Jump to content

Wat ik gelezen heb online of in een blad! II

mumsoft
 Share

Recommended Posts

Leuk George ik gebruik ook LMS op mijn NAS en vanaf daar stream ik naar 2 sqeeuzeboxen.

Ben zelf ook even creatief bezig geweest en  de DAB antenne gemaakt.  Ik had eerst 1e kwaliteit Hirschman coax kabel. Dat is dubbel afgeschermd. Dat moet je niet hebben. De 2e afscherming is een soort folie dat er op gelijmd is? dat je er niet vanaf krijgt. 😅 Gelukkig had ik nog een oud achenebbisj stuk coax van minstens 25 jaar oud met enkele afscherming.  Daarmee heb ik de antenne gemaakt.

DABantenne.jpg 

De kunststof mantel in het 2e gedeelte, kun je m.i. laten zitten.  Radio signalen gaan daar doorheen.

Ik heb het 1e stuk van 30 cm, 1 cm langer gehouden zodat ik een haakje kon maken.

DABantenne2.jpg

Ja ik moet stoffen...

Dabantenne3.jpg

Dit is nog een oude foto. Ik heb nu de antenne ongeveer in het midden van het raam gehangen 

Resultaat op +/- 4 meter hoog voor het raam.

DAB kanaal

6A 50% Lokaal DAB multiplex

7D 100% MTVNL

8A 100% Regionale omroep.

11C 100%  NPO

12C 100% VCR (commerciële) 

Totaal 51 stations 

Edited by Tubejack
8A vergeten

Lekker bezig Jack, helaas is het ontvangst van de DAB+ hier echt geen optie.

Ook FM is eigenlijk alleen goed te ontvangen met een hark op het dak.

Nu we ook de internet stream kunnen gebruiken is het radio luisteren wel veel beter makkelijker geworden.

53 minutes ago, kappa7 said:

Ook FM is eigenlijk alleen goed te ontvangen met een hark op het dak.

Het FM netwerk -dat ergens in de jaren 60...70 is bedacht- ging er in 1e instantie vanuit , dat mensen tenminste een FM antenne met 3 elementen 2 meter bovenop het dak hadden.  Later toen kabel radio en TV in opmars kwam (en daarmee het verdwijnen van antenne wouden.) Werden rondom grote steden steunzenders geplaatst. Zodat je met een eenvoudige draagbare radio ook kon luisteren en natuurlijk in de auto. Dat proces is nog steeds gaande. Ook nu, worden er nog regelmatig nieuwe FM zenders geplaatst.  V.n.l. door de commerciële omroepen. 

Of het met DAB dezelfde kant op gaat, is afwachten. Tot nu toe, vond ik het niet bijzonder. Ik heb al vanaf 2004, een DAB radio.

Edited by Tubejack

• 2 weeks later...
4 hours ago, Tubejack said:

Knap dat men bij Hifi.nl al weet dat de fabriek in oktober van DIT jaar (weer) in de hens gaat :P

Gister een niet zo doorsnee maar zeer goed en makkelijk klinkende Brinkmann draaitafel beluisterd.

Uitermate bijzonder was een buizen motorsturing en extreem bijzonder een speciale verwarmingsunit om de lagerolie 24/7 op constante temperatuur te houden. Dat waren voor mij geheel nieuwe zaken. Deze draaitafel kent dus geen koude start.

What will they think of next?

1 hour ago, Kraus vonBentinck said:

Uitermate bijzonder was een buizen motorsturing en extreem bijzonder een speciale verwarmingsunit om de lagerolie 24/7 op constante temperatuur te houden

Als je nu die buizensturing onder de draaitafel zet blijft het lager vanzelf warm ;)

Ik zat gefascineerd te luisteren naar een behoorlijk indrukwekkende opstelling die twee forse audioracks in beslag nam en daar omheen nog een aantal akoestische elementen die zeker effect hadden. Toch leerde ik (opnieuw) de les dat als de muziek op de eerste plaats moet komen al die mooie spullen het best volledig uit zicht staan opgesteld. Een visueel rustige ruimte is een heel gunstige factor voor de beleving.

Een visueel rustige ruimte is een heel gunstige factor voor de beleving.

Ja. Sterker nog, daar waar velen muziek luisteren om tot rust te komen, moet je eerst zelf rust hebben om de muziek volledig te kunnen opnemen.

Ik zat gefascineerd te luisteren naar een behoorlijk indrukwekkende opstelling die twee forse audioracks in beslag nam en daar omheen nog een aantal akoestische elementen die zeker effect hadden. Toch leerde ik (opnieuw) de les dat als de muziek op de eerste plaats moet komen al die mooie spullen het best volledig uit zicht staan opgesteld. Een visueel rustige ruimte is een heel gunstige factor voor de beleving.

En zo is het. Helemaal mee eens, want alles bepaalt mede de eigen inkleuring, en dat wil je (eigenlijk) niet...

On 24-2-2022 at 21:34, Kraus vonBentinck said:

Een visueel rustige ruimte is een heel gunstige factor voor de beleving.

Zelf vind ik dat de ruimte ook wat warmte/gezelligheid mag uitstralen tijdens het luisteren. Wat opgloeiende buizen en een draaitafel dragen daar wel bij (vind ik). 

Edited by carl