Kraus vonBentinck Posted 19 februari 2023 Report Share Posted 19 februari 2023 (edited) 1 hour ago, Roots said: Niet dat ik al zover ben..Maar zijn die gehoorapparaatjes nou in jou geval een toevoeging voor de audiobeleving of doe je ze dan toch uit als je gaat luisteren? Je wordt natuur;ijk getest bij de KNO-arts en later bij de apparatenboer. Daar komt gewoon een curve uit en de bedoeling is dat die curve wordt recht getrokken voor je gehoor. Ik heb aan die dingen niet heel veel maar merkwaardiger wijze werken ze bij muziek luisteren vrij aardig. Je kunt ze natuurlijk in- en uit doen tijdens luisteren en dan hoor je het verschil gauw genoeg. Het zijn natuurlijk vooral de hoge tonen die wat opgehaald worden. Ik ben wel volop bezig met experimenteren. Bij streamen met JRiver kan je een parametrische equalizer inschakelen. Dat vind ik echter niks. Inmiddels heb ik ook dit apparaat en dat kan ik naar beleieven in/uitschakelen en dat werkt veel beter. Zo'n ding is niet duur en de kwaliteit valt echt niet tegen. Er zit zelfs een heel goed werkend (uitschakelbaar)rumblefilter in (beter dan in mijn Array phonotrap) en het kent nog een paar aardige trekjes (vooral bij vinyl). Dit apparaat gebruik ik dus vaker en met meer tevredenheid. Gewoon de hoge tonen wat ophalen (ik heb verder geen toonregeling op een van mijn voorversterkers) Ook ben ik langzamerhand aan het voorzichtig overstappen op een hoofdtelefoon, dan heb je toch minder behoefte aan compensatie. Op mijn DAC zitten prima hoofdtelefoonuitgangen. Daarnaast gebruik ik ook de telefoon. Daarin een 512GB kaartje, dus flink wat muziek in hoge kwaliteit (96/32), en speel af met poweramp. Ook daarin kun je een eenvoudige equalizer inschakelen ("treble verhogen") en via in-ears (bluetoooth en/of bedraad) vind ik het erg goed klinken. Volgende week komt de nieuwe Sony walkman uit (NW A306 als goedkoop broertje in de signature serie) en die heb ik besteld. Daar verwacht ik wel wat van. Een sony wh1000xm5 over ear (ook bluetooth en bedraad) heb ik van de week rechtstreeks retour gedaan wegens belabberde kwaliteit (veel te veel bas) dat hoor ik in ieder geval nog wel. Ik ben dus nog flink aan het experimenteren en nog geen definitieve keuze gemaakt. Ondanks het gevoel voor lul te lopen ga ik dus nog steeds naar de luisteravonden van de audioclub Zuid-Holland. Ik ga me ook niet groter voordoen dan ik ben en met gehoorapparaten heb ik er toch meer "plezier" van. Vroeger was hier op het forum "Kermit" heel actief. Hij moest al heel jong aan de gehoorapparaten en ik heb het gevoel dat hij al heel wat jaren geleden heeft afgehaakt. Echt k..u..t. Dat wil ik nog even uitstellen. Maar een feit is dat ik wel met het gehoorverlies worstel. Ouder worden raad ik iedereen sterk af. (Op audiogon is er een heel lange discussie over ouderen/gehoorverlies en audiofilie/dure installatie. Bijna alle oudjes vinden zichzelf nog wel superdure kabels waard) Edited 19 februari 2023 by Kraus vonBentinck Link to comment Share on other sites More sharing options...
Vinyl_Fuchs Posted 19 februari 2023 Report Share Posted 19 februari 2023 Vervelend dat gehoorverlies. Misschien zijn dan inderdaad goede koptelefoons of iets soortgelijks zinvoller. Heb vandaag nog getest: 50 Hz-14 kHz via speakers tablet (over die 50 Hz ben ik nog niet zo zeker, over horen tot 14 kHz dan weer wel) Vond onze hond overigens niet zo fijn. Link to comment Share on other sites More sharing options...
René N. Posted 19 februari 2023 Report Share Posted 19 februari 2023 (edited) Ja Kraus, ook hier behoorlijk verlies. En niet alleen in het hoog, maar ook soms ergens tussenin. Dat ik bijvoorbeeld een bekken niet meer (goed) hoor. Maar ik weiger (ahum... en dat gaat wat mij betreft echt niet over schaamte, boeien toch?) om een gehoorapparaat aan te schaffen. Ja, voor gesprekken zal ik wel over niet al te lange tijd moeten, maar je zit toch gewoon naar een klein versterkertje in je oren te luisteren? Investeren we in goede afspeelapparatuur, ga je dat zó om zeep helpen. Denk ík dan hé..... Dus verwacht ik dat als ik ga luisteren die dingen uitdoe. Zo had ik een jaar of twee iemand op bezoek die voor mijn TEAC CD speler kwam. Hij had in zijn jonge jaren een gehoorbeschadiging gekregen en raad eens: toen ik een cd opzette gingen de oortjes uit. Ik denk dan dat het op die manier beter werkt..... Overigens kan ik nu nog steeds enorm genieten van de muziek, van wat ik nog wél hoor..... Edited 19 februari 2023 by René N. Aanvulling.... Link to comment Share on other sites More sharing options...
HansP Posted 19 februari 2023 Report Share Posted 19 februari 2023 (edited) Wel grappig dan, ik ben al een poosje bezig met die hoorapparaten, (dec '21) en ik kan er inmiddels aardig me omgaan. Bij mij kwam aan het licht dat ik de toon van de magnetron niet meer hoorde, en dat is een beetje sneu als je iedere dag de maaltijden bereid, en dus onderzoek bij zo een orenboer. Nu bleek dat ik daar jaren geleden ook al eens was geweest en daar toverden ze de meting van een aantal jaren daarvoor zo uit de computer. Proeven gedaan maar dat was niet bevredigend, de aangeboden oplossing werkte niet goed samen met de bluetooth en b.v. streamen via de hoortoestellen liep niet, tevens de app voor de telefoon ging ook niet goed. En dan moet het ook nog eens serieus geld kosten, dus de hoortoestellen ingeleverd. Zelf op zoek gegaan met de inmiddels verworven kennis, en een setje gekocht voor minder geld en alles werkt subliem, en dan luster ik in de avond vaak wel naar verschillende soorten muziek, en dan achter de PC en een koptelefoon met bluetooth en en de hoortoestellen aan in de oren, wat met muziek is het voor mij van belang dat ik dan wel zo goed mogelijk kan luisteren en dat er ook redelijk wat laag in zit. Dat lukt niet zonder de hoortoestellen wat aan te drukken tijdens het luisteren, maar met de hoofdtelefoon over-ear dus wel. Het is dan met de hoortoestellen beter hoog en detail, en in de situatie dat dat kan uiteraard via de luidsprekers, en dat prefereer ik het meest. Edited 19 februari 2023 by HansP Link to comment Share on other sites More sharing options...
Seed7 Posted 20 februari 2023 Report Share Posted 20 februari 2023 (edited) 6 hours ago, HansP said: dan achter de PC en een koptelefoon met bluetooth en en de hoortoestellen aan in de oren, wat met muziek is het voor mij van belang dat ik dan wel zo goed mogelijk kan luisteren en dat er ook redelijk wat laag in zit. Dat lukt niet zonder de hoortoestellen wat aan te drukken tijdens het luisteren, maar met de hoofdtelefoon over-ear dus wel. Je kunt middels een (parametrische) equaliser je hoofdtelefoon(versterker) volledig op je oren afstemmen. Het corrigeert niet alleen eventueel opgelopen gehoorverlies, voor zo ver mogelijk, maar ook links rechts verschillen. Het resulteert ook in een betere ruimtelijke plaatsing. Dit werkt het beste met een in-ear hoofdtelefoon. Dat sluit het beetje akoestiek rond de oorschelp uit en die dingen zitten steeds op de "zelfde" manier in het oor. Bij on- en over-ear hoofdtelefoons is dat niet zo. Lees de beschrijving bij het wat langdradige filmpje, lees de website, www.davidgriesinger.com Hij heeft er ook (telefoon)software voor geschreven. (lees ook de rest van z'n site over (grote ruimte) akoestiek) Zelf luister ik al jaren met de koptelefoon, meer dan over de grote set. Bovenstaande is de reden dat ik naar die RME ADC/DAC met een heleboel parametrische EQ's kijk. Edited 20 februari 2023 by Seed7 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Seed7 Posted 20 februari 2023 Report Share Posted 20 februari 2023 8 hours ago, René N. said: Ja, voor gesprekken zal ik wel over niet al te lange tijd moeten, maar je zit toch gewoon naar een klein versterkertje in je oren te luisteren? Investeren we in goede afspeelapparatuur, ga je dat zó om zeep helpen. Denk ík dan hé..... Dat is dus wat ik me af vraag, wat win je en wat verlies je? Geen idee. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jongensdroom Posted 20 februari 2023 Report Share Posted 20 februari 2023 8 hours ago, René N. said: Ja Kraus, ook hier behoorlijk verlies. En niet alleen in het hoog, maar ook soms ergens tussenin. Dat ik bijvoorbeeld een bekken niet meer (goed) hoor. Maar ik weiger (ahum... en dat gaat wat mij betreft echt niet over schaamte, boeien toch?) om een gehoorapparaat aan te schaffen. Ja, voor gesprekken zal ik wel over niet al te lange tijd moeten, maar je zit toch gewoon naar een klein versterkertje in je oren te luisteren? Investeren we in goede afspeelapparatuur, ga je dat zó om zeep helpen. Denk ík dan hé..... Dus verwacht ik dat als ik ga luisteren die dingen uitdoe. Zo had ik een jaar of twee iemand op bezoek die voor mijn TEAC CD speler kwam. Hij had in zijn jonge jaren een gehoorbeschadiging gekregen en raad eens: toen ik een cd opzette gingen de oortjes uit. Ik denk dan dat het op die manier beter werkt..... Overigens kan ik nu nog steeds enorm genieten van de muziek, van wat ik nog wél hoor..... Mijn vrouw heeft al heel lang twee gehoorapparaten. Het betreft een aangeboren gat in het middengebied. Elk merk heeft zijn eigen klankkarakter. Link to comment Share on other sites More sharing options...
HansP Posted 20 februari 2023 Report Share Posted 20 februari 2023 De nieuwste hoortoestellen zijn oplaadbaar en hebben dan zelfs met de laatste ontwikkelingen een automatische sense naar waar het geluid vandaan komt. Dus loopt iemand achter je en begint te praten dan is in no-time de microfoon aan de achterzijde actief en heeft daar de activiteit, en als het wat moeilijker is kun je zelf ook de situatie vast prikken in een app op de telefoon met bluetooth. De telefoon opnemen doe je met 2 x een klopje op je oor en je hebt de verbinding. De techniek staat niet stil, maar dat het dan € 5000 moet kosten, en met de zgn. korting dan op € 3000 uitkomen is meer de constructie die men heeft bedacht met het ziekenfonds. De nieuwste zijn feitelijk kleine computers met een DSP, en die zijn perfect af te stellen. De vakman/vrouw weet daar echt een hoop comfort uit te halen. Ik luister met en zonder hoortoestellen , en wil je comfort, dan is het kiezen en betalen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
carl Posted 20 februari 2023 Report Share Posted 20 februari 2023 21 hours ago, Kraus vonBentinck said: Vroeger was hier op het forum "Kermit" heel actief. Hij moest al heel jong aan de gehoorapparaten en ik heb het gevoel dat hij al heel wat jaren geleden heeft afgehaakt. Echt k..u..t. Dat wil ik nog even uitstellen. Maar een feit is dat ik wel met het gehoorverlies worstel. Volgens mij zit Kermit bij het Hifi forum en is druk bezig iedereen die met niet wetenschappelijk onderbouwde claims komt de les te lezen. Heel vervelend Eric. Volgens mij heb ik nog aardig goede oren. De vraag is hoe lang nog (haha). Link to comment Share on other sites More sharing options...
Roots Posted 20 februari 2023 Report Share Posted 20 februari 2023 11 hours ago, Seed7 said: Zelf luister ik al jaren met de koptelefoon, meer dan over de grote set. Bovenstaande is de reden dat ik naar die RME ADC/DAC met een heleboel parametrische EQ's kijk. Deze al gezien Seed? RME DAC ADI-2 FS - Tweedehands - HiFi.nl Weer een tevreden gebruiker die hem na een paar weken alweer verkoopt. Link to comment Share on other sites More sharing options...
pjotr27 Posted 20 februari 2023 Report Share Posted 20 februari 2023 Tja, leuk ding voor een studio, maar in een stereo set zou mijn keuze een andere zijn. Ze worden inderdaad opvallend veel aangeboden. Dat terwijl een van de dac's waar ik mee speel zelden te koop is (47 labs). Nu kan dat ook komen door leeftijd en wellicht minder verkocht, maar toch .. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Seed7 Posted 20 februari 2023 Report Share Posted 20 februari 2023 (edited) 27 minutes ago, Roots said: Deze al gezien Seed? RME DAC ADI-2 FS - Tweedehands - HiFi.nl Weer een tevreden gebruiker die hem na een paar weken alweer verkoopt. Ja, keer op keer en nog met de zelfde tekst er bij ook. Je zou bijna denken, "grijze handel"? Of mensen die niet weten wat het is dat ze kopen? Deze heeft geen ADC. Edited 20 februari 2023 by Seed7 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Duck-Twacy Posted 5 maart 2023 Report Share Posted 5 maart 2023 (edited) Triest. Als jongetje van 11 kende ik de philips audio catalogus zowat uit mn hoofd en daar kwam ook mn eerste stereo vandaan . Op mn 20ste een klein jaartje stage gelopen bij het Philips Natlab (hun bibliotheek was uitgebreider dan die van de RUL), toen nog een van de grootste onderzoekscentra van de wereld (na Bell lab meen ik). Edited 5 maart 2023 by Duck-Twacy Link to comment Share on other sites More sharing options...
Seed7 Posted 8 maart 2023 Report Share Posted 8 maart 2023 (edited) Na een mooi initiatief ter ere van 50 jaar DSOTM https://www.pinkfloyd.com/tdsotm50/competition/ dit https://www.awn.com/news/pink-floyd-animation-contest-stirs-controversy-exploiting-artists Edited 8 maart 2023 by Seed7 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bloom Posted 8 maart 2023 Report Share Posted 8 maart 2023 Die reacties zijn nogal overdreven. Je hebt de vrije keuze om mee te doen of niet. En als je meedoet, maak je inderdaad gratis een animatie maar als je wint krijg je er $100.000 voor. Dat is op voorhand duidelijk en iedere animator kan dus ook op voorhand zijn keuze maken. Hoezo is dat dan misbruik en uitbuiting? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Seed7 Posted 8 maart 2023 Report Share Posted 8 maart 2023 35 minutes ago, Bloom said: Die reacties zijn nogal overdreven. Je hebt de vrije keuze om mee te doen of niet. En als je meedoet, maak je inderdaad gratis een animatie maar als je wint krijg je er $100.000 voor. Dat is op voorhand duidelijk en iedere animator kan dus ook op voorhand zijn keuze maken. Hoezo is dat dan misbruik en uitbuiting? Het vragen van exclusief gebruiksrecht komt meer voor. Volledige overdracht van copyright echter niet. Dat kan in heel veel landen niet eens. Volledige overdracht van copyright betekend voorbeeld dat er gewijzigde versies of spinn off's gemaakt kunnen worden zonder dat jij daar invloed op hebt. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bloom Posted 8 maart 2023 Report Share Posted 8 maart 2023 2 hours ago, Seed7 said: Het vragen van exclusief gebruiksrecht komt meer voor. Volledige overdracht van copyright echter niet. Dat kan in heel veel landen niet eens. Volledige overdracht van copyright betekend voorbeeld dat er gewijzigde versies of spinn off's gemaakt kunnen worden zonder dat jij daar invloed op hebt. Dat is nochtans een gangbare praktijk bij freelance journalisten. Die moeten vaak de volledige auteursrechten van hun artikels overdragen aan de uitgeverij van de publicatie waarvoor ze dat gemaakt hebben en die kunnen er dan mee doen wat ze willen, ook publiceren in andere publicaties zonder daar opnieuw voor te moeten betalen. De freelance journalist factureert dan in feite auteursrechten aan de uitgever. En even vaak krijgt een journalist die dat weigert te horen dat zijn artikels dan niet aanvaard kunnen worden. Ik heb zelf ooit in die situatie gezeten. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Seed7 Posted 8 maart 2023 Report Share Posted 8 maart 2023 5 hours ago, Bloom said: Dat is nochtans een gangbare praktijk bij freelance journalisten. Dat weet ik niet. Ook niet hoe het exact in België geregeld is. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kraus vonBentinck Posted 14 maart 2023 Report Share Posted 14 maart 2023 https://www.theguardian.com/music/2023/mar/14/metallica-buy-vinyl-factory-thrash-metallers-format Een van de merkwaardigste vermeldingen in dit artikel is dat slechts 50% van de vinyl-kopers ook een platenspeler heeft Ondanks het succes van vinyl staat de totale omzet in geen verhouding tot de omzet gegenereerd door streaming. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kraus vonBentinck Posted 14 maart 2023 Report Share Posted 14 maart 2023 (edited) On 19-2-2023 at 21:07, Kraus vonBentinck said: Volgende week komt de nieuwe Sony walkman uit (NW A306 als goedkoop broertje in de signature serie) en die heb ik besteld. Daar verwacht ik wel wat van. Een sony wh1000xm5 over ear (ook bluetooth en bedraad) heb ik van de week rechtstreeks retour gedaan wegens belabberde kwaliteit (veel te veel bas) dat hoor ik in ieder geval nog wel. Deze piepkleine walkman is een grote teleurstelling. De geluidskwaliteit is goed, er kan een geheugenkaartje in van 2TB maar het door de wetgeving in de EU beperkte volume maakt het apparaat onbruikbaar. Het volume is veel te laag. Streamingsdiensten zenden veelal uit op 0 dB en dat levert een nog juist aanvaardbaar volume op maar klinkt inderdaad als "veilig voor uren lang luisteren". Heel verstandig voor het beschermen van de jeugd. Van files die iets minder luid zijn opgenomen blijft niet veel over. Voor mij is het weggegooid geld. Wonderlijk/Irritant is ook dat deze walkman volgestopt is met onzinnige bloatware en veel te veel niet verwijderbare google-troep. Van de 32GB geheugen blijft slechts de helft over. Edited 14 maart 2023 by Kraus vonBentinck aanvulling Link to comment Share on other sites More sharing options...
Seed7 Posted 15 maart 2023 Report Share Posted 15 maart 2023 21 hours ago, Kraus vonBentinck said: Deze piepkleine walkman is een grote teleurstelling. Jammer. Maar, waarom niet een 'dedicated' (oudere) android telefoon met deze software en een externe portable usb dac, samen in een handig etui of 'handtasje'. De software is van Nederlandse origine, voor wat het waard is en omzeilt de standaard android audio usb drivers. Dit maakt o.a. het afspelen van high-res materiaal mogelijk. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ivan10 Posted 18 maart 2023 Report Share Posted 18 maart 2023 Goed om te zien dat de akoestiek van een restaurant ook de aandacht krijgt. Niet alleen te luide muziek, maar ook het gebrek aan demping waardoor je de ander niet kunt verstaan vanwege het geroezemoes is belangrijk. Een paywall dus ook ik kan het artikel niet lezen: https://www.parool.nl/amsterdam/de-akoestiek-is-in-veel-amsterdamse-horeca-beroerd-en-dat-kost-klanten-als-ik-moet-schreeuwen-haak-ik-af~b19c6bb6/ Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ivan10 Posted 20 maart 2023 Report Share Posted 20 maart 2023 Aardige documentaire op Netflix over The Greatful Dead. De muziek ken ik niet. De bandnaam wel. Interessant dat Bob Weir als ritme/slag gitarist ook naar jazz musici keek, en hun manier van improviseren. Bijzonder leven hebben deze mannen gehad. - The other one: the long strange trip of Bob Weir. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Vinyl_Fuchs Posted 20 maart 2023 Report Share Posted 20 maart 2023 Kwam de beroemde "Wall of Sound" ook ter sprake? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ivan10 Posted 20 maart 2023 Report Share Posted 20 maart 2023 7 minutes ago, Vinyl_Fuchs said: Kwam de beroemde "Wall of Sound" ook ter sprake? Nee, ook al stond er wel een muur aan luidsprekers op het podium. Leuk die oude beelden! Maar vertel? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts