mumsoft Posted 21 februari 2018 Author Report Share Posted 21 februari 2018 Hier lag in Alex' kamer nog zijn cassetterecorder voor opnamen bij de koorrepetities. Heb hem maar gauw uit dat vochtige kraaiennest gehaald en in mijn warme kamer gelegd. Wie weet doet-ie het nog. Was indertijd een duur dingetje, iets van een gulden of 500. https://www.radiomuseum.org/r/sony_tcd_470.html Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 21 februari 2018 Report Share Posted 21 februari 2018 13 hours ago, TL 200 said: Hier een film uit 1958 van RCA Victer met vanaf +/- 7.45 min. de introductie van een nieuwe tapecassette. https://archive.org/details/Revoluti1958 Ach wat, zo'n hippe mediaplayer is ook niks nieuws: Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hans van Liempd Posted 21 februari 2018 Report Share Posted 21 februari 2018 Zo'n ding stond hier in een kroeg. Ik begreep wél, dat het niet zo'n betrouwbaar ding was. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 21 februari 2018 Report Share Posted 21 februari 2018 58 minutes ago, Hans van Liempd said: Zo'n ding stond hier in een kroeg. Ik begreep wél, dat het niet zo'n betrouwbaar ding was. Was jij in 1965 al zo'n kroegloper? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hans van Liempd Posted 21 februari 2018 Report Share Posted 21 februari 2018 27 minutes ago, Pjotr said: Was jij in 1965 al zo'n kroegloper? In dat jaar werd ik 15. In die tijd was het hier gebruikelijk dat je rond je zestiende op dansles ging. In die kroeg stond dat ding dus. Maar het heeft er veel langer dan één jaar gestaan. Link to comment Share on other sites More sharing options...
TL 200 Posted 23 februari 2018 Report Share Posted 23 februari 2018 https://nl.wikipedia.org/wiki/Les_Horribles_Cernettes Link to comment Share on other sites More sharing options...
mumsoft Posted 7 maart 2018 Author Report Share Posted 7 maart 2018 Was gisteren verrast door een item in het NTR-journaal over achterlopende klokken. Was er net achter gekomen dat mijn wekkertje wel een minuut of 6 achter liep, en had dat eerder die dag aangepast. Normaal doe je dat bij het begin van de zomer- en wintertijd, maar niet eerder had ik gezien dat het dingetje achterliep. Maar het blijkt dus een algemeen 'probleem', volgens het journaal. Het zou te maken hebben met een kleine aanpassing/verlaging van de 50Hz op het netwerk in Europa, om alle netwerken in de pas te kunnen laten lopen. Toevallig (?) dat dit net op het journaal is als mijn wekker 'ineens' lijkt achter te lopen. https://nos.nl/artikel/2220979-luchtalarm-haperde-door-achterlopende-klokken.html Het was ook de oorzaak dat het luchtalarm niet overal afging, afgelopen maandag. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ove Rickland Posted 7 maart 2018 Report Share Posted 7 maart 2018 (edited) Zou mijn platenspeler daar dan ook last van hebben? Niet van het het luchtalarm natuurlijk, maar van een iets mindere gelijkloop. Edited 7 maart 2018 by Ove Rickland Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ivan10 Posted 7 maart 2018 Report Share Posted 7 maart 2018 Goede vraag Ove. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 7 maart 2018 Report Share Posted 7 maart 2018 1 hour ago, Ove Rickland said: Zou mijn platenspeler daar dan ook last van hebben? Niet van het het luchtalarm natuurlijk, maar van een iets mindere gelijkloop. Nee, je hebt geluk: Je platen duren 0,1% langer Maar dat is minder dan de variatie door snaarspanning, slijtage van de snaar (slip), etc. Link to comment Share on other sites More sharing options...
mumsoft Posted 7 maart 2018 Author Report Share Posted 7 maart 2018 Op mijn Dual kan ik ook geen verschil ontwaren. De nauwkeurigheid van de stroboscoopinstelling is denk ik vele malen grover. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 7 maart 2018 Report Share Posted 7 maart 2018 (edited) Je stroboscoop loopt doorgaans ook op de netfrequentie. Die gaat evenredig mee omlaag in frequente. Daar ga je geen verschil mee zien. Wil je met een stroboscoop verschil zien, dan heb je een nauwkeurige Quartz gestuurde stroboscoop nodig. Quartz gestuurde DT ondervinden sowieso geen invloed van die ietwat lagere netfrequentie. Edited 7 maart 2018 by Pjotr Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hans van Liempd Posted 7 maart 2018 Report Share Posted 7 maart 2018 Of een stroboscoopplaat met led lantaarn op 300 Hz. http://www.vinylvinyl.nl/clearaudio-speed-strobe-test-lp-light-bundle.html Ik heb me beholpen met een digitale laser toerenteller. Dat ding heb ik nog liggen. Iemand interesse? Link to comment Share on other sites More sharing options...
mumsoft Posted 7 maart 2018 Author Report Share Posted 7 maart 2018 3 hours ago, Pjotr said: Je stroboscoop loopt doorgaans ook op de netfrequentie. Die gaat evenredig mee omlaag in frequente. Daar ga je geen verschil mee zien. Wil je met een stroboscoop verschil zien, dan heb je een nauwkeurige Quartz gestuurde stroboscoop nodig. Quartz gestuurde DT ondervinden sowieso geen invloed van die ietwat lagere netfrequentie. Linksom of rechtsom is er bij mij dan geen verschil. Denk ik. Maar we hebben het dan ook over 6 minuten over 7 weken, zeg 1 minuut per week, iets van 9 seconden per dag. Allemaal naar boven afgerond. Is iets meer dan een een derde seconde per half uur plaatkant. Link to comment Share on other sites More sharing options...
carl Posted 8 maart 2018 Report Share Posted 8 maart 2018 (edited) On 7-3-2018 at 1:35 PM, Ove Rickland said: Zou mijn platenspeler daar dan ook last van hebben? Niet van het het luchtalarm natuurlijk, maar van een iets mindere gelijkloop. Ik voel hier een ernstig probleem dat op High End niveau moet worden opgelost. De naam heb ik al: “ the frequence response restorer” . Edited 8 maart 2018 by carl Link to comment Share on other sites More sharing options...
TL 200 Posted 9 maart 2018 Report Share Posted 9 maart 2018 5 hours ago, vintagemod said: Dus neemt het met een korreltje zout de gelijk loop. Als de muziek live gespeeld wordt verschillen de nummers ook wel eens van lengte en tempo. Link to comment Share on other sites More sharing options...
mumsoft Posted 9 maart 2018 Author Report Share Posted 9 maart 2018 Als 50Hz 49Hz is geworden, is er toch niks aan de hand? Wel voor die ovenwekkertjes en zo, maar toch niet voor je draaitafel? Loopt nog steeds gelijk, misschien iets langzamer, maar wel gelijk (voor zover hij/zij dat al deed vóór half januari). Je moet alleen een tandje sneller laten draaien, als dat kan. Op mijn Dual is dat zo te doen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
TL 200 Posted 9 maart 2018 Report Share Posted 9 maart 2018 6 hours ago, mumsoft said: Als 50Hz 49Hz is geworden, is er toch niks aan de hand? De netfrequentie is nooit precies 50 Hz, die schommelt altijd wel een beetje (2 à 3 Hz). Link to comment Share on other sites More sharing options...
leobus Posted 9 maart 2018 Report Share Posted 9 maart 2018 Dat lijkt mij niet. Hoe kun je dan in hemelsnaam je zonnepanelen in fase aan het net koppelen? Op audiofreaks heb ik deze site gevonden. De variatie ligt in de hondersten van een Hz. https://www.swissgrid.ch/swissgrid/de/home/experts/topics/frequency.html groet, Leobus Link to comment Share on other sites More sharing options...
TL 200 Posted 9 maart 2018 Report Share Posted 9 maart 2018 Ik was (weer eens) te snel. Er stond letterlijk: als je een beetje op internet zoekt, dan vind je dat de netfrequentie zelden of nooit meer dan 3 frequenties afwijkt, dat is dan 3/50 seconde. Excuus. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 9 maart 2018 Report Share Posted 9 maart 2018 43 minutes ago, leobus said: Dat lijkt mij niet. Hoe kun je dan in hemelsnaam je zonnepanelen in fase aan het net koppelen? Op audiofreaks heb ik deze site gevonden. De variatie ligt in de hondersten van een Hz. https://www.swissgrid.ch/swissgrid/de/home/experts/topics/frequency.html groet, Leobus In een ver verleden heb ik hier al eens metingen gepost i.v.m. die 50Hz. Gemeten over een hele dag. Komt wel aardig overheen met wat op die site gegeven wordt. Als je het vertaalt naar toonhoogte variaties dan zijn het fracties van een centitoon. Proefondervindelijk is lang geleden al vast gesteld dat de beste en goed getrainde musici met een absoluut gehoor niet beter kunnen waarnemen dan toonverschillen van 4 centitoon. En dan ook nog eens onder optimale omstandigheden. Denk dan ook niet dat de gemiddelde audiofiel zich zorgen hoeft te maken over die gelijkloop van zijn DT. Maar als je de anti-440Hz activisten mag geloven zou een fractionele verlaging van de netfrequentie tot een groter muziekgenot moeten leiden. Iemand al iets opgemerkt? Zie er i.g.g. niemand over.... B.t.w. Frequentieafwijkingen op het lichtnet zijn er altijd. Normaliter worden die dan dagelijks weer gecompenseerd, zodat de gemiddelde afwijking nul blijft. Dat laatste is sinds januari niet gebeurd en is de gemiddelde afwijking over langere tijd simpelweg niet gecompenseerd. Maar dat gaan ze wel doen. Dus als je nu je klokkies steeds gelijk hebt gezet, zul je dat over een tijdje weer moeten doen: Dan gaan ze weer voor lopen Link to comment Share on other sites More sharing options...
mumsoft Posted 10 maart 2018 Author Report Share Posted 10 maart 2018 16 hours ago, Pjotr said: Dus als je nu je klokkies steeds gelijk hebt gezet, zul je dat over een tijdje weer moeten doen: Dan gaan ze weer voor lopen Denk het niet. Eerder dat, als ze er niks aan doen, die elektrische klok blijft achterlopen. Die loopt immers alleen gelijk bij 50Hz, en als die frequentie wordt aangehouden, lopen ze gelijk. Het is wat anders als je aan het knopje van de draaitafels hebt gezeten, om de snelheid wat omhoog te krijgen. Dan staat die nu goed, en bij herstel van de 50Hz weer te hoog. Maar het is en blijft miezemuizen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 10 maart 2018 Report Share Posted 10 maart 2018 Mwah als je klok dadelijk weer 5 minuten voor loopt... Tja, voor een pensionado zal dat wel miezemuizen zijn. Blijft wel 5 minuten eerder bij het einde Link to comment Share on other sites More sharing options...
mumsoft Posted 10 maart 2018 Author Report Share Posted 10 maart 2018 Heb een spreukenkalenderblaadje uit 2016 bewaard: Gegeven het alternatief is ouder worden zo erg nog niet. Link to comment Share on other sites More sharing options...
carl Posted 10 maart 2018 Report Share Posted 10 maart 2018 Spreek je je het niet aan om op een bepaald moment weer aan moeders borst te liggen Marc? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts