Jump to content

Wat ik gelezen heb online of in een blad! II

mumsoft
 Share

Recommended Posts

Ach, dat testament moet je ook niet letterlijk nemen Carl. Je snapt die tekst vast veel beter na een flinke joint (of een hele space cake, dat kan ook). Het is meer een rijmelarij van een hopeloos gefrustreerde puber. Het is duidelijk dat hij weinig plezier aan zijn jeugd beleefd heeft.

Vervolgens lag hij met Astrid Nijgh in bed die lesbisch bleek te zijn :o  Zal wel een grote teleurstelling zijn geweest want een superleuke vrouw. Om dat te compenseren ging hij naar de hoeren en schreef Astrid het geweldige nummer “Ik doe wat ik doe”. 

Edited by carl

On 27-7-2018 at 3:34 PM, Pjotr said:

Dat zal wel. Maar wie denkt dat na 22 jaren zijn jeugd over is en een testament opmaakt daarover, snapt er ook niet veel van. Nou ja ze waren in die tijd beiden zo stoned als een garnaal en jongden wat in de rondte in hun commune. Dus lol hadden ze wel :D 

Nou Pjotr, Ik was wel zo iemand die op zijn 20 ste zijn eerste testament schreef en hoe mijn uitvaart eruit zou moeten zien met de zelf uitgekozen muziek. Dat deed ik destijds héél bewust. 
Niet dat mijn jeugd over was, hoewel een zeer aangrijpende gebeurtenis rond mijn 17e/18e levensjaar wel de aanleiding ervoor was om er wel bewust over na te denken. En in mijn optiek zou iedereeen dat moeten doen. 

6 hours ago, audiofreak said:

En in mijn optiek zou iedereeen dat moeten doen. 

Het testament wat over de meer materiële zaken gaat heb ik al lang geleden gemaakt Onno. Zeker als je vrouw en kinderen hebt is dat wel verstandig. Ik moet nog eens opschrijven waar zaken als mijn hifiset en LP’s naar toe gaan want dat gaat me wel aan mijn hart. De hifi heb ik mijn zoon beloofd als grootste muziekliefhebber van de familie. Maar of ze nu erg geïnteresseerd zijn in strips?   Ik denk dat mijn tweede dochter de gebonden serie van Suske en Wiske en de Johan en Pierewiets wel leuk vindt. Maar al die strips over schaars geklede vrouwelijke Samoerai :D

Goh wat een sneue reacties op de tekst van een klassieker. Kunnen we daar overheen?

Hij staat in de sneeuw aan de poort van de stad
En prikt de dagen van december op z`n hoed
Hij fluit z`n pluche lapjeskat
Want hij heeft last van muizenissen die nesten maken in z`n baard.
Maar `t dier laat hem altijd mooi fluiten
`t Dier preekt ernstig voor de vissen
gevallen van een haringkar.
Hij lokt de dagen met z`n lier
De dagen vliegen, hij blijft staan
Waar komt hij vandaan?
Hij koestert de dagen van rood cellofaan
Van glitter en watten en sterrenpapier
Geen mens kent zijn naam.
Meester Prikkebeen
Meester Prikkebeen
Mensen lopen langs hem heen
Hij blijft alleen meester Prikkebeen.
Lantaarnopstekers gaan stil door de nacht
Hij speelt de draailier voor hun harige gezicht
Slaap gerust, sluimer zacht
Een paladijn met zijn soldaten blijft even luisteren naar hem.
Toch blijft z`n schotel leeg, ze lachen
Alleen een meisje blijft staan praten
Een mager meisje van plezier.
Waarom speel jij geen ander lied
Je ogen en je mond zijn koud
Ik weet geen refrein
Ik draag op mijn borsten een sleutel van goud
Het licht in m`n oog is een ster die verschiet
Zo kan ik niet zijn.
Meester Prikkebeen
Meester Prikkebeen
Mensen lopen langs hem heen
Hij blijft alleen meester Prikkebeen.
Ze danst in de sneeuw en ze speel tamboerijn
Terwijl de lapjeskat heel stil de passie preekt
Het geurt naar brood en warme wijn
En in de sneewnacht bij de wallen verwachten ze `t nieuwe jaar.
De laatste nacht komt aangevlogen
De laatste slagen zijn gevallen
`n Vuurpijl spuit de hemel in.
En morgen verdwijnen ze over het land
Morgen verdwijnen ze over het land
Het nieuwe jaar is wijd en groen
Een bloemenwei is leeg en groen
Nooit zien ze hem weer
Nooit zien ze hem weer
Wie weet wat de dagen
Dit jaar zullen doen
Wie weet wat de dagen dit jaar zullen doen
Zij speelt met de kat
En hij zwaait met zijn hand
Vaarwel en tot ziens
Misschien tot ziens
Misschien tot ziens.
Meester Prikkebeen.......

