Jump to content

Nieuwe meterkast

carl
 Share

Recommended Posts

47 minutes ago, carl said:

Ik lees toch ook wel Jack, dat de overheid  en het bedrijfsleven in overleg met consumenten zijn best heeft gedaan en waarschijnlijk nog steeds doet om bezwaren zoveel mogelijk te ondervangen.  Verder zit ik niet echt op adviezen te wachten hoor. 

Nou Carl, dan ben je duidelijk niet goed geïnformeerd.  Vanaf het begin heeft de Consumentenbond bezwaren gemaakt.  Maar het gaat niet zozeer om jou of om mij. iedereen die kan lezen en nadenken, ziet meteen dat er best grote fouten door de overheid zijn gemaakt. Zoals gewoonlijk in ICT projecten.  Het bedrijfsleven heeft daar handig op ingespeeld.  Wat de overheid nu doet, is alleen brandjes blussen.  Technische dingen moet je ook niet, aan politici overlaten vind ik. ;)

De overheid is ook geen technisch adviesbureau Jack (dat huren ze in). Het initiatief van de slimme meter zal toch ook niet van de overheid zijn gekomen, maar van het bedrijfsleven en op een bepaald moment blijkt dan een behoefte aan regulering. Dat zie je op veel gebieden: de ontwikkelingen in het bedrijfsleven lopen vaak/meestal vooruit op regulering. 

Edited by carl

32 minutes ago, carl said:

De overheid is ook geen technisch adviesbureau Jack (dat huren ze in). Het initiatief van de slimme meter zal toch ook niet van de overheid zijn gekomen, maar van het bedrijfsleven en op een moment blijkt dan een behoefte aan regulering. 

Ze hebben wél ingestemd Carl.  Gelukkig waren er wel een paar slimme politici.  Verplichte afname van de baan.

Maar lees nu zelf dit mooie stuk van onze overheid https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/slimme-meter/vraag-en-antwoord/reden-invoering-slimme-meter

Hier gaat het om [...] 

De slimme meter is een belangrijke stap om de elektriciteitsnetten klaar te maken voor de toekomst. Zo wordt elektriciteit niet meer alleen geproduceerd door de traditionele energieleveranciers, maar komen er steeds meer producenten bij. Dit zijn bijvoorbeeld mensen zoals u, die met zonnepanelen op het dak elektriciteit opwekken. Zowel voor eigen gebruik als voor teruglevering aan het energienet.  [....]

Hoe wil je nu een slim en flexibel energie net maken?, als de registratie, van wat de burgers zélf opwekken niet automatisch wordt doorgegeven.

Dan is dit hele stuk, toch een farce :lol:

Verder ben ik van mening, dat techniek in dienst moet zijn van de mens en niet andersom.  Het hoort  m.i. daarom zeker niet bij "Economische zaken"  

Kijk ook eens naar de eerste reden, om je data in te kunnen zien zou je van de J1 connector gebruik kunnen maken. Wie, die paar hobbyisten. Ja, ik ook, maar als ze contyinue met het protokol zitten te rommelen en de wijzigingen of zelfs het hele protokol niet publiceren is het gewoon baarlijke lobby non-sense.

Eens Jack, het is een farce.

1 minute ago, Seed7 said:

Eens Jack, het is een farce.

En dit is maar één klein voorbeeldje Seed7.  Er zijn er vèle. Ik vind echt jammer. Het had echt een heel mooi systeem kunnen zijn. Waar iedereen voordeel van zou hebben.  Waarschijnlijk had de bedenker ervan, heel andere redenen voor ogen, dan alleen economische. Zoals mensen meer bewust maken van hun energie verbruik en zo een weer een klein beetje meehelpen bij het halen van onze klimaat doelstellingen. Ik kan me namelijk niet voorstellen dat iemand zo' n slecht systeem bedenkt en schone energie als zonne-energie vergeet. Of zoiets simpels, bij de uitrol er van mensen belonen met een fatsoenlijke slimme thermostaat 

Wat data uit een meter peuteren betreft, dat kan straks elke 15 minuten via GPRS

Maar er zijn meer technische projecten die volkomen "verkloot" zijn door het ministerie van "Economische zaken"  Het gaat alleen maar om geld, niet om mensen.  Techniek moet daarom weg bij die club. 

En het goede nieuws is, met een aantal aanpassingen is er nog steeds wat van te maken. Maar dan moet eerst de politieke wil er zijn. Zonder, vind ik, verdere discussie zinloos.  

12 hours ago, Tubejack said:

Verder ben ik van mening, dat techniek in dienst moet zijn van de mens en niet andersom.  Het hoort  m.i. daarom zeker niet bij "Economische zaken"  

Zetten in op economische belangen. Energie zit daar. .

3 minutes ago, carl said:

Zetten in op economische belangen. Energie zit daar. .

Er word m.i. veel te veel alleen op economische belangen gestuurd.  Die belangen zijn zo sterk, dat mensen met halve waarheden worden voorgelicht.  Het is een schande in een rechtstaat zoals de onze.!  Lees de krant vandaag, dan ben ik weer blij, dat me nog steeds een minister van financiën hebben "met ballen" die tegen de graaicultuur is.

De idee is natuurlijk dat de verschillende ministeries elkaar een beetje in evenwicht houden. Het opkomen van de economische belangen in dit land is ook wel belangrijk want we moeten het wel allemaal betalen.

Ik ben ook tegen de graaicultuur, maar wanneer daar nu precies sprake van is, vind ik toch altijd lastig. Mensen die echt meerwaarde hebben mogen van mij ook best stevig verdienen. 

Edited by carl

2 hours ago, carl said:

[...] we moeten het wel allemaal betalen.. 

Wie is "We' Carl? In Belasting termen heb je geen "We"  Wel de gewone hardwerkende burger Jan L.. die voor de kosten van dit soort projecten opdraait en de rekening gepresenteerd krijgt. (ook al zien ze het nu nog niet...)  Verder is ooit de "Balkenende norm"  afgesproken. 

Hoewel..... ook een farce 

Edited by Tubejack

De Balkende norm gaat er van uit, dat binnen de overheidsdienst en van publiek geld niemand meer mag verdienen dan de minister president (plus 20 % meen ik). Bestaande contracten worden daarbij (natuurlijk) gerespecteerd. Hun opvolgers moeten wel onder de norm blijven. Als je niet bij de overheid werkt mag je echter meer verdienen. Ik vermoed dat alle Eredivisie spelers fors boven de Balkende norm zitten. Gelukkig maar want anders zijn we alle voetballers kwijt ^_^ Daar doet niemand moeilijk over, maar wel over oud politici die voor het bedrijfsleven werken. Het zijn er overigens niet veel die dat verdienen want die bedrijven willen dat geld wel graag terugverdienen.

Overigens vind ik een minister niet overdreven betaald. Wat mensen onderschatten is het ongelooflijk aantal uren wat die mensen draaien. Op uurbasis is het salaris dus veel lager. Daarbij komt de werkdruk, het afbreukrisico en daardoor de (grote) kans op echtscheiding. Het is maar een beperkte groep die dat werk kan en wil! Bij de SP in de top mag je daarom  tegenwoordig 2700 netto overhouden, de rest gaat naar de partij.

Edited by carl

Het zijn er maar zo' n 2600 Carl die betaald worden van publiek geld.  [....] 

Nieuwe kabinet

VVD en PvdA willen het maximumsalaris in de publieke sector ook verder verlagen tot maximaal een ministerssalaris en nog eens enkele tienduizenden euro’s minder per jaar. De norm geldt dan voor alle inkomens en dus niet voor alleen topbestuurders. Dit geld dan ook voor presentatoren van de publieke omroep. Op dit moment zit een Paul de Leeuw en Matthijs van Nieuwkerk ruim boven de norm.[....] 💪🏼

Bron http://www.balkenendenorm.com

Het gaat natuurlijk om de salarissen in de publieke sector en (semi) overheid.  Een voetballer heeft meestal maar een korte carrière om goed te verdienen.  Zelf vind ik ook dat een minister niet overdreven betaald wordt.  

Maar we dwalen af,  het gaat natuurlijk om de "slimme meter"  Gelukkig mag ik zelf bepalen of ik hem wel of niet wil. :)

Zitten er nog 2600 boven de Balkende norm  Jack? Dan moeten er meer mensen met pensioen ^_^ Het gaat inderdaad over mensen die uit publiek geld worden betaald. Heb je wel eens nagegaan hoeveel mensen er onder de definitie "uit publiek geld betaald worden" vallen. Je zult ervan schrikken. Amsterdam had indertijd al meer dan 30.000 ambtenaren in dienst. Na verzelfstandigingen van de vuilnisdienst e.d. ik meen nu iets van 13.000. 

Weet je mij interesseert het eigenlijk niet zo of iemand boven die Balkende norm zit. Voor mij gaat er eigenlijk meer om of ze hun geld waarmaken ten nutte van de maatschappij. De filosoof Rawls vond indertijd inkomensverschillen te verdedigen als de minder betaalden er beter van werden. Even doordenken en dan zit er wel wat in.

Types als Paul de Leeuw en Mathijs van N zijn trouwens in dienst van een firma die een opdracht heeft van de VARA. Op deze manier probeert de VARA hem te houden met een hoog salaris en zo  formeel de Balkende norm te ontgaan. Het is per slot van rekening een linkse omroep!

Er zijn meer slim dan de slimme meter :ph34r: En daar is op dit moment alles over gezegd lijkt me.

PS ik las net dat rapper boef 80.000 euro per maand verdiend. Ik kende die man nauwelijks.

Edited by carl

Het verklaart in ieder geval waarom Amsterdam zo snel vervuilt onder al die toeristen. Er moet geld bij voor meer vuilnispersoneel en -diensten.

Ontwijken van belastingen is ook een linkse hobby. Allemaal links, multinationals, grote bedrijven, zakenmensen, voetballers. Maar legaal! Rechtvaardig is weer wat anders.

Of we beter worden van overbetaalde mensen. Ik denk het niet. De logica is aardig. Maar is een verpleger minder waardevol dan de directeur van het ziekenhuis? Wie heb je liever aan je bed staan?

Inkomensverschillen was daar geen factor voor? Als het uit de pas gaat lopen tussen de minst en meest betaalde binnen de onderneming begint het te wringen.

Rappers branden sneller op dan een meteoriet...

Ik zit niet zo in die rapwereld Ivan, maar als je maar kort veel verdient moet je maar beuren wat je kan.

Water is weinig waard behalve in de woestijn waar niets te drinken is aldus Dagobert Duck. Schaarste bepaalt de prijs van een product of dat nu geld, status of vrouwen is. Dat  mag dan wel een beetje bijgesteld worden door de overheid. Liever geen Amerika hier, maar ook geen Cuba.

Edited by carl

Ik denk dat al die argumenten van toepassing zijn op allerlei vormen van digatilisering Jack. Ze raden bijvoorbeeld tegenwoordig aan om de computer uit te zetten als je sex hebt. Is dat voor jou reden om  de computer uit huis te gooien? Over rekeningrijden krijgen straks weer dezelfde discussie. Ga jij dan voortaan fietsen (waarschijnlijk doe je dat al ^_^). Ook via je betaalpas kunnen ze je volgen.  Ik deel je zorg, maar je reactie is mijns inziens verkeerd. We moeten ons op het veilig maken van al die systemen richten en niet de systemen zelf verbieden. 

Carl waarom haal je nu keer op keer, niets ter zake doende kwesties aan? Maar goed.  Een computer kan ik zelf prima beveiligen, mijn netwerk ook.  Wat ik zo jammer vind, dat dit soort kwesties altijd gebagatelliseerd worden.  Terwijl de gewone man gewoon een oor aangenaaid wordt.  Iemand moet daar toch iets van zeggen?

JPB  Dé man van: "mee doen" wat in de praktijk betekende: "zoek het zelf maar uit"  Beter is het daarna nooit geworden en gaat het ook niet worden.

Misschien toch leuk: rekening rijden. Zal voor jou vast niet opgaan Carl.  Hebben ze al asfalt in het gat waar jij woont  :lol:

Edited by Tubejack

En daar denken we dan fundamenteel anders over Jack. Ik  vraag me altijd af wat het een voor het ander betekent en het ander voor de een. Zo wordt er standaard bij overheid en alles wat er om heen zit gedacht. Voor mij staan dingen dus nooit op zich. 

ik ben verder nooit zo'n Balkende fan geweest hoor.  Zo'n opzetje als bij Nova zegt mij verder helemaal niets. In kleinere gezelschappen voelt Balkende zich veiliger en schijnt ook uitermate grappig te zijn.

Edited by carl

Voor de één is techniek veel van hetzelfde, voor een ander de politiek.  Ik vind beide interessant.  Jarenlang was b.v. "den Haag  vandaag"  met Ferry Mingelen mijn favoriete programma.  Jammer dat er niet meer is.  Met JPB en zijn VOC mentaliteit, had ik ook niks.  Het clipje ging over "rekening rijden" waar al jaren over gediscuteerd wordt.  Grappig om te zien dat een politicus er al niet uit komt.  Laat staan normale mensen. Ik ben trouwens tegen. Autorijden is al duur genoeg en in principe betalen we de rekening al. 

De 2e V van de VVD staat voor vrijheid. Lijkt me duidelijk genoeg. Ik ben tegen, teveel overheids bemoeienissen, alleen daarom al, wil ik geen slimme meter.   

Edited by Tubejack

Het was trouwens de 1e kamer die het plan tegengehouden heeft. Mede dankzij PvdA-senator van Driel, die net als de Consumentenbond en de Universiteit van Tilburg bezwaren had tegen het oorspronkelijke wetsvoorstel uit de 2e kamer.

Stukjes hieruit:

[...] Senator Van Driel had namens de PvdA-fractie gezegd dat zijn fractie hele grote bezwaren had tegen de mogelijkheid om iemand wegens een weigering mee te werken aan plaatsing van een slimme meter 'zes maanden in de gevangenis te stoppen'. [...] 

[....| Woordvoerders van VVD, SP/PvdD, GroenLinks, D66/OSF en SGP/CU hadden in de derde termijn aangekondigd dat zij tegen zouden stemmen.[...]

Bron: https://www.eerstekamer.nl/nieuws/20090407/slimme_energiemeter_niet_verplicht

Overgens nu zoveel jaren later, blijkt van de te verwachte "energie besparing van 3...4%"  niets terecht  is gekomen hooguit 1%

Bron: https://www.openkamer.org/kamervraag/2017Z01224/

Alle tegen argumenten, van Minister Kamp stellen m.i. weinig of niets voor.  Ook met een gewone draaispoel meter met dag en nachttarief kun je prima besparen. Door b.v. je elektrische auto ' s nachts op te laden. De optie van "variabele stroomprijzen" lijkt mooi maar in de praktijk blijkt marktwerking alleen maar duurder. Dat de netbeheerder meer inzicht heeft van het stroomverbruik en hier de leverantie van stroom kan aanpassen lijkt mooi, maar kan ook "schaarste creëren " Bovendien, als nu de zon schijnt, is er als zoveel zonnen energie dat de piek nu al wordt opgevangen. Dat kan de netbeheerder nu ook al zien. 

Ik ben blij hoe ons politiek stelsel werkt, met de 1e en 2e kamer.  Daar zitten verstandige mensen. 👍🏻

Just my 2 cents   En nu hou ik er echt over op.  *edit typo 

Edited by Tubejack

1 minute ago, Paulebappie said:

"Just my 2 cents   En nu hou ik er echt over op"

Ik geloof er niks van Jack B)

Je hebt gelijk Paul.  Maar voorlopig niet op dit forum.  Moet je vraag 10 maar eens lezen. (openkamervragen) Ik verwacht niet, dat ook eind 2018 de doelstellingen gehaald worden m.b.o. energiebesparing.  Een slimme zet van de minister.  Net doen, alsof je wat doet.... Tegen die tijd zijn ze wel klaar met de uitrol van de slimme meter.  ;)

Ik denk niet dat in de tweede kamer allemaal verstandige mensen zitten ( ik ken er een paar), maar er zitten er zeker bij. En mijn standaard antwoord is altijd: als je het beter kan, moet je hetzelf doen ^_^