Jump to content

Wat ik gelezen heb online of in een blad! II

mumsoft
 Share

Recommended Posts

Pfoe, ik word al moe van het doorscrollen alleen al. In mijn set doet het me niets, is mijn voorzichtige conclusie. Ik volg het fenomeen al vanaf de start zowat, heb een MQA-dac gekocht zelfs, en dat was een schot in de roos, maar om heel andere redenen. Ik ben wel langzaam gaan beseffen dat het veel belangrijker is, dat muziek je pakt en je raakt. En daar hoeft geen MQA-labeltje op te zitten voor mij.

2 hours ago, TL 200 said:

Heel erg interessant, MQA door de mand gevallen?? Lees vooral de editor's notes en kijk goed naar de plaatjes.

https://www.computeraudiophile.com/ca/reviews/mqa-a-review-of-controversies-concerns-and-cautions-r701/

Wat mij betreft heeft het nooit in een mandje gezeten en was het van begin af aan een losse flodder waar niemand op zat te wachten. Kon je toch op je klompen aanvoelen? Nog los van alle technische en audiofiele claims.

32 minutes ago, Ivan10 said:

En nog getest met een Mytek Brooklyn DAC ook. Ja toch wat ontluisterend dit artikel. Dank voor het posten @TL 200

Graag gedaan, deze schrijver heeft ook een leuke Blog, hier een artikel over de Raspberry Pi. Een stuk positiever.;)

http://archimago.blogspot.nl/2017/01/measurements-raspberry-pi-3-as-usb.html

1 hour ago, Ivan10 said:

En nog getest met een Mytek Brooklyn DAC ook. Ja toch wat ontluisterend dit artikel. Dank voor het posten @TL 200

Welnee MQA, vind ik nog steeds een leuk formaat.  Achteraf is alles makkelijk. Moet je eens Kraftwerk 3D MQA voor hoofdtelefoons luisteren.  Ongelofelijk hoeveel muziek er uit die relatief kleine bestandjes komt.  Dat artikel vind ik overigens uitstekend, maar veel wat er instaat was allang bekent, zoals het gat bij 44.1Khz de extra vervorming door het uitvouwen etc,  Moet je het eens goed lezen wat er nog meer voor "ontluisterende" dingen in staan.  Ik ga het niet uitleggen.

Marc was eens de keizer van MQA .....  Tja hoe dingen veranderen in 3 jaar tijd.  Net als kennelijk de behoefte om met dergelijke relatief kleine hi-res bestanden te streamen. Wat opval met Qobuz+. dat er steeds meer 24/44.1 en 24/48Khz materiaal komt.  Of dat beter klinkt dan 16/44.1 laat ik even in het midden.  Kennelijk kan het gewoon. :)

Leuk? Hoe bedoel je? Het is een hoop gekunstel voor een ogenschijnlijk minimale winst. En die winst blijkt dan ook nog ver te zoeken. Het enige wat overblijft is een nieuwe DRM. En dat is na een tijdje ook weer gekraakt.

1 hour ago, Pjotr said:

Leuk? Hoe bedoel je? Het is een hoop gekunstel voor een ogenschijnlijk minimale winst. En die winst blijkt dan ook nog ver te zoeken. Het enige wat overblijft is een nieuwe DRM. En dat is na een tijdje ook weer gekraakt.

Heb je het wel eens gehoord Pjotr?  

1 hour ago, TL 200 said:

Welke Marc? Volgens mij speelt Mumsoft nog maar sinds kort MQA. 

Klein forumpje, weinig Marcjes. Ik ben destijds geïnteresseerd geraakt in MQA, omdat het een oplossing belooft voor de almaar uitdijende reeks resoluties waarin digitale muziek wordt gegoten, terwijl er kennelijk zo weinig voor nodig is. Dat leek me een mooie oplossing, temeer daar mijn bedaagde Olive grote moeite had die enorme bakken van hirez-bestanden eruit te persen. Met MQA is het ook wat lastiger, maar qua dikte is zo'n bestand veel kleiner dan een hirez-versie. Dat zijn uiteraard privé overwegingen en besognes.