Lennaert had ook  zijn goeie dagen, hij kon het wel  :)

Daarstraks nog de docu over Queen bekeken onder het eten. Hun teksten zijn logischerwijs eigenlijk ook niet te volgen en juist daarom ijzersterk.

Edited by Pjotr

Inderdaad een sterke tekst al is het niet echt mijn stijl. Meer het type van “Sympathy for the devil” ^_^

Edited by carl

9 hours ago, Pjotr said:

Lennaert had ook  zijn goeie dagen, hij kon het wel  :)

Daarstraks nog de docu over Queen bekeken onder het eten. Hun teksten zijn logischerwijs eigenlijk ook niet te volgen en juist daarom ijzersterk.

Ik kan die B de G echt niet aanhoren. Sorry, niks voor mij. Ik vind dergelijke tekstelarij werkelijk om te janken. Poëeten in zoet/zuur. En als ondoorgrondelijke teksten een maat zijn voor "ijzersterk", dan is Frank "Boeitniet" Boeijen kampioen. In NL is er maar één met echt sterke teksten en dat is Harrie Jekkers.

19 hours ago, Pjotr said:

Dat is wel heel een heel wat andere motivatie Onno dan die rijmelarij van Nijgh. Alle respect daarvoor.

Ja, dat is zo. Maar ik zal je wat verklappen.......
Dat liedje van Boudewijn de Groot heeft mij toen wel tot nadenken gezet, omdat letterlijk de tekst juist zo mooi was.
In mijn jeugd luisterde we vaak naar Boudewijn de Groot. 

13 hours ago, carl said:

Het testament wat over de meer materiële zaken gaat heb ik al lang geleden gemaakt Onno. Zeker als je vrouw en kinderen hebt is dat wel verstandig. Ik moet nog eens opschrijven waar zaken als mijn hifiset en LP’s naar toe gaan want dat gaat me wel aan mijn hart. De hifi heb ik mijn zoon beloofd als grootste muziekliefhebber van de familie. Maar of ze nu erg geïnteresseerd zijn in strips?   Ik denk dat mijn tweede dochter de gebonden serie van Suske en Wiske en de Johan en Pierewiets wel leuk vindt. Maar al die strips over schaars geklede vrouwelijke Samoerai :D

Destijds na het verlies van mijn 2e vrouw heb ik mijn eigen ouders bewust verzocht om na te denken wat men van henzelf aan hun kinderen wilde geven of doen toekomen als ze er niet meer waren. Daarnaast hebben mijn zus en ik gezegd wat we zelf heel graag wilde en wat niet. Na hun overlijden is de erfenis dan ook zonder geruzie of whatever in harmonie verlopen.

Geen ruzie dat is al heel wat Onno. Gelukkig kunnen mijn kinderen erg goed met elkaar overweg en gunnen ze elkaar veel. Maar ik zal toch maar een lijstje maken ;)  Laat eens horen hoe het met je gaat en of je al muziek hebt in de nieuwe woning.

4 hours ago, audiofreak said:

Ja, dat is zo. Maar ik zal je wat verklappen.......
Dat liedje van Boudewijn de Groot heeft mij toen wel tot nadenken gezet, omdat letterlijk de tekst juist zo mooi was.
In mijn jeugd luisterde we vaak naar Boudewijn de Groot. 

Ja, zo heeft ieder zijn eigen jeugd-ankers die troost bieden. In die zin kun je aan ieder populair genre een zekere waarde toekennen. Tot aan Mantovani, de Zangeres Zonder Naam en de Selvera's aan toe. Zelf zit ik dan meer in de hoek van Harry Jekkers en de klassieke muziek. Maar ik kan mij ook nog wel herinneren dat ik op het Rembrandtplein stond 1980 met de kroning van Beatrix. De Blauwbrug was net veroverd en het was letterlijk oorlog voor je neus met traangas, vluchtende agenten en half gesloopte ME wagens. En dan blijft op de hoek bij de Amstelstraat Drukwerk gewoon doorspelen: "Ik verveel mij zo in Amsterdam Noord".

Edited by Pjotr

3 hours ago, Sodejuu said:

Ik kan die B de G echt niet aanhoren. Sorry, niks voor mij. Ik vind dergelijke tekstelarij werkelijk om te janken. Poëeten in zoet/zuur. En als ondoorgrondelijke teksten een maat zijn voor "ijzersterk", dan is Frank "Boeitniet" Boeijen kampioen. In NL is er maar één met echt sterke teksten en dat is Harrie Jekkers.

Ho, ho, ik schreef niet "ondoorgrondelijke teksten" maar "logischerwijs niet te volgen". Goeie teksten zijn on-logischerwijs prima te volgen. En meestal is dat ook hoe echte kunst werkt: Zichtbaar maken wat normaliter onder het oppervlak verscholen blijft. Daartoe heeft een goed kunstwerk een zekere gelaagdheid. En dat mis ik wel eens een beetje bij de Flower Power van de jaren '70.

Edited by Pjotr

Een leuke vraag is wie naar teksten luistert. Mijn vrouw zeker, maar bij mij is dat minder. Nu met een I pad kan je teksten gelukkig makkelijk opzoeken. 

Daar zal ik maar gelijk op antwoorden. Ik luister hoogst zelden naar teksten. De reden is dat in 95% van de liedjes toch over hetzelfde gezeverd wordt. Bovendien vind ik het vermoeiend. Zang is voor mij een instrument. Een stem moet harmonisch en melodisch passen bij de muziek passen en geen gekrijs (Amy Winehouse, Tom Waits, Bob Dylan (wel goeie muziek, maar hij moet iemand anders laten zingen)) of hees gedoe (Adamo, Jaap Reesema) zijn. Daarnaast wil ik liever geen gerijm en al helemaal niet zoals die vervelende gekleurde medemensen met hun drumbox en versje dat 10 keer op hetzelfde rijmt, de zgn Rappers. Ik denk trouwens dat de  meesten hier niet eens weten waar RAP voor staat. RAP = Rythm and Poetry. Dat ritme is niet zo lastig met een drumcomputer, maar dat Poetry mogen ze van mij dus ergens douwen waar de zon niet schijnt.

8 hours ago, carl said:

Een leuke vraag is wie naar teksten luistert

Ik zo min mogelijk: daarom bevalt jazz me ook steeds meer. Bij teksten in het Nederlands kun je nog redelijk verstaan wat ze zingen en daar word ik - uitzonderingen daar gelaten - niet erg vrolijk van. Bij teksten in het Engels kun je (a) meestal slecht verstaan wat ze zingen (uitspraak ,dialect): zo nu en dan vang je wel een woord op, maar dan weet je nog niets. En (b): vaak ook bulkt het van de 'slang' en ander voor mij onbegrijpelijk jargon en dan begrijp ik helemaal niets van wat ze zingen. Bijzonder vind ik dat de Engelstaligen (zeg maar de Engelsen en de Amerikanen) eigenlijk luisteren naar teksten in hun moerstaal: dus wat voor ons Nederlands is. Zij moeten dus wel goed kunnen verstaan wat er wordt gezongen. Dat die Engelstaligen dan niet misselijk worden van zoveel baggerteksten.

Edited by Ove Rickland

Ik luister altijd naar de tekst en als de tekst niks is, bevalt de muziek meestal ook niks. Bob Dylan liefhebber, dus zonder de tekst te verstaan heb je aan de muziek weer weinig.

Het is net als met opera, het libretto is toch de toegang tot de muziek. Kun je het verhaal niet volgen dan mis je 90%.

Er is voor de onverstaanbaarheid wel een oplossing. Installeer soundhound als app op telefoon of tablet; even voor de luidspreker en de tekst verschijnt, in real time, op je scherm. Desgewenst ook nog in vertaling.

Dat de stem een van de instrumenten is, is absoluut waar maar dat het missen van de inhoud een tekortkoming is, gaat ook volledig op.

Musixmatch doet dat ook maar is een vervelend opdringerige app en daarom niet aan te bevelen.

(en er zijn zat teksten die best de moeite waard zijn)