Jump to content

Wat ik gelezen heb online of in een blad! II

mumsoft
 Share

Recommended Posts

27 minutes ago, Tubejack said:

Verder is WiFi naar mijn mening helemaal niet geschikt voor streaming.  Gewoon bekabeld aansluiten werkt het beste en storingsvrij.  WiFi gebruik ik enkel als afstandbediening en voor laptops en smartphones.

Dat zou ik ook denken. Maar mijn huidige ervaring met de Raspberry vertelt me iets anders, nl dat bedraad + usb-dac niet lekker samengaat. Voor muziek niet echt een punt, maar video's van Tidal hebben er last van. Nu, met alleen een wifi-verbinding gaat dat juist beter.
Wat ook scheelt, is, dat ik zo de extra switch in de set kan elimineren. Weer een paar watt minder.

Maar ik heb geen enkele buis in de set, apparaatjes die hooguit een watt of 20 trekken, niks dikke versterkers. Het produceren van platen en cd's kost ook e.e.a. aan energie, de pc waar ik op werk trekt zeker een 100 watt als het niet meer is.

Aan gas verbruik ik in dit huis beduidend meer, en daar komt geen geluid uit. Hooguit wat gesuis.

25 minutes ago, Pjotr said:

P.s. Jack waarom is WiFi helemaal niet geschikt voor steaming? Vind ik nogal een baude bewering :huh: Ik kan hier gewoon 2 full HD TV kanalen tegelijk streamen via WiFi (meer decoders heb ik niet) zonder enige hapering, of wat voor storing dan ook. Geen enkel verschil met bedraad. Dus dan zou dat beetje audio, wat slechts een fractie aan data daarvan verlangt, niet kunnen volgens jou? Ik doe het wel bedraad vanwege lager energie gebruik en minder nodeloze ethervervuiling

Ok kleine correctie: Totaal ongeschikt in een stad  met veel  hoogbouw zoals hier.  Het is  zaterdag en nu vrij rustig op de 2,4Ghz band maar toch nog zo' n 6 ...8 WiFi stations per kanaal.  Ik heb er wel eens > 20 gezien op één kanaal. :wacko: Als je op het platteland woont dan heb je natuurlijk nergens last van.  Dat had ik vroeger ook niet. Verder ben ik niet de enige die het beweerd. Een beetje serieuze audio winkel of streaming leverancier houd daar ook rekening mee.  WiFi en audio is voor mij  een no-go.  Al een paar jaar staan niet voor niets de computer bladen bol van zogenaamde "oplossingen" voor WiFi problemen.  Het is hier een totale anarchie in de 2,4Ghz band. Iedereen voor zich <_<

Ehm Jack, misschien eens van die vintage WiFi afstappen en wat modernere/betere WiFi spullen proberen? :D Bedraad is wel beter vanuit energiekosten/ethervervuiling oogpunt en zou dat dan maar zou houden ook. Dat sommigen nou met WiFi problemen hebben maakt nog niet dat het niet geschikt is om te streamen, dat is echt flauwekul. Ook in een dichte bebouwing.

Edited by Pjotr

Ik heb net als jij een moderne Fritzbox 7581 (en misschien dat jij die ook hebt?) en een 1750E repeater die als AP station bedraad is aangesloten en op een zeer strategische plek ligt. De WiFi van de 7581 staat uit. En met slechts 25% zendvermogen via de 1750E van beneden in de garage en in de tuin  tot boven op 2 hoog WiFi dekking.  Zover mijn "vintage" WiFi.  Verder zijn de meeste spulletjes die met WiFi babbelen hier modern. (En die paar oude doen het ook)  Wellicht iets gechargeerd, als ik zeg dat al ik voor elk stuk over WiFi dat ik tegenkom €100 zou krijgen .....:P

Maar over een andere boeg.  Hoeveel mensen op dit forum hebben zouden er verstand van computers hebben?  Laat staan WiFi.:blink: 2... 3?  Dan ga ik dat niet adviseren?  Sommige leveranciers raden het ook af ik meen een stuk gelezen te hebben bij Aurilac die dat afraden en alleen als het niet anders kan over 5Ghz te streamen.  Verder zou ik me laten adviseren door een goede zaak b.v. https://www.wifimedia.eu/nl/  die lijkt me wel ok.  

Maar voordat Ove's vraag ondergesneeuwd raakt.  Ove wat is jouw ervaring dan met streaming?  Het werkt hier als een tierelier en dat het slecht zou zijn voor het milieu? Kan echt geen reden verzinnen dat het zo is.  Het is m.i. eerder andersom. ;)

Edited by Tubejack

22 hours ago, Tubejack said:

Maar voordat Ove's vraag ondergesneeuwd raakt.  Ove wat is jouw ervaring dan met streaming?;)

Ik doe helemaal niet aan streamen. Ik houd het bij lp (en cd). Vroeg me alleen af of al die draadloze data-uitwisselingen ook duurzaam zijn. Verder geen diepe gedachten.

Gezien het betalingsverkeer e.d. al steeds meer richting appjes op je draadloze smartfoon gaat zal die duurzaamheid wel moeten. Of het uiteindelijk niet een toren van Babel blijkt zal de toekomst gaan leren. Velen, en met name de oudere generatie, vrezen daar wel voor.

• 2 weeks later...
10 hours ago, Pjotr said:

Duh......????????????????????? Heb je dat op je eigen site gelezen??? Da's bijzonder :huh:

Oei verkeerde topic, :blink:moest eigenlijk vintage zijn.  Ik heb niet zoveel ruimte meer, om allerlei plaatjes up te loaden bij XS4ALL, dan zomaar.   

Tuurlijk kan dat ook bij tal van andere sites, maar dan heb je vaak weer reclametroep.  Mochten er mensen zich storen aan mijn activiteiten, geen probleem, dan stop ik ermee. 

33 minutes ago, Ivan10 said:

Pjotr is hoog gevoelig. Kan gebeuren Jack. ;-)

Dat ben ik zelf, ik wil niemand tot last zijn, liefhebbers van vintage vinden mijn site vanzelf  ;)

3 hours ago, Tubejack said:

Oei verkeerde topic, :blink:moest eigenlijk vintage zijn.  Ik heb niet zoveel ruimte meer, om allerlei plaatjes up te loaden bij XS4ALL, dan zomaar.   

Tuurlijk kan dat ook bij tal van andere sites, maar dan heb je vaak weer reclametroep.  Mochten er mensen zich storen aan mijn activiteiten, geen probleem, dan stop ik ermee. 

Nee hoor, storen doet het zeker niet. Verbazen wel ;) Trouwens je moet wel heel veel plaatjes geparkeerd hebben om over je 10 Gb te komen voor internetgebruik. Misschien toch eens wat verder comprimeren? Kan makkelijk met het meeste foto content.

5 hours ago, Pjotr said:

Nee hoor, storen doet het zeker niet. Verbazen wel ;) Trouwens je moet wel heel veel plaatjes geparkeerd hebben om over je 10 Gb te komen voor internetgebruik. Misschien toch eens wat verder comprimeren? Kan makkelijk met het meeste foto content.

Ja ik vraag me ook af waarmee TJ in godsnaam dat domein van 'm vol krijgt. Als het net als mijn xs domein is lukt je dat zelfs met hi-res foto's niet, of je moet er een paar duizend willen delen...

27 minutes ago, thingman said:

Ja ik vraag me ook af waarmee TJ in godsnaam dat domein van 'm vol krijgt. Als het net als mijn xs domein is lukt je dat zelfs met hi-res foto's niet, of je moet er een paar duizend willen delen...

De foto's  in mijn eigen domeinen hebben een hot-link protectie.  Het gaat om het stukje web space dat ik van mijn provider krijg.  Dat is maar 10Gb groot 

3 minutes ago, Tubejack said:

De foto's  in mijn eigen domeinen hebben een hot-link protectie.  Het gaat om het stukje web space dat ik van mijn provider krijg.  Dat is maar 10Gb groot 

"Maar" 10 GB? Dat zijn zo'n 10.000 - 25.000 foto's. Heb je zoveel vintage om te laten zien?

Just now, Pjotr said:

"Maar" 10 GB? Dat zijn zo'n 10.000 - 25.000 foto's. Heb je zoveel vintage om te laten zien?

Eh ja......wel als ik de plaatjes groter dan 640x480 wil maken Pjotr 🙋🏼‍♂️ Kan ik ze tuurlijk ook comprimeren .....   

2 hours ago, Pjotr said:

Wat ben je dan aan het doen? Een gemiddelde jpeg foto van normale kwaliteit is 250K - 1 MB.

Best veel Pjotr.  Als ik ze comprimeer met een redelijke kwaliteit kom ik op +/- 100K per foto.  ;)

17 minutes ago, Tubejack said:

Best veel Pjotr.  Als ik ze comprimeer met een redelijke kwaliteit kom ik op +/- 100K per foto.  ;)

En dan heb je aan 10 GB aan web space niet genoeg om je fot's te delen? Dat zijn 100.000 foto's :o

Edited by Pjotr

Punt is, ik wil ze niet altijd comprimeren, maar gewoon hi-res laten, daarnaast staan daar niet alleen foto's . Maar waar ben jij eigenlijk mee bezig?  Laat eens een leuke foto zien, van je set of zo. :)

Edited by Tubejack

13 hours ago, Tubejack said:

Punt is, ik wil ze niet altijd comprimeren, maar gewoon hi-res laten, daarnaast staan daar niet alleen foto's . Maar waar ben jij eigenlijk mee bezig?  Laat eens een leuke foto zien, van je set of zo. :)

Pjotr stelt meermalen een vraag die je niet beantwoordt of kunt beantwoorden. Dus doet ie het nog eens in andere woorden.I

Ikdeed dat eenmaal, meer is het niet. Gewoon, hoe kreeg jij die 10 giga vol met foto's. We zullen het niet weten, maar ik weet dat ik mijn domein van gelijke omvang nooit zal volkrijgen met foto's. Max 1,3mb voor een kwaliteitsfoto van 1280*960.

Ik heb op dit moment 5TB  in raid 1 met back-up tot mijn beschikking Thingman. Ook dat gaat vol.  Met foto's, familie filmpjes, muziek, tijdschriften, TV progamma's waar we aan meegewerkt hebben en andere documentatie.  Verder  moet ik nog een berg foto albums digitaliseren.  Een hele klus. ;) Ik weet nog niet precies hoe ik dat ga doen.  Ik heb nog zo' n ouderwetse SCSI scanner waar je zelfs dikke boeken onder kunt scannen.  Verder VHS banden en DVD's en ander spul dat nog op video8 staat.   

Edited by Tubejack

Dat is een bak media. Ik heb daarvoor losse 2TB (USB)-schijven, indien vol, nieuwe schijf (eigenlijk schijven, want ook backups). Maar foto-albums laat ik gewoon as is. Je moet geen slaaf van je verzamelwoede worden, vind ik. Foto albums hebben niet het eeuwige leven, maar van harde schijven kun je hetzelfde zeggen.