Jump to content

Audio "Wonderen"

carl
 Share

Recommended Posts

Dat zegt Kyp-Go er zelf van op zijn site.

https://www.vice.com/nl/article/de-schimmige-wereld-achter-de-kooldraadlamp-724

en het artikel waarin wat meer te vinden over de kooldraadlamp.

Allemaal weinig betrouwbare info lijkt mij.

Overigens heeft niemand tot nu toe uitgelegd waarom de lamp werkt, alleen vermeldingen hoe goed hij werkt. Dus het is heel goed mogelijk dat de lamp helemaal niet noodzakelijkerwijs een echte kooldraadlamp zou moeten zijn.

Tot we wat meer weten over de techniek van de audiolamp, oordeel nog maar even opschorten.

Zat vroeger in de koelkast niet zo'n echt kooldraadlampje trouwens?

Het kan ook prima een normale gloeilamp met wolfraamdraad zijn, dat is algemeen bekend. Of zo'n mooie filamentlamp (met wolfraamdraad), geen probleem!

Maar koolstof werkt nu eenmaal beter. Meer natuurlijk, vloeiend, grotere ambiance. Da's ook al even bekend.

En een handgemaakte vacuüm kooldraadpeer doet het nòg weerwat beter, maar die kost 6 tientjes. Niet zo algemeen bekend.

Laat de techniek maar gerust los en gebruik de gereedschappen par excellence die voor deze hobby gelden!

Edited by thingman

In mijn luisterhok heb ik alleen led licht. Dat kan noooooooooit goed gaan.

Ik ook. Spaarlampen, een TL-buis zelfs. De audiolamp geeft geen licht, althans niet noemenswaardig

Shit,

Nu heb ik een probleem. Ik heb zelf namelijk mijn koolstoflamp (de peer dus) geregeld. En die is niet geordend.

Maar alle onzin op een stokkie. (Sorry voor de verbastering van het spreekwoord) mijn lamp doet het prima.

Groet,

Leobus

Edited by leobus

In mijn luisterhok heb ik alleen led licht. Dat kan noooooooooit goed gaan.

Ach, als je verder geen last hebt van dat vale en "uitgeklede" licht is het toch hartstikke goed? :)

Sfeer en beleving zijn gewoon even persoonlijk als een set zelf. Maar led heeft helaas geen van beide...

Dat zult je aan Bert zelf moeten vragen .

Mvg wol

Als deze opmerking voor mij bedoeld is, is het antwoord: dat heb ik inderdaad gedaan en Bert heeft de lamp gezien, doorgemeten en goedgekeurd.

Groet,

Leobus

Koolstof werkt alleen in het fasedomein, daardoor krijg plaatsing,.

Mvg wol

Ik heb nu koolstof weerstanden in mijn speakerfilter, maar het verschil met mox weerstanden was minimaal en zeker niet lampwaardig.

Ik vermoed dat je weer wat uit je duim hebt gezogen.

Groet,

Leobus

Er zijn mensen die zich ergeren aan het gebrek aan informatie, aan de manier waarop er over lampen e.d. wordt gesproken en wie weet wat nog meer allemaal.

Wat mij persoonlijk vreselijk stoort, en dat wordt elke dag meer, is de zeer gebrekkige manier waarop men zich soms uitdrukt.

Daarmee bedoel ik niet alleen spelling- en grammaticafouten, maar soms totale "gibberisch" waarvan ik met de beste wil van de wereld geen chocola kan maken.

Alsof men en masse praktisch analfabeet is geworden ......

Komop lui, dat kan beter!

Ik heb een zware (en een wat minder zware) CVA gehad en kon daarna niet eens lezen en schrijven, en nog steeds is dat niet iets dat vanzelfsprekend gaat.

Maar ik doe mijn best om leesbare postings te maken met een kop, middenstuk en staart.

Voorzien van hoofdletters waar ze horen, leestekens waar ze horen, en ruim ingedeeld in paragraafjes om het overzicht te bewaren.

Voordat ik op "verzenden" druk, heb ik alles 5 keer nagekeken en dan nog staan er vaak fouten in, die na verbeteren altijd dat hatelijke "deze post is bewerkt" opleveren.*

Want ik doe die dingen graag goed. Ook al is het maar een forum.

Kwestie van respect voor elkaar, en ook simpelweg in je eigen belang.

Want als het onleesbaar is, komt je boodschap niet over.

En Wollie: IEDEREEN heeft een waarschuwings-status. Staat er bij mij ook.

Niet op letten.

*QED

Edited by Guest

@KT88

Een even sympathieke als naïeve oproep. Op een geheel ander forum en in een andere tijd misschien wel terecht maar hier geheel misplaatst. Een drempel opwerpen m.b.t. correct taalgebruik, spelling- en grammaticaregels is op een forum als dit nergens voor nodig en bovendien totaal tegen de tijdgeest van impulsief en razendsnel twitteren & "reaguren".

Vergeet ook niet dat een chaotische posting een niet gering hulpmiddel is bij het beoordelen van de waarde er van.

@vintagemod.

Er zijn mensen met een schier onuitputtelijke astrologische kennis vergaard in een leven lang toegewijd bestuderen van de gang der planeten langs het firmament, de karakteristieken van de verschillende gesternten waaronder mensen zijn geboren, de eigenaardigheden van chronologie en kalender, de berekening van ascendanten en de invloed daarvan op het toekomstig levenslot van een bepaald individu. Het trekken van een horoscoop is geen sinecure!

Helaas geldt hier de regel dat hoe uitgebreider de astrologische kennis des te dommer de geleerde en hoe hardnekkiger hij/zij i.h.a. vasthoudt aan de waarde van zijn onzinnige voorspellingen.

Luchtkastelen zijn de enige gebouwen die onverwoestbaar blijken te staan zonder enig fundament.

Vergelijkingen met luchtkastelen, of referenties aan astrologie zijn hier niet aan de orde. Wat hier steeds gezegd is aangaande de werking van m.n. de lamp, en eerder tegels, en weer eerder TS, en nog wat eerder gehakte sets..., berust puur op gehoormatige ervaring.

Bij al mijn audiofiele uitstapjes en bezoekjes heb ik maar weinig setjes gehoord die mij konden bekoren, en dat waren altijd sets waarin aandacht geschenken was aan dit soort zaken. Ook in de set van Cock is dat zo, bewust dan wel onbewust, maar zéker afgaande op het gehoor.

Technische verklaringen zijn er niet. Komen ze er ooit? Ik verwacht het niet.

Geen fundament? Kom kom, dat blauwige fotootje van mijn set laat er voldoende van zien. Grapje.

Overigens ben ik van mening, ook gestoeld op ervaring, dat het beoordelen van deze 'wonderlijke' zaken het beste gebeurt in de eigen set, in de vertrouwde omgeving, met rust in het lijf.

Leo ,vraag eens KT die heeft versterkers getrold,en wie weet wat Bert in de kluis heeft liggen aan een geordende versterker, cd speler ,streamer ,speaker of een mooi element met koolstof cantilever voor Marc :).

Mvg wol

Beste Wol,

Bedankt voor je adviezen. Je bent er wel een beetje later mee dan nuttig.

Mijn versterker is al door B Gehakt onder handen genomen. Berret heeft hem ook al open gehad, maar kan er verder niets aan modificeren. Daar ga ik dus ook geen tijd en geld in stoppen.

Verder reageerde je op mijn opmerking over filters in mijn speakers. Van filters heb ik weinig verstand, dus heb ik een deskundige gezocht om mij te helpen. Dat was Jeroen Dezaire, o.a. bekend van de Daudio speakers. Hij heeft een filter ontworpen dat mij in ieder geval goed bevalt. En ik was niet de enige want in 2012 werden mijn speakers verkozen tot de beste zelfbouw speakers onder de leden van het "zelfbouwaudio" forum.

Over kabels maakte je ook een opmerking dat je veel moet proberen. Je moest eens weten hoeveel ik al gemaakt en getest heb. Nu heb ik speakerkabels die volgens het concept van Theo van Wermeskerken zijn gemaakt. Interlinks ook zelfbouw met een constructie als van Daudio, maar met bedrading als bij TvW.

Dus kort en goed, een groot deel van je adviezen heb ik al lang uitgevoerd.

Groet,

Leobus

De realiteit van het wonder voor de een, is voor de ander een raadsel.

En zolang het wonder berust op eigen ervaring, zal dat ook altijd wel zo blijven.

Raadsels blijven het. Wel raadsels waar ik mijn hoofd niet over breek. Ben een IT-er in hart en nieren, en deze raadsels zijn niet digitaal noch analoog, maar eerder menselijk en a-technisch.

M.a.w. ik begrijp nu beter hoe muziek werkt, en ook de bevreemdende reacties van de (would-be) techneut in deze materie snap ik best.

En dat komt door het wonder toe te laten in mijn set. Want zonder blijf je verstoken van de wonderlijke werking, en blijft alleen het raadsel over.

Ik ben het met Kraus eens, dat woorden als structuurinformatie en zijnsinformatie niets inhouden als je het niet concreet kan maken. Toch lijkt de toegepaste techniek gehoormatig wel wat te doen. Dus ik heb een tegel op mijn lijstje staan: na Muenchen, na reparatie van de versterker en na een nieuw element.

Raadsels blijven het. Wel raadsels waar ik mijn hoofd niet over breek. Ben een IT-er in hart en nieren, en deze raadsels zijn niet digitaal noch analoog, maar eerder menselijk en a-technisch.

M.a.w. ik begrijp nu beter hoe muziek werkt, en ook de bevreemdende reacties van de (would-be) techneut in deze materie snap ik best.

En dat komt door het wonder toe te laten in mijn set. Want zonder blijf je verstoken van de wonderlijke werking, en blijft alleen het raadsel over.

Het lijkt me beter om op deze tekst niet al te zeer in detail in te gaan. Lees het zelf eens kritisch over.

Het wonder laat ik verder maar voor wat het is. Echter dolgraag toelichting wat betreft het volgende:

"m.a.w. ik begrijp nu beter hoe muziek werkt..."

niet duidelijk is mij hoe je in de voorgaande zin met andere woorden reeds hebt vermeld hoe muziek werkt

en

je inzicht in hoe muziek werkt zou ik ook heel graag meer van willen weten. En ik vermoed dat ik niet de enige ben.

Misschien is het tijdsbesparend om alleen maar te constateren dat het topic volkomen  losgezongen is van de realiteit.

Beste Kraus,

Je bent onnodig in de tegen-positie gegaan. De realiteit? Ken jij die? Vanuit het geklets hier? Jij kent die nu voldoende om te weten dat de audiolamp-getuigenissen 'volkomen losgezongen is van de realiteit' ?

Valt me tegen van je. Zet de 'bias' even op nul en neem zelf waar. C'est si simple.

groet

Het lijkt me beter om op deze tekst niet al te zeer in detail in te gaan. Lees het zelf eens kritisch over.

Het wonder laat ik verder maar voor wat het is. Echter dolgraag toelichting wat betreft het volgende:

niet duidelijk is mij hoe je in de voorgaande zin met andere woorden reeds hebt vermeld hoe muziek werkt

en

je inzicht in hoe muziek werkt zou ik ook heel graag meer van willen weten. En ik vermoed dat ik niet de enige ben.

Misschien is het tijdsbesparend om alleen maar te constateren dat het topic volkomen  losgezongen is van de realiteit.

Als ik je goed begrijp wil je een toelichting op mijn beter begrijpen hoe muziek werkt? En hoe dat samenhangt met de raadsels die hier opgeworpen zijn, m.n. door audiolampen, tegels and the like?

Ik zal een poging doen.

Audiolampen, tegels (de samenwerking daarvan ook) hebben geen invloed op het technische vlak, anders gezegd, ze zijn niet technisch te verklaren. Meetbaar is er vooralsnog niks aan. Misschien dat dat nog komt, maar ik zit daar niet naar te hunkeren.

Diezelfde 'wonderen' werken evenwel heel goed, hoorbaar en merkbaar. Dat noem ik dus menselijk, en a-technisch.

Het heeft mij, bij de start van mijn hobby, een jaar of tien geleden, hogelijk verbaasd dat de emotie die ik onderging bij een concert in het Amsterdams concertgebouw, mij evenzeer raakte bij het aanhoren van een toen nog slechts 'gehakt' audiosetje, dat ik later hoorde (beter gezegd: onderging) bij mijn pas begonnen tocht door audioland. Ik bezocht toen 4 min of meer aangepaste audiosets en hun eigenaren, om te horen  wat er waar was van het gerucht dat deze sets, gemodificeerd naar aanleiding van de bevindingen van H. v.d. Heide, zo'n fantastisch geluid produceerden. Dat was nog in de fase dat ik dacht dat het afhing van enorme luidsprekers, knollen van versterkers, polsdikke kabels en wat dies meer zij.

Na die bezoekjes (en dus niet na alleen maar gelezen te hebben over die 'wonderen'), wilde ik graag dat mijn set ook aangepast zou worden.

Dat is al lang geleden, en er is inmiddels veel gebeurd. Sets worden niet meer aangepast, je kunt ze nu van buitenaf (en van onderen) beïnvloeden met een audiotegel, en nu dus ook met de audiolamp, die dat op een 3D-wijze doet. Je zou kunnen zeggen dat de lamp een aanvulling is op een tegel; waar de tegel niet gemakkelijk bij kan, kan de lamp beter bij, en andersom.

Ze bevorderen de doorgifte van structuurinformatie, of zijnsinformatie, door een betere ordening. Dat zijn maar naampjes waar je pas een idee van krijgt als je er kennis mee maakt. Maar je hoeft niet per se met lampen en tegels in de weer te gaan, óm er een idee van te krijgen. Je bent dacht ik bij Cock geweest, diens set klinkt zeer overtuigend, digitaal dan wel analoog. Digitaal bereikt Cock dat, door heel veel weg te laten, zonder afbreuk te doen aan de technische eisen. Daar heb je dus aardig wat kennis voor nodig. Het gevolg is een set die heel open klinkt, een prachtig 3D-beeld neerzet, bakken aan micro-informatie presenteert, en kortom de luisterende mens een beetje beduusd achter laat. Analoog gaat dat nog een stap verder, nu met de rem.

Maar het gevolg is, dat zijn set heel veel ordening heeft, en veel zijnsinformatie doorlaat. Dat noem ik dus ook "menselijk".

Zijnsinformatie wordt door vrijwel alle audiosets weergeven, maar vaak maar armzalig. De ene set doet het beter, de ander slechter. Bij de een blijft het geluid aan de speakers 'kleven', bij de ander klinkt het hoog scherp, of is het geluidsbeeld heel smal, dan wel wordt het toneel (de stage) alleen achter de speakers getoond, of juist ervoor. Allemaal effecten van een mindere mate van doorgifte van zijnsinformatie.

Het is een term van Henri van der Heide. Het refereert aan het gevoel ergens bij aanwezig te zijn. Hoe minder fouten een set maakt, hoe meer de illusie dat je bij de uitvoering aanwezig bent.

Iets waar we denk ik allen naar streven. Waar dus die audiowonderen goed bij helpen. Helpen. Niet afdoende, niet evengoed bij elke set, niet voor de volle 100%. Maar een flink stuk op de goede weg.