Pjotr Posted 7 juli 2017 Report Share Posted 7 juli 2017 44 minutes ago, Tubejack said: Naar aanleiding van dit onderwerp eens gekeken naar de "sluipverbruikers" hier is huis. Opvallend veel losse voedingkjes hier. Ze verbruiken allemaal 3....10 watt. Dat lijk niet veel stroom. maar ik tel hier al gauw een stuk of 10 van die dingen. Dus minimaal 30 en maximaal 100watt per uur!. Laten we eens van "the worst case" uitgaan 100watt x 24uur x 365dagen x 0,25cent = €219 "Normale" mensen hebben er natuurlijk niet zo veel, maar ik schat dat €100 "sluipverbruik" per huis best realistisch is. En dan heb ik het nog niet over hen die zo handig dat oude koelkastje in de garage of werkplaats hebben gezet.... of zoiets als mechanische ventilatie Ik heb er een heleboel stekkers uitgetrokken van apparaten die ik toch dagelijks niet gebruik. Begint een beetje een sport te worden Mwah als je mechanische ventilatie hebt en je zet die uit gaat het toch weer af van het eigen risico van je zorgverzekering...... Zo'n ding zit er niet voor niets. Overigens is er wel een richtlijn die voorschrijft dat het Stby gebruik van elektrische apparaten < 1W moet zijn. En men is hard aan het werk om dat naar < 0,1W te krijgen. Die muurwratjes waar jij het nu over hebt Jack, lijken mij niet in Stby te werken of ze zijn erg oud. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tubejack Posted 7 juli 2017 Report Share Posted 7 juli 2017 (edited) Ik meet met een handig apparaatje die ik via mijn Fritz! box kan uitlezen deze DECT200 Verder overweeg ik mijn mechanische ventilatie te vervangen door deze energiezuinige van Itho Wat ventilatie betreft hebben we in dit nieuwe huis natuurlijk al het nodige investeert in de vorm van nieuwe klap en kiep ramen. Waarvan een aantal zomer en winter meestal op een kier open staan. Naast ongezond, (warme vochtige lucht is een ideale omgeving voor huismijt ) kost het meer energie om vochtige lucht op te warmen. Verder "richtlijnen" . Mooi voor telefoon opladers en zo, die dochter lief altijd vergeet uit het stopcontact te halen. Ik heb het meer over niet geschakelde, maar audiofiele lineaire S-booster voedingen en zo. Verder zijn inderdaad nieuwe voedingen lekker zuinig. We gebruiken hier door het hele huis, nieuwe Fritz C5 DECT telefoons. Zodra het toestel is geladen is, zie je het verbruik naar 0,14 watt dalen. Prachtige techniek Energie zuinige en duurzame diepvries en koelkast hebben we al meer dan 20 jaar. Net weer nieuw gekocht. Verder kan ik ook eventueel ons netwerk zuiniger kunnen maken. Maar die kosten trek ik weer af van de belasting ..... Vaak moet je afwegingen maken. Moet ik nu de was draaien als de zon schijnt? en de meter i.v.m. zonnepanelen toch terug draait.? Keuzes...keuzes ....keuzes,,, Heerlijk! Maar als je het niet meet, dan weet je het niet. *edit typo Edited 7 juli 2017 by Tubejack Link to comment Share on other sites More sharing options...
Seed7 Posted 7 juli 2017 Report Share Posted 7 juli 2017 Ventilatie. Ha ha, daar hoeft geen wapperaar oid aan te pas te komen, gewoon een kwestie van goed ontwerp. Tussen de voor en achtergevel van je huis bestaat altijd een drukverschil dat je hier voor kunt gebruiken. Een buitenbuis en binnenbuis van gevel naar gevel. In de ene gevel de binnenbuis door laten steken, bij de andere gevel de andere. In huis een paar strategische openingen. Klaar. Het concept is al meer als een paar eeuwen bekend, maar in een moderne woning toepassen, ho maar. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 7 juli 2017 Report Share Posted 7 juli 2017 Hoeft niet eens zo ingewikkeld. In oudere huizen zit altijd wel een kruipkelder. Men metselde gewoon in voorgevel en achtergevel een paar ventilatieroosters door een paar stenen verticaal te metselen. Houdt de kruipkelder ook droog. Maar energie efficiënt is het niet. Daarvoor moet je naar een balanssysteem. De extra ventilatiekosten haal je er daarmee ruimschoots uit. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tubejack Posted 7 juli 2017 Report Share Posted 7 juli 2017 In moderne zit dat ook nog steeds Pjotr in de vorm van een mooi mee gemetseld rooster ter grootte van 1 baksteen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Seed7 Posted 7 juli 2017 Report Share Posted 7 juli 2017 Balans systemen heb je niet nodig als je de lucht niet opwarmt maar de mens. Stralingswarmte, finnovens, speksteenkachels etc. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 7 juli 2017 Report Share Posted 7 juli 2017 8 minutes ago, Tubejack said: In moderne zit dat ook nog steeds Pjotr in de vorm van een mooi mee gemetseld rooster ter grootte van 1 baksteen. Dat is toch meestal om de spouw te beluchten en droog te houden. Zit hier ook. Met als gevolg een hommelnest in de spouw Link to comment Share on other sites More sharing options...
WanFie Posted 7 juli 2017 Report Share Posted 7 juli 2017 8 minutes ago, Seed7 said: Balans systemen heb je niet nodig als je de lucht niet opwarmt maar de mens. Stralingswarmte, finnovens, speksteenkachels etc. Toen we bijna 40 jaar geleden ons eerste huisje betrokken, ging de verwarming nooit aan wanneer ik alleen thuis was. Een 40W spotje was voldoende om m'n omgeving heerlijk op te warmen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 7 juli 2017 Report Share Posted 7 juli 2017 Ach ja, die goeie ouwe tijd. Dikke trui en wollen sokken en met ijsbloemen op de ruit je huiswerk maken Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tubejack Posted 7 juli 2017 Report Share Posted 7 juli 2017 30 minutes ago, Pjotr said: Dat is toch meestal om de spouw te beluchten en droog te houden. Zit hier ook. Met als gevolg een hommelnest in de spouw Zou heel goed kunnen, ik meen dat het wel tocht onder het huis. Zal eerdaags weer eens kijken Link to comment Share on other sites More sharing options...
thingman Posted 7 juli 2017 Report Share Posted 7 juli 2017 9 hours ago, Tubejack said: Naar aanleiding van dit onderwerp eens gekeken naar de "sluipverbruikers" hier is huis. Opvallend veel losse voedingkjes hier. Ze verbruiken allemaal 3....10 watt. Dat lijk niet veel stroom. maar ik tel hier al gauw een stuk of 10 van die dingen. Dus minimaal 30 en maximaal 100watt per uur!. Laten we eens van "the worst case" uitgaan 100watt x 24uur x 365dagen x 0,25cent = €219 "Normale" mensen hebben er natuurlijk niet zo veel, maar ik schat dat €100 "sluipverbruik" per huis best realistisch is. En dan heb ik het nog niet over hen die zo handig dat oude koelkastje in de garage of werkplaats hebben gezet.... of zoiets als mechanische ventilatie Ik heb er een heleboel stekkers uitgetrokken van apparaten die ik toch dagelijks niet gebruik. Begint een beetje een sport te worden Herkenbaar. Ik zet die dingen zelf al 15 jaar schakelbaar in, vanaf dat ze zo massaal kwamen. Idem dito voor nutteloze standby instellingen... Een verbruiksmeter was destijds de eye-opener! Link to comment Share on other sites More sharing options...
thingman Posted 7 juli 2017 Report Share Posted 7 juli 2017 (edited) 1 hour ago, Pjotr said: Ach ja, die goeie ouwe tijd. Dikke trui en wollen sokken en met ijsbloemen op de ruit je huiswerk maken Heet tegenwoordig een "passiefwoning". Daar woon ik nu 6jaar in. Een paar sfeervolle gloeilampjes, de versterker en de eigen warmte-afgifte houden de boel middels balansventilatie en warmtewisseling netjes op 22 graden... Edited 7 juli 2017 by thingman Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 7 juli 2017 Report Share Posted 7 juli 2017 (edited) Dat is nog hoog. 20 graden vinden wij wel voldoende. Balansventilatie met warmtewisselaar hebben wij een jaar of 14. Hoeft i.d.d. nauwelijks bij te verwarmen. De zonne-instraling is dermate dat dat meestal pas met november hoeft. En 's-zomers staat de warmtewisselaar op bypass en hebben we nachtkoeling met koele buitenlucht. Daardoor blijft het huis als geheel redelijk koel, ook met hete dagen.Enig nadeel is dat je het goed moet onderhouden/schoon houden. Wij wonen onder een aanvliegroute van Schiphol. Best op behoorlijke afstand rn dus weinig geluidsoverlast. Maar toch worden de filters van de warmtewisselaar behoorlijk zwart van het neerdalend roet ervan. Dat ademen we dus i.i.g. niet meer in... Edited 7 juli 2017 by Pjotr Link to comment Share on other sites More sharing options...
thingman Posted 8 juli 2017 Report Share Posted 8 juli 2017 (edited) 3 hours ago, vintagemod said: Geef mij gewoon van buiten ventilatie ,kan niks op tegen frisse lucht,wat dacht je wat een troep in die buizen zitten ,haal maar eens een buis los achter het filter. Ik heb drie cv ketels geef mij maar de oude giet ijzeren ketel boven de vr en de hr ketel daarnaast heb ik een gashaard in huiskamer en een geiser van 13 kw met een rendement van 94 procent en die geeft drie liter warm water van 62 graden in de winter zomers kun je 5 of 10 graden bijtellen. Browser jullie maar met een ketel van 24 kw en als de turbo aanstaat 28 kw voor warm water en bij jullie staat die waarschijlijk ook nog op de de zolder terwijl het meest gebruikte tappunt in de keuken is ,een beetje dom he . En vloerverwarming wil ik helemaal niet want als je goed kijk zie je het stof op dwarellen ,kom je toch elke dag de vloer aan het sniffen cq dweilen en het is indirecte verwarming. En mijn radiatoren staan normaal op 45 graden aanvoer en 25 retour ,de ketel afgesteld op 4 kw als het gaat vriezen gaat die hoger. En boven de 50 graden verdien je ook niks meer aan een hr ketel. mvg wol slechtste plumber of limburg Ja klopt, jij weet alles en ik heb geen zolder. Zeg, ga je dan nu de vloer weer even sniffen dan? Dat lijkt helemaal jouw ding! Edited 8 juli 2017 by thingman Link to comment Share on other sites More sharing options...
mumsoft Posted 8 juli 2017 Report Share Posted 8 juli 2017 Wat heeft die ventilatie nou te maken met een meterkast voor elektriciteit? En wat heeft het nu voor raakvlakken met audio? Ik heb ooit het grapje gemaakt dat een voorverwarmd audiorack een mooie oplossing zou zijn, dat was nog enigszins relevant. Link to comment Share on other sites More sharing options...
kappa7 Posted 8 juli 2017 Report Share Posted 8 juli 2017 9 hours ago, vintagemod said: mvg wol slechtste plumber of limburg Toch enige vorm van zelfkennis Link to comment Share on other sites More sharing options...
mumsoft Posted 8 juli 2017 Report Share Posted 8 juli 2017 2 hours ago, kappa7 said: Toch enige vorm van zelfkennis Wat flauw. Mijn oude aardrijkskundeleraar zou zeggen: ga je mond spoelen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tubejack Posted 8 juli 2017 Report Share Posted 8 juli 2017 7 hours ago, mumsoft said: Wat heeft die ventilatie nou te maken met een meterkast voor elektriciteit? En wat heeft het nu voor raakvlakken met audio? Ik heb ooit het grapje gemaakt dat een voorverwarmd audiorack een mooie oplossing zou zijn, dat was nog enigszins relevant. Het is een "uitstapje". Als je niet goed ventileert heb je méér energie nodig. Warmte dus energie kan net zo goed van een CV ketel komen die op elektriciteit werkt. Dat is ook waar we in de nabije toekomst waarschijnlijk heen gaan. On-topic al dat niet met een extra gelijkspanning net. Hoe dan ook de meterkast zal er anders uit zien dan nu Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tubejack Posted 9 juli 2017 Report Share Posted 9 juli 2017 Ik las net in de krant, dat Nuon met een project bezig is, om rond 2023 de gascentrale in het Groningse Eemshaven op waterstof te laten draaien. En de Gasunie bezig is met het transport van waterstof Bron: NHD 8juli Link to comment Share on other sites More sharing options...
kappa7 Posted 9 juli 2017 Report Share Posted 9 juli 2017 Weet je hoe waterstof gemaakt wordt? Daar is aardgas voor nodig. Schiet je netto dus niets mee op. Is het nog een aardgas centrale maar dan in een andere verpakking. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Paulebappie Posted 9 juli 2017 Report Share Posted 9 juli 2017 (edited) 46 minutes ago, kappa7 said: Weet je hoe waterstof gemaakt wordt? Daar is aardgas voor nodig. Schiet je netto dus niets mee op. Is het nog een aardgas centrale maar dan in een andere verpakking. Dat is 1 methode. Het kan ook met behulp van elektrolyse en groene stroom. https://nl.wikipedia.org/wiki/Waterstofproductie Edited 9 juli 2017 by Paulebappie Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 9 juli 2017 Report Share Posted 9 juli 2017 (edited) Het is vast weer zo'n vliegertje van een ideetje van een ambtenaar die niet met waterstof bekend is. Probleempje met waterstof is, is dat het nergens in blijft zitten. Het diffundeert overal doorheen. Het is dus als pure waterstof (als gas) niet op te slaan voor langere tijd en te transporteren over langere afstand door pijp. En al helemaal niet onder hoge druk. Daarom zul je voorlopig commercieel ook geen auto's op waterstof gaan zien: Binnen 2 weken is de tank als vanzelf leeg. Gaat ook leuk worden in ondergrondse parkeergarages..... en iemand zit aan het lichtknopje. Waterstof kun je alleen in gebonden toestand, bijvoorbeeld als kraanwater, opslaan. Maar daar is het lastig uit te krijgen Men is wel naarstig op zoek naar andere manieren, vooralsnog schiet dat niet erg op. Edited 9 juli 2017 by Pjotr Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 9 juli 2017 Report Share Posted 9 juli 2017 41 minutes ago, Paulebappie said: Dat is 1 methode. Het kan ook met behulp van elektrolyse en groene stroom. https://nl.wikipedia.org/wiki/Waterstofproductie ??? Dus van groene stroom maken we waterstofgas en van dat waterstofgas maken we in een verbouwde aardgascentrale weer ehhh.. oranje stroom? Link to comment Share on other sites More sharing options...
carl Posted 9 juli 2017 Author Report Share Posted 9 juli 2017 1 hour ago, Pjotr said: Het is vast weer zo'n vliegertje van een ideetje van een ambtenaar die niet met waterstof bekend is. Bij de Nuon werken geen ambtenaren Peter. En neem maar van mij aan dat je dit soort initiatieven van hun serieus kan nemen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
kappa7 Posted 9 juli 2017 Report Share Posted 9 juli 2017 Nuon probeert groen over te komen door dergelijke initiatieven maar in werkelijkheid kunnen ze gewoon doorgaan op de oude leest. Puur om de eigen markt in leven te houden. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts