Jump to content

Wat ik gelezen heb online of in een blad! II


mumsoft
 Share

Recommended Posts

Het is hier net als in een bejaardentehuis soms...Ik heb niets met die muziek, maar hun shows zijn spectaculair en super strak...En dat er dan wat van die wijven rondlopen die hun zin niet kregen...Het is de trent toch tegenwoordig? en ze komen er nog mee weg ook.

Link to comment
Share on other sites

Ik heb ze meermaals live gezien en kan hun muziek dan ook wel waarderen. De shows zijn echt fantastisch, waarschijnlijk zelfs als je weinig met de muziek hebt. Er zijn niet veel artiesten die zo’n grote show neerzetten die ook nog dermate spectaculair is. 

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...
9 minutes ago, Tubejack said:

 

Leuk ding, vooral naar de werking van die USB inputs ben ik benieuwd. Er zit dus een USB SPdif converter in.  Is dat een Xmos type?

Edited by Hans van Liempd
Link to comment
Share on other sites

9 hours ago, Hans van Liempd said:

 

Is dat een Xmos type?

Hallo Hans, goede vraag. Het is Unison USB™ een eigen interface van Schiit. Gemaakt in een DSP waar 2 jaar ontwikkeling van Mike en Irvana in zit. Het heeft de laagste jitter die ik tot nu toe heb gezien;  Zit ook in de  dac's die ik hier gebruik vandaar dat ze ook USB gebruiken voor hun CD-loopwerk.  

Edited by Tubejack
Link to comment
Share on other sites

Ik heb zelf de Tambaqui, ingebouwd in mijn Mola Mola Makua voorversterker en het viel me op dat ik geen verschil kon waarnemen tussen de verschillende digitale ingangen, maar ook geen verschil waarnam als ik de Grimm CC1 Wordclock gebruikte, dus aan Bruno de vraag gesteld of mijn waarneming klopte en zoja, wat de reden was dat ik geen verschillen kon waarnemen. Onderstaande was zijn antwoord:

 

Bruno Putzeys:

Zeer kort door de bocht gezegd, zetten de meeste DACs een sample om naar analoog direct nadat het is binnengekomen. Dat wil zeggen dat de precieze timing van de analoge uitgang van zo’n DAC bepaald wordt door de timing van de digitale bron. Afwijkingen in de timing heten “jitter” en zijn te vergelijken met flutter bij bandrecorders. De klok van de digitale bron wordt dus deel van de digitaal naar analoog omzetting. Wat wil zeggen dat de digitale bron niet zuiver digitaal is, maar ook een analoge component is. En dus verandert het resultaat als je een andere digitale bron neemt.

 

Gezien het probleem zo duidelijk is, zou je verwachten dat DAC bouwers zichzelf uit de naad zouden werken om dat probleem te verhelpen, maar dat is niet gebeurd. Deels omdat het niet echt een eenvoudig probleem is, deels omdat het de hifi industrie best uitkwam dat ze nu ook dure digitale bronnen konden verkopen (net zoals een “kabel” een “interlink” werd, werd een “CD-speler” een “transport”). Het merkwaardige is dat nu veel mensen denken dat het een een sterk punt is als een DAC verschillen tussen digitale bronnen “laat horen”.

 

De CC1 ontvangt digitale data van een bron, en stuurt die weer naar buiten met een timing die door zijn eigen klok bepaald wordt. Natuurlijk moet de frequentie van de klok toch op één of andere wijze gelijk gehouden worden aan de bron, anders heb je na een tijdje overschot of tekort aan data. Dus zit er een regeling ervoor zorgt dat pakweg over een periode van 10 seconden gemeten, het gemiddelde aantal buitengaande samples gelijk is aan het gemiddelde aantal binnengekomen samples. Alleen komen de samples veel gelijkmatiger verdeeld naar buiten dan ze zijn binnengekomen. Dat is dus “herklokken”. Daardoor kan je aan een CC1 eender welke digitale bron aansluiten en wat er uit komt, wordt qua timing niet meer door die bron beïnvloed. Feitelijk zou je de CC1 simpelweg in een DAC kunnen inbouwen, en dan heb je een DAC die steeds hetzelfde klinkt, ongeacht welke digitale bron je gebruikt.

 

Functioneel doen de MM DAC en de Kii Three precies dat. Ze meten de binnenkomende sample rate over een lange periode, en zorgen dat de samples enkel op dat gemiddelde tempo worden omgezet zonder rekening te houden met kortstondige variaties. Alleen de methode is anders. Bij het upsamplen wordt elke sample periode niet exact in b.v. 4 stukken verdeeld maar wordt de verdeelverhouding bepaald door de verhouding tussen de (gemiddelde) binnenkomende sample rate en de gewenste uigaande sample rate. Dat wil zeggen dat niet de klok wordt bijgestuurd door de uitgemiddelde binnenkomende sample rate, maar de data wordt omgerekend naar de interne sample rate aan de hand van de gemiddelde verhouding. Dat heet asynchrone sample rate omzetting (ASRC).

 

Er bestaan ook ASRC chips maar die zijn niet expliciet bedoeld voor ontjittering. Die meten ook de binnenkomende sample rate, maar slechts over een periode van enkele milliseconden. De meeste schommelingen in de binnenkomende klok worden dus gewoon netjes “meegerekend” in het uitgangsresultaat. Dat helpt dus niet. Je kan een superstabiele lokale klok hebben maar de data correspondeert nu met een audiosignaal met toegevoegde flutter... Dat is de situatie bij de LS1 bijvoorbeeld. De klok die erin zit, is dezelfde als de CC1 maar hij is toch behoorlijk brongevoelig.

 

Daarom hebben Bart (van der Laan, medewerker) en ik onze eigen ASRC ontwikkeld die even goed ontjittert als de CC1. Die ASRC is zuiver een stuk software dat op de DSP draait.

Link to comment
Share on other sites

3 hours ago, Seed7 said:

 

Lijkt voornamelijk een ingangskeuze die m.i. eigenlijk op een DAC zo moeten zitte

Klopt, Schiit heeft ook een dac-kaart met enkel USB. Die past in diverse versterkers.  Zonder 2e USB aansluiting op het URD CD-loopwerk zou je b.v. geen extra PC kunnen aansluiten om te streamen. 

Edited by Tubejack
type foutje
Link to comment
Share on other sites

2 hours ago, Hans van Liempd said:

Interessant... 

 

Er is dus best nog wel wat te halen bij de meeste DAC's.

Ook met/bij betaalbare dac's waar oplossingen in DSP's worden geprogrammeerd.  

Bron: https://www.audiosciencereview.com/forum/index.php?threads/schiit-modius-balanced-dac-review.13769/

 

schiit-modius-balanced-usb-dac-jitter-au

Edited by Tubejack
Link to comment
Share on other sites

4 hours ago, Hans van Liempd said:

Interessant... 

 

Er is dus best nog wel wat te halen bij de meeste DAC's.

Volgens dit bericht:

[...] So if I get it right, the DAC design was done in 2013, the first product using it (Makua preamp) released in mid 2014, and the standalone DAC (Tambaqui) only now in mid 2019. [...]

 

Bron:  https://www.audiosciencereview.com/forum/index.php?threads/mola-mola-tambaqui-dac-and-streamer-review.10770/page-6  

 

Zijn tijd ver vooruit

Edited by Tubejack
Link to comment
Share on other sites

Ik heb verschillende DAC's in huis gehad toen we nog een winkel hadden, de Jeff Rowland Aeris , Analog Domain DAC1, Ayre, .... en geen enkele haalde, voor mij,  het niveau van de Tambaqui. Ik ben er nog steeds heel tevreden over en heb totaal geen behoefte om die te vervangen.

 

Link to comment
Share on other sites

19 minutes ago, Bebatoli said:

Ik heb verschillende DAC's in huis gehad toen we nog een winkel hadden, de Jeff Rowland Aeris , Analog Domain DAC1, Ayre, .... en geen enkele haalde, voor mij,  het niveau van de Tambaqui. Ik ben er nog steeds heel tevreden over en heb totaal geen behoefte om die te vervangen.

 

Ik ook niet, het kleine dacje dat hier staat klinkt zo goed.  Maar sluit het niet uit.  Qua tijd zijn we 10 jaar verder en dat is veel tijd als je bedenkt dat er wekelijks/maandelijks nieuwe dac's uitkomen. Aan de andere kant, is het natuurlijk erg knap, dat zoiets al in 2013 ontworpen is. 

Edited by Tubejack
Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

×
×
  • Create New...