Jump to content

Wat ik gelezen heb online of in een blad! II

mumsoft
 Share

Recommended Posts

5 minutes ago, Paulebappie said:

Maar die kost toch 99,-?  Hebben ze misschien de prijs aangepast?

https://www.schiit.com/products/modi-1

Als je goed kijkt op de site en kiest bij "Versions "  is de Schiit modi er in 2 varianten: de Schiit modi 3 $99 en de Schiit Modi Multibit $249 Hier in Europa zijn ze wat duurder.  Ik gebruik  ze alle twee 🙋‍♂️

Edited by Tubejack

15 minutes ago, Tubejack said:

Als je goed kijkt op de site en kiest bij "Versions "  is de Schiit modi er in 2 varianten: de Schiit modi 3 $99 en de Schiit Modi Multibit $249 Hier in Europa zijn ze wat duurder.  Ik gebruik  ze alle twee 🙋‍♂️

Ah, ik zie het, dank

De multibit werd wat minder beoordeelt meettechnisch

https://www.audiosciencereview.com/forum/index.php?threads/review-battle-of-schiit-audio-dacs.5487/

Natuurlijk betekent dat, dat niet alle metingen relevant zijn. Tch vind ik het wel een leuke site die van alles proberen te meten. Wat je ermee doet is een tweede

Wellicht komt er nog een multibit van de Mobius. Die zal dan denk ik $349 gaan kosten...

https://www.audiosciencereview.com/forum/index.php?pages/Audio_DAC_Performance_Index/

Edited by Duck-Twacy

4 hours ago, Duck-Twacy said:

De multibit werd wat minder beoordeelt meettechnisch

https://www.audiosciencereview.com/forum/index.php?threads/review-battle-of-schiit-audio-dacs.5487/

Natuurlijk betekent dat, dat niet alle metingen relevant zijn. Tch vind ik het wel een leuke site die van alles proberen te meten. Wat je ermee doet is een tweede

Wellicht komt er nog een multibit van de Mobius. Die zal dan denk ik $349 gaan kosten...

https://www.audiosciencereview.com/forum/index.php?pages/Audio_DAC_Performance_Index/

*"zucht"* ik geef het op 🙋‍♂️

Edited by Tubejack

Ik snap niet wat je probeert te bereiken. Je vindt de multi bit beter klinken. Prima. Iemand schrijft dat de standaard versie beter meet. Ook best mogelijk. Metingen zeggen niet alles. Luisteren ook niet altijd (objecief luisteren is moeilijk)..

Enige reden dat ik de test van de Modius postte, is datik het leuk vond dat ie goed meet. Ik ben te oud voor windmolens

18 hours ago, Duck-Twacy said:

Ik snap niet wat je probeert te bereiken. Je vindt de multi bit beter klinken. Prima. Iemand schrijft dat de standaard versie beter meet. Ook best mogelijk. Metingen zeggen niet alles. Luisteren ook niet altijd (objecief luisteren is moeilijk)..

Enige reden dat ik de test van de Modius postte, is datik het leuk vond dat ie goed meet. Ik ben te oud voor windmolens

Natuurlijk "meet" de standaard versie "beter"   daar worden enkel de 4...5 belangrijkste bits gebruikt. De rest van de bits wordt weggedonderd, om vervolgens de overige 11..12 bits er perfect bij te rekenen. Vind je het gek, dat het dan "perfect" meet? 🙋‍♂️ 

De Modi Multibit kent inmiddels een versie 2

https://www.superbestaudiofriends.org/index.php?threads/schiit-modi-mb-firmware-v2-update-technical-measurements.6600/

Edited by Tubejack

8 hours ago, Tubejack said:

Natuurlijk "meet" de standaard versie "beter"   daar worden enkel de 4...5 belangrijkste bits gebruikt. De rest van de bits wordt weggedonderd, om vervolgens de overige 11..12 bits er perfect bij te rekenen.

Ben benieuwd hoe je dat doet.

Als ik iets door een bitcrusher haal kan ik er echt geen origineel signaal meer van maken.

53 minutes ago, Seed7 said:

Ben benieuwd hoe je dat doet.

Als ik iets door een bitcrusher haal kan ik er echt geen origineel signaal meer van maken.

Dat doe ik niet, maar de meeste  DA-converters die gebruiken maar een gedeelte bij de D/A conversie van b.v. de 16bits die binnenkomen.

Hoe ze dat doen? daar doen ze deels geheimzinnig over. 

Puur een centenkwestie het is goedkoper te maken.

Een ESS9018K2M kost nog geen 2$ Een echte multibit PCM1704-K > $70  

49 minutes ago, Tubejack said:

Dat doe ik niet, maar de meeste  DA-converters die gebruiken maar een gedeelte bij de D/A conversie van b.v. de 16bits die binnenkomen.

Hoe ze dat doen? daar doen ze deels geheimzinnig over.

Heb je een bron?

Edited by Seed7

1 minute ago, Tubejack said:

En waar in dat artikel staat dat er bits worden weggegooid? Doel je soms hier op:

It is also used to convert high bit-count, low-frequency digital signals into lower bit-count, higher-frequency digital signals as part of the process to convert digital signals into analog as part of a digital-to-analog converter (DAC).

Dat is niet weggooien. Dat is conversie van het ene domein in het andere.

8 minutes ago, Seed7 said:

En waar in dat artikel staat dat er bits worden weggegooid? Doel je soms hier op:

Er zijn een aantal artikelen https://tubejack.nl/2019/08/30/schiit-modi-multibit/.  en kijk onderop 🙋‍♂️

Er was ook een heel stuk van Schiit tussen het verschil van Delta sigma en multibit maar dan kan ik niet 1-2-3 vinden 

Edited by Tubejack

Dit https://darko.audio/2016/07/schiit-announce-249-modi-multibit-dac/

[...]

According to Schiit, “Multibit DACs differ from the vast majority of DACs in that they use true 16-20 bit D/A converters that can reproduce the exact level of every digital audio sample. Most DACs use inexpensive delta-sigma technology with a bit depth of only 1-5 bits to approximate the level of every digital audio sample, based on the values of the samples that precede and follow it.” [...] 

Maar er moet nog meer info zijn... 

8 minutes ago, Tubejack said:

According to Schiit, “Multibit DACs differ from the vast majority of DACs in that they use true 16-20 bit D/A converters that can reproduce the exact level of every digital audio sample. Most DACs use inexpensive delta-sigma technology with a bit depth of only 1-5 bits to approximate the level of every digital audio sample, based on the values of the samples that precede and follow it.” [...] 

Quack. Hier wordt iets marketering-achtigs geroepen op een zodanige manier dat het er "slecht" uitziet. Wat hier wordt gedaan is maar een klein deel uit een heel verhaal "high lighten". Dit is hoe je "fake news" maakt.

Er worden geen bits weggegooid. De resolutie van het signaal is niet lager of hoger dan met andere methoden.

Sterker nog om een sigma delta Dac chip goed te kunnen gebruiken wordt de resolutie juist eerst hoger gemaakt met het zelfde aantal bits daarna worden kan het via een 1 bitter worden weergeven met behoud van de hogere resolutie.

In mijn oren klinkt dat natuurlijker als een multi bit dac, helemaal als je dan ook nog eens content gebruikt dat met 1bit is opgenomen.

Wat overigens in dit verhaal belangrijker is dan de Dac chip is de aandacht die aan de voeding is besteed..

Grote kans dat Shit dat goed heeft gedaan en je dat juist terug hoort.

1 hour ago, Seed7 said:

Quack. Hier wordt iets marketering-achtigs geroepen op een zodanige manier dat het er "slecht" uitziet. Wat hier wordt gedaan is maar een klein deel uit een heel verhaal "high lighten". Dit is hoe je "fake news" maakt.

Er worden geen bits weggegooid. De resolutie van het signaal is niet lager of hoger dan met andere methoden.

Dat doen toch al die leveranciers? ESS voorop.  Wat ik goed vind, dat in ieder geval de interesse is gewekt, dat er iets niet klopt.  Bij mijzelf gaan alarm bellen af als iets te mooi is om waar te zijn. In dit geval een mooi vergelijk tussen een Schiit Modi 3 die een gerespecteerde AKM dac aan boord heeft en toch maar $99 kost en die Schiit multibit die hier bijna 3x zo duur is. Dat verschil moet toch ergens vandaan komen? Ik heb ze beide gekocht. Overigens op die audioscience site mengen op een gegeven ogenblik ook een groep musici in de discussie bij een review van Schiit's duurste dac. (nog maar iets van 2.5K) En raad eens? ze vinden allemaal multibit mooier klinken. Terwijl de "meters" zich vast hielden aan hun getalletjes. Tja 🙋‍♂️

Ik heb het niet over meten @Tubejack ik heb het niet over mooier of niet mooier, ook niet over welke technologie nu wel of niet het neusje voor heeft.

Jij hebt hier gesteld dat er bitjes weggegooid worden.

Het wiki artikel en de artikelen in de voetnoten laten duidelijk zien dat dat niet zo is. Zelfs de marketeringkretologie van Schiit suggereert niet dat er bitjes worden weggegooid. Het suggereert alleen maar dat een bitdiepte van 1-5 slecht zou zijn, door geen verdere achtergrond te geven over het hoe en waarom van die 1 bit.

Edited by Seed7

2 hours ago, Seed7 said:

Jij hebt hier gesteld dat er bitjes weggegooid worden.

.

Ja klopt👍, ik weet zeker, dat ik het ergens gelezen heb.  De alinea  hier onder komt  in de buurt, van mijn vertaling van: "bitjes weggooien"  

Misschien is: "niet helemaal gebruiken" beter.  Maar als je slechts 5 bits gebruikt van een 16 bit sample, dan is dat in mijn ogen "weggooien" 

Alinea:

Multibit DAC's verschillen van de overgrote meerderheid van DAC's doordat ze echte 16-20 bit D / A-converters gebruiken die het exacte niveau van elk digitaal audiomonster kunnen reproduceren. De meeste DAC's gebruiken goedkope delta-sigma-technologie met een bitdiepte van slechts 1-5 bits om het niveau van elk digitaal audiomonster te benaderen, gebaseerd op de waarden van de samples die eraan voorafgaan en erop volgen.  

Maar goed, het is stevige materie, met de nodige geheimen van diverse leveranciers waar ik ook niet alle in-en-outs van weet. Niet de moeite waard, om het op de spits te drijven. Wat ik wel snap dat de 16bits TDA-1541 en moderne chips zoals de 20bits PCM-63 en 24bits PCM-1704 zeer gelieft zijn en waren omdat ze zo mooi klinken. Zo ook mijn Schiit dacje met een 16 bit  Analog Devices AD5547 chip en daar gaat het uiteindelijk om. 🙂

Jammer dat hier geen experts zijn zoals Guido Tent, die een PCM-1704 gebruikte voor zijn CD-speler.  Het is best de moeite waard om verder uit te zoeken.  🙋‍♂️

Edited by Tubejack

1 hour ago, Tubejack said:

om het niveau van elk digitaal audiomonster te benaderen, gebaseerd op de waarden van de samples die eraan voorafgaan en erop volgen.  

Lees gewoon het wiki artikel waar je zelf naar verwijst goed. Op het digitale niveau wordt er niets benaderd. Ja er wordt gerekend met de verandering, de delta, de variatie. 2 -1 = 1 delta = 1 is geen benadering. 3-1 = 2 delta =2 is geen benadering. Vervolgens worden die deltas in een pulstrein omgezet, nog steeds geen benadering alleen een herschikking van data. Er wordt op geen enkele manier iets weggegooid, verdoezelt of verdonkeremaand.

Ja, DSP is complex en juist daarom moet je je verre houden van dit soort simplificaties. Ook van die die ik hierboven doe!!! Als je het niet 100% begrijpt hou je daarover gewoon je mond. Als je jou oordeel wilt geven over chip x of y of z, doe dat. Maar doe dat dan binnen de context van het apparaat waar het in zit. Maak duidelijk dat het jou mening is, dat doe je ook in je artikel, je schrijft meermaals, "mijn mening". Da's goed. Maar meng dat dan aub niet met dit soort vaagheden, wat je wel doet. Rek je mening ook niet op naar een gebruikte technologie of zelfs maar naar andere apparaten waar x, y of z in zit. Doe ook niet het tegenovergestelde, uitgaande van een technologie een mening geven.

Consistente waarnemingen van een recensent, die een corpus aan werk gepubliceerd heeft, zijn waardevol. Technobabble is het niet. Voor de tech kant hebben technische artikelen, IEEE papers, white papers etc. Daar kun je naar verwijzen, meer niet. Je kunt ook verwijzen naar andere recensies. Je kunt daarop echter niet oordelen. Dat is aan mij, de lezer. Het boeit mij niet wat anderen voor mening hebben. Het boeit mij wat jij voor mening hebt, want die kan ik binnen mijn referentiekader plaatsen.

25 minutes ago, Seed7 said:

Het boeit mij niet wat anderen voor mening hebben. Het boeit mij wat jij voor mening hebt, want die kan ik binnen mijn referentiekader plaatsen.

Mijn mening? 🙂 Simpel, ik wil dat gewoon alle 16 bits van mijn CD's zo nauwkeurig mogelijk omgezet worden. Naar mijn mening kan dit het beste met multibit, als ik die twee Schiit dac's vergelijk, klinkt het in mijn oren het beste 🙋‍♂️ 

Edited by Tubejack