Jump to content

Wat ik gelezen heb online of in een blad! II

mumsoft
 Share

Recommended Posts

Blumenhofers heb ik toevallig ook een week of twee geleden gehoord bij de "chef" van de audioclub Zuid-Holland. Alles Sonore, behalve de Blumenhofers en de Proceed CD Transport. Zoals gemeld, dat klonk net zo goed en spectaculair als bij Cock zelf.

Het is ook al eerder gemeld, voor de bedragen die daarmee gemoeid zijn heb je haast oneindige keus. Gelukkig is Carl niet gedwongen om zijn hele "budget" (ik meen trouwens dat Carl helemaal geen budget heeft maar in gewoon staat is om bij iets wat werkelijk naar zijn zin is ook het budget beschikbaar te hebben) te besteden en valt er ook voor aanzienlijk lagere bedragen zeer, zeer goed te slagen.

De Blumenhofers zijn Carl zeker goed bekend en zullen ook wel op zijn lijstje staan. Waar de keuze ook op valt. er zal altijd iemand zijn die nog iets anders weet te verzinnen.

Van Daudio is ook al gezegd, hmm zou ik niet doen, dat is bij die hoorns ook zo en zo is er altijd wat. Ik heb er wel vertrouwen in dat Carl gaat slagen en ook achteraf tevreden zal zijn. Hij is geen impulskoper en dat is in dit geval heel verstandig. Er is ook geen haast want hij moet eerst nog even de feeling krijgen van zijn nieuwe luisterkamer.

Voor ons als forummers is het interessant, voor Carl een avontuur. Mooi werk.

Over die high-end club nog even dit. Ik ben ook wel benieuwd wat Carl van die zaak zelf gaat vinden, mocht hij gaan luisteren. Het is misschien wel een tent die liever alleen maar op de miljonairsbeurs wil staan en praat met mensen die roepen dat de chauffeur het wel even in de kofferbak van de bentley zal werpen. Je moet bij zo'n aankoop ook de verkoper de penning gunnen, ook dat is belangrijk.

Ik denk dat je het goed verwoord Kraus. Ik koop gewoon een paar LS die me goed bevallen in mijn nieuwe luisterkamer en als die niet bestaan is het ook prima. Dat ik een ruim budget heb, betekent verder niet dat het op moet. Vandaar dat ik een ruim budget heb (haha).

Misschien wel even leuk te vermelden wat ik goede LS vind.

- ESL 63 van Quad (vaak gehoord). In die forum vergelijking vond ik ze toen echt niet de mindere van die opgetuigde Blumenhofers (misschien wel beter in kleinere ruimten). 

- Overigens vind ik Blumenhofers die Marco demonstreert eigenlijk altijd wel heel erg goed klinken. Dat ligt ook wel aan het feit dat Marco zeer zorgvuldig zijn sets samenstelt.

- Die oude Ensemble (ik meen PA 1) en dan op buizen. Niet meer te krijgen in nieuwstaat. 

- De Elipson 1404 die Jerry had vond ik werkelijk prachtig klinken (en om te zien vond ik ze nog mooier). Helaas ook niet meer te krijgen.

- Overigens vond ik de Devore X ook wel erg fraai hoor. Die waren toen te groot voor mijn luisterzolder. Die waren niet naar boven te krijgen.

Overigens speelt er nog iets sentimenteels op de achtergrond namelijk dat ik wil dat mijn set later naar mijn zoon gaat. Ze moeten wel passen in normale ruimten. 

Edited by carl

8 hours ago, carl said:

Frank Imholz wilde ook nog absorbers op het plafond bevestigen maar dat ging me even te snel zeker omdat ik vermoed dat mijn boekenkast gevuld met platen veel gaat doen. Sterker nog de lege boekenkast doet al veel positiefs voor de akoestiek in de ruimte.

PS het verhaal van Jongensdroom dat niet parallelle wanden heilzaam zijn, is ook mijn ervaring.

Absorbers op het plafond hebben een heel ander doel dan wat jij hoopt dat de gevulde platenkast levert. Die "clouds" zorgen dat er minder energie van het plafond gereflecteerd wordt. Onze hersenen kunnen niet veel met geluid uit die richting. Het verminderen er van verbeterd de ruimtelijkheid en plaatsing van het geluidsbeeld. Er wordt gezegd dat het een evolutionair ding is. We wonen nog niet lag genoeg in grotten en op de open vlakten hadden we niets van boven te vrezen. Een mooi alternatief voor absorbers aan het plafond is grote reflectoren die het geluid naar de zijwanden dirigeert. Je krijgt dan een grote houten 'V', in dubbel verstek, aan het plafond, iets dat op een scherpe boeg van een boot lijkt (Draak zeilboot (is misschien iets te spits)).

Niet parallelle wanden, 1cm per meter, voorkomt flutter-echos, meer niet. Meer niet parallel dan dat heeft ook weinig zin.

Edited by Seed7

7 hours ago, carl said:

Ik denk dat je het goed verwoord Kraus. Ik koop gewoon een paar LS die me goed bevallen in mijn nieuwe luisterkamer en als die niet bestaan is het ook prima. Dat ik een ruim budget heb, betekent verder niet dat het op moet. Vandaar dat ik een ruim budget heb (haha).

Misschien wel even leuk te vermelden wat ik goede LS vind.

- ESL 63 van Quad (vaak gehoord). In die forum vergelijking vond ik ze toen echt niet de mindere van die opgetuigde Blumenhofers (misschien wel beter in kleinere ruimten). 

- Overigens vind ik Blumenhofers die Marco demonstreert eigenlijk altijd wel heel erg goed klinken. Dat ligt ook wel aan het feit dat Marco zeer zorgvuldig zijn sets samenstelt.

- Die oude Ensemble (ik meen PA 1) en dan op buizen. Niet meer te krijgen in nieuwstaat. 

- De Elipson 1404 die Jerry had vond ik werkelijk prachtig klinken (en om te zien vond ik ze nog mooier). Helaas ook niet meer te krijgen.

- Overigens vond ik de Devore X ook wel erg fraai hoor. Die waren toen te groot voor mijn luisterzolder. Die waren niet naar boven te krijgen.

Overigens speelt er nog iets sentimenteels op de achtergrond namelijk dat ik wil dat mijn set later naar mijn zoon gaat. Ze moeten wel passen in normale ruimten. 

Charles, heb je al gelezen wat er op Creative Audio staat over de Quad? Klinkt erg gecompliceerd allemaal. 

Een vriend van mij heeft ze laten reviseren door de broers Wil. 10 maart ga ik bij hem luisteren nabij het stadje waar de schippers van de Kameleon wonen. 

Edited by carl

2 hours ago, Seed7 said:

Absorbers op het plafond hebben een heel ander doel dan wat jij hoopt dat de gevulde platenkast levert. Die "clouds" zorgen dat er minder energie van het plafond gereflecteerd wordt. 

Die kende ik nog niet zo Seed. Ik zal er zeker nog eens naar vragen.  Op mijn zolder heb ik natuurlijk weinig reflecties van het plafond omdat ik daar geen echt plafond heb. Ik ga eerst maar eens goed luisteren na installatie van mijn eerste bestelling. Met het plafond kan ik namelijk nog altijd iets doen. Als die platen op het plafond zitten krijg je ze er niet makkelijk af was mijn gedachte. 

Ter verduidelijking nog even. Frank Imholz wilde platen van 4 centimeter op het plafond plakken. Hij wilde het plafond niet te veel verlagen.

Edited by carl

57 minutes ago, carl said:

Ter verduidelijking nog even. Frank Imholz wilde platen van 4 centimeter op het plafond plakken. Hij wilde het plafond niet te veel verlagen.

Het is gebruikelijk om die platen zwevend op te hangen aan een stel staaldraden. Dat kan zowel horizontaal (cloud) als verticaal (baffle). Plakken is lastig met verwijderen, of spontaan loslaten.

https://duckduckgo.com/?t=ffab&q=cloud+absorber&iax=images&ia=images

Edited by Seed7

Franks argument voor plakken in plaats van zwevend ophangen was dat het plafond al niet zo hoog is Seed. Overigens heb ik altijd begrepen dat absorptie van het plafond of de vloer op zich afdoende is. Ik ben altijd bang voor overdaad. Dus eerst maar met het oude vloerkleed experimenteren. 

Ik weet verder weinig van akoestiek, maar ik had wel de idee dat Frank de dingen dingen goed met elkaar in verband kon brengen. Zo overtuig je me wel.

Edited by carl

47 minutes ago, carl said:

Overigens heb ik altijd begrepen dat absorptie van het plafond of de vloer op zich afdoende is.

Voor wat? Wat is het doel?

Een vloerkleed absorbeert niet breedbandig, haalt alleen wat hoog weg. Waarom wil je dat?

Vloerreflecties zijn niet erg, daar kunnen onze hersenen mee overweg.

Als je vloerreflecties kwijt wil, zet dan een poef op het eerste reflectiepunt. Van een mooie rol vilt bijvoorbeeld.

Een kleed is groot, je hebt dus een groot oppervlak en daarmee haal je veel hoog weg. Stel je rolt het grote kleed op en legt het dwars door de kamer op de eerste reflectiepunten op de vloer. Dan neem je minder hoog weg en meer lage frequenties dan bij het uitgerolde kleed.

Het gaat dus om oppervlak voor de hoeveelheid absorptie en dikte voor de bandbreedte van de absorptie. vloerkleden en gordijnen doen dus alleen wat in het hoog en juist dat levert een onbalans in de akoestiek. Dat is ook wat de indruk van de te veel dempte ruimte.

Je hersenen horen bij reflecties graag de zelfde frequentiecurve als bij het directe geluid. Maar dan iets zachter en vertraagd. Dat is de reden waarom je zo breedbandig mogelijke absorbers wilt gebruiken en die zijn dik. Je gebruikt die absorbers op de eerste reflectie punten. Op die plekken zijn ze relatief klein. Je gebruikt absorbers ook op andere plaatsen, de hoeken van de ruimte, om de overmaat van energie kwijt te raken, de galmbak. Daar zijn de absorbers dik en groot, van vloer tot plafond.

Het is makkelijker om een goede akoestiek vanuit een volledig dode ruimte op te bouwen dan vanuit een galmbak.

Edited by Seed7

2 hours ago, Seed7 said:

Voor wat? Wat is het doel?

Een kleed is groot, je hebt dus een groot oppervlak en daarmee haal je veel hoog weg.

Jee of na,

Dat er minder hoog bij je oor terecht komt klopt, dus ja.

Maar het hoog wat je wél zou horen wanneer jet kleed er niet ligt komt via een groot aantal reflecties bij je oor terecht. Versmering daar wordt de klank niet beter van. Nus Nee.

33 minutes ago, Kraus vonBentinck said:

Dat zullen niet veel audiofielen je kunnen nazeggen dat men nog een dergelijk setje ergens op de plank heeft staan😲

Het is gekocht door een vriend die al aantal jaren in China woont. Hij komt medio dit jaar terug naar Nederland. Het staat dus tijdelijk bij mij en ik mag het gewoon gebruiken. Maar het is best wel een ding om op te bouwen. 

3 minutes ago, Hans van Liempd said:

Maar het hoog wat je wél zou horen wanneer jet kleed er niet ligt komt via een groot aantal reflecties bij je oor terecht. Versmering daar wordt de klank niet beter van. Nus Nee.

.... en waarom hangt men dan diffusors op? Juist die doen dat omdat de fase relatie tov het directe geluid verstoord wordt. De gedachte achter het ontwerp van diffusors is een random energieverdeling, daar waar het doel juist een diffuse energieverdeling is. Twee zeer verschillende dingen. Bij de laatste moet de kans op een gelijke spectrale energie verdeling in de ruimte overal even groot zijn, dat lukt je met random natuurlijk nooit. De polycylindrische diffusors is de uitzondering, dat is een grote gebogen divergente "reflector", net als een bolle spiegel.

Maar, reflecties verstoren, versmeren niets zolang ze na een bepaalde tijd binnen komen (behandeling eerste reflectie punten) en netjes steeds minder sterk worden (breedbandige absorptie in de hoeken). Te weinig algehele energie afvoer is goed te horen, inderdaad versmering, zoals bij de versterker op 11. Ongelijkmatige energie afvoer uit zich meestal in het rommelige laag. Die versterker op 11 is een goede methode om te bepalen of dit aspect van de akoestiek op orde is. Bij ~103dB mag het geen in elkaar overlopende bak herrie worden.

Te weinig reflecties en je krijgt kamfiltereffecten, neuzeligheid, de looptijd verschillen tussen de reflecties zijn te klein. Hier helpt "slecht" afstraalgedrag van de luidspreker mee, hoorns en lijnbronnen bijvoorbeeld.

3 hours ago, Jongensdroom said:

Ik denk dat Charles uit de strijd komt met ls van circa 6000 per paar. Het is een aanname/gevoel, maar ik ben benieuwd hoever ik er straks naast zit. Daar kun je overigens prima ls voor kopen.

Dan houd ik de Monitor Audio 20 SE Wil. Die behoren kennelijk tot de beste Britse speakers ever volgens What Hifi https://www.whathifi.com/features/17-of-the-best-british-speakers-of-all-time 

Edited by carl

5 hours ago, carl said:

Franks argument voor plakken in plaats van zwevend ophangen was dat het plafond al niet zo hoog is Seed. Overigens heb ik altijd begrepen dat absorptie van het plafond of de vloer op zich afdoende is. Ik ben altijd bang voor overdaad. Dus eerst maar met het oude vloerkleed experimenteren. 

Ik weet verder weinig van akoestiek, maar ik had wel de idee dat Frank de dingen dingen goed met elkaar in verband kon brengen. Zo overtuig je me wel.

Akoestiek speelt natuurlijk een rol bij de geluidsweergave. Maar nog belangrijker is plaatsing van de speakers in de ruimte: daar hoor ik hier niemand over. Het valt mij op dat het Cock altijd lukt om het geluid goed te krijgen zonder akoestische aanpassingen, gewoon door goed te luisteren en de speakers goed te plaatsen ná wat heen en weer schuiven. Bij mij thuis (een rechthoekige betonnen kamer) is dat prima gelukt (zonder akoestische toegingen) en ook bij andere audio-vrienden in normale huizen waar hij is langs geweest. En waar klinkt het op audio-shows (ook gewone standaard kamers) altijd goed: bij Music2 waar Cock zich, samen met Marco, met de opstelling heeft bemoeid.

1 hour ago, pjotr27 said:

Het is gekocht door een vriend die al aantal jaren in China woont. Hij komt medio dit jaar terug naar Nederland. Het staat dus tijdelijk bij mij en ik mag het gewoon gebruiken. Maar het is best wel een ding om op te bouwen. 

Wow, dat is een leuk buitenkansje. Ik hoop dat we op het forum nog iets over je bevindingen te lezen krijgen. Het kan best zijn dat ik wat overenthousiast ben over die luidsprekers en bovendien zijn mijn oren al een tijdje niet meer wat het geweest is. "Gouden oortjes" heb ik sowieso al nooit gehad. Inmiddels wel de schaamte voorbij en ik ga naar zo'n avond toch maar gewoon met mijn nieuw verworven gehoorapparaatjes ingepropt. Ik heb overal wel een mening over maar op audio-gebied is die niet veel waard. Alleen voor mijzelf doorslaggevend. Op de betreffende luisteravond kwam ik de kamer binnen en ik was meteen blij verrast een paar van die grote hoorns te zien. Dus ook al meteen bevooroordeeld. Het zijn mooi uitgevoerde kasten, fors, maar niet idioot groot maar echt wel een aansprekende presence en veel kwaliteit uitstralend. Beetje technische look ook met de fraaie aangebouwde stelbare spikes. Het ziet er er gewoon heel volwassen uit maar niet overdone als een soort bodybuilder

Inmiddels weet ik dat Cock daar ook geweest is en zijn oordeel was: "Het kan daar nog veel beter klinken". Kan zijn, niet alles was daar perfect, maar ik vond de hoorns met een heel mooi woord erg "evocatief". Bij stemmen kreeg je echt het gevoel of je bovenop iemand stond en zelfs de warme adem haast kon voelen. Ook de snelheid waarmee de luidsprekers een groot volume tastbaar konden neerzetten maakte indruk en het laag werd door de ingebouwde klasse D-versterker echt strak weergegeven en er was ook in de ruimte geen enkele sprake van dreun.

Maar goed, ik vond het mooi. Benieuwd wat anderen er van vinden.

Edited by Kraus vonBentinck

37 minutes ago, Ove Rickland said:

Akoestiek speelt natuurlijk een rol bij de geluidsweergave. Maar nog belangrijker is plaatsing van de speakers in de ruimte: daar hoor ik hier niemand over. Het valt mij op dat het Cock altijd lukt om het geluid goed te krijgen zonder akoestische aanpassingen, gewoon door goed te luisteren en de speakers goed te plaatsen ná wat heen en weer schuiven. Bij mij thuis (een rechthoekige betonnen kamer) is dat prima gelukt (zonder akoestische toegingen) en ook bij andere audio-vrienden in normale huizen waar hij is langs geweest. En waar klinkt het op audio-shows (ook gewone standaard kamers) altijd goed: bij Music2 waar Cock zich, samen met Marco, met de opstelling heeft bemoeid.

Ik heb zelf ook altijd een behoorlijk goed geluid gehad inderdaad door zorgvuldige plaatsing en een beetje schuiven met meubels Cor. Wel af en toe gesmokkeld door de ene LS net verder van de muur te zetten dan de ander. In het souterrain had ik echter sterk de idee dat ik daar niet helemaal weg mee kwam mede omdat er minder meubels in komen dan in een normale huiskamer. Persoonlijk hoop ik dat ik met een goede plaatsing van de LS weg kan blijven van het plafond. Je hoort het zeker van me.

Edited by carl

2 hours ago, carl said:

Dan houd ik de Monitor Audio 20 SE Wil. Die behoren kennelijk tot de beste Britse speakers ever volgens What Hifi https://www.whathifi.com/features/17-of-the-best-british-speakers-of-all-time 

Dat is toevallig. Ik moest vanmiddag in de auto denken aan een Monitor Audio 3-weg. Die kostte een aantal jaren geleden 5000 euro per paar. Voor mij was dat toen zeker een kanshebber. Het type ben ik helaas vergeten, maar ik vond ze erg goed. Ze hadden toen nog een gewone tweeter.

Ribbon tweeters vind ik vaak erg prettig klinken. Succes met de zoektocht.

1 hour ago, Ove Rickland said:

Rick Paap is een expert op het gebied van plaatsing van ls. Zijn (diepe) monitor kan hij laten klinken alsof er een paar enorme ls staan. Knap.

Bij mij thuis hebben eerst Hans en zijn broer metingen verricht en later Ber (R.A.V.O.N. op het forum). Aan de hand van hun metingen, werden de ls geplaatst.

Het werd uiteindelijk een a-symetrische opstelling in de rechthoekige kamer.

Later zijn Ber en ik nog eens bij Charles geweest om te meten. 

2 hours ago, Kraus vonBentinck said:

en bovendien zijn mijn oren al een tijdje niet meer wat het geweest is. "Gouden oortjes" heb ik sowieso al nooit gehad. Inmiddels wel de schaamte voorbij en ik ga naar zo'n avond toch maar gewoon met mijn nieuw verworven gehoorapparaatjes ingepropt.

Niet dat ik al zover ben..Maar zijn die gehoorapparaatjes nou in jou geval een toevoeging voor de audiobeleving of doe je ze dan toch uit als je gaat luisteren?