Jump to content

Wat ik gelezen heb online of in een blad! II

mumsoft
 Share

Recommended Posts

Just now, Bloom said:

Ik heb het over het installeren van Windows op een streamer. Dat is een aparte computer en vereist een llcentie. Windows is niét gratis. Veel mensen denken van wel omdat het op hun computer stond toen ze die kochten, maar dat is dus niet het geval. De prijs van Windows zit inbegrepen in de totaalprijs die je voor die aankoop betaalt.

Daarom had ik het over als je toch al een Windows PC hebt. Dan heb je die al en dan hoef je niets extra's uit te geven. 

Dan moet je al een desktop of notebook gaan aansluiten op je stereo-installatie. Dat lijkt me nogal onhandig. Vandaar het losse streamerkastje waarmee je dat kunt en dat in je hifiketen past (kan uit het zicht). Als je mijn methode volgt, kost je dat nauwelijks 120 euro en dan kun je lokaal streamen. Vermits de streamer zelf geen opslag heeft (behalve om van te booten), veronderstellen we wel dat er een centraal netwerkopslagvolume beschikbaar is waar hij de muziek kan vinden.

4 minutes ago, Bloom said:

Dan moet je al een desktop of notebook gaan aansluiten op je stereo-installatie. Dat lijkt me nogal onhandig. Vandaar het losse streamerkastje waarmee je dat kunt en dat in je hifiketen past (kan uit het zicht). Als je mijn methode volgt, kost je dat nauwelijks 120 euro en dan kun je lokaal streamen. Vermits de streamer zelf geen opslag heeft (behalve om van te booten), veronderstellen we wel dat er een centraal netwerkopslagvolume beschikbaar is waar hij de muziek kan vinden.

Dit draait toch wel een beetje in een kringetje rond. Het argument dat het onhandig is om de PC aan te sluiten op je stereo-installatie is toch ook van toepassing als je Linux gebruikt? 

22 minutes ago, vogel said:

Dit draait toch wel een beetje in een kringetje rond. Het argument dat het onhandig is om de PC aan te sluiten op je stereo-installatie is toch ook van toepassing als je Linux gebruikt? 

Nee, omdat het hier gaat om een Intel NUC die nauwelijks (BxHxD) 11x4,5x11,5 cm groot is. En die kun je dus makkelijk in of nabij een hifirek kwijt. Een streamercomputer is wat mij betreft een "dedicated" toestel dat voor dat éne doel gebruikt wordt. Mijn streamersysteem draait zonder desktopomgeving, om maar iets te noemen. Niet nodig en door het niet te installeren bespaar je geheugen.

22 minutes ago, vogel said:

sorry, ik moet even weg

Je hoeft hier toch dit niet te melden? 

Een Laptop aansluiten is toch erg makkelijk? USB kabel in laptop steken is genoeg...

Ik vraag me wel een beetje af of zo'n 120 euro kastje met een vaak waardeloze adapter echt wel zo goed is. Dan kunnen fabrikanten van dure streamers wel ophouden. Zelfs een Volumino streamer kost al rond de 500 euro.. Aan de andere kant, ik heb het niet gehoord en mag niet alleen op prijs oordelen...

1 minute ago, Bloom said:

Nee, omdat het hier gaat om een Intel NUC die nauwelijks (BxHxD) 11x4,5x11,5 cm groot is. En die kun je dus makkelijk in of nabij een hifirek kwijt. Een streamercomputer is wat mij betreft een "dedicated" toestel dat voor dat éne doel gebruikt wordt. Mijn streamersysteem draait zonder desktopomgeving, om maar iets te noemen. Niet nodig en door het niet te installeren bespaar je geheugen.

Kan je een linkje plaatsen met zo'n kastje? Ben ik wel in geïnteresseerd. Voor die prijs wil ik het wel eens testen...

Voor de gemiddelde gebruiker is Linux veel te moeilijk. Daarom is software zoals Roon zo populair. Dat is niet gratis.

Dus of iets wel-of-niet gratis is voor serieuze liefhebbers hier m.i. totaal niet aan de orde, het gaat om bediening gemak en nieuwe mogelijkheden om muziek te ontdekken.

Dat kan tegenwoordig prachtig met relationele databases, gekoppeld aan informatie van het WWW. 

Maar ik vind  het jammer dat op ieder digitaal iets, iemand zijn Linux ei kwijt moet. Daar zit denk ik niemand op te wachten.

Afijn ik ben 2 dac's aan het vergelijken. De Schiit Modius en de Schiit Modi Multibit.  Allebei krijgen ze dezelfde bitjes. Ze klinken allebei goed maar iets anders.

Rara? weet jij het? 🙋‍♂️

Edited by Tubejack

Ik heb zelf altijd deze gekocht: https://www.amazon.de/-/nl/dp/B00XPVRR5M

14 minutes ago, pjotr27 said:

Kan je een linkje plaatsen met zo'n kastje? Ben ik wel in geïnteresseerd. Voor die prijs wil ik het wel eens testen...

Maar ik zie dat die niet meer verkrijgbaar is. De goedkoopste die ik vond is deze:

https://www.amazon.de/dp/B07BTD3H5X

Daar moet nog bij één latje van 2 of 4 GB DDR3 SODIMM. Zoiets: https://www.amazon.de/-/nl/dp/B009RBN6I6

En één zo klein en goedkoop mogelijke ssd als startschijf: https://www.amazon.de/-/nl/dp/B0093RN0PI

Dat is een complete computer waar je bijvoorbeeld Volumio (https://www.volumio.org) op kunt installeren. Muziekbestanden kun je halen op een via usb aangesloten usb-stick of harde schijf, of van een netwerkshare. En voor de uitgang kun je kiezen tussen analoog (niet aanbevolen), s/pdif of hdmi. Mijn voorversterker heeft acht hdmi-ingangen, dus kies ik hdmi. Dat is voorzien van foutencorrectie (error correction) en ondersteunt zéér hoge frequenties en "sample rates".

1 minute ago, Tubejack said:

Voor de gemiddelde gebruiker is Linux veel te moeilijk. Daarom is software zoals Roon zo populair. Dat is niet gratis.

Dus of iets wel-of-niet gratis is voor serieuze liefhebbers hier m.i. totaal niet aan de orde, het gaat om bediening gemak en nieuwe mogelijkheden om muziek te ontdekken.

Dat kan tegenwoordig prachtig met relationele databases, gekoppeld aan informatie van het WWW. 

Maar vind ik het jammer dat op ieder digitaal iets, iemand zijn Linux ei kwijt moet. Daar zit denk ik niemand op te wachten.

Afijn ik ben 2 dac's aan het vergelijken. De Schiit Modius en de Schiit Modi Multibit.  Allebei krijgen ze dezelfde bitjes toch klinken ze allebei goed maar iets anders.

Rara? weet jij het? 🙋‍♂️

De bitjes zitten aan de ingang van de DAC, niet aan de uitgang. De uitgang is een analoog signaal. En dat wordt gemaakt door de analoge uitgang van de DAC aan te sluiten op een omamp of een buis om er zo'n 1 V van te maken. De kwaliteit (en het hoorbaar verschil) van die analoge uitgang ligt dus aan: de kwaliteit van de DAC en de kwaliteit van het analoge circuit met omamp of buis dat erachter zit.

En wat die moeilijkheidsgraad van Linux betreft: zelfs voor desktopsystemen is dat tegenwoordig heel gebruiksvriendelijk. Voor zo'n streamer kun je het eerder genoemde Volumio gebruiken, dat is ook heel gebruiksvriendelijk.

8 minutes ago, Bloom said:

Ik heb zelf altijd deze gekocht: https://www.amazon.de/-/nl/dp/B00XPVRR5M

Maar ik zie dat die niet meer verkrijgbaar is. De goedkoopste die ik vond is deze:

https://www.amazon.de/dp/B07BTD3H5X

Daar moet nog bij één latje van 2 of 4 GB DDR3 SODIMM. Zoiets: https://www.amazon.de/-/nl/dp/B009RBN6I6

En één zo klein en goedkoop mogelijke ssd als startschijf: https://www.amazon.de/-/nl/dp/B0093RN0PI

Dat is een complete computer waar je bijvoorbeeld Volumio (https://www.volumio.org) op kunt installeren. Muziekbestanden kun je halen op een via usb aangesloten usb-stick of harde schijf, of van een netwerkshare. En voor de uitgang kun je kiezen tussen analoog (niet aanbevolen), s/pdif of hdmi. Mijn voorversterker heeft acht hdmi-ingangen, dus kies ik hdmi. Dat is voorzien van foutencorrectie (error correction) en ondersteunt zéér hoge frequenties en "sample rates".

Deze zijn hier nog volop verkrijgbaar. Je kan er trouwens ook prima Windows opzetten als je dat zou willen. Prijzen zijn laag, hangt een beetje van de processor af, maar voor 100 euro koop je bovenstaande link hier in Indonesia. Ik weet trouwens wel dat een betere voeding nog betere resultaten geeft als het bijgeleverde doosje. Ik weet niet waarom maar er is een heel circuit van mensen die honderden euro's uitgeven aan een speciale voeding voor dit soort Intel NUC's.

31 minutes ago, pjotr27 said:

Je hoeft hier toch dit niet te melden? 

Nee, maar mogelijk dat Bloom anders vergeefs op mijn repliek zou zitten te wachten.

Bloom heeft inmiddels een helder NUC verhaal neergezet zonder Windows bashing, dus de discussie gaat nu weer de goede kant op.

8 minutes ago, pjotr27 said:

Deze zijn hier nog volop verkrijgbaar. Je kan er trouwens ook prima Windows opzetten als je dat zou willen. Prijzen zijn laag, hangt een beetje van de processor af, maar voor 100 euro koop je bovenstaande link hier in Indonesia. Ik weet trouwens wel dat een betere voeding nog betere resultaten geeft als het bijgeleverde doosje. Ik weet niet waarom maar er is een heel circuit van mensen die honderden euro's uitgeven aan een speciale voeding voor dit soort Intel NUC's.

Windows op zo'n toestelletje zetten is géén goed idee, dat zou pokketraag zijn. Met wat ik voorstelde verbruikt het ding nauwelijks stroom en volstaat de meegeleverde voeding prima. Als je op zo'n toestel toch Windows installeert, heeft hij voor het toegenomen schijfverkeer én de volledige grafische omgeving en het veel hogere cpu-gebruik aardig wat meer vermogen nodig en kom je mogelijk inderdaad in de problemen met de meegeleverde adapter en kan een krachtiger exemplaar soelaas bieden. Maar dat raad ik dus zeker niet aan, wel integendeel...

12 minutes ago, Bloom said:

De bitjes zitten aan de ingang van de DAC, niet aan de uitgang. De uitgang is een analoog signaal. En dat wordt gemaakt door de analoge uitgang van de DAC aan te sluiten op een omamp of een buis om er zo'n 1 V van te maken. De kwaliteit (en het hoorbaar verschil) van die analoge uitgang ligt dus aan: de kwaliteit van de DAC en de kwaliteit van het analoge circuit met omamp of buis dat erachter zit.

Die uitgangen zijn vergelijkbaar. DC gekoppeld. Beide dac's  zijn van goede kwaliteit. Het principe da-conversie is anders. Aan de ingang is de USB interface anders.   

1 minute ago, vogel said:

Nee, maar mogelijk dat Bloom anders vergeefs op mijn repliek zou zitten te wachten.

Bloom heeft inmiddels een helder NUC verhaal neergezet zonder Windows bashing, dus de discussie gaat nu weer de goede kant op.

De waarheid vertellen over Windows is géén bashing. Bashing is iets neersabelen zonder enige valide argumentatie. En ik heb hierboven voor Pjotr uitgelegd dat je op zo'n basis-NUC best geen Windows installeert en waarom, nog afgezien van de beveiligingsproblemen die betalende software vereisen. Al hoeft dat ook weer niet als je Windows niet op internet aansluit.

1 minute ago, Tubejack said:

Die uitgangen zijn vergelijkbaar. DC gekoppeld. Beide dac's  zijn van goede kwaliteit. Het principe da-conversie is anders. Aan de ingang is de USB interface anders.   

Wel, als de DA-conversie anders is leidt dat tot de conclusie dat ook het analoge uitgangssignaal anders zal zijn.

10 minutes ago, Bloom said:

Wel, als de DA-conversie anders is leidt dat tot de conclusie dat ook het analoge uitgangssignaal anders zal zijn.

Ook verschillende in de USB interface geeft een ander geluid vanaf dezelfde harddisk.   Hoe meer van digitaal begrijp des te meer vind ik dat "bit perfect" een broodje aap verhaal.  Je kunt wellicht volgens een checksum  perfect de bitjes van een CD rippen op een harddisk, maar daarna is er nog een taaie digitale wereld achter voordat het analoog is.  

Edited by Tubejack

2 minutes ago, Tubejack said:

Ook verschillende in de USB interface geeft een ander geluid vanaf dezelfde harddisk.   Hoe meer van digitaal begrijp des te meer vind ik dat "bit perfect" een broodje aap verhaal.  Je kunt wellicht volgens een checksum  perfect de bitjes van een CD rippen op een harddisk, maar daarna is er nog een taaie digitale wereld achter voordat het analoog is.  

Bitperfect heeft daarmee niets te maken, dat wil gewoon zeggen dat er aan het digitale signaal niets veranderd wordt van bron tot doel. Een usb-interface hangt aan een controller en een bijhorende voeding. En in een computer worden doorgaans verschillende chips en verschillende voedingsspecificaties gebruikt voor de verschillende usb-poorten. Dus ja, er is verschil tussen. Maar zolang je niets overbelast is ook hier de data 100% accuraat. Als dat niet gegarandeerd kon worden, zou je geen externe opslagmedia via usb als back-upmedium kunnen gebruiken omdat het dan onbetrouwbaar zou zijn.

Waar jij over praat is vermoedelijk het gebruik van een usb-uitgang van een computer naar een DAC toe met usb-ingang. De computer "ziet" die DAC dan als een externe geluidskaart. De hamvraag is: hoe behandelt het besturingssysteem die nieuwe geluidskaart? Je raadt het al: Windows doet ook hiermee zijn eigen ding en dat speelt mee in de redenen waarom ik het gebruik van Windows afraad voor toepassingen waarbij een digitaal signaal naar een DAC gestuurd moet worden.

Probeer dat maar eens met Linux en je ervaring zal héél anders zijn. Namelijk geen verschil ongeacht de gebruikte usb-uitgang van de computer.

3 hours ago, Tubejack said:

Ik snap niet, dat Bloom telkens met zijn ouderwetse Linux doos komt.  🤔

Laat staan dat ie ook nog FLAC wil gebruiken...

Weer een extra stap erbij. En valt in een 1-op1 vergelijking met WAV dan ook direct af.

1 hour ago, Bloom said:

Probeer dat maar eens met Linux en je ervaring zal héél anders zijn. Namelijk geen verschil ongeacht de gebruikte usb-uitgang van de computer.

Die ervaring heb ik een aantal jaar Bloom. Daar staat een heel topic over op dit forum. Bit perfect gaat voor mij veel verder, dan getalletjes die kloppen.  Waar het volgens mij om gaat is die 16 bits zo natuurlijk mogelijk vertalen naar de oorspronkelijke opname.  Daar zijn minstens net zoveel variabelen van belang, als bij het afspelen van een LP. 

Dit is m.i. voor veel mensen nog wel te doen.

Ik zie een Windows desktop. Dus wat krijg je dan? Een andere "externe geluidkaart" met bijhorende driver voor elke usb-poort die je uitprobeert. En Windows configureert die telkens naar eigen goeddunken (zoals Microsoft vindt dat het moet en helaas heeft dat niks met accuraatheid te maken).

Zoals ik schreef moet je dat proberen met Linux: daar zul je effectief vaststellen dat je geen verschil kunt waarnemen tussen verschillende usb-poorten zolang je die maar aan telkens DEZELFDE dac hangt.

En eenmaal dat muziek in het digitale domein staat, moet die bitperfect behandeld worden om 100% overeenkomstig wat in de bron staat in een DAC te belanden. Binnen het digitale domein is er géén verschil zolang de transmissie 100% accuraat is. Bits zijn bits. Verschillen treden op in het analoge domein, zoals altijd.

Edited by Bloom

2 hours ago, Bloom said:

De hamvraag is: hoe behandelt het besturingssysteem die nieuwe geluidskaart? Je raadt het al: Windows doet ook hiermee zijn eigen ding.....

Nouuuuuuuu...niet helemaal...

Voor de Brooklyn DAC moet een W10 driver geladen worden. Anders werkt ie überhaupt niet via USB. (Volumio op de RPI herkent 'm standaard)

Voor de XMOS U208 kun je een W10 driver bij de fabrikant downloaden maar die werkt ook zonder driver.

Er zit dus toch een laagje tussen.