Jump to content

Nieuwe meterkast

carl
 Share

Recommended Posts

1 minute ago, carl said:

Het verhaal van de bushalte geeft het probleem wel goed aan: iedereen heeft zo wel zijn idealen, maar ook het eigen belang telt. Van die slimme meter weet ik het niet. Mijn giro rekening  is waarschijnlijk wel te hacken, maar moeten we daarom terug naar betaalkaarten?  

Van de slimme meter heeft voornamelijk de netbeheerder profijt.  Jij en wij niet.  

Daar hebben we het al over gehad Jack: het voordeel van het waterbedrijf is een voordeel van de gebruiker omdat het een overheidsbedrijf is ^_^

1 hour ago, carl said:

Daar hebben we het al over gehad Jack: het voordeel van het waterbedrijf is een voordeel van de gebruiker omdat het een overheidsbedrijf is ^_^

Bij stroom blijkt dat niet zo te zijn.  Daar is al best veel over geschreven.

Maar goed, als jij denkt dat het slimmer is, om een slimme meter te nemen, dan neem je die, toch lekker 😜

Bij stroom klopt dat inderdaad Jack. aansluiting Gas en elektra heb ik laten vernieuwen bij verbouwing. Laatst nog een nieuwe meterkast laten aanleggen. Oogt nu niet meer voor de oorlogs.

3 hours ago, carl said:

Bij stroom klopt dat inderdaad Jack. aansluiting Gas en elektra heb ik laten vernieuwen bij verbouwing. Laatst nog een nieuwe meterkast laten aanleggen. Oogt nu niet meer voor de oorlogs.

De "kosten" voor de slimme meter betaal je straks zelf Carl, let maar op.  Op je energie rekening onder: "Netbeheer kosten"   FF wat anders vandaag een pagina groot stuk in het NHD dat een brief schrijven naar een politieke partij voorbaat kansloos is.  Je moet op zijn minst lobbyen en ook dat schijnt nog een hele kunst te zijn.  

4 hours ago, Tubejack said:

De "kosten" voor de slimme meter betaal je straks zelf Carl, let maar op.  Op je energie rekening onder: "Netbeheer kosten"   FF wat anders vandaag een pagina groot stuk in het NHD dat een brief schrijven naar een politieke partij voorbaat kansloos is.  Je moet op zijn minst lobbyen en ook dat schijnt nog een hele kunst te zijn.  

Tja je kunt je natuurlijk ook afvragen hoeveel kosten er nu bespaart worden door dat er nu geen meteropnemer meer langs hoeft te komen. 

Die kosten waren eerst ook voor de netbeheerder en vervallen nu. 

Wel jammer dat niet iedereen hier aan mee wil werken. 

Nu komen deze extra kosten ook op de rekening van de mensen die wel voor de slime meter gekozen hebben. 

1 hour ago, kappa7 said:

Nu komen deze extra kosten ook op de rekening van de mensen die wel voor de slime meter gekozen hebben. 

Extra kosten? Welke? De kosten om hooguit 1x per jaar af iemand langs te sturen om de meterstanden op te nemen waren er altijd al en dat betaal je gewoon zelf. ;) Ik zou het fair vinden, als mensen die wel gekozen hebben voor een slimme meter daarvoor korting krijgen!. Maar dat zal vast niet. De kosten van de nieuwe meters zijn gigantisch miljoenen.... Daarin mogen mensen die niet om een slimme meter gevraagd hebben ook in meebetalen :( 

Overgens las ik vandaag en gisteren in de krant dat de opbrengst van zonne-energie inmiddels dusdanig is dat het de piek opvangt van alle airco's in Nederland als het warm weer is. Scheelt +/- 2 centrales qua capaciteit en het mooie is, het gaat automatisch, daar is m.i. weinig "slims" voor nodig. 

Edited by Tubejack

12 hours ago, Tubejack said:

Extra kosten? Welke? De kosten om hooguit 1x per jaar af iemand langs te sturen om de meterstanden op te nemen waren er altijd al en dat betaal je gewoon zelf. ;) Ik zou het fair vinden, als mensen die wel gekozen hebben voor een slimme meter daarvoor korting krijgen!. Maar dat zal vast niet. De kosten van de nieuwe meters zijn gigantisch miljoenen.... Daarin mogen mensen die niet om een slimme meter gevraagd hebben ook in meebetalen :( 

De kosten om iemand langs te sturen  zijn extra want die zouden komen te vervalen bij de overstap naar de slimme meter.

De kosten die het plaatsen en leveren van de nieuwe meter zouden hier mee gedekt zijn dus korting krijgen zal er waarschijnlijk niet in zitten.

Ik zou het wel terecht vinden als mensen die weigeren over te stappen zij deze extra kosten mogen gaan betalen.

Deze kosten afwimpelen over mensen die wel een nieuwe meter willen vind ik dan weer niet netjes te noemen.

Edited by kappa7

Uiteindelijk betaalt de consument alles zelf linksom of rechtsom. Al die pratende apparaten is misschien meegaan met de tijd,  maar dat is natuurlijk geen argument. In ieder geval is dat jaarlijkse meting verhaal interessant ik doe dat altijd online de standen doorgeven. Maar er komt echt iemand bij jullie langs, George en Jack? Zo lang geleden dat ik iemand gezien heb.

6 hours ago, Ivan10 said:

Uiteindelijk betaalt de consument alles zelf linksom of rechtsom. Al die pratende apparaten is misschien meegaan met de tijd,  maar dat is natuurlijk geen argument. In ieder geval is dat jaarlijkse meting verhaal interessant ik doe dat altijd online de standen doorgeven. Maar er komt echt iemand bij jullie langs, George en Jack? Zo lang geleden dat ik iemand gezien heb.

Dit zijn de momenten waarop de meterstanden zijn opgenomen. Vastgesteld = netbeheerder, tussentijds = zelf.
Vanaf 2013 komen ze nog maar 1x per jaar, dus op die kosten is al bezuinigd.  
Verder worden alle kosten die de netbeheerder maakt, m.i. gewoon over alle gebruikers verrekend.
Het zijn m.i. juist de mensen met een oude meter, die voor de extra kosten van de slimme meters "opdraaien" 

2-6-2017
Vastgestelde meterstand.
31-1-2017
Tussentijdse meterstand
12-6-2016
Vastgestelde meterstand.
3-6-2015
Vastgestelde meterstand.
11-2-2015
Tussentijdse meterstand
4-6-2014
Vastgestelde meterstand.
3-6-2013
Vastgestelde meterstand.
13-6-2012
Vastgestelde meterstand.
18-5-2012
Tussentijdse meterstand
1-4-2012
Tussentijdse meterstand
2-1-2012
Tussentijdse meterstand
10-12-2011
Vastgestelde meterstand.
30-5-2011
Vastgestelde meterstand.
16-12-2010
Tussentijdse meterstand
8-6-2010
Vastgestelde meterstand.

Edited by Tubejack

Onze welvaart wordt natuurlijk deels bepaald doordat met slimme technieken werk gedaan wordt zodat de mensen effectiever ingezet kunnen worden. Dit zal vooraf gecalculeerd worden.

Het voordeel van al die nieuwe meters in huis is in ieder geval dat de nieuwe allemaal onhoorbaar zijn. Zo'n oude gasmeter hoor je echt wel lopen.

Edited by carl

8 hours ago, Duck-Twacy said:

Er komt alleen iemand langs als je verhuist

Zal kloppen. Hier komt nooit een meteropnemer langs, er komt een briefje in de bus met het verzoek de meterstanden door te geven via internet. Dus de kosten van het briefje vervallen...

3 hours ago, Tubejack said:
Verder worden alle kosten die de netbeheerder maakt, m.i. gewoon over alle gebruikers verrekend.
Het zijn m.i. juist de mensen met een oude meter, die voor de extra kosten van de slimme meters "opdraaien" 

Nee Jack nu probeer je het om te draaien. 

De bezuiniging (voor de netbeheerder) was juist de oude meters + opnemers er uit en nieuwe meters zonder opnemers er in. Hier mee kan ook gelijk een groot deel van de mensen er uit die al deze standen moeten invoeren en verwerken. 

Dat kan nu geheel automatisch worden uitgelezen en verwerkt op je afrekening. 

Verder was het vervangen van de meters ook noodzaak om de verschillen tussen ingekocht gas en aan de gebruiker geleverd gas op te heffen. 

Natuurlijk is het verschil in temperatuur van het gas daar voor een deel verantwoordelijk voor maar ook de afwijkingen van de meters spelen daar in mee. 

Met de nieuwe meters hoopt men het werkelijke verbruik wat beter te kunnen door rekenen aan de verbruiker. 

Verder komt er hier alleen nog iemand voor het opnemen van de watermeter langs en heb ik hier tot volle tevredenheid al wat jaren een nieuwe slimme meter. 

Het geen ik erg prettig vind nu ik geen standen zelf meer hoef door te geven en kan geen last meer heb van de opnemers die me daar nu niet meer mee lastig komen vallen. 

Ik vermoed als je ineens drastisch minder opgeeft Marc ze ook bij jou komen controleren ^_^  En al die digitale toepassingen zullen alleen maar meer worden. In principe is natuurlijk alles te hacken, maar ik weet zeker dat ook geïnvesteerd wordt in beveiliging. En vergeet niet: voor welk systeem je ook kiest, kwaadwillenden zullen er altijd blijven.

4 minutes ago, carl said:

Ik vermoed als je ineens drastisch minder opgeeft Marc ze ook bij jou komen controleren ^_^  En al die digitale toepassingen zullen alleen maar meer worden. In principe is natuurlijk alles te hacken, maar ik weet zeker dat ook geïnvesteerd wordt in beveiliging. En vergeet niet: voor welk systeem je ook kiest, kwaadwillenden zullen er altijd blijven.

O ja, het is nog even afwachten wat dat betreft, maar het verbruik van gas, "licht" en water moet hier sinds september vorig jaar zijn afgenomen. En opnemen gaat hier nog steeds met het handje. Ben ook niet zo bang voor al die slimmigheid, maar hoor het graag als het bij deze of gene geleid heeft tot een afname van geluidskwaliteit.

14 minutes ago, kappa7 said:

Nee Jack nu probeer je het om te draaien. 

Je kunt het toch ook "andersom zien"?  Mij wordt helemaal niets gevraagd. Mijn huidige draaistroom meter is goedgekeurd en gaat nog wel even mee. Vanuit Europa moeten we aan de "slimme meters". De netbeheerder voert alleen maar uit.  Maar die moet zijn kosten ook ergens kwijt.  Zo simpel zie ik het. 

Ik heb het nog steeds en alleen over elektra meters.  Gas en water probeer ik buiten de discussie te houden om de "discussie" helder te houden.

Edited by Tubejack

Al vanaf 2010 hou ik me af en toe bezig met het fenomeen "slimme meter".  Als techneut, kan ik zelfs enig sympathie voor het idee opbrengen.  Alleen de manier waarop het uitgerold is en de manier waar mensen voor gelicht worden, vind ik heel erg slecht.  Vanuit de 2e kamer zien ze dat nu gelukkig ook. Google maar eens op "2e kamer vragen slimme meter"  

Eigelijk  jammer, want als het plan beter uitgewerkt was, had iedereen er profijt van kunnen hebben. Zowel de consument, de netbeheerder, de energie leverancier en uiteindelijk ook het milieu .  Maar als ze er in de 2e kamer al niet uitkomen, dan heb ik weinig illusies verder wat dit punt betreft.

Verder ben ik nu wel klaar met dit onderwerp, veel van de kennis en stukken die ik de afgelopen jaren heb verzameld, heb ik gepubliceerd en zijn makkelijk te vinden.  Meer kan ik er niet aan doen.  Of mensen nu wel of niet zo' n meter willen moeten ze zelf weten, maar laat mij ook de vrijheid om zelf te kiezen.  

Next!

Edited by Tubejack

1 hour ago, Tubejack said:

Je kunt het toch ook "andersom zien"?  Mij wordt helemaal niets gevraagd. Mijn huidige draaistroom meter is goedgekeurd en gaat nog wel even mee. Vanuit Europa moeten we aan de "slimme meters". De netbeheerder voert alleen maar uit.  Maar die moet zijn kosten ook ergens kwijt.  Zo simpel zie ik het. 

Ik heb het nog steeds en alleen over elektra meters.  Gas en water probeer ik buiten de discussie te houden om de "discussie" helder te houden.

De netbeheerders en energiemaatschappijen hebben juist een enorme lobby opgezet bij de 2e kamer om deze slimme meters er door te krijgen. 

Onder het mom van milieu is ze dat gelukt. 

De achterliggende reden is gewoon een ordinaire bezuiniging. 

Waarom zouden die slimme meters goed zijn voor het milieu? Ik ga er echt mijn buizenversterker niet door vervangen. Wel een wasdroger met warmtepomp en nieuwe zuinige ijskast. Ik ga er eerlijk gezegd van uit dat we over 15 jaar te veel aan energie hebben

Edited by carl

Ik lees toch ook wel Jack, dat de overheid  en het bedrijfsleven in overleg met consumenten zijn best heeft gedaan en waarschijnlijk nog steeds doet om bezwaren zoveel mogelijk te ondervangen.  Verder zit ik niet echt op adviezen te wachten hoor. 

5 hours ago, carl said:

Sinds ik weer (prinsheerlijk) alleen wonen is mn stroom verbruik gehalveerd en mn gas verbruik gekwarteerd. Enige reden dat mn stroom verbruik ook niet gekwarteerd is, is dat ik veel meer thuis werk dan vroeger en mn monitor vreet stroom (100 watt ofzo).

Ik heb geen controleur gezien.