Jump to content

Audio "Wonderen"

carl
 Share

Recommended Posts

Oh ja, veelal zijn de verschillen uitstekend te meten.

Maar zijn ze dan ook te hóren? That's the question, my dear Watson.

Ik laat het aan jou over om te bepalen of verschillen van 0.05 dB op 20 MHz hoorbaar zijn (om maar eens een realworld kabelvoorbeeld op te noemen).

Overigens benieuwd wat je aan verschillen met die stekkerdoos hebt gemeten.  ^_^

Of het hoorbaar is, daar verschillen de meningen over. Ik vind van wél, maar blind zijn die moeilijk te duiden.

Door een fatsoenlijke steraarding aan te leggen vereffenen de lekstromen zich. Het is een houten stekkerblok geworden omdat dit voor mij makkelijk te bewerken is. Verder geen reden, behalve dat ik niet van afschermingen houd. Ik meen te kunnen horen wanneer die om de kabels zitten.

Al met al ben ik zo tevreden dat ik niet op een lamp, tegel of ander audiowonder zit te wachten.

Of het hoorbaar is, daar verschillen de meningen over. Ik vind van wél, maar blind zijn die moeilijk te duiden.

Door een fatsoenlijke steraarding aan te leggen vereffenen de lekstromen zich. Het is een houten stekkerblok geworden omdat dit voor mij makkelijk te bewerken is. Verder geen reden, behalve dat ik niet van afschermingen houd. Ik meen te kunnen horen wanneer die om de kabels zitten.

Moar menneke toch ...... vraag nou eens aan je broer hoe dat dan zou kunnen komen en of het werkelijk een technische reden heeft.

Ik zie hier geen énkel verschil tussen tegels, lampen, stenen, S/PDIF USB insteekkaartjes, getwiste kabeltjes, houten kastjes, koperen ringen .....

Iedereen vindt dat zijn eigen kunstje "hoorbaar" is, maar zodra iemand van een ándere kerk dat ook gaat roepen van zíjn spulletjes, dan gaan we ineens schermen met blinde testen, wetenschap, onzin, charlatannerie etc. Kraus doet dat ook.

En dát is waar het mij om gaat.  Niet eens om die lamp, want zoals je hebt kunnen lezen heb ik daar geen enkele ervarig mee en om heel eerlijk te zijn heb ik er zelfs geen mening over.

Zoals ik al eens eerder schreef (maar waarschijnlijk niet hier, of het is verwijderd) heb ik een hekel aan hypocrisie, of dat nou bewust gebeurt of niet.

En nu niet meteen in de hoogste boom klimmen, want dat is een heel menselijke eigenschap waar ook niemand van is gevrijwaard.

Wees nou gewoon eerlijk: we geloven allemáál ergens in.

En dat is ook prima, zelfs heel natuurlijk.  Zolang je je dat maar bewust bent en het niet ontkent.

Zie de posting van The Oatmeal eerder.

Verder spreken jouw postings doorgaans van een heldere kijk, zo objectief mogelijke insteek en een gezonde dosis scepsis.

En daar hou ik dan ook wel weer van. Maar kan 't niet laten des duivel's advocaat te spelen. ;)

Moar menneke toch ...... vraag nou eens aan je broer hoe dat dan zou kunnen komen en of het werkelijk een technische reden heeft.

Op dit moment lastig, omdat die ergens in Spanje zit.

Maar over sterbekabeling, afschermingen, elektronische circuits, gevlochten bekabeling, voedingen en nog veel meer, heeft hij theorieën opgebouwd of hij maakt gebruik van theorieën die tot zijn beschikking staan. En neem van mij aan dat er bij Philips en de bedrijven die daar uit voort zijn gekomen een gigantische berg theorieën beschikbaar zijn. En dan is het nog de kunst om daar de juiste uit te halen én op de juiste manier toe te passen.

Ik vind het knap dat hij m.b.v. van zijn kennis en simulatiesoftware een complex ontwerp kan maken, hiervoor een print te ontwerpen (soms wel 6 layers) hierop een berg componenten te solderen EN... dat het daarna ook nog werkt en klinkt. Maar industrieel kun je tegenwoordig ook niet meer verkopen, dat je onderdeeltjes aan het swappen bent om een beter resultaat te krijgen. Op de researchafdeling waar hij nu werkt  (is niet meer Philips), zitten nauwelijks Nederlanders omdat er hier te weinig mensen zijn, die op dat niveau mee kunnen. Het klinkt opschepperig, maar is wel de waarheid.

Vind je het dan raar dat ik zijn benaderingen eerder toe pas dan de "wonderen" zoals die hier besproken worden.? (ook al snap ik er zelf meestal geen hout van).

Op dit moment lastig, omdat die ergens in Spanje zit.

Ik vind het knap dat hij m.b.v. van zijn kennis en simulatiesoftware een complex ontwerp kan maken, hiervoor een print te ontwerpen (soms wel 6 layers) hierop een berg componenten te solderen EN... dat het daarna ook nog werkt en klinkt. Maar industrieel kun je tegenwoordig ook niet meer verkopen, dat je onderdeeltjes aan het swappen bent om een beter resultaat te krijgen. Op de researchafdeling waar hij nu werkt  (is niet meer Philips), zitten nauwelijks Nederlanders omdat er hier te weinig mensen zijn, die op dat niveau mee kunnen. Het klinkt opschepperig, maar is wel de waarheid.

Onderdeeltjes swappen, oftewel in het wilde weg gaan schieten totdat je wat raakt, is nooit een industriële ontwerp methodiek geweest. In vervlogen dagen werd er degelijk met de hand uitgerekend wat nodig was. Later de rekenliniaal die weer werd opgevolgd door de zakjapanner. En tegenwoordig simulatie software. Allemaal gereedschap om het handrekenwerk te verlichten en te versnellen, meer niet.

Dat er te weinig goede mensen rond lopen klopt gewoon niet, is echt al een oud dogma. Er lopen te weinig goede rond die het voor een habbekrats willen doen. En een jonge manager kan niet op tegen een oudere doorgewinterde vakman, dus die laatste wordt het gewoon niet. Op dit moment zit een gigantische hoeveelheid getalenteerde 45+ vaklieden verplicht thuis op te bank. En het gekke is: Die leeftijdsdiscriminatie is typisch iets Nederlands. In veel andere Europese landen ligt dat heel anders.

Na een week of 2 zonder, heb ik mijn H-tegel weer onder het rek gelegd.

Daar boven, staat een van mijn mooiste buizen versterkers. 

Kan het niet verklaren, maar er gebeurt wel degelijks iets.

Al zou het mijn mind  zijn, "how care's" ik ben er blij mee :)  

"audio lampen" gebruik ik al  ;)  :D

Dat er te weinig goede mensen rond lopen klopt gewoon niet, is echt al een oud dogma. Er lopen te weinig goede rond die het voor een habbekrats willen doen. En een jonge manager kan niet op tegen een oudere doorgewinterde vakman, dus die laatste wordt het gewoon niet. Op dit moment zit een gigantische hoeveelheid getalenteerde 45+ vaklieden verplicht thuis op te bank. En het gekke is: Die leeftijdsdiscriminatie is typisch iets Nederlands. In veel andere Europese landen ligt dat heel anders.

M'n broer was een van de laatste afgestuurde analoge elektronici. Daarna kwamen de digitale elektronici en was er nauwelijks interesse in analoog. Nu hij en z'n leeftijdgenoten aan de pensioenleeftijd komen, blijven er dus weinig Nederlanders met dit opleidingsniveau over. Z'n collega's komen uit b.v. Italië, India en Korea.

NXP sloot de ontwikkelafdeling in Eindhoven toen hij 58 werd en dus ontslagen, of een eind van huis gaan werken. Binnen één week lag de volgende aanbieding er al weer. Voor hem gold die leeftijdsdiscriminatie dus niet.

Edited by Hans van Liempd

Maar over sterbekabeling, afschermingen, elektronische circuits, gevlochten bekabeling, voedingen en nog veel meer, heeft hij theorieën opgebouwd of hij maakt gebruik van theorieën die tot zijn beschikking staan. En neem van mij aan dat er bij Philips en de bedrijven die daar uit voort zijn gekomen een gigantische berg theorieën beschikbaar zijn. En dan is het nog de kunst om daar de juiste uit te halen én op de juiste manier toe te passen.

Die theorieën zijn al zo oud als Kichhoff en Thévénin, wat niet wegneemt dat ik onmiddelijk geloof dat jouw broer een knap electronicus is die weet waar Abraham de mosterd haalt.

Het gaat er alleen om in welke mate deze maatregelen zinvol zijn, c.q. hoorbaar.

Welke magnitude hebben we het over?

Iets wat zich afspeelt op -150 dB, en daar 3 dB winst oplevert, geloof ik persoonlijk wel.

Uitstekend te meten, maar gewoon NIET hoorbaar.

Misschien ben ik een heel stuk minder knap dan Chris, maar dat betekent nou ook weer niet dat ik de éénoog ben in het land der blinden hè! :D

Overigens ontwierp ik ook schakelingen, maakte ik ook printen (max. 2-layer, dat dan weer wel), bouwde ze op en mat ze door op functionaliteit en, toch wel, ook klank.

Vind je het dan raar dat ik zijn benaderingen eerder toe pas dan de "wonderen" zoals die hier besproken worden.? (ook al snap ik er zelf meestal geen hout van).

Nee, vind ik zéker niet gek!

Ik denk alleen dat Chris de implicaties van een verbetering, component of schakeling wat beter in kan schatten.

Heel kleine verschillen zijn nog steeds uitstekend te meten, maar niet meer te horen.

Tenzij een groot aantal fouten of veranderingen dezefde kant op gaat accumuleren, dan kán het hoorbaar worden.

Het streven naar optimale print- en bedradingslayout is daarom een goede.

Maar om dat nou zó ver door te voeren dat je je stekkerblok in ster gaat verbinden .... nee, dat wil er bij mij niet in.  Sorry. ;)

Dat is mooi, Hans! Jemig. Die koperen draden lijken alleen niet afgeschermd klopt dat?

Dat is het blok van Audioplan. Sterbekabeling is hier wel heel extreem doorgevoerd.

Die habbekrats is voor de meesten geen probleem. Die jonge manager inderdaad wel. Angst regeert.

Daarnaast wegen papiertjes nog steeds zwaarder dat ervaring en vakkennis. Bij onze oosterburen krijg je, als het goed is, ieder jaar een getuigschrift van wat je dat jaar en in je carriere gedaan hebt en als vakman heb je natuurlijk je 'meister'. Hier mag je na het failissement van je werkgever een op niets gebaseerd werkervaringslulverhaal opschrijven, alsof je dan nog bij PZ documenten kunt opvragen.

Is wel uitgebreid beredeneerd hoe en wat. Maar ja, als die redenatie gebaseerd is op fantasie aannames of incorrecte aannames dan is het ook niks waard.

Assumption is the mother of all potjandriedubbeltjes ups. :)

Assumption is the mother of all potjandriedubbeltjes ups. :)

Uhm... Juist.

Ik heb Pjotr weleens, of nee, heel vaak uitgenodigd nog eens te komen luisteren bij mij. Maar zijn assumption verhindert dat.

Uhm... Juist.

Ik heb Pjotr weleens, of nee, heel vaak uitgenodigd nog eens te komen luisteren bij mij. Maar zijn assumption verhindert dat.

Nee Marc dat is niet assumption wat dat verhindert. Het is jouw jarenlange evangelisatie gedram. Jouw voortdurend gedram tot vervelens toe, om maar bij jou langs te komen. En dit soort kinderlijk zeurderige op de man spelen. Je gunt een ander gewoon niet dat een ander geen behoefte heeft aan deze flauwe kul. Gaat er een lichtje branden?

Edited by Pjotr

Ik ken Marc en zijn set wel. De reactie van Pjotr hierboven is ever so slightly mega kots. Opper kots zelfs.

En nou gaat dat mannetje vast nog wat van mij vinden. lachen joh.

Ow internet bewaker, haal mijn reactie maar snel weg.

Mijn 'assumption' dat Pjotr veronderstelt dat er na gehaktificatie, na toepassen van TS (waarna mijn DAC ineens niet meer zo nodig was), na de komst van de tegels en nu dan de lamp, tòch niks veranderd is, lijkt me wel duidelijk uit bovenstaande reacties ("flauwe kul", "ken die set").

Pjotr was degene die mijn set in muggle-staat heeft gehoord nadat hij zichzelf had uitgenodigd, en was dus m.i. de meest voor de hand liggende persoon het bezoek nog eens over te doen.

Mogelijk leken mijn herhaalde uitnodigingen op drammen, maar evenzeer waren de steevaste weigeringen evenzovele teleurstellingen. Mijn veronderstelling, hoe fout ook, was toch dat iedereen graag zijn set verbeterd ziet.

Maar ja, als je dat zó doet als ik, dan deugt dat voor menigeen niet. En dat kan ik maar niet snappen.