Ik ben dus vroeg al op de MQA-trein gesprongen, om te beginnen met een Meridian USB-dacje, die Tubejack nu heeft (overgenomen). Ik kreeg er geen geluid uit. En toen kwam de Mytek Brooklyn op mijn weg, die ik in de voorverkoop aanschafte, voor niet zo veel geld. Die had om te beginnen niet eens MQA aan boord, dat pas bij een firmware-update ter beschikking kwam. En dat moest dan weer gedaan worden met een programma op de pc, waar - nog steeds - geen Linux-versie van is. Maar niet getreurd, geschikte lui zat die me wel willen helpen.:wub:

De Brooklyn is op gegeven moment mooi verbeterd voor het beter doorgeven van structuurinformatie, en daarmee ben ik in mijn nopjes (waar zitten die eigenlijk, vraag ik me nu af ^_^) Het zal zeker een bak met electronica zijn, dat was mijn DacMagic ook. Kan het dus mooier? Mogelijk, wie weet, met zo'n I2S-dacje als hoedje op de Raspberry. Dus, Wiel, als je zo vriendelijk wilt zijn, kom dan nog eens langs met jouw Raspberry-met-I2S-dak, dan kan ik het hopelijk ook horen. Probleem met de Brooklyn is, dat-ie mij te pakken heeft. Alles kan ik er op aansluiten, en met die elegante afstandsbediening ook besturen. Dus weer een paradigma-shift? Jawash, jawash.

8 hours ago, Tubejack said:

Altijd leuk om weer eens een oud topic door te lezen :)

Heb ik ook gedaan, let eens op de datum, 30 november 2015 de eerste post. Wat schrijft Mumsoft bijna 2 jaar later? Snap je dat ik niet direct aan "onze" Marc dacht toen jij het over de keizer had. :D 

8 hours ago, mumsoft said:

Ik ben dus vroeg al op de MQA-trein gesprongen,

Dat ben je zeker, die trein staat nu op de rails en is ook vertrokken. Beetje vertraging maar dat is heel normaal heb ik wel eens gelezen.;)

Ik heb nog nooit MQA gehoord, kan dus niet uit eigen ervaring spreken. Dat de bestanden relatief klein zijn heeft natuurlijk z'n voordelen want met DSD en SACD bestanden is je HD snel vol, ik ze van erbij van ruim 2 Gigabyte per stuk......

Maar voor het streamen maakt het toch niet uit hoe groot de bestanden zijn, waarom zou je als audiofiel dan weer allerlei bewerkingen (laten) toepassen om de bestanden kleiner te krijgen?  Fouten introduceren is toch iets wat we niet willen. En wat niet op de master staat krijg je er met omzetten ook niet bij dus daar zit geen winst. CD's rip ik als FLAC,  EAC, zero compression, duurt wat langer maar dat vind ik niet erg.Als ik een stream download en ik kan kiezen tussen verschillende resoluties kies ik de grootste, dan maar een keer een extra of een grotere HD aanschaffen. Als je platenkast vol geraakt koop je er toch ook ééntje bij en ga je niet alles op cassette zetten omdat dat zo weinig ruimte inneemt?

Edited by TL 200

Streamen en streamen is twee. Als ik iets van de harde schijf pluk en afspeel, heet dat streamen. Als ik iets uit Tidal pluk en afspeel heet dat ook streamen. In het laatste geval moet er een groot bestand over internet, in het eerste een groot bestand van schijf gelezen worden. Mijn Olive is merkbaar trager met MQA-bestanden, maar met hirez-spul nog meer. MQA-bestanden worden uitgevouwen tot wat de DAC maximaal aankan, en dat is de DAC zijn pakkie-an.

Ruimte is op zich niet zo'n probleem, snelheid ook niet, maar MQA zorgt wel voor een optimaal klein bestand, dat dus ook optimaal snel verstuurd kan worden. Dat is elegant, en efficiënt. Verder is de belofte, dat het de tijdsversmering binnen de -ik meen- 10 milliseconde houdt. Bij al die gewone hirez-formaten is er geen eind aan de race naar meer en beter en dikker. Dus na 96 komt 192, komt 288, komt 576, komt 1152, komt... en op het laatst heb je een schijf van 2TB nodig voor een stukkie muziek van een minuut of 5. Daar zit dan wel een oceaan van stilte bij, lucht, loze bits.

Overal waar het (audio)signaal door moet, kan de structuurinformatie beïnvloed worden. Of kan, zàl. Dus als een MQA-bestand moet worden uitgevouwen zal dat ook gebeuren. Of als een FLAC-bestand uitgepakt moet worden. Of een DSD-bestand, of een MP4-tje, noem maar op. WAV hoeft niet uitgepakt te worden, maar gaat net als de andere formaten een weg door de componenten van de DAC, en verderop de versterker, de kabels, de speakers. MQA is voor mij dan ook niet de heilige graal.

1 hour ago, TL 200 said:

Maar voor het streamen maakt het toch niet uit hoe groot de bestanden zijn, 

Mobiel streamen via  b.v. 4G wel. (data limiet en zo)   Daarnaast moet een streaming provider natuurlijk een behoorlijk eigen netwerk hebben, als zeg een paar duizend,  10.000 of meer mensen muziek van hun of haar servers streamen.  Thuis vanaf je NAS heb je daar natuurlijk heen last van. ;)