thingman Posted 9 mei 2017 Report Share Posted 9 mei 2017 (edited) Als die vlakbij de speaker is ,natuurlijk. Ik zal je wat anders vertellen als ik luister met bril is het een groot beeld en klinkt het hard ,doe ik mijn bril af heb ik een juiste beeldvorming en een zuiverder geluid ook met live muziek, als ik strijkkwartetten ga beluisteren is mijn bril af en dan ga ik ook nog op drie verschillende plaatsen zitten met al zijn voor en nadelen. Vroeger luisteren we 10 tot 12 strijkkwartetten per dag af die moesten 20minuten spelen en 2 tot drie dagen lang.. Mvg ongelovige wol Ps laat ook derden mee denken op het groene form ,voor de verbeterde audiolamp zij al goede suggesties gedaan met verontreinigende materialen er uit te halen , samen werken is het toverwoord, dan komt het wel goed, ieder heeft zijn eigen filosofie en maakt daar misbruik van ,met 10 man weet je meer als twee. Helemaal duidelijk, Wol. Met en zonder bril dus... Nou, jij kunt jezelf in elk geval zomaar geen kwaad doen met jouw kennis over dit alles! Edited 9 mei 2017 by thingman Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tubejack Posted 9 mei 2017 Report Share Posted 9 mei 2017 (edited) Dat betwijfel ik te zeerste, Hoe verklaar je dan het strakke en soms royale laag dat hij van een LP krijgt.? Dat heb ik niet met DD, Snaar en tussenwiel. Dat vind ik op zijn minst wel wonderlijk Edited 9 mei 2017 by Tubejack Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 9 mei 2017 Report Share Posted 9 mei 2017 (edited) Jack, om te kunnen anticiperen moet je van te voren weten wat er aan komt. Dit kan dus gewoon niet: "De rem van Cock weet ook niet wanneer er een forse passage aankomt, en kan er alleen op anticiperen." Overigens dat regelen altijd zo'n "heen en weer" gedrag qua snelheid heeft is niet juist. Het betekent alleen maar dat het regelsysteem te weinig, en dus niet optimaal, gedempt is. En ook een niet geregelde motor kan dit soort oscillatieverschijnselen vertonen. Edited 9 mei 2017 by Pjotr Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kraus vonBentinck Posted 9 mei 2017 Report Share Posted 9 mei 2017 (edited) Ik heb geen enkel idee hoe de aandrijving van Cock's draaitafel precies in zijn werk gaat. De correctie die ik noemde komt omdat Cock mij app'te dat er geen sprake is van sturing door elektronica of motor. Op mijn avond bij Cock heeft hij mij wel verteld welke eisen hij aan een motor stelde, wat de problemen waren met een stappenmotor en dat bijv. een Papst motor totaal niet voldoet en ook de gangbare/beschikbare motoren afgekeurd werden en hoe hij uiteindelijk toch iets gemaakt weet te krijgen wat in zijn ogen wel voldoet. Ik kan de grote trekken van zijn verhaal prima volgen maar technisch haak ik al snel af. Eenzelfde verhaal wat betreft het plateau, de moeilijkheid om aan een bepaalde tolerantie te voldoen, waarom licht en niet zwaar, hoe het lager vrij strak dient te zijn (geen eindeloze uitloop) en ook aangaande de snaar een uitgebreid verhaal wat betreft wel/niet elasticiteit, snaar of lint . Uiteindelijk is mij wel gedemonstreerd dat het geheel werkt en dat bij zeer nauwkeurige directe meting invloeden van buitenaf (tegenhouden, gewicht enz) er geen enkele afwijking van de draaisnelheid optreedt, hoe kort of gering ook. Die perfecte gelijkloop uit zich dus in het ontbreken van vervorming door zweving van het plateau. Gewoon een meetbare zaak. Maar uit mijn beschrijving kan niemand hier conclusies trekken hoe het precies werkt. Daarvoor moet men bij Cock zelf zijn die het met plezier uitlegt. Mij ontbreekt de technische kennis. Nogmaals: geen voodoo zaken zoals lampen en tegels. Ook wat betreft de harmonizers veel uitleg maar daar ben ik aan toetsing helemaal niet toegekomen. Ik heb over de harmonizers totaal geen oordeel. Edited 9 mei 2017 by Kraus vonBentinck Link to comment Share on other sites More sharing options...
mumsoft Posted 9 mei 2017 Report Share Posted 9 mei 2017 Met anticiperen bedoel ik niet voorspellen. Anticiperen betekent iets anders, nl vooraf rekening houden met. En dat is wat de rem doet en waar die voor bedoeld is. Dat is allemaal off topic ook, want geen voodoo om dat rotwoord te gebruiken, en ook geen wonder, want voortbordurend op bestaande technieken. Wel reuze slim. Wat ik heb toegepast in mijn set is ook een voortborduursel, niet van bekende techniek, maar van de vinding van H.v.d.Heide. De man moest er een term voor bedenken en kwam op zijnsinformatie. Zegt niks natturlijk, maar zit je al jaren in dat schuitje, dan is het aardig goed gevonden. Geen ervaring ermee? Wel een mening? Leeg, loos, nietswaardig. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tubejack Posted 10 mei 2017 Report Share Posted 10 mei 2017 (edited) Jack, om te kunnen anticiperen moet je van te voren weten wat er aan komt. Dit kan dus gewoon niet: "De rem van Cock weet ook niet wanneer er een forse passage aankomt, en kan er alleen op anticiperen." Overigens dat regelen altijd zo'n "heen en weer" gedrag qua snelheid heeft is niet juist. Het betekent alleen maar dat het regelsysteem te weinig, en dus niet optimaal, gedempt is. En ook een niet geregelde motor kan dit soort oscillatieverschijnselen vertonen. Ik heb het woord anticiperen nergens gebruikt Pjotr. Laten we ons beperken tot feiten: Cock heeft een draaitafel gemaakt die onder alle omstandigheden erg nauwkeurig loopt. Hij kan het ook aantonen. Zijn mentaliteit is daarbij echt Rotterdams, dat spreek me wel aan: "niet lullen, maar poetsen" En over "remmen. hij is een prettig en enthousiast mens, ik heb hem vorige week diverse keren afgeremd "FF stoppen met lullen! en nu muziek draaien! " Edited 10 mei 2017 by Tubejack Link to comment Share on other sites More sharing options...
WanFie Posted 10 mei 2017 Report Share Posted 10 mei 2017 Precies en less is more. Ik hoef geen versterker met 64 hoog frequent eindtorren per kanaal 3 buizen is méér dan genoeg Die heb je gehad, en daar was je toen ook erg enthousiast over. Over "less is more".... Dat handje eindtorren is veeeeeel minder materiaal dan wat er in die drie buizen zit hoor. Eigenlijk zit er maar één hybrid in. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Seed7 Posted 10 mei 2017 Report Share Posted 10 mei 2017 (edited) Met anticiperen bedoel ik niet voorspellen. Anticiperen betekent iets anders, nl vooraf rekening houden met. Anticiperen is actief, de rem is passief. als het plateau sneller zou willen lopen neemt de door de magneten opgewekte tegenkracht vanzelf toe (of dat voldoende is om het toerental constant te houden weet ik niet) als het plateau langzamer gaat lopen neemt de remmende werking af waardoor de motor net dat duwtje extra kan geven. Edited 10 mei 2017 by Seed7 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Groovy Posted 10 mei 2017 Report Share Posted 10 mei 2017 Rest nog een perfecte tonearm of zit die er al op? Link to comment Share on other sites More sharing options...
VANZOMERENG Posted 10 mei 2017 Report Share Posted 10 mei 2017 Ik heb onlangs het boek Mindf@ck gelezen en nu denken jullie wellicht,"what the f@ck heeft dit met audiowonderen (wonderen in het algemeen) te maken. Ik zou zeggen kopen dit boek en probeer na afloop vooral de essentie te begrijpen en dit te projecterenop de wijze hoe je de audio-hobby beleeft en vooral de wijze waarop je meent, hoe je het geluid/muziekwaarneemt en kwalificeert. Je begint dan zelf minder in (audio)wonderen te geloven en veel is gewoon te verklaren (ook wetenschappelijk), hoe de menselijke waarneming en het brein functioneert. Van deze wetenschap maken niet alleen goochelaars, illusionisten gebruik maar ook, reclamemakers, verkopers, politici,fabrikanten en producenten van audio-tweaks. Nu hoeft dit niet perse altijd een negatieve klank te hebben en mag en kan je handig op een legitieme gebruik maken,van deze wetenschap, hoe de menselijke waarneming en vooral het brein functioneert. Denk nu niet, dat als je eenmaal bewust ben van bepaalde mechanisme in je waarneming en brein, je dit altijd met een knop kan in-/uitschakelen. Denk ook niet dat alleen anderen, in bepaalde mindf@cks kunnen trappen en jezelf niet, zelfs niet als je over voorkennis beschikt. Vele waarnemingsmechanismes/ervaringsmechanisme liggen diep geworteld in ons brein van de mens, ontstaan uit eeuwenlangeevolutie en bedoeld als een soort overlevingsmechanisme. Omdat Mindf@ck (in de betekenis van, hoe ons brein ons kan misleiden) niet bij elk persoon hetzelfde functioneertmaar ook omdat men niet altijd op voorhand weet, of er sprake is van mindf@ck, maken allerlei discussies overwaarnemingen in de audio-hobby op diverse forums, vaak onnodig moeilijk en langdradig. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Seed7 Posted 10 mei 2017 Report Share Posted 10 mei 2017 Ja. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 10 mei 2017 Report Share Posted 10 mei 2017 Ik heb het woord anticiperen nergens gebruikt Pjotr. Dat klopt. Je reageerde op de posting van Marc waar hij zijn definitie van anticiperen gaf (en die ik nota bene herhaalde) en waarop jij de jouwe weer gaf. Lees het nog eens terug. Tja, dat krijg je dan als je niet een hele conversatie kan citeren. Maar om nu te gaan zitten woordkluiven om je punt te maken... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 10 mei 2017 Report Share Posted 10 mei 2017 Anticiperen is actief, de rem is passief. als het plateau sneller zou willen lopen neemt de door de magneten opgewekte tegenkracht vanzelf toe (of dat voldoende is om het toerental constant te houden weet ik niet) als het plateau langzamer gaat lopen neemt de remmende werking af waardoor de motor net dat duwtje extra kan geven. Grafisch uitgezet zijn het 2 lijnen die elkaar kruisen bij een bepaald toerental: De aandrijvende toeren-koppel curve van de motor en de remmende toeren-koppel curve van de rem + lagerwrijving. Het snijpunt van beide lijnen is dan het uiteindelijk toerental. Ga je de tafel extra tegenhouden, b.v. door plaatmodulatie, dan zal dat snijpunt verschuiven. Hoeveel dan het toerental zal veranderen hangt van de steilheid van die lijnen af in het snijpunt. In werkelijkheid is het de som van meerdere lijnen, maar laten we het niet al te ingewikkeld maken. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tubejack Posted 10 mei 2017 Report Share Posted 10 mei 2017 (edited) Dat klopt. Je reageerde op de posting van Marc waar hij zijn definitie van anticiperen gaf (en die ik nota bene herhaalde) en waarop jij de jouwe weer gaf. Lees het nog eens terug. Tja, dat krijg je dan als je niet een hele conversatie kan citeren. Maar om nu te gaan zitten woordkluiven om je punt te maken... Is ook niet belangrijk Pjotr. Ik herhaal nog maar eens. Hoe verklaar je het strakke en soms royale laag dat hij van een LP krijgt.? Dat heb ik niet met DD, Snaar en tussenwiel. Verder heb ik vandaag de mooiste audio lamp tot nu toe gezien Edited 10 mei 2017 by Tubejack Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ivan10 Posted 10 mei 2017 Report Share Posted 10 mei 2017 (edited) Oh wacht die foto is van je luisterbezoek van Audiovorden! Edited 10 mei 2017 by Ivan10 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kraus vonBentinck Posted 10 mei 2017 Report Share Posted 10 mei 2017 Inderdaad. De meest acceptabele uitvoering tot nu toe. De contouren van de lamp beginnen ook voor mij vaste vorm aan te nemen. Ik geef mij gewonnen wat betreft de werking & effectiviteit op 1 cruciaal aspect: de lachspieren Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tubejack Posted 10 mei 2017 Report Share Posted 10 mei 2017 Anticiperen is actief, de rem is passief. als het plateau sneller zou willen lopen neemt de door de magneten opgewekte tegenkracht vanzelf toe (of dat voldoende is om het toerental constant te houden weet ik niet) als het plateau langzamer gaat lopen neemt de remmende werking af waardoor de motor net dat duwtje extra kan geven. Over "actief" ..... Dan ga je toch even langs Cock, kun je het zelf zien, horen en ervaren. Link to comment Share on other sites More sharing options...
mumsoft Posted 10 mei 2017 Report Share Posted 10 mei 2017 Dat geldt voor de lamp ook. Zelfs als er doekje over ligt. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tubejack Posted 11 mei 2017 Report Share Posted 11 mei 2017 (edited) Die heb je gehad, en daar was je toen ook erg enthousiast over. Klopt Hans, nog steeds, al vind ik nieuwe modellen mooier. Maar dat heb ik wel eens eerder uitgelegd. Hoe mooi ook, op een gegeven ogenblik kies je iets omdat je daar het meeste mee hebt. Als je de vele nadelen van buizen redelijk heb ondervangen kun je daar heel goede resultaten mee halen. Perfect wordt het niet, net als elk ander systeem. Daarom zet ik ook b.v. af en toe mijn FET voor en eind versterker neer. Bijna geheel DC-gekoppled, het ongelofelijk veel voordelen, toch als ik een vrouwen stem hoor heb ik liever een buis. Edited 11 mei 2017 by Tubejack Link to comment Share on other sites More sharing options...
carl Posted 11 mei 2017 Author Report Share Posted 11 mei 2017 (edited) Ik vind de discussie eigenlijk best goed: Kraus probeert het strikt objectief te benaderen en Marc en Rob benaderen het wat meer van de esoterische kant. Dan kan je alleen maar van elkaar leren als je daartoe bereid bent. En ik lees hier zeker dingen die ik nog niet wist. Ik ga nog een keer naar Cock en zal het me zelf laten uitleggen. Ravon vertelde me indertijd, dat hij -ik meen bij Kraus- gemeten heeft of er iets als cartridge drag bestaat. Hij was ervan overtuigd dat het weinig tot niets deed bij een goed ontworpen draaitafel. Het is ook zeker zo, dat fabrikanten zich van dit risico bewust zijn. Thorens (erg technisch bedrijf) was ervan overtuigd, dat een plateau van boven de 3/4 kilo voldoende was voor een goede gelijkloop en zeker als er ook nog sprake was van een elektronische sturing. Tom Fletcher was weer overtuigd van zeer zware plateaus met lichte motoren. En ook het remmen van het plateau blijkt een oude vertrouwde truc te zijn. Linn begon weer met knotsen van voedingen. Wat nu het beste is kom je alleen maar achter als je verschillende typen draaitafels met dezelfde arm en element uitrust en met elkaar vergelijkt: meettechnisch en gehoormatig. Dat zie ik nog niet gebeuren, zelfs Marco gaat dat waarschijnlijk te ver. Tot slot: wat me gisteren weer verbaasde was een goed onderhouden Thorens draaitafel van bijna 40 jaar oud en met een elementje van 40 euro. Dat klinkt al erg goed. Edited 11 mei 2017 by carl Link to comment Share on other sites More sharing options...
mumsoft Posted 11 mei 2017 Report Share Posted 11 mei 2017 Carl, als je bij Cock langsgaat, kun je het meteen even hebben over een kabel voor aan je Pass labs. Ik vermoed zo dat hij daar een mooie, en goedkope oplossing voor heeft. Dat "aan de prijs zijn" uit dat andere topic hoeft denk ik echt niet. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Seed7 Posted 11 mei 2017 Report Share Posted 11 mei 2017 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 11 mei 2017 Report Share Posted 11 mei 2017 Leuk filmpje. Soort van omgekeerde stroboscoop. Daar kun je wel heel nauwkeurig omwentelingssnelheid mee meten per hele omwenteling maar niet de momentane snelheidsafwijkingen op hogere frequenties. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Seed7 Posted 11 mei 2017 Report Share Posted 11 mei 2017 (edited) Was ook allen maar ter indicatie. Zou wel grappig zijn om naast een optische rotatieopnemer eens een rotatieversnellingsopnemer op een draaitafel te plaatsen, gewoon zomaar. Of een laser oid op een plateau met stroboblokjes (die wel niet netjes even groot zullen zijn) Wat ik in het filmpje illustratief vond is het "inzakken" van de snelheid op het moment dat de naald er op zakt, helemaal als je later ziet dat het om een toch niet lichte Fat Bob gaat. Edited 11 mei 2017 by Seed7 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 11 mei 2017 Report Share Posted 11 mei 2017 Ber van Loon, Kraus en ik zijn daar jaren geleden mee bezig geweest. Eerst door simpelweg de zweving en variatie te meten van een 3150 Hz testtoon op een testplaat op de FB van Kraus. Kraus heeft zijn posts weggehaald uiteindelijk. Maar veel van de meetresultaten die ik heb gepost moeten er nog wel zijn. Ik heb ze iig niet weggehaald en Ber de zijne ook niet. Misschien kan Kraus ze eens opzoeken? Later heb ik Ber nog een 400 lijnen precisie encoder gegeven om daarmee de variaties te meten. Geen idee hoe dat verder gegaan is. Ber is op een gegeven moment van het forum af geflikkerd. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts