Seed7 Posted 18 februari 2023 Report Share Posted 18 februari 2023 2 hours ago, kappa7 said: Vaak hebben speakers hebben een oplopend hoog als je deze op 0 graden meet. precies voor de tweeter dus. Het gaat mij niet om de frequentiekarakteristiek en of die al dan niet vlak is in de luisterpositie. Het gaat om een soort "virtueel punt" van waaruit het geluid lijkt te komen. Punt is bij een meerwegsysteem niet het juiste woord, virtuele bron voldoet ook niet. Dat ligt ergens in de buurt van de tweeter. Bij de W1 nog bij de Zingali's zal dat ooit boven de middentoner liggen. De manier om het te beluisteren, neem een enkele luidspreker recht voor je en speel muziek. Speel wat met de luisterafstand. Ga met je hoofd op en neer, glij wat onderuit in je luisterstoel, dan vind je vanzelf de "virtuele oorsprong". Doe je dit in een stereo opstelling wordt het lastiger om het aan te wijzen, bij 5.huppeldepup wordt het schier onmogelijk. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jongensdroom Posted 18 februari 2023 Report Share Posted 18 februari 2023 Wat kan mij het nou schelen waar de Tweeter zit. Als het maar klinkt. Ik zou beide speakers wel willen hebben. Link to comment Share on other sites More sharing options...
WanFie Posted 18 februari 2023 Report Share Posted 18 februari 2023 1 hour ago, Seed7 said: Het gaat mij niet om de frequentiekarakteristiek en of die al dan niet vlak is in de luisterpositie. Het gaat om een soort "virtueel punt" van waaruit het geluid lijkt te komen. Punt is bij een meerwegsysteem niet het juiste woord, virtuele bron voldoet ook niet. Dat ligt ergens in de buurt van de tweeter. Bij de W1 nog bij de Zingali's zal dat ooit boven de middentoner liggen. De manier om het te beluisteren, neem een enkele luidspreker recht voor je en speel muziek. Speel wat met de luisterafstand. Ga met je hoofd op en neer, glij wat onderuit in je luisterstoel, dan vind je vanzelf de "virtuele oorsprong". Doe je dit in een stereo opstelling wordt het lastiger om het aan te wijzen, bij 5.huppeldepup wordt het schier onmogelijk. Bij enkele thuisdemo's van onze audioclub kwam de hoogteplaatsing ook in discussie. Hier was dat de eerste keer. Enkele mensen vonden dat "het geluid tegen het plafond hing", maar veruit de meesten vonden het precies op de juiste hoogte afgebeeld. Kennelijk is dit mens afhankelijk. Of op het verkeerde been gezet omdat de tweeters schuin omhoog stralen. "het klinkt immers zoals het er uit ziet". De tweede met een paar lijnbron elektrostaten. Vijf smalle electrostaten in een kwartcirkel op een baskast. Ook daar waren er mensen die deze luidspreker heel hoog vonden plaatsen. Nou waren dat ook geen kleintjes (1,9 m hoog), maar het midden van de electrostaten zat toch niet hoger dan 1,1 m. Daar was tijdens de demo dat wij er waren een dezelfde persoon bij die het bij mij ook hoog vond plaatsen. Mij valt wél op, dat wanneer ik heel dicht tussen de luidsprekers zit, dit wél aan de orde is. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kraus vonBentinck Posted 18 februari 2023 Report Share Posted 18 februari 2023 5 hours ago, kappa7 said: Dat zou werkelijk de allerlaatste keuze zijn. De krengen zien er niet uit en toeteren enorm. You can listen to Frankie Laine on your radio, you can listen to Frankie Laine on your grammophone but if you haven't listened to Frankie Laine through horns, you haven't heard Frankie Laine at all. Het is maar een suggestie he. Maar ik raad Carl sterk aan eens te gaan luisteren daar op de Harskamp. Is niet zo ver bij hem vandaan. Buizen & hoorns=tonijn & wasabi. Snelheid + detail was het motto van Jitze en volgens mij ook wel van Carl, dynamiekliefhebber. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jongensdroom Posted 18 februari 2023 Report Share Posted 18 februari 2023 Een buis (waardeloos ontwerp) en een hoorn (waardeloos ontwerp) kunnen samen fantastisch klinken. Tenminste als je van een natuurlijke weergave houdt. Voor Myfi zijn ze minder geschikt. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kraus vonBentinck Posted 18 februari 2023 Report Share Posted 18 februari 2023 PS Carl krijgt nog bezoek van Rivasono. Die zullen hem niks willen aansmeren maar kunnen misschien wel advies geven wat hij vooral niet moet doen in zijn aangepaste nieuwe ruimte. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jongensdroom Posted 18 februari 2023 Report Share Posted 18 februari 2023 (edited) 5 hours ago, Kraus vonBentinck said: PS Carl krijgt nog bezoek van Rivasono. Die zullen hem niks willen aansmeren maar kunnen misschien wel advies geven wat hij vooral niet moet doen in zijn aangepaste nieuwe ruimte. Charles; Niet parallelle wanden en plafond, doen veel goed aan de akoestiek. Ik heb dat eens gehoord in een winkel ergens in het buitenland. Edited 18 februari 2023 by Jongensdroom Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kraus vonBentinck Posted 18 februari 2023 Report Share Posted 18 februari 2023 1 hour ago, Jongensdroom said: Bij Alpha High End, in de Antwerpse Jodenbuurt, weten ze daar meer van. Daar verkopen ze schitterende spullen. Mocht je daar iets willen aanschaffen, pas dan op met korting vragen. De Joden handelen n.l. wel met jou, maar jij niet met hen. Onbegrijpelijk dat iemand bij zijn volle verstand iets dergelijks op wil schrijven. Hoe weet de schrijver trouwens dat de mensen achter genoemde zaak joden zijn? Achteraf zullen ze daar wel blij zijn deze klant gemist te hebben Link to comment Share on other sites More sharing options...
marc Posted 18 februari 2023 Report Share Posted 18 februari 2023 2 hours ago, Jongensdroom said: Mocht je daar iets willen aanschaffen, pas dan op met korting vragen. De Joden handelen n.l. wel met jou, maar jij niet met hen. Ik had daar bijna Burmester demo luidsprekers gekocht. Eerst ga je over de schreef met het beschuldigingen van een handelaar en nu in de overtreffende trap. Er wordt op dit forum af en toe de nodige onzin geuit, maar dat valt nog binnen de vrijheid van meningsuiting. Dit gaat echter alles te buiten (en zeker ook de forumregels). Dit is toch wel het absolute en trieste dieptepunt van ruim 20 jaar forum, helaas… Link to comment Share on other sites More sharing options...
kappa7 Posted 18 februari 2023 Report Share Posted 18 februari 2023 4 hours ago, Kraus vonBentinck said: You can listen to Frankie Laine on your radio, you can listen to Frankie Laine on your grammophone but if you haven't listened to Frankie Laine through horns, you haven't heard Frankie Laine at all. Het is maar een suggestie he. Maar ik raad Carl sterk aan eens te gaan luisteren daar op de Harskamp. Is niet zo ver bij hem vandaan. Buizen & hoorns=tonijn & wasabi. Snelheid + detail was het motto van Jitze en volgens mij ook wel van Carl, dynamiekliefhebber. Ik heb overigens geen probleem met een hoorn maar heb ze regelmatig beluisterd maar nog nooit overtuigd gehoord Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kraus vonBentinck Posted 18 februari 2023 Report Share Posted 18 februari 2023 (edited) Ik heb die luidsprekers toevallig een maand geleden een hele avond beluisterd bij iemand van de audioclub Zuid-Holland en toen hier ergens op het forum geschreven dat het de beste luidsprekers waren die ik ooit heb gehoord. Weliswaar aangestuurd door een mooie Accuphase en in een zeer grote woonkamer. Maar een enorm rendement, dat geeft echt snelheid. Bij aanzwellende muziek gaf dat een bijna fysieke gewaarwording omdat er zoveel reserve is. Ooit had SpeedyAndre dat ook met zijn Krells. En bij stemmen werd je als het ware helemaal tot pal bij de persoon gebracht. Van de weinige hoorns die ik ooit gehoord heb (Jitze's Klipsch Heresy/ Alabaster enorme kasten) zijn dit de mooiste hoorns/luidsprekers die ik ooit gehoord heb. En dat allemaal met muziek waar ik eigenlijk niks aan vond (alleen Paolo Conte was een klein beetje in mijn straatje) Edited 18 februari 2023 by Kraus vonBentinck typo Link to comment Share on other sites More sharing options...
Duclaasie Posted 18 februari 2023 Report Share Posted 18 februari 2023 Dat hoge rendement wordt natuurlijk vaak gecombineerd met buizen, maar ik ben eigenlijk wel benieuwd wat bijvoorbeeld een Audio Note AN-E met een rendement van 94 dB op mijn LFD versterker doet. Heeft iemand zoiets eens gehoord? Link to comment Share on other sites More sharing options...
thingman Posted 18 februari 2023 Report Share Posted 18 februari 2023 1 hour ago, kappa7 said: Ik heb overigens geen probleem met een hoorn maar heb ze regelmatig beluisterd maar nog nooit overtuigd gehoord Overtuigd of overtuigend? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Vinyl_Fuchs Posted 18 februari 2023 Report Share Posted 18 februari 2023 24 minutes ago, Duclaasie said: Dat hoge rendement wordt natuurlijk vaak gecombineerd met buizen, maar ik ben eigenlijk wel benieuwd wat bijvoorbeeld een Audio Note AN-E met een rendement van 94 dB op mijn LFD versterker doet. Heeft iemand zoiets eens gehoord? Yep, de Audio Note AN-E Spec He (maar dan wel in de 98 dB uitvoering) tijdens een demo bij Stassen Hifi. Sindsdien staan ze op mijn shortlist. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Duclaasie Posted 18 februari 2023 Report Share Posted 18 februari 2023 7 minutes ago, Vinyl_Fuchs said: Yep, de Audio Note AN-E Spec He (maar dan wel in de 98 dB uitvoering) tijdens een demo bij Stassen Hifi. Sindsdien staan ze op mijn shortlist. En was dat op buizen, of op solid state? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Vinyl_Fuchs Posted 18 februari 2023 Report Share Posted 18 februari 2023 Op een buizenset van Audio Note uit de M-Line (weet niet meer welke). Wel weet ik nog goed dat de "goedkope set" in de ruimte boven beduidend beter klonk dan de extreem dure level 5 set in de kleinere ruimte onder. Op de 2de dag hadden ze danook de dure set naar boven verhuisd. Tot 0:58 nog in de kleine ruimte. Link to comment Share on other sites More sharing options...
carl Posted 18 februari 2023 Report Share Posted 18 februari 2023 21 hours ago, Kraus vonBentinck said: Voor een dergelijk budget zou dit mijn eerste keus zijn: AvantGarde Acoustic Over je Conrads hoef je je dan helemaal geen zorgen te maken. Ik ga het opzoeken Kraus! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jongensdroom Posted 18 februari 2023 Report Share Posted 18 februari 2023 15 minutes ago, Vinyl_Fuchs said: Op een buizenset van Audio Note uit de M-Line (weet niet meer welke). Wel weet ik nog goed dat de "goedkope set" in de ruimte boven beduidend beter klonk dan de extreem dure level 5 set in de kleinere ruimte onder. Op de 2de dag hadden ze danook de dure set naar boven verhuisd. Tot 0:58 nog in de kleine ruimte. De speakers op de achtergrond staan ook wat mee te doen. Men had ze beter weg kunnen halen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
carl Posted 18 februari 2023 Report Share Posted 18 februari 2023 (edited) 7 hours ago, Kraus vonBentinck said: PS Carl krijgt nog bezoek van Rivasono. Die zullen hem niks willen aansmeren maar kunnen misschien wel advies geven wat hij vooral niet moet doen in zijn aangepaste nieuwe ruimte. Ter herinnering ik heb op basis van metingen een advies gevraagd bij RivaSono en heb daar nu een bestelling lopen van drie diffusers (linkerhoek, rechterhoek en een in het midden met daartussen twee absorbers). Daarnaast krijg ik een aantal absorbers te leen om mee te experimenteren. Frank Imholz wilde ook nog absorbers op het plafond bevestigen maar dat ging me even te snel zeker omdat ik vermoed dat mijn boekenkast gevuld met platen veel gaat doen. Sterker nog de lege boekenkast doet al veel positiefs voor de akoestiek in de ruimte. PS het verhaal van Jongensdroom dat niet parallelle wanden heilzaam zijn, is ook mijn ervaring. Oude huizen hebben daarom de voorkeur. Deze keer wilde ik het in een ietwat lastige ruimte wat anders aanpakken met een advies van een gerenommeerd bedrijf. Door een goede combi met LS moet dat minstens zo goed gaan klinken als mijn luisterzolder. En ik weet precies wat voor een geluid ik zoek: muziekaal, natuurlijk en ruimtelijk overtuigend met laag dat wat meer doorloopt dan mijn MA. Edited 18 februari 2023 by carl Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jongensdroom Posted 18 februari 2023 Report Share Posted 18 februari 2023 22 hours ago, Kraus vonBentinck said: Voor een dergelijk budget zou dit mijn eerste keus zijn: AvantGarde Acoustic Over je Conrads hoef je je dan helemaal geen zorgen te maken. Als totaalconcept heeft dit merk mij nog nooit kunnen behoren. Ik hoor er altijd iets onnatuurlijks in. Link to comment Share on other sites More sharing options...
carl Posted 18 februari 2023 Report Share Posted 18 februari 2023 2 hours ago, kappa7 said: Ik heb overigens geen probleem met een hoorn maar heb ze regelmatig beluisterd maar nog nooit overtuigd gehoord Ik heb in Veldhoven vrij lang bij Marco geluisterd en dat geluid vond ik toch wel heel erg goed. Link to comment Share on other sites More sharing options...
kappa7 Posted 18 februari 2023 Report Share Posted 18 februari 2023 Wat ik zeg het kan gewoon wel met een hoorn maar het bovenstaande heeft betrekking op de AvantGarde. Die heb ik nooit overtuigend horen spelen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
carl Posted 18 februari 2023 Report Share Posted 18 februari 2023 Dank George. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jongensdroom Posted 18 februari 2023 Report Share Posted 18 februari 2023 Meestal vind ik Blumenhofers een meer homogene klank hebben dan Avantgarde. Het laatste merk ziet er spectaculair uit en zo willen ze ook klinken. Dat laatste is een valkuil waar je niet in moet trappen. De (duurdere) Blumenhofers klinken in zijn algemeenheid wel into-the-face. Ik zeg dan altijd, alsof je op rij 1 zit. Ik heb een paar keer een grotere Blumenhofer (kost een paar centen, maar dan heb je ook wat) gehoord en die klonken zeer realistisch. Voor alle duidelijkheid: alles is slechts mijn mening. Link to comment Share on other sites More sharing options...
carl Posted 18 februari 2023 Report Share Posted 18 februari 2023 Over die Blumenhofers in Veldhoven zijn we het allemaal wel eens hier denk ik. Alleen moet ik dan verhuizen en voor ons is dit huis wel ideaal. Wat ik van hifi weet krijg ik die combi van ruimte en LS wel goed. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts