Sodejuu Posted 31 juli 2018 Report Share Posted 31 juli 2018 (edited) 2 hours ago, Kraus vonBentinck said: x Edited 31 juli 2018 by Sodejuu dubbel Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sodejuu Posted 31 juli 2018 Report Share Posted 31 juli 2018 (edited) 2 hours ago, Kraus vonBentinck said: x Edited 31 juli 2018 by Sodejuu dubbel Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sodejuu Posted 31 juli 2018 Report Share Posted 31 juli 2018 4 minutes ago, mumsoft said: Nou, leg eens uit. "Actief" betekent volgens mij dat er stroom aan de stream wordt toegevoegd, zoals bij een phonotrap. Als een bron al voldoende output levert, hoef je die alleen maar af te zwakken, bv met een potmeter. Dat lijkt me dan "passief". Maar ik snap er niet genoeg van, vermoed ik. Voorversterker is eigenlijk een foute naam voor dat apparaat. Over het algemeen verzakt ie meestal meer dan dat ie versterkt. Een versterking van 1 is er als het signaal aan de uitgang net zo sterk is als dat aan de voorkant (inkomend en uitgaand signaal hebben dezelfde amplitude). Bij een actieve versterker heb je een versterking van 1 als de volumeregelaar op 3 uur of daar ergens in de buurt staat. Ik geloof niet dat er veel mensen zijn die de volumeregelaar zo ver opendraaien. Waar is een voorversterker dan wel voor? In feite is het een impedantietransformator waarmee je ook de luidsterkte kunt regelen. Hij past de uitgangsimpedantie van de bron aan aan de ingangsimpedantie van de eindversterker. Doe je dat niet, klinkt het niet goed. Een passieve voorversterker met een gewone potmeter werkt bijvoorbeeld niet goed als vloumeregelaar, omdat die maar op 1 stand de juiste impedantieaanpassing geeft. Als je geluk hebt is dat de volumestand die je ook wil hebben, maar in 99 van de 100 keer is dat niet het geval. De juiste manier om een passieve voorverstreker te maken is mbv een volumeregelaartrafo. op die manier kun je het volume goed regelen en is de impedantieaanpassing ook in orde. Helaas zijn die dingen erg prijzig. Link to comment Share on other sites More sharing options...
WanFie Posted 31 juli 2018 Report Share Posted 31 juli 2018 Mijn voorversterker is een passieve, met een buffertrapje om het impedantie probleem op te lossen. Zit dus eigenlijk tussen actief en passief in. Link to comment Share on other sites More sharing options...
mumsoft Posted 31 juli 2018 Author Report Share Posted 31 juli 2018 Dus, met een "actieve" vv kun je het ingangssignaal nog groter maken (later dan 3 uur), maar je houdt het 't liefst kleiner. En "passief" kan het geluidsvolume alleen maar afzwakken, dus? Maar dan kan een phonotrap toch nooit "passief" zijn? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 31 juli 2018 Report Share Posted 31 juli 2018 Just now, mumsoft said: ............. Maar dan kan een phonotrap toch nooit "passief" zijn? Nee, wie beweert dat dan? Overigens alles met een stekker er aan om te kunnen functioneren is actief. Tussen actief en passief zit gewoon niks. Link to comment Share on other sites More sharing options...
mumsoft Posted 31 juli 2018 Author Report Share Posted 31 juli 2018 Ove Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ove Rickland Posted 31 juli 2018 Report Share Posted 31 juli 2018 Ah, ik snap 'm. Ik bedoelde in elk geval dat ook wanneer je analoog speelt ook de (traditionele) voorversterker passief kan zijn. Je hebt nog wel een phonovoorversterker nodig. Link to comment Share on other sites More sharing options...
mumsoft Posted 31 juli 2018 Author Report Share Posted 31 juli 2018 En een paar stekkers, om het plaatje compleet te maken. Iedereen tevreden. Link to comment Share on other sites More sharing options...
thingman Posted 31 juli 2018 Report Share Posted 31 juli 2018 2 hours ago, Pjotr said: Nee, wie beweert dat dan? Overigens alles met een stekker er aan om te kunnen functioneren is actief. Tussen actief en passief zit gewoon niks. Mijn VV heeft wel een stekker maar is niettemin passief... Het kan allemaal! Link to comment Share on other sites More sharing options...
thingman Posted 31 juli 2018 Report Share Posted 31 juli 2018 2 hours ago, mumsoft said: Dus, met een "actieve" vv kun je het ingangssignaal nog groter maken (later dan 3 uur), maar je houdt het 't liefst kleiner. En "passief" kan het geluidsvolume alleen maar afzwakken, dus? Maar dan kan een phonotrap toch nooit "passief" zijn? Als je oversturing voor lief neemt kan het inderdaad. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 31 juli 2018 Report Share Posted 31 juli 2018 Ach het is allemaal een kwestie van voorkeur. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tubejack Posted 31 juli 2018 Report Share Posted 31 juli 2018 2 hours ago, Sodejuu said: De juiste manier om een passieve voorverstreker te maken is mbv een volumeregelaartrafo. op die manier kun je het volume goed regelen en is de impedantieaanpassing ook in orde. Helaas zijn die dingen erg prijzig. Dat klopt helemaal. Stel nu, dat je in het slechtste geval een -3dB bandbreedte hebt tot 70kHz. Dan lijkt me voldoende. Een trafo heeft ook weer nadelen... Dus, als het niet super high-end hoeft te zijn, is een TKD, ook heel fijn. Verschil moet er wezen, of is het zijn ? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 31 juli 2018 Report Share Posted 31 juli 2018 (edited) "Juist" is een nogal vaag begrip en ik lees nergens waarom een trafo de juiste en/of enige manier zou zijn. Hoezo is de impedantieaanpassing ook in orde? Hoe bepaal je dat dan? Juist met een trafo zwabbert die impedantie nogal heen en weer afhankelijk van de volumestand. Edited 31 juli 2018 by Pjotr Link to comment Share on other sites More sharing options...
WanFie Posted 31 juli 2018 Report Share Posted 31 juli 2018 Voor elke volumestand een trafootje? Mijn eerdere passieve Array had ook een stekker. Voor de aansturing van de relais en de afstandsbediening. Link to comment Share on other sites More sharing options...
carl Posted 31 juli 2018 Report Share Posted 31 juli 2018 (edited) Ik denk dat een superieur produkt er toe leidt, dat produkten met mindere kwaliteit van de markt gedreven worden. Het simpele feit, dat niet elke fabrikant een voorversterker maakt op basis van trafo’s betekent volgens mij, dat dit systeem - voor hetzelfde geld natuurlijk- niet echt superieur is Ik ben gek op mijn CJ buizen voorversterker, maar die Ayres die ik heb gehoord klinken ook altijd meer dan prima. Zo is het natuurlijk ook bij andere componenten zoals een ESL versus conventionele LS en hoorns. Daarvoor zou je moeten luisteren , maar zeker ook moeten meten. Er kan natuurlijk ook sprake zijn van een “sausje”. Tekst versus muziek blijft een leuke discussie. Zelf gaat het me meestal primair om de muziek, maar er zijn veel gevallen waar het dichterlijke me ook zeer aanspreekt. Ik vond en vindt bijvoorbeeld “ Liesbeth List zingt Jacques Brell” een zeer fraaie jeugdherinnering: goede muziek, sterke teksten en een zeer goede uitvoering. En dat Brell het alleen van de teksten moet hebben ben ik het zeker niet mee eens (Roger). Het nummer “Ne me quitte pas” heeft het in vele talen en veel uitvoeringen zeer goed gedaan. Luister bijvoorbeeld eens naar de uitvoering van Shirley Bassey. Dat is toch wel een erg sterk nummer van deze Britse (het is geen Amerikaanse) ariest. Ik laat het je de volgende keer bij me horen Roger (hoop dat je dan nog bij me komt). Edited 31 juli 2018 by carl Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sodejuu Posted 31 juli 2018 Report Share Posted 31 juli 2018 @carl, Ik hoef ook geen Ne me kiete pah. Nogmaals, Brel kan me echt gestolen worden (ook de vertalingen) (List en Sjappy* trouwens ook. Ook zwaar overgewaardeerd imho). Je zou beter moeten weten dat veel muziek die jij goed vindt, ik er niks mee heb. Het is een generatieverschil. Misschien wel 2. Sjappy hat het liedje "Laat me". Ik vind het verschrikkelijk. Ik laat 'm dan ook maar, maar waarom zijn er mensen die me er steeds weer lastig mee vallen? Het is net zoiets als "Mag het licht uit" van De Dijk. Doe 't uit en maak er geen 4 minuten durende klaagbede van. En dan nog zijn er mensen die het sterke teksten vinden Link to comment Share on other sites More sharing options...
René N. Posted 31 juli 2018 Report Share Posted 31 juli 2018 8 hours ago, Sodejuu said: Voorversterker is eigenlijk een foute naam voor dat apparaat. Over het algemeen verzakt ie meestal meer dan dat ie versterkt. Een versterking van 1 is er als het signaal aan de uitgang net zo sterk is als dat aan de voorkant (inkomend en uitgaand signaal hebben dezelfde amplitude). Bij een actieve versterker heb je een versterking van 1 als de volumeregelaar op 3 uur of daar ergens in de buurt staat. Ik geloof niet dat er veel mensen zijn die de volumeregelaar zo ver opendraaien. Waar is een voorversterker dan wel voor? In feite is het een impedantietransformator waarmee je ook de luidsterkte kunt regelen. Hij past de uitgangsimpedantie van de bron aan aan de ingangsimpedantie van de eindversterker. Doe je dat niet, klinkt het niet goed. Een passieve voorversterker met een gewone potmeter werkt bijvoorbeeld niet goed als vloumeregelaar, omdat die maar op 1 stand de juiste impedantieaanpassing geeft. Als je geluk hebt is dat de volumestand die je ook wil hebben, maar in 99 van de 100 keer is dat niet het geval. De juiste manier om een passieve voorverstreker te maken is mbv een volumeregelaartrafo. op die manier kun je het volume goed regelen en is de impedantieaanpassing ook in orde. Helaas zijn die dingen erg prijzig. Hmmmmm http://home.kpn.nl/r.nieuwenhuis/Op bezoek bij Cock 16-9-2017.htm Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sodejuu Posted 31 juli 2018 Report Share Posted 31 juli 2018 Kijk uit met dat plaatje René. Zo meteen komt Wiel weer los Link to comment Share on other sites More sharing options...
René N. Posted 31 juli 2018 Report Share Posted 31 juli 2018 2 minutes ago, Sodejuu said: Kijk uit met dat plaatje René. Zo meteen komt Wiel weer los Dat zie ik toch niet Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 31 juli 2018 Report Share Posted 31 juli 2018 (edited) 1 hour ago, carl said: k denk dat een superieur produkt er toe leidt, dat produkten met mindere kwaliteit van de markt gedreven worden. Het simpele feit, dat niet elke fabrikant een voorversterker maakt op basis van trafo’s betekent volgens mij, dat dit systeem - voor hetzelfde geld natuurlijk- niet echt superieur is Ik ben gek op mijn CJ buizen voorversterker, maar die Ayres die ik heb gehoord klinken ook altijd meer dan prima. Zo is het natuurlijk ook bij andere componenten zoals een ESL versus conventionele LS en hoorns. Daarvoor zou je moeten luisteren , maar zeker ook moeten meten. Er kan natuurlijk ook sprake zijn van een “sausje”. Signaal trafo's voor galvanische scheiding kom je in de studiowereld te kust en te keur tegen. Maar daar wordt ook met erg lange leidingen gewerkt die dat noodzakelijk maken. Of eigenlijk "kwam", sinds zowat alles achter de microfoon digitaal is tegenwoordig. Transformatoren voor de volumeregeling kom je in de professionele hoek daarentegen nooit tegen. Dat is echt een audiofiel niche gebeuren. Edited 31 juli 2018 by Pjotr Link to comment Share on other sites More sharing options...
WanFie Posted 31 juli 2018 Report Share Posted 31 juli 2018 34 minutes ago, Sodejuu said: @carl, Ik hoef ook geen Ne me kiete pah. Nogmaals, Brel kan me echt gestolen worden (ook de vertalingen) (List en Sjappy* trouwens ook. Ook zwaar overgewaardeerd imho). Je zou beter moeten weten dat veel muziek die jij goed vindt, ik er niks mee heb. Het is een generatieverschil. Misschien wel 2. Sjappy hat het liedje "Laat me". Ik vind het verschrikkelijk. Ik laat 'm dan ook maar, maar waarom zijn er mensen die me er steeds weer lastig mee vallen? Het is net zoiets als "Mag het licht uit" van De Dijk. Doe 't uit en maak er geen 4 minuten durende klaagbede van. En dan nog zijn er mensen die het sterke teksten vinden Gaan we over smaakverschil twisten? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tubejack Posted 31 juli 2018 Report Share Posted 31 juli 2018 (edited) 12 minutes ago, Hans van Liempd said: Gaan we over smaakverschil twisten? Ik vind veel mooi. Deze tekst is van een doorleeft mens, prachtig. Laat me, mijn eigen gang maar gaan. Laat me, laat me, ik heb het altijd zo gedaan. Dan denk ik dit: Bron: https://hoorspel.wordpress.com/2011/10/09/aan-de-echte-zeemeeuw-jonathan-die-in-ieder-van-ons-leeft/ Edited 31 juli 2018 by Tubejack Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 31 juli 2018 Report Share Posted 31 juli 2018 (edited) Nee hè, rijmelarij, intellectueel gefilosofeer, literatuur en poëzie tot daar aan toe. Maar klessebessende meeuwen? Edited 31 juli 2018 by Pjotr Link to comment Share on other sites More sharing options...
carl Posted 31 juli 2018 Report Share Posted 31 juli 2018 (edited) 3 hours ago, Sodejuu said: Het is een generatieverschil. Misschien wel 2. Nee hoor zoveel schelen we ook niet. Toch denk ik dat het vaak ook smaakverschil is. Klassiek moet je bijvoorbeeld voor vallen (Marc). Hetzelfde geldt voor NL talig cabaret. Ik heb daarom voor Ellie alles van jasparina de Jong op LP gekocht. Zelf ben ik heel breed geïnteresseerd maar daar zit ook veel Jazz en Blues bij. Maar Shirley Bassey niet mooi vinden Roger, nooit gezwijmeld bij het nummer Goldfinger en die Aston Martin van 007. Ik val wel voor Engels, helaas nooit een Aston Martin gehad Edited 31 juli 2018 by carl Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts