Jump to content

ongecontroleerd laag

John
 Share

Recommended Posts

Deze week een luister en gezellig kletsen avond gehad met Sodejuu en een vriend ........en mooie tips gekregen voor mijn set. Het laag was in mijn oren niet verkeerd maar sodejuu heeft een cdtje bij zich en bij de eerste 10 tellen denk je ........is dit laag ????? bah bah bah het hoort aan als verschrikkelijk ongecontroleeerd laag.

Na een goeie tip van hem ( schuim van de stoffeerder in je baxreflex poorten ) is het laag opeens echt gecontroleerd en het midden enz komt ook veel straker naar buiten toe.

Een hele goeie tip en mijn set klinkt opeens veel beter en dat zonder kosten....... ik wilde het gewoon laten weten even hier dat sommige dingen ook weinig of geen geld hoeven te kosten voor je set een heel stuk op te waarderen ........sodejuu nogmaals bedankt en de koffie staat altijd klaar... ;)

als je de poorten dicht gaat doen verlies je ook een hoop ruimte, alles gaat ook kleiner klinken en minder vrij, het beste zal zijn als je dit makkelijk kan oplossen door bijv. de speakers verder van de muur te zetten.

niettemin is dit voor jou een mooie oplossing, maar persoonlijk houd ik er niet zo van. :)

in ieder geval plezier gewenst. :)

Bij 3 weg systemen werkt een schuimplugje vaak wel goed vind ik, maar bij een 2 systeem wordt ook vaak het laag/mid aangetast waardoor stemmen en instrumneten hun klankkleur een beetje verliezen. Bij 2 wegsystemen waar het laagmid toch al naar de warme kant neigt kan het wel een uitkomst zijn, maar bij "neutraal" {analytisch} klinkende luidsprekers {sets} kan het vaak net iets teveel van het goede zijn zo'n schuimplug.Ook kan het geluid dan naar mijn mening te compact en opgesloten gaan klinken, waardoor de levendigheid uit het middengebied weggenomen wordt.

Zoals met alles moet je weer een beetje geluk hebben dat deze tweak goed uitpakt. :)

Edwin

Ook bij mij werkt dat prima!

Ik heb 't in het verleden ook vaak geprobeerd bij diverse bas-reflex luidsprekers en hoewel in vrijwel alle gevallen 't laagprobleem dan wel opgelost was, ... 't ging vaak ten koste van 't middengebied.

Stemmen verloren hun body en klonken opeens iel en onnatuurlijk.

en toch.... ondank dat ik er weinig heil in zag heb ik 't ook bij m'n huidige Diapason's geprobeerd. (in dit geval met 2 zachte sponsjes :D )

Geheel in tegenstelling van wat ik verwachtte bleef 't midden in tact!

Stemmen bleven hun natuurlijke body behouden en klonken nog steeds heel natuurlijk.

Zonder de sponsjes (of bijv.schuim) dreunt de hele flat bijna op zijnfundamenten, en met de poorten gedempt, blijft er voldoende laag over en 't midden werd niet (noemenswaardig/hoorbaar) aangetast.

Kortom, in veel gevallen is 't een lapmiddeltje wat 't ene probleem vervangt door een andere, maar Kyra... je hebt gelijk, sommige speakers knappen er inderdaad van op!

Groeten,

Alco :)

... en dat was "kennelijk" nodig

Yep, dat was inderdaad echt nodig.

(Ome Henk, dat zou je nu toch moeten weten :P;) )

Mijn kamer geeft (helaas) elke speaker een vervelende bass-boost, waardoor 't erg lastig is om een speaker goed klinkend te krijgen bij mij. Speakers die van zichzelf weinig laag weergeven, geven bij mij niet zelden juist teveel.

Mijn speakers staan nu zo'n 55cm van de wand en door deze simpele en goedkope ingreep hebben de Diapason's nog steeds meer drive en body dan de oude Kan's, zonder dat dit ten koste ging van stemmen weergave. :)

Groeten,

Alco cool.gif

Als jij maar tevreden bent Alco

That's right, Ome Henk.

