Tubejack Posted 14 juli 2021 Report Share Posted 14 juli 2021 50 minutes ago, René N. said: Leuk hoor, al die ICT's hier. En Jack ken ik dan nog uit de jaren 80, toen werkten we allebei bij Medicopharma, hij als ICT'er en ik als inkoper. Leuk bedrijf, jammer dat het toen failliet is gegaan... Zeker jammer. Het was fijn om daar te werken. Die no-nonsens cultuur, daar moesten werkgevers daarna, aan wennen" Maar over wennen... ben nu aardig gewent aan het geluid van de Schiit Modius. Qua prijs en muzikaliteit vind ik hem vergelijkbaar met een Denon DL-103. Beide zijn niet perfect, maar beide, doen een heleboel goed. Je kunt er heerlijk en lang naar luisteren. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hans van Liempd Posted 14 juli 2021 Report Share Posted 14 juli 2021 (edited) On 7/14/2021 at 11:13 AM, Bloom said: Twee jaar later kocht ik een Apple II Plus en daar heb ik zowel privé als professioneel mee gewerkt tot 1986. Daarmee ben ik ook begonnen. Sterker nog... ik heb hem nog altijd. Een paar maanden hebben we hem nog eens aangezet. Het werkte nog prima. Na verloop van tijd kwam er wél wat rook uit de systeemkast. Dat bleek een ontstoringscondensator in de voeding te zijn. Zonder dat werkt hij ook wel, maar beter een nieuwe er in solderen. Ik stond er wel van te kijken dat die floppies het na 40 jaar nog doen. En daar waren enkelzijdige bij, dus met een perforator dubbelzijdig waren gemaakt. In mijn eerste PC zat een HDD van 20 Mb. Dat was toen heel veel. 10 Mb was gebruikelijk. Edited 19 juli 2021 by Hans van Liempd Link to comment Share on other sites More sharing options...
René N. Posted 14 juli 2021 Report Share Posted 14 juli 2021 1 hour ago, Hans van Liempd said: In mijn eerste PC zat een HDD van 20 Gb. Dat was toen heel veel. 10 Gb was gebruikelijk. Ik neem aan dat je Mb bedoeld? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hans van Liempd Posted 14 juli 2021 Report Share Posted 14 juli 2021 Klopt. ik vergis me. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bloom Posted 14 juli 2021 Report Share Posted 14 juli 2021 3 hours ago, Hans van Liempd said: Daarmee ben ik ook begonnen. Sterker nog... ik heb hem nog altijd. Een paar maanden hebben we hem nog eens aangezet. Het werkte nog prima. Na verloop van tijd kwam er wél wat rook uit de systeemkast. Dat bleek een ontstoringscondensator in de voeding te zijn. Zonder dat werkt hij ook wel, maar beter een nieuwe er in solderen. Ik stond er wel van te kijken dat die floppies het na 40 jaar nog doen. En daar waren enkelzijdige bij, dus met een perforator dubbelzijdig waren gemaakt. Ik heb de mijne helaas niet meer. In 1986 heb ik een huisbrand gehad en alles van die Apple II Plus en alle bijhorende hardware en software werd toen herleid tot gesmolten plastic... Mijn belangrijkste bijdrage aan de Apple II gemeenschap was QDOS 1.0: een door mij herwerkte versie van Apple DOS 3.3 die flink wat sneller was. Link to comment Share on other sites More sharing options...
HansP Posted 14 juli 2021 Report Share Posted 14 juli 2021 Ik was toen ook al aan het tweaken, een NEC V20 i.p.v. de standaard Intel 8086, en na wat problemen met de HD een 30 MB die dan op een ISA slot kon worden gestoken, en met nog een software trucje, de PC van Philips had 768 Kb en 128 Kb voor een RAM disk, ook zo snel als een AT en dat met een XT, PCTools was toen de norm. Goeden tijden voor de freak. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Geerdie Posted 15 juli 2021 Report Share Posted 15 juli 2021 (edited) Hier ook een PC tweak-freak. Toen, en nu nog steeds. In die tijd (jaren 90) speelde ik hoofdzakelijk spelletjes op de 80386. Juist díe zorgden er voor dat dat ding soms niet wilde draaien. Gedoe met geheugen enzo. Dan kon je door mem.sys te tweaken wat systeemprocessen "hoog" laden zodat er mee basisgeheugen overbleef. En zo kreeg je vaak "moeilijke" games aan de praat. Dat basisgeheugen was 640 kB geloof ik. Corrigeer me als dat niet klopt. Moet je tegenwoordig om komen met machines met Gigabytes geheugen en Terabytes opslag... Gamen doe ik niet meer. Films en muziek zijn nu de norm. Edited 15 juli 2021 by Geerdie Link to comment Share on other sites More sharing options...
pjotr27 Posted 15 juli 2021 Report Share Posted 15 juli 2021 On 7/13/2021 at 5:39 AM, Bloom said: Waarom zou ik in g*dsnaam een licentie betalen voor een onveilig closed-source besturingsysteem als ik gratis een open source perfect werken én veilig OS kan krijgen? En een officiële licentie voor Windows kost wel wat meer dan 15 euro. Alleen studenten en academici krijgen een forse korting. Je kunt wel sleutels op Ebay kopen voor dat soort bedragen, maar dat is dus niet bepaald legaal. En OEM-versies gebruiken is dat ook niet. Niemand heeft het over een MacOS, is dat vergelijkbaar met Windows en is Linux nog steeds te prefereren? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tubejack Posted 15 juli 2021 Report Share Posted 15 juli 2021 Dat moet je ook vragen aan iemand die met alledrie werkt. Kunnen we het weer gewoon over audio hebben? Link to comment Share on other sites More sharing options...
HansP Posted 15 juli 2021 Report Share Posted 15 juli 2021 (edited) Ik lees net op de ROON site dat men de WASAPI aansturing blijkbaar beter is gaan ondersteunen. En weer helemaal on topic. Edited 15 juli 2021 by HansP Link to comment Share on other sites More sharing options...
HansP Posted 15 juli 2021 Report Share Posted 15 juli 2021 https://community.roonlabs.com/t/roon-1-8-build-806-is-live/164798 Link to comment Share on other sites More sharing options...
pjotr27 Posted 16 juli 2021 Report Share Posted 16 juli 2021 13 hours ago, Tubejack said: Dat moet je ook vragen aan iemand die met alledrie werkt. Kunnen we het weer gewoon over audio hebben? Ik ben op zoek naar een zo mooi mogelijk klinkend streaming systeem. Gezien de vele aanbieders van online content (Tidal/ Qbuzz, Spotify en nog vele anderen) moet dat bijna wel via een computer. Computer en audio lijkt mij steeds meer geïntegreerd te worden.. Dit draadje gaat toch over wat lees ik online of in een blad? Lijkt me heel breed.... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bloom Posted 16 juli 2021 Report Share Posted 16 juli 2021 Ja, precies. Zoals al eerder geschreven leiden meerdere wegen naar Rome. Het mooi klinkende heeft vooral te maken met de keuze voor een goede DAC. Wat je daarin steekt aan digitaal signaal kan, zoals ik uitgebreid geargumenteerd heb, zeer goedkoop én prima met een basismodel Intel NUC of zelfs Raspberry PI met daarop Volumio of iets soortgelijks. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tubejack Posted 16 juli 2021 Report Share Posted 16 juli 2021 3 hours ago, pjotr27 said: Ik ben op zoek naar een zo mooi mogelijk klinkend streaming systeem. Gezien de vele aanbieders van online content (Tidal/ Qbuzz, Spotify en nog vele anderen) moet dat bijna wel via een computer. Computer en audio lijkt mij steeds meer geïntegreerd te worden.. Dit draadje gaat toch over wat lees ik online of in een blad? Lijkt me heel breed.... Je vraagt welk systeem te prefereren. Dat is ook deels persoonlijke smaak. Windows kan alles streamen. MacOS het meeste en vind ik persoonlijk wat veiliger en gebruikersvriendelijker. Linux desktop kan niet alles. Speciaal op Linux gebaseerde systemen zoals Roon kan Tidal en Qobuz, nog geen Spotify. Maar volgens dit filmpje is hi-res streaming alweer op zijn retour. Link to comment Share on other sites More sharing options...
HansP Posted 16 juli 2021 Report Share Posted 16 juli 2021 Je moet ook zeker geen Linux Desktop gebruiken, dan is de oplossing van ROON ROCK wel een goede, ik heb er nu 1 staan die met 4GB geheugen dan wat traag werkt met ROON 1.8, en daarnaast dan Tidal, dan zou je net een optie moeten kunnen kiezen met 8GB. Maar klinken doet het zeker goed. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tubejack Posted 16 juli 2021 Report Share Posted 16 juli 2021 41 minutes ago, HansP said: Je moet ook zeker geen Linux Desktop gebruiken, dan is de oplossing van ROON ROCK wel een goede, ik heb er nu 1 staan die met 4GB geheugen dan wat traag werkt met ROON 1.8, en daarnaast dan Tidal, dan zou je net een optie moeten kunnen kiezen met 8GB. Maar klinken doet het zeker goed. In het eerder door mij geplaatste filmpje een Intel NUC 16GB geheugen en SSD. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hans van Liempd Posted 16 juli 2021 Report Share Posted 16 juli 2021 2 hours ago, Tubejack said: Maar volgens dit filmpje is hi-res streaming alweer op zijn retour. Volgens mij zegt hij niet dat op z'n retour is, maar dat het voor het gewone volk weinig zin heeft. Punt 8 klopt helemaal. En goede opname in MP3 kwaliteit klinkt beter dan een slechte in hi-res. Helaas weet de man met zijn voorbeeld over de Mona Lisa ook niet waarover hij praat. Het heet hi-res, maar de resolutie is NIET groter. In vergelijk met de Mona Lisa is dit een detail uit een schilderij zo groot als de nachtwacht. Met hi-res audio in vergelijk met video worden de puntjes NIET kleiner en de lijntjes NIET dunner. Hij heeft wel gelijk is het feit dat het systeem hi-res NIET beter klinkt dan CD. Onze oren zijn immers te beperkt om die gigantische dynamiek en frequentiebereik te kunnen horen. En de resolutie is immers gelijk. Dat hi-res soms beter klinkt dan CD heeft alles te maken met de mastering. Punt 8 dus. Link to comment Share on other sites More sharing options...
HansP Posted 16 juli 2021 Report Share Posted 16 juli 2021 1 hour ago, Tubejack said: In het eerder door mij geplaatste filmpje een Intel NUC 16GB geheugen en SSD. Ik gebruik liever half high Mini ITX, meer flexibel voor eventuele aanpassingen. Ook geen ventilator, want passieve koeling is dan wel gewenst. Klein kastje en dan meer mogelijkheden. http://zelfbouwaudio.nl/forum/download/file.php?id=171374&mode=view Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tubejack Posted 16 juli 2021 Report Share Posted 16 juli 2021 34 minutes ago, HansP said: Ik gebruik liever half high Mini ITX, meer flexibel voor eventuele aanpassingen. Ook geen ventilator, want passieve koeling is dan wel gewenst. Klein kastje en dan meer mogelijkheden. http://zelfbouwaudio.nl/forum/download/file.php?id=171374&mode=view Zo'n Roon NUC, is ook voor mensen met weinig computer kennis, in elkaar te zetten. Er hoeft alleen een geheugenbankje in en een SSD disk. Ik heb zelf nu 16GB ram in mijn iMac en SSD. Dat had ik al 5 jaar terug moeten doen... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tubejack Posted 16 juli 2021 Report Share Posted 16 juli 2021 (edited) 2 hours ago, Hans van Liempd said: Volgens mij zegt hij niet dat op z'n retour is, maar dat het voor het gewone volk weinig zin heeft Dat klopt, maar ik vond het wel een leuke: "wake up call". En op alle punten heeft hij gelijk vind ik Zelf behoor ik ook tot het gewone volk. Zodra Spotify Hifi er is, hoef ik digitaal waarschijnlijk niets anders meer. Verder zijn vergelijkingen, vaak een poging om iets simpel uit te leggen .... dat gaat wel eens mank. Edited 16 juli 2021 by Tubejack Link to comment Share on other sites More sharing options...
HansP Posted 16 juli 2021 Report Share Posted 16 juli 2021 Op dat dingetje wat ik liet zien draait ook de Roon Rock, geen probleem. http://zelfbouwaudio.nl/forum/viewtopic.php?f=66&t=24013&p=1992417&hilit=Roon+Rock#p1992417 Link to comment Share on other sites More sharing options...
HansP Posted 17 juli 2021 Report Share Posted 17 juli 2021 (edited) Naar aanleiding van het filmpje, dat is dan discutabel. Darko beweert dat Android dat niet goed kan, High Res afspelen. Nu ben ik altijd al kritisch met wat mensen beweren en fabrikanten beloven maar dit heb ik dan maar even onderzocht. Ik gebruik voor de Android op telefoon en tablet dan eventueel dan Neutron Music Player, en die beweren duidelijk wat anders. Neutron Music Player Dat de grote hoop niet geïnteresseerd is in goede weergave is al wel langer bekend, dat is ook voor b.v. restaurants, ingedeeld met sterren, en daar zullen mensen die de Mc Donalds zeer regelmatig bezoeken ook niet komen. Oftewel, niet iedereen kan/wil/zal kwaliteit waarderen. Edited 17 juli 2021 by HansP Link to comment Share on other sites More sharing options...
Vinyl_Fuchs Posted 17 juli 2021 Report Share Posted 17 juli 2021 Ik heb niks met mainstream als het op mijn audiohobby aankomt. Dus zo'n filmpje interesseert me geen ene moer. Voor het gemak heb ik een HEOS (niks mis mee) en verder een oldskool, degelijke Philips HT (voor F1, films en tevens radio voor mijn vriendin) Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tubejack Posted 17 juli 2021 Report Share Posted 17 juli 2021 (edited) 4 hours ago, HansP said: Naar aanleiding van het filmpje, dat is dan discutabel. Darko beweert dat Android dat niet goed kan, High Res afspelen. Nu ben ik altijd al kritisch met wat mensen beweren en fabrikanten beloven maar dit heb ik dan maar even onderzocht. Ik gebruik voor de Android op telefoon en tablet dan eventueel dan Neutron Music Player, en die beweren duidelijk wat anders. Mooi. Hoe stream je dan vanaf Android? Via bluetooth? Edited 17 juli 2021 by Tubejack Link to comment Share on other sites More sharing options...
HansP Posted 17 juli 2021 Report Share Posted 17 juli 2021 (edited) Ik kan met de telefoon naar de data op de server een link leggen en dan de boel afspelen via de Bluetooth Sony XM3 koptelefoon b.v., maar wat ik het meest doe in de auto ,en dan de bestanden afspelen via de standaard installatie, maar dan de bestanden die ik op de telefoon heb zitten daar is ook .dsf , oftewel DSD bij, en die speelt hij gewoon af, in de auto kan het dan zijn dat hij het naar 24/48 omzet, daar kreeg ik nog geen hoogte van. Maar hij kan het vlekkeloos aanpassen, en ik heb dat niet geprobeerd voor de huiskamer, maar daar heb ik dan andere spullen staan. Op de SD schijf staat wel wat van dat spul, moet nog eens even bekijken. Dit dan even voor de High Res. Edited 17 juli 2021 by HansP Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts