Pjotr Posted 13 juli 2017 Report Share Posted 13 juli 2017 (edited) Ach het wezenlijke onderliggende probleem kun je niets aan doen Sander: Het recht van de sterkste. De grootste graaiers bemachtigen nu eenmaal het meeste van de totaal beschikbare koek aan resources. Deze groep is meestal niet bereid tot overleg en planning. Waarom zouden ze. ZIJ hebben het al voor elkaar en meestal over de rug van anderen. Eigen schuld van die anderen, moeten ze maar beter opletten. En overleg is wel wat je nodig hebt als je niet wilt dat er steeds minder resources overblijven voor steeds minder mensen in de toekomst. Mondiaal zie je het tegenovergestelde gebeuren van overleg met als risico een gewelddadige uitdunning van de wereldbevolking. Edited 13 juli 2017 by Pjotr Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Posted 13 juli 2017 Report Share Posted 13 juli 2017 (edited) Ook de reden dat zoiets simpels als een basisinkomen maar niet van de grond komt: er zijn teveel mensen met belangen bang dat ze de controle dan verliezen. Terwijl het zo klaar is als een klontje dat we dit systeem van "werk" en "inkomen" niet langer vol kunnen houden. En dat geldt uiteraard niet alleen voor Nederland. Evenals al die vluchtelingen.....die mensen gewoon dáár helpen, en geen oorlog voeren door grootmachten in andere landen of gebieden. Maar zolang dit systeem nog zo werkt (lees: de mensheid als geheel nog niet volwassen is) is daar weinig aan te doen en komen "ze" dus de welvaart lekker zelf hier halen, met als resultaat dat iedereen de verliezer is, behalve de lui achter de schermen. Econoom Jan Tinbergen had dat overigens al door in de jaren '60.....maar niemand luisterde. Of dachten we dat de wapens vanuit grootste wapenverkoop ooit door de US aan Saudi-Arabië, alleen maar zijn bedoeld om een eventuele opstand door woestijnnstammen te onderdrukken? Denk na....dat gaat allemaal richting IS en andere onruststokers, zodat Amerikaanse jongens en meisjes aan flarden worden geschoten met hun eigen wapens. Als de economie maar draait....... Cynisch hè? Ja, dat is dan ook het juiste woord. En niemand hoor je erover, want we worden allemaal bang gemaakt met aanslagen en schurkenstaten om onze aandacht af te leiden (Rusland heeft het gedaan en Noord-Korea vormt een vreselijke bedreiging, nu het een beetje stil is geworden rond Iran). Panem et circenses........ Maar goed, dit is allemaal wel erg ver verwijderd van nieuwe meterkasten. Sorry. Edited 13 juli 2017 by Guest Link to comment Share on other sites More sharing options...
Seed7 Posted 13 juli 2017 Report Share Posted 13 juli 2017 (edited) 3 hours ago, carl said: Een goede bijdrage Sander, de overbevolking is het eerste probleem wat we moeten oplossen. Afrika heeft bijvoorbeeld veel te veel bevolkingsgroei en daar gaat veel ellende van komen. Op de lagere school leerde ik dat NL met 12 miljoen mensen vol was en we zitten nu op 17 en het is onhoudbaar hier veel meer mensen na toe te halen. In Polen hebben ze bijvoorbeeld ruimte genoeg. Breng werk daar naar toe in plaats van mensen hier naar toe. De economische groei gaat voor een groot deel naar die bevolkingsgroei en dat realiseren mensen zich niet altijd niet. Verhoging van de levenstandaard kan op verschillende manieren kan: door meer oudere zorg e.d. of door meer auto's per gezin. Door meer oudere zorg vervuil je bijvoorbeeld niet. Met recyclen zijn we ook langer bezig, denk bijvoorbeeld aan gericht slopen van gebouwen en zelfs ontginnen van stortplaatsen. Daar waren we op mijn werk mee bezig. Het levert bouwgrond op en waardevolle materialen die we nu niet meer zouden storten. De overheid zou dat soort initiatieven wat kunnen belonen door er geen belasting op te heffen. Sorry Carl, maar dit is bijna arrogant. Afrika heeft te veel bevolkingsgroei. Hoezo? Wie ben jij, witte welgestelde man om dat te zeggen (je snapt dat dit niet persoonlijk is)? Er is geen probleem met de Afrikaanse bevolkingsgroei zolang wij niet alles opvreten wat er is. Nederland heeft vluchtelingen nodig, zonder hen zou onze bevolking krimpen. Zij zorgen er voor dat onze welstand op niveau blijft. Zij pikken niet ons werk in, zij hebben het grootste aandeel in nieuw gestarte bedrijven in nederland. Zoek maar op, alle data zijn beschikbaar bij onze statistiek club. Werk weg brengen? Waarom? We hebben hier bijna geen werk in de zin van iets produceren. Je moet voor de grap eens een productiviteitspyramide van nederland tekenen, bij niemand draagt direkt aan de economie bij door daadwerkelijk iets te maken. De pyramide staat op zijn kop en wordt maar door een heel klein puntje gedragen. De kenniseconomie faalt volledig. Wederom, de data zijn beschikbaar bij het centraal bureau voor de statistiek. Recyclen is waanzin. Het betekend dat je nog een keer energie ergens in stopt. Je moet ontwerpen op levensduur en directe herbruikbaarheid in een andere toepassing, je moet ontwerpen op productie zonder uit- en afval. Ja, daar komt die, vroeger kon ik met mijn vleesschaaltjes naar de slager en die sneed er netjes de plakjes ham in. Nog niet optimaal omdat het afwassen ook geen positieve bijdrage levert. @KT88 er is een regeringsvorm die werkt, het probleem is dat niemand het wil en er de juiste persoon voor vinden, "verlichte dictatuur". Het onvoorwaardelijke basisinkomen is het beste wat ons kan overkomen. Het grappige/trieste is dat er veel angst bestaat voor de nieuwe robotisering. Ik ben er niet bang voor als de opbrengst er van een verdeeld zou worden onder ons allen. Feitelijk hoeft niemand meer als 30 uur per week te werken, al heel lang niet meer, maar we rekken alles op tot bijna 70. Zotten zijn het en blijven het zolang arbeid als een deugd en een hoog goed wordt gezien. Edited 13 juli 2017 by Seed7 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Seed7 Posted 13 juli 2017 Report Share Posted 13 juli 2017 8 minutes ago, vintagemod said: Als het zo door gaat met de met het inhalen van buitenlanders gaan we zelf naar de klote,straks is dat niet te betalen,en ze verpesten onze cultuur en democratie, Nederland is voor de puur Nederlanders,ga je daar van afwijken krijg je alleen maar rotzooi dat zie je nu al met het geval sinterklaas,en als het zo door gaat verwacht ik binnen dertig jaar hier in Nederland oorlog ,hoe het nou in Syrië gaat . Kijk maar naar Brussel dat is de beginfase. *PLONK* Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 13 juli 2017 Report Share Posted 13 juli 2017 17 minutes ago, vintagemod said: Als het zo door gaat met de met het inhalen van buitenlanders gaan we zelf naar de klote,straks is dat niet te betalen,en ze verpesten onze cultuur en democratie, Nederland is voor de puur Nederlanders,ga je daar van afwijken krijg je alleen maar rotzooi dat zie je nu al met het geval sinterklaas,en als het zo door gaat verwacht ik binnen dertig jaar hier in Nederland oorlog ,hoe het nou in Syrië gaat . Kijk maar naar Brussel dat is de beginfase. mvg wol Ah, zit het zo in elkaar Nooit geweten. Als men dat nou eens een paar millennia geleden bedacht had dan hadden we hier helemaal geen buitenlanders en was het meeste nog gewoon zeewater. Nou ja tot zekere hoogte. Waar jij woont was waarschijnlijk nog wel een droog randje Germania en Tilburg een havenstad. Je bent gewoon een paar millennia te laat geboren Wollie Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 13 juli 2017 Report Share Posted 13 juli 2017 Precies Wol. We hadden destijds al die Spanjolen en Fransozen gelijk terug moeten sturen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
carl Posted 13 juli 2017 Author Report Share Posted 13 juli 2017 (edited) De situatie van toen was natuurlijk heel anders dan van nu Peter.Het is toch geen oplossing om mensen met kinderen hutje mutje op elkaar te stapelen. Sterker nog we denken al over varkensflats in dit land. De bevolking moet gewoon terug naar reeele aantallen en milieuverontreiniging is dan ook behapbaar. Gezien de komende robotisering hoeven we ons personeelsbestand ook echt niet allemaal te vervangen. En het overplaatsen van werk naar gebieden waar ze het goed kunnen gebruiken, daar is toch niets mis mee. Ik denk dat een Pool liever thuis werk heeft dan hier. Een van de mensen die achter het basisinkomen zat was een collega van me. Ik volg dat onderwerp dus met interesse. Zijn verhaal was dat door de afschaffing van de bureaucratie dat inkomen zich terugbetaalde. Er zijn studies naar gedaan en dat schijnt toch niet zo simpel te zitten. Ze dachten trouwens in eerste instantie aan een basisinkomen dat minimaal was dus onder bijstandsniveau. De rest moest je er maar zelf bijverdienen. En Seed ik ben het echt niet met je eens voor wat betreft de bevolkingsgroei in Afrika. Als bijvoorbeeld Egypte sinds de tweede WO de bevolking een beetje in toom had gehouden waren ze er zeer welvarend geweest in plaats van de armoe nu. En waar denk je dat dat extremisme vandaan komt. Een veel te jonge bevolking zonder perspectief. En wij hoeven dat niet op te lossen en daar zeker niet de dupe van te worden. Edited 13 juli 2017 by carl Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 13 juli 2017 Report Share Posted 13 juli 2017 Klopt Carl. Ik heb bedragen van €500 voorbij zien komen voor dat basisinkomen. Niet bekend is of dat bruto of netto is. Ik meen ergens gelezen te hebben dat de hoogte van de bijstand 70% van de norm van het bestaansminimum is en op iets van €800/maand netto uitkomt. Dat is dus al veel te weinig om van te kunnen leven maar ook net niet weinig genoeg om dood te gaan. En daar mag je dus niet voor bijklussen. Mag wel, maar wat je daarmee aan inkomsten krijgt moet je dan wel weer inleveren. Heb het eens even opgezocht: https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/bijstand/vraag-en-antwoord/wat-zijn-mijn-rechten-en-plichten-in-de-bijstand Lijkt mij nou niet iets om voor je plezier te doen Maar die €500 basisinkomen en bijverdienen betekent dan ook geen oplossing. Dat vergt evengoed dat er überhaupt voldoende werk beschikbaar moet zijn. Link to comment Share on other sites More sharing options...
carl Posted 13 juli 2017 Author Report Share Posted 13 juli 2017 Ik zie net dat die ex collega van mij voorzitter is van de club die het basisinkomen wil bereiken. Erg positieve vent en ook wel realistisch. Het is natuurlijk maar hoe je het regelt dat basisinkomen. Morgen weet ik er meer van. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Posted 14 juli 2017 Report Share Posted 14 juli 2017 Gelukkig wordt er meer en meer over nagedacht, en zijn er zelfs initiatieven (Scandinavië en Finland) om een proef op grotere schaal uit te voeren met het basisinkomen. Anyway: om eens tegen wat scheentjes te schoppen, de bestaande kaders eens wat op te rekken en een beter begrip te krijgen is het mischien wel eens aardig om met een heel andere invalshoek te beginnen. Wat is geld? We hebben allemaal geleerd dat geld een ruilmiddel is, een betaalmiddel. Dat is deels waar, we kopen brood en sla, benzine en een huis en daar werken we dan weer voor. Maar er is een ander deel, wat we doorgaans niet zien. Of niet bij nadenken. Stel jezelf nu eens de volgende vraag: bestaat geld eigenlijk wel? Bizar hè? Natuurlijk, zul je zeggen. Maar dan bedoel ik niet de paar tientjes die jij en ik in onze zakken hebben, of de paar honderd die we uit de flappentap trekken. Nee: ik bedoel het iets grotere en het echt grote geld. Je koopt een huis, of een nieuwe auto. Heb je dat geld ooit in je handen gehad? Heeft de bank dat geld wel in kas? Is dat geld fysiek overgedragen van jou, of de bank, naar de makelaar of de autodealer? Dat weet je niet, hè? Nee hè? Want dat is allemaal via internet gegaan, via computers. En zo gaat het ook met het echt grote geld, de speculanten op de beurs en het circuit wat daar weer achter zit, wat wij nooit te zien krijgen. Denk dan aan Luxemburg, Granada, Caymaneilanden, dat soort dingen. Sinds de banken (en de landen) de goudstandaard hebben losgelaten, wordt het geld niet langer gedekt door een voorraad goud (wat op zichzelf ook weer een fictieve waarde heeft) dus men kan geld uitlenen wat niet eens bestaat. Watte? Geld bestaat niet, zeg ik. Het is niets anders dan getalletjes op een beeldscherm, of een printout, en die getalletjes worden opgeteld, afgetrokken, heen en weer geschoven tussen rekeningnummers. Een bezigheid waar we in Nederland erg goed in zijn trouwens, we schuiven cijfertjes heen en weer voor de hele wereld en daar "verdienen" we met zijn allen aan. We maken niks, we verdienen geen geld met dingen te maken en te verkopen, we maken geld uit lucht door fictief getalletjes in te tikken en heen en weer te schuiven (en daar rente voor te vangen danwel betalen). DAT besef, DIT inzicht, is essentiëel. Dit is hoe het in de wereld werkt. Die relatieve habbekrats aan bankbiljetten en munten die in omloop zijn, telt niet echt mee in het echt grote plaatje. Bovendien is men hard bezig om het contante geld geheel af te schaffen, in oa. Scandinavië is men daar al redelijk ver mee. Gaat hier ook gebeuren. Wat is het ware gezicht van geld? Of moeten we zeggen: wat is het ándere gezicht van geld, want het is een januskop. Dat andere gezicht is macht. Geld is macht, vandaar dat (écht) rijken steeds meer willen. Niet vanwege het geld an sich (want met zeg 50 miljoen op zak kun je prima leven) maar vanwege de macht en status die dat geeft, of kan geven. Geld is een instrument. Je kunt er mensen mee kopen, of trouw, of een ideologie, een heel volk, wat je maar wilt. Geld schept ook een kunstmatige verdeling tussen hen die het wel hebben, en hen die het niet hebben. Beter gezegd: een kloof tussen zij die echt onafhankelijk zijn, en zij die te allen tijde afhankelijk zijn (van een baas, of van een partij, of van om het even welke club je maar kunt bedenken). In het klein merk je dit al bij heel gewone mensen: mensen die nooit echte armoede hebben gekend, die een beschermd leven hebben gehad, die kunnen zich niet voorstellen hoe het is om niet te weten wat je de volgende dag zult eten. En begrijpen dan ook niet de daarbij behorende sentimenten, angsten en al dan niet reële bereigingen. Kijken er wel vaak op neer. Kunstmatige kloof, want elk mens is gelijkwaardig, alleen de één heeft wat meer geld dan de ander, een mooier huis, een mooiere auto. Met welk recht eigenlijk? Eerlijk is eerlijk, ik ben daar ook pas achtergekomen en over gaan nadenken toen ik chronisch ziek werd en langs de kant kwam te staan. Behalve dat ik van het ene moment op het andere niet meer KON werken, had ik ook geen inkomen meer (want ZZP-er). Dan kijk je toch echt wel even anders tegen de bestaande verhoudingen aan, hoor. En als er geen mensen in mijn directe omgeving waren gewest die me hiermee hadden geholpen, dan was ik heel simpel geeindigd onder de brug of nog erger. Een paar jaar langs de kant staan doet nog wel méér met je; je hebt de tijd om na te denken. Om informatie te vergaren, uit verscheidene bronnen. En dan ga je toch anders denken over hoe deze wereld in elkaar zit. En je zult mij echt niet horen zeggen dat het allemaal vooropgezet is, met een plan ofzo. Integendeel. Ik zie de mensheid eigenlijk als een grote bus, waar niemand achter het stuur zit, en waar af en toe iemand op de rem trapt, en een ander even later weer op het gaspedaal. En nog even over dat basisinkomen: zorg dat mensen de verschrikking van niet te weten hoe de maand te overleven, niet (meer) hoeven meemaken. Maak dat bedrag gewoon zo groot dat de basisbehoeften gedekt zijn. Huur, gas, licht, eten, drinken. Wie méér wil, kan erbij gaan werken. Maar stop met mensen zonder werk te beschouwen als criminelen, die te bedonderd zijn om te werken. Die zullen er ongetwijfeld zijn, maar hoe erg is dat eigenlijk? We weten nu immers dat geld, groot geld, niet bestaat. Dus is het ook een klein kunstje om die cijfertjes, die nu elke maand door allerhande instanties op een beeldscherm heen en wer worden geschoven naar de mensen met een WAO, AOW, bijstand of noem maar op, gewoon wat aan te passen zodat ze niet in de ellende komen te zitten. Want éénmaal in de schulden, is het verdomde moeilijkk om er weer uit te komen, door boetes, inhalige incassobureaus, intimidatie enzovoorts. En zo worden er, ongeweten, veel levens vernield. Ik heb het aan den lijve ondervonden en zie het ook in mijn omgeving. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Seed7 Posted 14 juli 2017 Report Share Posted 14 juli 2017 (edited) 8 hours ago, carl said: En Seed ik ben het echt niet met je eens voor wat betreft de bevolkingsgroei in Afrika. Als bijvoorbeeld Egypte sinds de tweede WO de bevolking een beetje in toom had gehouden waren ze er zeer welvarend geweest in plaats van de armoe nu. En waar denk je dat dat extremisme vandaan komt. Een veel te jonge bevolking zonder perspectief. En wij hoeven dat niet op te lossen en daar zeker niet de dupe van te worden. Alle problemen in noordafrika en het middenoosten zijn door het westen veroorzaakt, de problemen met turkije ook. Ga je geschiedenislessen overdoen! De basis ligt bij de angst en onbegrip over het ottomaanse rijk en het uiteenvallen daarvan. De angst was dat ze zich bij de russen zouden aansluiten, terwijl het ottomaanse rijk juist steun zocht bij wat we nu het westen noemen. Die boot is altijd afgehouden, uit angst voor rusland. Uiteindelijk werden ze in de handen van duitsland gedreven. Nadat dat verslagen was hebben we een enorm stuk van de wereld met een lineaal verdeeld, zonder rekening te houden met stammen, koninkrijken etc. die eeuwen ouder waren als het 'perfide albion'. Na WOII is dat nog eens dunnetjes overgedaan in het middenoosten. Recent zocht turkije nog aansluiting bij de EU en weer kwam de afwijzing, weer werden de nazaten van het grote ottomaanse rijk gedenigreerd. Zie het resultaat. Neen wij hoeven het niet op te lossen............ hoewel op dit moment het beste dat we kunnen doe gewoon weglopen is. weg daar, we hebben er niets te zoeken, das de beste oplossing. @KT88 Ja. Ik ondervind het aan den lijve. Slechte jaren denk ik dan maar. Er is geen vooropgezet plan, neen. Wat er wel is zijn trends, ideeen die niet hardop worden uitgesproken en door de kaderleden worden geinterpreteerd en uitgevoerd. UWV, werkelooos, begin voor je zelf, wordt ZZPer etc. Dat is het enige waarbij ze mij en mijn collega's konden, wilden mochten helpen. Jij uit de WW, gaat het mis kun je in je iegen sop gaar koken, maar de cijfers zijn mooi. Geen werkelozen. Iedereen doet waar hij of zij op wordt afgerekend. De NS slaat stations over en laat passagiers staan omdat zij afgerekend worden op de aankomsttijd op het eindstation in plaats van klantetevredenheid. Edited 14 juli 2017 by Seed7 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hans van Liempd Posted 14 juli 2017 Report Share Posted 14 juli 2017 De economie is dus een grote luchtballon ...!! Maar wie zijn wij, om Nederland op te eisen? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tubejack Posted 14 juli 2017 Report Share Posted 14 juli 2017 (edited) Wat ik leuk vind is de "deel en weggeef economie" die links en rechts via sociaal media ontstaan. Zo hebben wij onlangs een complete kinderkamer heel erg leuk ingericht voor nog geen €200 voornamelijk voor goede verf (€150) en een hand gemaakte commode met bij behorende kast en plankjes etc (€50) De rest hebben we gekregen. Bedje, kleertjes, speeltjes, kinderstoel box tot hobbelpaard en schitterend mooie kinderwagen (als nieuw) aan toe. We geven het ook zo weer weg, als de kleine daar te groot voor is. Kleren idem dito. Mijn kast puilt uit met (merk)kleding voor niks. Ik heb nog nóóit zo veel lange broeken gehad sinds ik ze niet meer koop. Maar we geven het weer net zo hard weg. We zijn het verzamelpunt van familie, vrienden en kennissen. Mooie kleding en andere spullen liggen hier af en toe in de hal met briefjes met namen van mensen die het komen halen. Omgekeerd werkt ook prima, het is af en toe, net geen voedselbank. Wat je geeft, krijg je. Als eenmaal de vaste lasten zijn betaald heb je niet zoveel geld nodig..... Ik ben voorstander van een basisinkomen, maar dan wel op maat. M.i. scheelt dat enorm veel bureaucratie en uiteindelijk kosten. Daar wordt iedereen beter van. Wat delen betreft, Netflix, Qobuz, etc kun je prima delen . Fantastisch Edited 14 juli 2017 by Tubejack Link to comment Share on other sites More sharing options...
carl Posted 14 juli 2017 Author Report Share Posted 14 juli 2017 (edited) Hai Seed, Na de tweede WO had men idee dat Afrika booming zou zijn en Azie niet. Er zijn diverse onderzoeken geweest naar waarom het precies andersom is gegaan. Het heeft er alles mee te maken dat Afrika in - corrupt is en denkt in stamverband. Aanpassing van de normen en waarden is een randvoorwaarde voor een goede industriële ontwikkeling. En dat zal niet vlug gebeuren, sterker als ze hier als vluchteling komen wonen gaat de ellende gewoon door. Het Ottomaanse Rijk stond achter Duitsland in de eerste WO. Na de oorlog wilden de geallieerden dat niet een twee keer en daarom is alles gedaan om dat rijk te ontmantelen. En wat Erdogan uiteindelijk wil is herstel van het Ottomaanse rijk. En zoals ik laatst een Turkse professor hoorde vertellen op de NL TV: dan zijn ook alle problemen in het Midden Oosten voorbij. Ik geloof daar niks van want er zijn daar dus drie hoofdstromingen die strijden om de macht: Saoedi Arabië, Iran en Turkije. Maakt je borst maar nat. Ik vind het zo gemakkelijk om steeds het westen van alles de schuld te geven. Alsof de landen in Afrika zelf geen verantwoordelijkheid hebben. Kijk eens naar Zuid Afrika. Mandela had daar een goede basis gelegd en vervolgens een grote corrupte, racistische en agressieve bende. Zelfs erg linkse mensen die er gewoond hebben schrikken ervan. Edited 14 juli 2017 by carl Link to comment Share on other sites More sharing options...
prettig Posted 14 juli 2017 Report Share Posted 14 juli 2017 Probleem is veeeeel fundamenteler namelijk de "aard van de mens" wij zijn een destructieve soort van nature dus los je het niet op.......beschavingen zijn daardoor mijns inziens eindig (pieken en weer terug, wij zijn aan het pieken).........we gaan een keer "spaak" lopen omdat we destructief zijn. Ze zullen er altijd blijven: degene die meer willen en niet willen delen, genetisch bepaald en voor groot deel de reden van het succes van onze soort........ Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 14 juli 2017 Report Share Posted 14 juli 2017 (edited) 36 minutes ago, prettig said: Probleem is veeeeel fundamenteler namelijk de "aard van de mens" wij zijn een destructieve soort van nature dus los je het niet op.......beschavingen zijn daardoor mijns inziens eindig (pieken en weer terug, wij zijn aan het pieken).........we gaan een keer "spaak" lopen omdat we destructief zijn. Ze zullen er altijd blijven: degene die meer willen en niet willen delen, genetisch bepaald en voor groot deel de reden van het succes van onze soort........ Dat klopt. Hoofdreden van ons bestaan is om te blijven bestaan. Wij zijn de enige diersoort die nooit zal leren/snappen hoe je dat efficiënt doet en maar aan blijft klooien. Zelfs Gorilla's hebben dat beter voor elkaar. Edited 14 juli 2017 by Pjotr Link to comment Share on other sites More sharing options...
carl Posted 14 juli 2017 Author Report Share Posted 14 juli 2017 Alleen komen we met die constatering niet ver. We zijn aan onszelf meer verplicht, denk ik. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tubejack Posted 14 juli 2017 Report Share Posted 14 juli 2017 (edited) 12 minutes ago, carl said: Alleen komen we met die constatering niet ver. We zijn aan onszelf meer verplicht, denk ik. Precies. Maar de hele wereld verbeteren is een beetje erg veel. Een beetje kan zeker wel. Het hoeft allemaal niet zo moeilijk. "Er zijn" blijkt vaak, genoeg. Edited 14 juli 2017 by Tubejack Link to comment Share on other sites More sharing options...
carl Posted 14 juli 2017 Author Report Share Posted 14 juli 2017 Jij doet het op kleine schaal toch aardig Jack. En als iedereen op kleine schaal wat deed dan... Op wereldschaal denk ik trouwens dat we af moeten van grote ideologieën. Wat dat betreft doen we het in NL niet slecht. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tubejack Posted 14 juli 2017 Report Share Posted 14 juli 2017 (edited) Ik ben ook helemaal niet somber Carl. Ik heb gisteren nog gelobbyd voor een "basis uitkering" voor mensen van 50 en ouder die na de laatste economische crisis ontslagen zijn. (ook een beetje eigen belang ) Er zijn voor-en-tegen dingen. Tegen is b.v. dat je een verkeerd signaal geeft naar werkgevers. Of dat ouderen die heel graag een baan willen -en daar gelukkig van worden- aan de kant zet. Ik vind ook, dat je niet zomaar "gratis geld weggeven zoals Wol dat noemt" Maar "maatwerk" moet leveren. Daarmee kan het mes aan 3 of 4 kanten snijden. Minder rompslomp en administratie zowel bij de Gemeente, UWV en getroffen mensen. Mensen kunnen zelf weer méér voor perspectief zorgen. Of weten in ieder geval meer, waar ze aan toe zijn. Kunnen weer verder met hun leven. Zonder allerlei UWV betuttelende regeltjes, die nergens op slaan. In een aantal steden wordt er al geëxperimenteerd, ik juich het van harte toe. Ikzelf schurk een beetje op het randje wat "regeltjes betreft" Doe gewoon mijn best, betaal belastingen. Het gaat eigenlijk vrij goed. Er is meer dan genoeg te doen!. Je moet er alleen zélf achteraan, waar dan ook. Niet wachten ..... zelf het initiatief nemen. O sh.... ik begin als JPB te ohen Ik ga nog een uurtje solderen Edited 14 juli 2017 by Tubejack Link to comment Share on other sites More sharing options...
Seed7 Posted 14 juli 2017 Report Share Posted 14 juli 2017 4 hours ago, carl said: Het Ottomaanse Rijk stond achter Duitsland in de eerste WO. Nadat het door de engelsen en fransen daartoe gedwongen was, niet bepaald uit vrije wil. Ja, in grote delen van afrika wordt in stamverband gedacht en in het westen vind men dat er democratisch gedaan moet worden, dat botst. In oostafrika is de stammen balans volledig verziek, het oude rechtssysteem dat eeuwen tussen de stammen heeft gediend is overhoop gehaald en warlords maken nu de dienst uit. Het is pas met een zekere welstand dat de bevolking minder hard groeit, daar zul je dus voor moeten zorgen. Landen zelf verantwoordelijkheid nemen. Hoe dan, Afrika wordt al eeuwen lang geplunderd zonder dat er substantieel iets naar de bevolking terug vloeit. Een van de peilers van het succes van China is het feit dat men op een gegeven moment westerse bedrijven heeft toegelaten en er tegelijkertijd voor gezorgd heeft dat de daar gemaakte winst niet zomaar china uit gesluisd kan worden. In india, indonesie en afrika gebeurt dat niet, die zijn en blijven arm. Welstand is niet dat iedereen een goed loontje heeft, welstand krijg je pas als er voldoende gezamenlijke middelen kunnen worden opgebracht om een regio b.v. van het een en ander aan infrastructuur etc. te voorzien en een sociaal stelsel waarop in mindere tijden terug te vallen is. Zekerheid is belangrijk. Een wijk met 1000 egoïstische miljonairs kan heel erg armoedig zijn. Voor mij is een van de basisproblemen in de huidige westerse visie dat iedereen gelijk moet zijn en gelijk behandeld moet worden. Niemand is gelijk, iedereen is anders, maar iedereen is gelijkwaardig. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tubejack Posted 14 juli 2017 Report Share Posted 14 juli 2017 Turkije probeert al sinds 1987 lid te worden van de EU. Laten we hun, niet langer aan het lijntje houden en serieus praten over wel of niet toetreding. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Seed7 Posted 14 juli 2017 Report Share Posted 14 juli 2017 3 hours ago, Tubejack said: Ik vind ook, dat je niet zomaar "gratis geld weggeven zoals Wol dat noemt" Maar "maatwerk" moet leveren. Gewoon onvoorwaardelijk. Niks maatwerk en rommelen zoals nu met allerhande onbegrijpelijke toeslagen. Ook niet proberen achteraf weer te verrekenen via belastingen zoals ik recent weer in het 20.00 uur journaal hoorde. Gewoon 1000.- per maand pp boven de 18. Momenteel wordt geld door banken virtueel gecreëerd zonder dat wij in de vorm van onze overheid daar daadwerkelijk controle over hebben, dus discussies over hoe te financieren hoeven niet echt Een van de interessante gevolgen is dat de waardering voor werk gaat veranderen. Het nu zwaar onderbetaalde fysieke werk zal duurder worden voor werkgevers, andere functies gaan verdwijnen omdat op een andere manier de lucht uit organisaties gaat, weer andere zullen verspreid worden over meer mensen. Daarnaast hebben we dan de vrijheid om ons leven creatiever in te richten in plaats van alleen maar in de mallemolen mee te draaien. Het is leuk dat er getest wordt, maar helaas, die zijn flut. Er wordt weer op alle mogelijke manieren vooraf geselecteerd en veel te kleine aantallen. Kies gewoon random 10.000 huishoudens, ca. 35000 personen voor een periode van 5 jaar, kost je 2 miljard en je hebt een fatsoenlijk datapakket. Overigens zijn er wereldwijd voldoende tests gedaan, alleen zijn de resultaten nogal eens in het vergeethoekje beland. 1 hour ago, Tubejack said: Turkije probeert al sinds 1987 lid te worden van de EU. Laten we hun, niet langer aan het lijntje houden en serieus praten over wel of niet toetreding. Het zou mi. zinvol zijn om turkije te steunen en te helpen om in hun omgeving zoiets als de EU op te zetten en de banden warm te houden. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tubejack Posted 14 juli 2017 Report Share Posted 14 juli 2017 Als iedereen onvoorwaardelijk €1000,- krijgt, loop je het risico, dat het niets meer waard wordt. Immers het is "easy money." Wat "testen" betreft dat speelt m.i. al een tijd. Ik ben waarschijnlijk een van de "proefkonijnen" Wat Turkije betreft: hoe oneens je het ook met elkaar bent, laten we op een normale manier met elkaar praten. Link to comment Share on other sites More sharing options...
carl Posted 14 juli 2017 Author Report Share Posted 14 juli 2017 Ik waardeer het idealisme van Seed en Jack zeer en ik vind mezelf ook wel idealist alhoewel ik niet geloof in een socialistisch model. Ik wordt wel altijd wat kriegel als het westen overal de schuld van krijgt want dat is natuurlijk niet zo. Je mag ook eigen verantwoordelijkheid vragen van ontwikkelingslanden. Ze zijn daar zeker niet stom. Probleem is wel dat er veel achtergebleven groepen zijn die vaak aan de macht zijn. Een basisinkomen kan natuurlijk in veel variaties. Je moet er een aantal naast elkaar zetten en dan kom je er wel uit of niet. Uitgangspunt moet wel zijn dat de administratieve lasten omlaag gaan. Een basisinkomen mag er ook niet toe leiden dat die mensen met bijverdienen meer verdienen als werkenden. En het is natuurlijk ook geen pensioen vanaf je twintigste. Een bijdrage aan de maatschappij mag toch eigenlijk verwacht worden als je er toe in staat bent. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts