Tubejack Posted 11 juni 2017 Report Share Posted 11 juni 2017 Je kun toch ook binnen één energievorm, meerdere bronnen hebben Carl? Link to comment Share on other sites More sharing options...
carl Posted 11 juni 2017 Author Report Share Posted 11 juni 2017 (edited) Wind, zon, aardwarmte en andere alternatieve bronnen Jack. De vraag is of die op korte (en lange) termijn genoeg opleveren want we hebben ook voor onze industrie nodig. Kernfusie schijnt trouwens ook nog een optie te zijn. Voordat dit allemaal rond is hebben we nog wel gas nodig om de ketel te stoken. Redelijk schoon in ieder geval en de infrastructuur ligt er. Toen ik nog werkte wilden het rijk graag schaliegas winnen en dat ging over betrekkelijk weinig geld met veel milieuhinder en veel bestuurlijk afbreukrisico. Zegt me toch wel wat en meer als het enthousiasme van Klaver. Edited 11 juni 2017 by carl Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tubejack Posted 11 juni 2017 Report Share Posted 11 juni 2017 Ik verwacht dat we op langere termijn helemaal geen fossiele brandstof meer nodig hebben Carl. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ivan10 Posted 12 juni 2017 Report Share Posted 12 juni 2017 Ja dat zou wel mooi zijn. Maar iemand in Amerika is het daar niet mee eens. Gelukkig kunnen we als Nederland en als Europa ons eigen plan trekken. Link to comment Share on other sites More sharing options...
carl Posted 12 juni 2017 Author Report Share Posted 12 juni 2017 (edited) Alternatieve bronnen leverden vorig jaar 5,9 procent van onze energiebehoefte. Dat is een procentpunt meer dan het jaar daarvoor. Het verbruik nam echter met 4 procent toe (economisch herstel). Zo goed op weg zijn we dus niet met het overgaan op alternatieve bronnen. Kijk als je in Spanje woont heb je zon genoeg, maar hier valt dat helaas tegen. We zullen zeker op termijn overgaan op niet fossiele bronnen, de vraag is alleen hoe en wanneer. En als je tot dat moment fossiele bronnen gebruikt is gas redelijk schoon. Ik ben geen Trump aanhanger, maar er zijn er meer, met degelijke achtergrond, die beweren dat de opwarming van de aarde grotendeels te maken heeft met herstel van de ijstijd. Neemt niet weg dat er alle reden is om luchtverontreiniging aan te pakken. Edited 12 juni 2017 by carl Link to comment Share on other sites More sharing options...
Seed7 Posted 12 juni 2017 Report Share Posted 12 juni 2017 eind jaren '70 was ik een tijdje in Singapore, overal bordjes "don't litter, fine $50", dat is me bij gebleven. Mensen zijn nestvervuilers. Het ontkennen van klimaatverandering is onzinnig en de redenen er achter zijn niet zo heel belangrijk. Het zijn gewoon twee zaken die je apart moet zien (zelfs als ze samen hangen) en je moet aan vervuilen iets doen en je op de verandering voorbereiden. Frappant is dat je over dat laatste hoogst zelden iemand hoort. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tubejack Posted 12 juni 2017 Report Share Posted 12 juni 2017 Carl je kunt als mens toch zélf het voortouw nemen? Waarom wachten op anderen? Gewoon hup dat dak van je vol met zonnepanelen voor stroom en heet water. Mee investeren in een windmolen en als het even kan iets met aardwarmte. Zelfs in dit kikkerlandje is het mogelijk om 0,0 op de energie meter te hebben. Kost alleen iets meer moeite dan in zuid Europa. Link to comment Share on other sites More sharing options...
carl Posted 12 juni 2017 Author Report Share Posted 12 juni 2017 (edited) Ik woon in een bos Jack en zonnepanelen zullen hier niet werken. Aardwarmte weet ik wel wat van gezien mijn vroegere beroep (allerlei discussies over het afromen van de financiële voordelen!). Met grondwater op 30/40 meter zal dat met de huidige techniek niet lukken. Ik heb wel veel aan isolatie gedaan en dat is bij mijn woning erg duur (beschermd stadsgezicht). De achterkant is trouwens steens en ik heb nog steeds de idee dat van buitenaf te isoleren. De oude firma van Hans heeft een fantastisch product gemaakt met hoge isolatiegraad bij zeer geringe dikte. Helaas hebben ze het nog nergens geleverd met als afwerking stuk. Voor de rest met Seed eens, luchtverontreiniging moet aangepakt worden. Daarbij niet belangrijk of er een klimaatprobleem is. Edited 12 juni 2017 by carl Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tubejack Posted 12 juni 2017 Report Share Posted 12 juni 2017 Het aardige is Carl, je hoeft tegenwoordig niet eens zonnepanelen meer op je eigen dak te hebben of een windmolen in de tuin ...... Een van mijn nordic walk maatjes heeft ik dacht 8 windelen = genoeg stroom voor eigen gebruik. Probleem opgelost, als iedereen dat doet. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Paulebappie Posted 12 juni 2017 Report Share Posted 12 juni 2017 Ik ben wel benieuwd naar de ervaringen van mensen met een "slimme" meter. Positief / negatief? Moet binnenkort beslissen of ze hem komen vervangen of dat ik mijn oude (draaischijf) blijf gebruiken. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Seed7 Posted 12 juni 2017 Report Share Posted 12 juni 2017 Slimme meter is m.i. een volslagen onzin ding. Je kunt er wat data afhalen, met moeite. Als je pech hebt moet je ook nog eens voor je eigen data betalen want die worden door de leverancier doorverkocht naar dataanbieders. Ik gebruik hem zakelijk omdat ik batchgewijs werk en ook batchgewijs inzicht wilde. De tijdresolutie voor gas is voor mij te laag. Dus zelf overal meters en loggers tussen geplaatst. Verder leveren al die slimme thermostaten en andere meetkastjes geen biet aan besparing op omdat ze echt niet slim zijn en je niets vertellen dat je niet zelf kunt bedenken. Het enige dat echt wat op kan leveren zijn echt slimme conrtrollers op de verwarming. Al mijn thermostaatkranen sturen separaat de ketel aan en hebben separaat programmas en aanwezigheidssensoren. Er wordt dus nooit iets opgewarmd als het niet noodzakelijk is. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tubejack Posted 12 juni 2017 Report Share Posted 12 juni 2017 https://tubejack.nl/2016/11/techniek-niet-altijd-een-oplossing/ Link to comment Share on other sites More sharing options...
mumsoft Posted 12 juni 2017 Report Share Posted 12 juni 2017 N.a.v. dit topic de koolmonoxide-melder maar weer eens van stal gehaald. Geen kachels aan, nu, maar wie weet is-ie niet meer goed. Precies... Staat al een hele dag in mijn luister/werkkamer stil te wezen. Maar nu begint meneer elke minuut 3 keer te 'sjilpen' ten teken dat de 'voeler' verouderd is. Wat een pokkegeluid trouwens. Dus op zoek naar een vervanger. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ivan10 Posted 12 juni 2017 Report Share Posted 12 juni 2017 Ja wat een gedoe zeg! Maar goed dat je kijkt naar een nieuw apparaat. Link to comment Share on other sites More sharing options...
carl Posted 12 juni 2017 Author Report Share Posted 12 juni 2017 (edited) [quote name="Tubejack" post="474189" timestamp="1497270999" Een van mijn nordic walk maatjes heeft ik dacht 8 windelen = genoeg stroom voor eigen gebruik. Probleem opgelost, als iedereen dat doet. Aandelen in windprojecten bedoel je Jack. Prima idee, toch zou ik ook wat mijn stukje grond willen doen. Ik houd dat soort dingen wel bij alleen al vanwege mijn oude baan. Edited 12 juni 2017 by carl Link to comment Share on other sites More sharing options...
mumsoft Posted 12 juni 2017 Report Share Posted 12 juni 2017 Heb ook winddelen. Twee. Mag niet meer dan je jasrlijks verbruik hebben, anders wist ik het wel. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Beheerder1 Posted 12 juni 2017 Report Share Posted 12 juni 2017 Heren. Vriendelijk verzoek aan jullie. Graag ontopic komen wat betreft de electra meterkast.Antwoorden over gas e.d. is niet echt ontopic.We willen best dat die discussie voort zal blijven gaan, maar dan splitsen we het af van dit topic.Zeg het maar wat jullie willen.Dank voor de medewerking. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tubejack Posted 12 juni 2017 Report Share Posted 12 juni 2017 Een slimme meter hoort toch in de meterkast Link to comment Share on other sites More sharing options...
kappa7 Posted 12 juni 2017 Report Share Posted 12 juni 2017 De achterkant is trouwens steens en ik heb nog steeds de idee dat van buitenaf te isoleren. De oude firma van Hans heeft een fantastisch product gemaakt met hoge isolatiegraad bij zeer geringe dikte. Helaas hebben ze het nog nergens geleverd met als afwerking stuk. Dat is hier in de straat gedaan bij de huur huizen. Buitenom een 12cm dikke isolatie laag aangebracht en een gedeelte steenstrips en een gedeelte stuck. Heb wel het idee dat dit een kunststof stuck is maar het ziet er erg netjes uit. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tubejack Posted 13 juni 2017 Report Share Posted 13 juni 2017 Aandelen in windprojecten bedoel je Jack. Prima idee, toch zou ik ook wat mijn stukje grond willen doen. Ik houd dat soort dingen wel bij alleen al vanwege mijn oude baan. Ja Carl, ik vind dat ideaal, want de ruimte op ons dak voor zonnepanelen is beperkt. De opgewekte wind energie wordt door onze leverancier Greenchoice verrekend. Misschien kan ik er nog een aantal kleinere bijzetten. Maar dan moet er een extra groep in de meterkast bijkomen. Ons verbruik is +/- 3200Kwh per jaar. Dat is inclusief de stroom voor mijn bedrijfje. Zelf wekken we 2250Kwh op. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Seed7 Posted 13 juni 2017 Report Share Posted 13 juni 2017 (edited) Hoe dom kun je zijn om een slimme meter te plaatsen, laten we daar eens over hebben. Dom? Hoezo? Je hebt geen keuze, het wordt er bij een nieuwe aansluiting gewoon in gezet, nadat je 7 maanden op een aansluiting hebt moeten wachten Edited 13 juni 2017 by Seed7 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tubejack Posted 14 juni 2017 Report Share Posted 14 juni 2017 Als het goed is kunt je bij de aanvraag wel om een "domme" meter vragen. Dan krijg je ook een digitale, maar die is niet op afstand uitleesbaar en ook niet "uitgezet". [....] Slimme meter weigeren: hoe? De slimme meter is niet verplicht. Als je geen slimme meter wilt, dan is het mogelijk om de slimme meter te weigeren. Je krijgt dan een digitale meter zonder communicatiemodule, of je mag je oude analoge meter tot einde levensduur laten hangen. Het is ook mogelijk om de slimme meter wel te laten plaatsen, maar ‘m vervolgens door je netbeheerder uit te laten zetten. Wanneer de slimme meter uitstaat, kan de meter niet meer communiceren en is het dus eigenlijk weer een ‘analoge’ energiemeter. Het is in beide gevallen niet meer mogelijk om de meterstanden automatisch door te sturen naar je netbeheerder; dit moet je dan weer handmatig doen. Je ontvangt dan ook geen tweemaandelijks overzicht van je energieverbruik, dus -mocht je dat willen- zal je je energieverbruik moeten bijhouden. In dit blog vind je een handig Excelbestand waarmee het bijhouden van je energieverbruik heel gemakkelijk is. Heb je een slimme meter geweigerd en wil je later toch wel een slimme meter aanvragen? Dan mag de netbeheerder kosten voor de slimme meter in rekening brengen. Bron: https://www.energievergelijken.nl/blog/slimme-meter-weigeren Maar er is zoveel info op het WWW. Link to comment Share on other sites More sharing options...
mumsoft Posted 14 juni 2017 Report Share Posted 14 juni 2017 Maar wat is er audiofiel gezien nu tegen op een slimme meter? Dat is mij nog steeds niet duidelijk. Stel, we hebben slimme meters die allemaal van rijkswege vervangen moeten worden door draaimeters met stoppen. Klimmen we dan ook in de hoogste boom? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ivan10 Posted 14 juni 2017 Report Share Posted 14 juni 2017 Laatst een artikel gelezen dat de 'internet of things' voor een hackaanval zijn te gebruiken. All online tv's unite! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tubejack Posted 16 juni 2017 Report Share Posted 16 juni 2017 (edited) On 14-6-2017 at 11:40 AM, mumsoft said: Maar wat is er audiofiel gezien nu tegen op een slimme meter? Dat is mij nog steeds niet duidelijk. Stel, we hebben slimme meters die allemaal van rijkswege vervangen moeten worden door draaimeters met stoppen. Klimmen we dan ook in de hoogste boom? Het heeft niets met audiofiel te maken. Het staat al uitgebreid in dit topic Hartstikke handig zo' n slimme energie meter. Hij op afstand uitleesbaar..... Voor iedereen die dat kan. Edited 16 juni 2017 by Tubejack Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts