Jump to content

Tweaks

carl
 Share

Recommended Posts

Werkt vast ook goed. Heb zelf de rubbermat van de Dual vervangen door een even dunne behandelde kurkenmat. Merkte uiteraard geen verschil hier, maar ziet er fijn uit.

Op zich kan kurk werken, maar het heeft de nare eigenschap verend te zijn en dat wil je niet echt. Als je kurk in de vorm van linoleum gebruikt veert het door het bindmiddel, gepolymeriseerd lijnzaadolie, veel minder en is het een betere energieabsorber.

Bedankt voor de tip. Linoleum, doet me een beetje denken aan de kleuterschool, en handenarbeid. Dat bewaren we voor een regenachtige herfstmiddag. Maar de harde rubbermat die eraf kwam lijkt me toch ook wat verend eigenlijk.

Wat een mat kan doen is goed te zien en horen als je het weet.

Hier een Rega P3 met vilten mat (zoals die geleverd wordt):

Hier dezelfde Rega P3 met een Ringmat (karton met kurken ringen):

Dit klinkt werkelijk nergens naar.

BTW, op een Michell Syncro werkte zo'n ringmat wel prima.

9 hours ago, Sodejuu said:

Dit klinkt werkelijk nergens naar.

BTW, op een Michell Syncro werkte zo'n ringmat wel prima.

Ook niet naar karton? ;) Vind het trouwens weinig zeggen en een beetje ongeloofwaardig: Bij dat 2e filmpje lijkt mij iets heel anders niet in orde wat niet aan een kartonnen onderlegger is toe te schrijven, maar aan iets heel anders.

Edited by Pjotr

6 hours ago, carl said:

Wat meet je nu precies Roger want er ligt geen plaat op en er is geen contact met het element.

Sorry, maar ik dacht dat mensen toch wel een beetje konden nadenken en zich verbeelden wat er gebeurd :o

Je ziet in beide filmpjes welke mat gebruikt wordt. Zodra het beeld naar de scoop draait, leg ik de plaat erop en zet de naald op de plaat. Vervolgens wacht ik op het signaal dat van de platenspeler komt. Dat wordt dan zichtbaar gemaakt op de scoop. De track die gebruikt wordt is de 12dB overgemoduleerde antskating test op de Hifi News Test LP, een track die ELKE speler met welke mat dan ook gewoon zonder fouten weer moet kunnen geven. Een star loopwerk kan dat dus niet met een Ringmat.

Er is niks aan de set up gedaan. Enkel de mat is verwisseld.

De speler is van een klant van een zaak hier in het zuiden en hij kwam daar omdat hij het toch wel erg slecht vond klinken. De speler is bij mij terecht gekomen om uit te zoeken waar het probleem zat. De filmpjes heb ik dus zelf gemaakt. Het probleem was duidelijk de mat. De klant heeft de oude mat die met de speler kwam teruggelegd en het probleem van een slecht klinkende speler met veel vervorming was opgelost.

Ik heb zelf een Michell Syncro gehad, met een Ringmat erop. Die vervormde niet met de Ringmat. Helaas heb ik daar geen filmpje van, maar blijkbaar werkt zo'n ringmat wel op een subchassisspeler.

Ik zag de speler zonder mat dus... Die Ringmat wordt volgens mij veel gebruikt bij LP 12's. Heb je hem nog op de Fat Bob geprobeerd?  Zou trouwens ook aan het glazen plateau kunnen liggen - ook niet zo standaard.

Edited by carl

Tja, op zowat elke Thorens, Lenco etc. ligt van huis uit zo'n ringmat. Denk niet dat het per se daaraan ligt Roger. In het 2e filmpje zie je duidelijk op de scoop dat de naald de groefwand steeds even verlaat. Wat daar bij opvalt is dat afhankelijk is van de positie van de mat per omwenteling. Lijkt er op dat die mat niet goed aanligt op het plateau, los ligt hier en daar. En dat er resonanties in het karton optreden. Zelf zou ik nooit een ringmat van karton en kurk maken. Lijkt mij bij uitstek niet geschikt. Die dingen moeten goed gedempt zijn en zijn niet voor niets meestal van rubber.

Edited by Pjotr

Ringmat is bewust met een hoofdletter getypt omdat het om een commercieel product gaat met die naam. Die mat is dus niet zelf gemaakt van karton en kurk, maar gekocht. Zo'n originele Ringmat is ook nog eens aan de prijs (vanaf £43.75).

De mat in kwestie lag echt wel goed op het plateau. Wat je ziet is dat het karton van de Ringmat gaat resoneren. Aan de onderzijde van de Ringmat zitten ook 2 kurken ringen. Dat maakt dat het karton zweeft (niet bepaald slim ontwerp)
Een standaard Thorens rubberen mat heeft ook die ringen, maar de onderkant is vlak waardoor de mat zelf vast op het plateau ligt

Meer over de Ringmat: http://www.ringmat.com/products/ringmat.htm

Edited by Sodejuu

Ok, ok, beetje storm in een glas water dus :D

Was mij niet zo duidelijk dat je dit rare ding bedoelde en het over ringmatten in zijn algemeenheid had. Zo'n constructie vraagt natuurlijk om rare bijgeluiden. Mahja, daar schijnt ook een markt voor te zijn :lol:

3 hours ago, carl said:

Ik zag de speler zonder mat dus...

Luister nog maar eens naar de filmpjes, dan hoor je de plaat hoe de plaat wordt opgelegd.

De Ringmat is mi een volslagen stompzinnig ontwerp met een zo'n resonerend membraan tussen plaat en plateau, de ontwerper heeft er een aardige bak centen mee verdiend.

Edited by Seed7

Wiel je moet wel lezen wat ik schrijf: als de individuele stemmen nu groter zouden zijn dan had je wel een punt. Maar dat is juist niet zo, het geluidsfront is juist groter geworden, maar daarbinnen blijft het allemaal binnen proportie. Stemmen zitten ook op realistische hoogte.  Door dit alles zit je wel dichter bij de realiteit en lang luisteren is zeker niet vermoeiend.

Ik weet niet of Roger de Ringmat kan lenen, want ik wil er graag aandacht aan besteden op Puresound. Ik heb per slot van rekening drie draaitafels om het op uit te proberen. Die koperen mat kan volgens mij niet resoneren met een plaat erop, veel te dun.

Er is een probaat middel tegen resonantie binnen een set namelijk de fluxdumper / VPI magic brick. En dat is dan de volgende tweak die we gaan bespreken. Wie kent het en/of heeft er ervaring mee?

Edited by carl

32 minutes ago, carl said:

Zeg jongens we hebben het over (betaalbare) tweaks en de laatste die ik heb ingebracht was de Fluxdumper/VPI Magic brick. Wie kent het produkt?

Fluxdumpers? Meen je dat nou? Sorry maar doet mij toch denken aan die DeLorean uit "Back to The Future". Voor de gemiddelde draaitafelaar niet echt een betaalbaar autootje.

Het idee komt van een topingenieur van Sony. Bij een demo zette hij een Kef 101 op de voeding van een versterker en iedereen hoorde een duidelijk hoorbaar verschil. Vervolgens heeft VPI houten kastje gemaakt met ijzerdeeltjes erin. Daarmee krijg je inductie (en gewicht). De Fluxdumper is een goedkoop alternatief (60 pond) voor de VPI (en de Shakti). In principe zou een niet werkende trafo op de voeding ook moeten werken. Ik zal Roger eens vragen die heeft vast en zeker een oude trafo liggen. De Shakti heb ik indertijd wel eens uitgeprobeerd in het oude huis - deed niets of weinig.

PS ik ben 25 jaar Hifi News aan het doornemen en ik kom wel leuke dingen tegen. Zit nu in 1998 :rolleyes:

Edited by carl

• 10 months later...

Tweak tip;

Omdat ik er veel goeds over heb las heb ik een set bronzen voetjes van het merk Mapleshade gekocht, type LHFSET Low Heavyfoot (set of three).

Ik ben zo positief verbaast over wat ze doen onder mijn DAC, dat ik het hier even deel.

Ruimte, plaatsing en laag om maar eens wat te noemen varen er wel bij.