Ik heb trouwens nog 2 (zeer geoefende :) ) kennissen laten luisteren en die waren ook verrast dat 't midden niet werd aangetast door deze ingreep.

(wellicht komt 't doordat de sponsjes net niet helemaal volledig de poort afsluiten en/of misschien ook omdat de woofer rechtstreeks via de versterker wordt aangestuurd, who knows. ...and who cares!)

En dus geef ik de voorkeur aan gesloten systemen

Kan ik me voorstellen Andre, ik geef in principe ook de voorkeur aan een gesloten systeem, die klinken vaak strakker/sneller in 't laag, maarja... die vind je niet zoveel. De meeste modellen zijn basreflex.

(OF 't zijn dan weer van die lastige laagrendement luidsprekers)

Wie gaat er nu met sponsjes, sokken en tapijtresten in z'n "highend" baspoorten zitten friemelen

IK (en niet ik alleen) ik ken nog iemand met een high-end set met Diapason Adamantes, die ook pas gelukkig was met zijn speakers, nadat hij deze had voorzien van wat demping in de poort.

En wat maakt 't uit, niemand die 't ziet, 't kost geen drol, en als 't dan beter klinkt... audiofiele 'regels' zijn er om overtreden te worden :P:D;)

Mvg,

Alco

Geplaatst door JSA:

Beste Alco,

Je kunt beter de kamer van je akoestiek onder handen nemen dan het dichtstoppen van je BR pijpje. Of je nou een Wilson CUB hebt of een Jamo 165 :D

Haha, "de kamer van je akoestiek" :P

Wat is dat Jasper? :D

Greetinx

Andr

Je kunt beter de kamer van je akoestiek onder handen nemen dan het dichtstoppen van je BR pijpje

Een voorspelbaar antwoord, en ook wel verklaarbaar,maarja... wat moet ik nu nog veranderen aan de akoestiek van mijn kamer ?

De afmetingen, de rottige schouw (die nu echter minder roet in 't eten gooit dan bij de Linn Kan's!), daar kan ik nix aan veranderen. Ik heb dikke gordijnen, een groot vloerkleed, een grote stoffen bank...what more can I do :rolleyes:

(please, geen tips als eierdozen tegen de muur eek.gif;) )

Groeten,

Alco

Ik denk dat er ook voor luidsprekers gewoon geen keiharde regels zijn, die in 100% van de gevallen opgaan, waardoor ze optimaal klinken. Voor de meeste basreflex typen geld inderdaad; vrij laten die poort,maarja niet in alle gevallen.

Met stands netzo... De meeste monitor speakers klinken op hun best op een zware (liefst zand/loodgevulde) stand, maar mijn vorige speakers, de Linn Kan's en ook enkele modellen van Royd klinken veel beter op lichte z.n. 'open frame' stands.

Hetzelfde ook bij bijv: draaitafels, de een presteerd op z'n best op een zwaar rack, met bijvoorbeeld een marmerplaat eronder, bij een ander model (merk) helpt dat de hele boel om zeep, en klinkt 't weer beter op een zo licht mogelijke ondergrond. (zoals bij Rega/Linn)

Thanks voor de tip JSA, maaruhh... wat kost dat wel niet als zij alles berekenen en zulke tubetraps op maat gemaakt worden ?

(afgezien van 't feit dat 't natuurlijk geen porum is in een woonkamer)

en die roomlens dingen.... you're kidding me right :rolleyes:;) ....niet ? RoomLenses.jpg

Ik denk dat een sponsje van 1,39 euro dan een stuk voordeliger en ook een stuk minder opvallend is.

Sorry voor de reactie, maar dit gaat me echt iets te ver. Ik woon niet in een opnamestudio.

Met sponsjes :rolleyes:

Yep, met sponsjes :) De in MIJN (en Kyra's) geval goedkoopste upgrade ever.

Bij 3 weg systemen werkt een schuimplugje vaak wel goed vind ik, maar bij een 2 systeem wordt ook vaak het laag/mid aangetast waardoor stemmen en instrumneten hun klankkleur een beetje verliezen. schuimplug.

Mijn JM-lab 715 is een 2 en 1/2 weg systeem, ik heb heel uitvoerig geluisterd met en zonder de baspoorten af te sluiten, het midden en de diepte en ruimtelijkheid veranderd niet, wel komt alles beter naar voren nu. Misschien zal het op bepaalde systemen niet werken maar bij mij werkt het prima, misschien dat het ook te maken heeft met een 2 en 1/2 speaker ?

:) groetjes

Geplaatst door Ome Henk:

Mooi dat het voor jouw werkt...

Ja Ome Henk vond ik ook, als je kamer niet te wijzigen is en je speakers circa 1 mtr van de zijmuur afstaan en 50 cm van de achterwand ect ....... en je laag is nog niet goed zoals het hoort dan is dit een hele mooie goedkope oplossing om de sound beter te krijgen. De rest (midden en diepte ) is ook heel mooi in tact gebleven .

Misschien zijn mijn speakers wat groot voor mijn kamer maar ze staan er nu eenmaal en andere kopen is ook niet direct een oplossing voor mij nu. Misschien zou een compact speaker beter zijn in mijn kamer maar die heb ik (nog) niet ..........

groetjes Kyra :)

als je kamer niet te wijzigen is en je speakers circa 1 mtr van de zijmuur afstaan en 50 cm van de achterwand ect ....... en je laag is nog niet goed zoals het hoort dan is dit een hele mooie goedkope oplossing om de sound beter te krijgen. De rest (midden en diepte ) is ook heel mooi in tact gebleven.

My thoughts exactly! :)

Het valt mij ook op dat gesloten systemen weinig worden gemaakt. Zelfs bij veel dure speakers worden vaak baspoorten toegepast. Toch vreemd want mijn speakers waren maar 250 euro (afgeprijst van ruim 400 euro) en toch zijn ze gesloten. En laag gaan ze toch ook wel (-3 dB @ 30Hz) en een laag rendement hebben ze niet echt (92dB)...

Misschien vinden veel mensen een BR poort "koeler" en een gesloten box er saai uitzien.

-3 dB bij 30 Hz voor een gesloten systeem is erg goed. Enige twijfel over de folderspecs is dan wel op zijn plaats. Zal iig met "room gain" zijn.

Geplaatst door Duck-Twacy:

Misschien vinden veel mensen een BR poort "koeler" en een gesloten box er saai uitzien.

-3 dB bij 30 Hz voor een gesloten systeem is erg goed. Enige twijfel over de folderspecs is dan wel op zijn plaats. Zal iig met "room gain" zijn.

Ik weet niet precies hoe een 30Hz toon klinkt (als ik die uberhaupt nog hoor), maar ik weet wel dat m'n speakers behoorlijk laag gaan. Of een kamer dan wat moet meewerken weet ik niet. Heb een kleine kamer, dus misschien dat het daar wat overtrokken klinkt...

Dan moet je een toongenerator programmaatje downloaden van het inet en door een goede koptelefoon luisteren op je PC. Je hebt dan natuurlijk niet het gevoel in je buik.

Kan ook op een PC sub. Ik moet mijn Altec Lansing PC sub vrij hard zetten om nog iets onder de 30 Hz te kunnen horen :)

bv http://www.marchandelec.com/fg.htm

Kijk wel uit met niet sinusvormige golven, kunnen je tweeters opblazen.

Edit. overigens dat programmaatje knoeit een beetje met de instellingen van mijn sound blaster. Na afloop moest ik met de mixer directsound opnieuw instellen. kennelijk reset het programma na afloop niet naar de oorspronkelijke instelling.