Jump to content

Schoonmaken van LP's

Jan
 Share

Recommended Posts

Hallo, ik ben nieuw op dit forum. Ik heb voor 2 maanden terug mijn eerste platenspeler gekocht (ook ik werd voor gek verklaard door mijn collega's), maar ik heb er geen spijt van. Ik koop regelmatig nieuwe of 2de handse LP's, maar mijn vraag is hoe en waarmee kan ik de LP's het beste schoonmaken.

Hoi Jan,

De enige goede manier om je platen te reinigen is met een platenwasmachine. Deze zijn al verkrijgbaar vanaf F 100,- tot enorme bedragen. Ik raad het echt af om je platen "even" onder de kraan te houden. Dan kun je ze meteen weggooien.

Ome Henk,

Wassen is tot daar aan toe, maar snel drogen is natuurlijk wel een voordeel. Met het wassen ben ik zo klaar maar het duurt lang voordat je LP's zo droog zijn dat ze de hoes inkunnen.

Het is me alleen geen tig-duzend waard.

M.

PS. Hoe lang gaan de batterijen van een CD schoonmaakmachine mee?

Ha die Maarten,

De batterijen van een Cd schoonmaak machine gaan een hele lange tijd mee !

Want als ze leeg zijn laad ik ze weer op , dus hoe lang gaan ze mee ,ik denk dat ik niet zo oud wordt dat ik dat nog meemaak dat ze niet meer op te laden zijn.

Maar waar ik wel nieuwsgierig naar ben is hoe het klinkt met en zonder.

Ruud F. weet het verschil met een Eroica maar ik denk dat jij het verschil weet met een Dynavector 17 D 2.

Verder,

Paul verschrikkelijk heel Hartelijk Bedankt voor de overdrukken van de testen.

En je weet het na pakweg 40 uur gaat het nog beter klinken.

MvG,

Haudio

Henk,

OK, het is al wat later, maar we zijn de Dynavector aan het inspelen. Momenteel draaien we nog op de interne prepre van de Marantz PM-14ki, iets later denk ik te gaan vergelijken met de externe prepre. 40 uur is overigens zeker niet te lang.

Vandaag weer 60 LP's gewassen, en dit helpt echt! Alleen gewassen exemplaren komen in aanmerking voor de clearaudio.

Het worden wel lange maar mooie dagen ....

groeten,

Maarten

PS. Ook de Thorens op zolder maakt overuren, je wilt tenslotte wel goede muziek tijdens het platenwassen. De OMT5 klinkt prima, maar ik ga de Haudiaans aangepaste Ortofon ook nog even terugplaatsen.