Ivan10 Posted 18 oktober 2018 Report Share Posted 18 oktober 2018 (edited) Niet alles hoeft lol op te leveren. Maar als dat je levensfilosofie is. Best. Ik vind het aardig en interessant hoe de verhouding tussen midden en hoog veranderd in een muziekstuk door enkele Hz verschil in de tuning van een gitaar. Edited 18 oktober 2018 by Ivan10 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 19 oktober 2018 Report Share Posted 19 oktober 2018 Ja zeg, zo kun je alle kanten op. Maar dat zegt toch niks over validiteit van de 440Hz polemiek? Daarmee verandert er niks aan de toon-verhoudingen, alleen de globale toonhoogte. Vind er nou niks speciaal aan. Link to comment Share on other sites More sharing options...
TL 200 Posted 19 oktober 2018 Report Share Posted 19 oktober 2018 (edited) Er zit een hele filosofie achter die 432 Hz. Het schijnt dat de Illuminatie achter de 440 Hz- stemming zitten. http://www.backto432hz.org/ Edited 19 oktober 2018 by TL 200 Link to comment Share on other sites More sharing options...
thingman Posted 19 oktober 2018 Report Share Posted 19 oktober 2018 5 minutes ago, TL 200 said: Er zit een hele filosofie achter die 432 Hz. Het schijnt dat de Illuminatie achter de 440 Hz- stemming zitten. http://www.backto432hz.org/ Illuminati. Ze doen het zonder E erachter als ze zouden bestaan... Link to comment Share on other sites More sharing options...
mumsoft Posted 19 oktober 2018 Author Report Share Posted 19 oktober 2018 Lang geleden dacht Thingman dat het voor mij wel een koud kunstje zou zijn om de Olive een toontje lager te laten zingen. Maar daar heb ik nooit een gat in gezien. Die raspjes zijn echter zo flexibel, misschien is daar wat mee te doen. Maar first things first, tv opnemen op een raspje met TVMosaic, dat zou moeten kunnen, en vind ik persoonlijk net even spannender. Link to comment Share on other sites More sharing options...
TL 200 Posted 19 oktober 2018 Report Share Posted 19 oktober 2018 28 minutes ago, thingman said: Illuminati. Ze doen het zonder E erachter als ze zouden bestaan... Slip of the keyboard. En die complot-theorieën, da's toch lachen nietwaar. Ik amuseer me soms kostelijk in ieder geval. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 19 oktober 2018 Report Share Posted 19 oktober 2018 1 hour ago, mumsoft said: Lang geleden dacht Thingman dat het voor mij wel een koud kunstje zou zijn om de Olive een toontje lager te laten zingen. Maar daar heb ik nooit een gat in gezien. Op je Dual zit toch een snelheidsregeling? Daarmee moet het een koud kunstje zijn. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ivan10 Posted 19 oktober 2018 Report Share Posted 19 oktober 2018 6 hours ago, Pjotr said: Ja zeg, zo kun je alle kanten op. Maar dat zegt toch niks over validiteit van de 440Hz polemiek? Daarmee verandert er niks aan de toon-verhoudingen, alleen de globale toonhoogte. Vind er nou niks speciaal aan. Ik begrijp dat jij je in die discussie wil mengen, maar voor mij hoeft het niet. Iedere muzikant mag toch zelf uitmaken hoe hij/zij haar instrument stemt? Het enige wat ik zeg is dat de globale toonhoogte, zoals je aangeeft, wel van invloed is op het geluid, zoals ik het ervaar. 432 meer midden, 440 meer hoog. De les muziekgeschiedenis is leuk. Weer wat geleerd over het tunen van instrumenten door de eeuwen heen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 19 oktober 2018 Report Share Posted 19 oktober 2018 (edited) Tja Ivan10, daar is het een forum voor. Dat bij 440Hz de toon hoger is en bij 432Hz de toon lager lijkt mij nogal een open deur. En natuurlijk mag ieder zijn instrument stemmen zoals hij wil, al was het een halve toon omhoog of omlaag (en dat gebeurt soms ook). Maar daar gaat de 432 Hz polemiek niet over. Die gaat juist over de norm voor orkesten en ensembles. Als iedereen in een ensemble maar stemt waar hij zin heeft zal dat beslist van invloed zijn op het geluid. Maar ik denk niet erg positief.... Edited 19 oktober 2018 by Pjotr Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ivan10 Posted 20 oktober 2018 Report Share Posted 20 oktober 2018 Ja binnen een orkest moet je met zijn alle dezelfde keuze maken. Bestaan er 432 Hz orkesten? Het zou een interessant experiment zijn. De klassieke stukken, maar net even anders. Link to comment Share on other sites More sharing options...
mumsoft Posted 20 oktober 2018 Author Report Share Posted 20 oktober 2018 Als je een draaitafel iets langzamer laat draaien kom je mogelijk ook ergens bij de 432 uit. Maar heb je ook tragere muziek, en dat kan de bedoeling niet zijn. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 20 oktober 2018 Report Share Posted 20 oktober 2018 Mwah, zou de interne tik-tak van een dirigent nauwkeuriger zijn? Als je de verschillende uitvoeringen van eenzelfde stuk beluistert zijn de snelheidsverschillen soms dramatisch veel groter. Link to comment Share on other sites More sharing options...
TL 200 Posted 20 oktober 2018 Report Share Posted 20 oktober 2018 2 hours ago, Ivan10 said: Ja binnen een orkest moet je met zijn alle dezelfde keuze maken. Bestaan er 432 Hz orkesten? Het zou een interessant experiment zijn. De klassieke stukken, maar net even anders. hier staan wat tracks ter vergelijking. http://www.backto432hz.org/music.html Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ivan10 Posted 20 oktober 2018 Report Share Posted 20 oktober 2018 2 hours ago, TL 200 said: hier staan wat tracks ter vergelijking. Leuk. De 440 tracks geven meer ruimtelijkheid door het hoog en de 432 tracks hebben meer middengebied en zijn langer vol te houden voor me. Maar ik kan mijzelf snel irriteren aan 'hoog'. Link to comment Share on other sites More sharing options...
thingman Posted 20 oktober 2018 Report Share Posted 20 oktober 2018 On 19-10-2018 at 12:15 PM, mumsoft said: Lang geleden dacht Thingman dat het voor mij wel een koud kunstje zou zijn om de Olive een toontje lager te laten zingen. Maar daar heb ik nooit een gat in gezien. Die raspjes zijn echter zo flexibel, misschien is daar wat mee te doen. Maar first things first, tv opnemen op een raspje met TVMosaic, dat zou moeten kunnen, en vind ik persoonlijk net even spannender. Nou, ik ben nu 2 maanden bezig met een 432Hz experiment door een deel van de collectie voortaan in die basis stemming uit te luisteren. En Mark, het zal je niet verbazen dat er dan iets subtiels en onmiskenbaar ordenends gebeurt met muziek die je al kent. Het is nog te vroeg voor grotere conclusies, en voorlopig hou ik twee parallelle muziek collecties paraat, maar ik denk dat ik mijn muziek voortaan 1,776% lager in toonhoogte prefereer... Binnenkort kom je toch hierheen, spraken we al af, en dan kun je een indruk opdoen. Het ondersteunt de structuurmodificaties , vooral nu lamp gelijkgericht is, wat me neigenlijk niet meer verbaasd... Link to comment Share on other sites More sharing options...
thingman Posted 20 oktober 2018 Report Share Posted 20 oktober 2018 3 hours ago, Ivan10 said: Leuk. De 440 tracks geven meer ruimtelijkheid door het hoog en de 432 tracks hebben meer middengebied en zijn langer vol te houden voor me. Maar ik kan mijzelf snel irriteren aan 'hoog'. Het complete klankbeeld in 432 is duidelijk minder opdringerig en aandachtvragend. Kan meer vanzelfsprekend binnenkomen, zo merk ik op langere termijn. Het integreert meer tot een natuurlijk geheel. Irritant hoog is juist afwezig, of het moet gewoon slecht zijn opgenomen. En ja, dan hoor je DAT ook beter... Link to comment Share on other sites More sharing options...
TL 200 Posted 20 oktober 2018 Report Share Posted 20 oktober 2018 27 minutes ago, thingman said: Het integreert meer tot een natuurlijk geheel. Niet zo verwonderlijk: https://attunedvibrations.com/432hz-healing/ Link to comment Share on other sites More sharing options...
TL 200 Posted 20 oktober 2018 Report Share Posted 20 oktober 2018 4 hours ago, Ivan10 said: de 432 tracks hebben meer middengebied en zijn langer vol te houden voor me. Ook niet zo verwonderlijk dus. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ivan10 Posted 20 oktober 2018 Report Share Posted 20 oktober 2018 2 hours ago, vintagemod said: kleurt, geen timing Dus als een muzikant zijn instrument anders stemt gaat het instrument kleuren en gaat de timing van de muzikant ook achter uit? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ivan10 Posted 20 oktober 2018 Report Share Posted 20 oktober 2018 3 hours ago, thingman said: Nou, ik ben nu 2 maanden bezig met een 432Hz experiment door een deel van de collectie voortaan in die basis stemming uit te luisteren. Interessant Thingman maar je hebt het nu over muziek dat niet bij de opname gestemd is op 432 Hz, maar opgenomen muziek dat via een technische weg is aangepast? Link to comment Share on other sites More sharing options...
tito Posted 20 oktober 2018 Report Share Posted 20 oktober 2018 2 hours ago, Ivan10 said: Dus als een muzikant zijn instrument anders stemt gaat het instrument kleuren en gaat de timing van de muzikant ook achter uit? Alle instrumenten kleuren.. Dus ook als je ze ietsjes lager stemt. De timing gaat niet achteruit, Die blijft (afhankelijk van de muzikant.. ) `tzelfde. Beetje onzinnig idee om nu weer `n nieuwe standaard kiezen . Kun je eindelijk met wat lui verspreid over de wereld jammen, zou je weer `n paar nieuwe afspraken moeten gaan maken. Dat gaat wel `n eeuwtje of wat duren Nog maar te zwijgen over reeds bestaande instrumenten die aardig in de stemproblemen kunnen komen zoals mondharmonica's, trekzakken ed. Link to comment Share on other sites More sharing options...
thingman Posted 21 oktober 2018 Report Share Posted 21 oktober 2018 17 hours ago, vintagemod said: Gooi gauw weg 432hz,kleurt,geen timing ,minder informatie,groter beeld. bij de audiolamp ontstaat ook een groter beeld en ook het geluid komt naar voren. mvg wol In het echt ook... Link to comment Share on other sites More sharing options...
thingman Posted 21 oktober 2018 Report Share Posted 21 oktober 2018 14 hours ago, Ivan10 said: Interessant Thingman maar je hebt het nu over muziek dat niet bij de opname gestemd is op 432 Hz, maar opgenomen muziek dat via een technische weg is aangepast? Ja. Maar die aanpassing van minder dan 2% kan tegenwoordig ongestraft. Bovendien: ik wil zelf kunnen onderzoeken wat waar is en wat niet. Die kleine aanpassing heeft subtiele, maar diepe gevolgen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
mumsoft Posted 21 oktober 2018 Author Report Share Posted 21 oktober 2018 Ben best benieuwd hoe je dat gedaan hebt. Lijkt me leuk het zelf eens te onderzoeken. Link to comment Share on other sites More sharing options...
TL 200 Posted 21 oktober 2018 Report Share Posted 21 oktober 2018 Ik kwam vanmiddag een leuk interview tegen met A.J. van den Hul over z'n cartridges. https://positive-feedback.com/interviews/a-j-van-den-hul-interview/ En deze kwam ik ook weer tegen, lijkt wel een beetje familie van de audiotegel en de TS. Zal wel in de koolstof zitten, en dan met name in de manier van bewerken daarvan. https://www.vandenhul.com/product/health-ring/ Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts