dan wijsheid? Guano blijkt bij nader onderzoek "poep" te betekenen op zijn Zuid Amerikaans.. Wauw dat wordt al eeuwen voor mest gebruikt, kan niet missen. Is dus eigenlijk heel gewoontjes. Rhizo daarentegen heeft maar 2 betekenissen: De ene is Rijks Hoger Instituut voor ZorgOnderwijs. Nou lijkt mij niet dat je dat in een pak rozenmest aan gaat treffen. Laat staan Rhizo max. De andere betekenis is spannender en betekent gewricht (medisch) of wortels van de ledematen. Tja, wat moet je daar nou mee? Het is bekend dat op kerkhoven rozen het erg naar hun zin hebben. Het zal toch niet.... Intuïtief toch maar de mest met de extra Guano aanbeveling genomen, je weet het maar nooit met dat Rhizo max. Dus ja Jack je kunt het beter allemaal maar niet willen weten. Link to comment Share on other sites More sharing options...
WanFie Posted 7 mei 2017 Report Share Posted 7 mei 2017 Ik las, dat er maar een bedrijf in de hele wereld nog echte kooldraad lampen maakt. Een klein bedrijfje in Florida. Kyp-go heet dat. In het museum van Philips in Eindhoven wordt er soms ook een kleine serie voor eigen gebruik gemaakt. De rest van de "kooldraadlampen" hebben niks met kool van doen. Het zijn Wolfram filament lampen met een goudkleurige coating om het effect te benaderen. Deze lampen worden ook nog eens illegaal naar Europa getransporteerd omdat ze bij wet verboden zijn. Echte kooldraadlampen zijn ook nog eens uiterst kwetsbaar. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 7 mei 2017 Report Share Posted 7 mei 2017 Echte kooldraadlampen zijn ook nog eens uiterst kwetsbaar. Dat klopt niet Hans. Kooldraadlampen werden veel gebruikt in looplampen. Juist vanwege hun grote schokbestendigheid. Eigenlijk was dat na WW2 nog de enige toepassing waarvoor ze gemaakt werden. In de jaren '70 was er nog wel een kleine revival voor decoratieve toepassingen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
WanFie Posted 7 mei 2017 Report Share Posted 7 mei 2017 Dat hebben ze me in het Philips museum verteld. Het kan ook zijn dat dit alleen tijdens het maken van de lamp was. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Seed7 Posted 7 mei 2017 Report Share Posted 7 mei 2017 Rhizo van Rhizoom, wortelstok of ondergrondse uitloper. Mest goed voor planten dus Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ivan10 Posted 7 mei 2017 Report Share Posted 7 mei 2017 Audiofielen met groene vingers. Weer wat geleerd. Niet gedacht. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kraus vonBentinck Posted 7 mei 2017 Report Share Posted 7 mei 2017 We believe Kyp-Go to be the only manufacturer of carbon filament bulbs in the United States Dat zegt Kyp-Go er zelf van op zijn site. https://www.vice.com/nl/article/de-schimmige-wereld-achter-de-kooldraadlamp-724 en het artikel waarin wat meer te vinden over de kooldraadlamp. Allemaal weinig betrouwbare info lijkt mij. Overigens heeft niemand tot nu toe uitgelegd waarom de lamp werkt, alleen vermeldingen hoe goed hij werkt. Dus het is heel goed mogelijk dat de lamp helemaal niet noodzakelijkerwijs een echte kooldraadlamp zou moeten zijn. Tot we wat meer weten over de techniek van de audiolamp, oordeel nog maar even opschorten. Zat vroeger in de koelkast niet zo'n echt kooldraadlampje trouwens? Link to comment Share on other sites More sharing options...
WanFie Posted 7 mei 2017 Report Share Posted 7 mei 2017 In mijn luisterhok heb ik alleen led licht. Dat kan noooooooooit goed gaan. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 7 mei 2017 Report Share Posted 7 mei 2017 (edited) Voor zover ik begrijp is De Lamp een originele NOS Philips kooldraad lamp en zo te zien ziet die op de foto's hier er ook zo uit. Dus w.d.b. geen zorgen. In de jaren '60 - '70 was menig tienerkamer en soosbar er mee uitgedost, incl. dimmers. En ik moet zeggen wat hebben we destijds genoten van de Kinks enz, op de Lenco met Akai versterker en Warfedale boxen (en uiteraard ook van elkaar). Maar of dat nou aan die kooldraadlampen lag? In mijn herinnering was dat merendeels tieners onder elkaar.... P.s. Kraus. vorig jaar herfst de laatste halogeen spotjes vervangen door LED. Kreeg vorige week de jaarafrekening: €420 euro terug wegens lagere elektra kosten. Edited 7 mei 2017 by Pjotr Link to comment Share on other sites More sharing options...
thingman Posted 7 mei 2017 Report Share Posted 7 mei 2017 (edited) Ik las, dat er maar een bedrijf in de hele wereld nog echte kooldraad lampen maakt. Een klein bedrijfje in Florida. Kyp-go heet dat. In het museum van Philips in Eindhoven wordt er soms ook een kleine serie voor eigen gebruik gemaakt. De rest van de "kooldraadlampen" hebben niks met kool van doen. Het zijn Wolfram filament lampen met een goudkleurige coating om het effect te benaderen. Deze lampen worden ook nog eens illegaal naar Europa getransporteerd omdat ze bij wet verboden zijn. Echte kooldraadlampen zijn ook nog eens uiterst kwetsbaar. Baileys (Japan) maakt ook vandaag nog kooldraadlampen. NOS is hier verder niet in het voordeel, zoals bij buizen. Er is ook een Duitser die ze helemaal met de hand maakt en volledig vacuüm (1/1.000.000) toepast, ipv met een of andere edelgasvulling. Maar het bijzondere is wel dat ie zelf zijn filamenten carboniseert. Net als vroeger uit bamboe... Voor zes tientjes per lamp! Edited 7 mei 2017 by thingman Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts